Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verwerkingstijd bij lange sluitertijden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verwerkingstijd bij lange sluitertijden.

    Dit is eigenlijk iets dat mij al langer intrigeert. Zowel bij mijn oud casio consumertje als met mijn dslr D70 stel ik vast dat de camera evenveel "verwerkingstijd" nodig heeft als de tijd die de sluiter openstaat.
    Staat je sluiter 10 seconden open, dan duurt de verwerkingstijd ("Job Nr" komt er op het display) even lang. Ik definieer de "verwerkingstijd" als de tijd tussen het opnieuw sluiten van de sluiter en het verschijnen van de foto op het display. Heeft er iemand een verklaring waarom die verwerkingstijd even lang is als de sluitertijd ?
    natwork.be

  • #2
    Re: Verwerkingstijd bij lange sluitertijden.

    Dit heeft te maken met het ruisonderdrukking die in werking komt bij langere sluitertijden. Ergens in de handleiding van je camera staat wel ergens vanaf welke sluitertijden dit in werking treed en hoe je dit eventueel uit kan zetten.
    http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

    Comment


    • #3
      Re: Verwerkingstijd bij lange sluitertijden.

      Klopt !!!
      Heb die afgezet en nu heb ik de foto onmiddellijk !
      Hey, bedankt voor dit snel antwoord.
      Weeral iets bijgeleerd.
      Waaruit natuurlijk de volgende vraag vloeit : ruisonderdrukking in de camera aan of afzetten ? Wat is jullie voorkeur ?
      natwork.be

      Comment


      • #4
        Re: Verwerkingstijd bij lange sluitertijden.

        Die ruisonderdrukking werkt toch alleen maar bij lange sluitertijden.
        Die sluitertijden heb ik alleen maar bij nachtfoto's, en dus laat ik die gewoon aanstaan.
        Bij de foto's met een meer gebruikelijke sluitertijd wordt de ruis niet onderdrukt (en is er ook geen vertraging, zelfs als die onderdrukking aanstaat), en als ik een nachtfoto maak, dan is dat meestal op statief, en dan hoef ik niet zoveel foto's kort na elkaar te kunnen maken.

        Ik laat die dus aanstaan, anders zou ik die wel eens kunnen vergeten wanneer het wel nodig is.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Verwerkingstijd bij lange sluitertijden.

          Dit forum is feitelijk geweldig. Ik dacht al een tijdje dat mijn D70 een ernstig gebrek had, met die Job Nr. Nu weet ik weer al wat meer se.
          Fuji Q1

          Comment


          • #6
            Re: Verwerkingstijd bij lange sluitertijden.

            Hoewel foto's van 10 à 20 seconden (en soms zelfs langer) bij mij geen uitzondering zijn, staat de ruisonderdrukking altijd uit.
            Reden? In die omstandigheden gebruik ik altijd ISO 200 en die geeft quasi geen ruis, ook niet op lange sluitertijden.


            seppuku.

            Comment

            Working...
            X