Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cirkels/Rondjes op foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cirkels/Rondjes op foto

    Goeiemorgen,

    Ik heb een vraagje, maar weet niet of ik met dit onderwerp hier goed zit;

    Ik heb sinds een jaar een Olympus Camedia camera waar ik op zich best tevreden mee ben. Een paar weken geleden heb ik alle foto's weer eens gekeken die ik hiermee gemaakt heb, gewoon effe leuk terugkijken. Nu is het zo dat ik op een x aantal foto's cirkels/rondjes of bollen zie die ik niet overal terug vind. Ik vraag me af wat dit zou kunnen zijn, ligt het aan de camera, zoja wat dan? Misschien is dit onderwerp al tig keer maar zou toch graag willen weten hoe of wat ..... zonodig kan ik eventueel een foto plaatsten!

    Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt!

    groetjes,
    Rossi

  • #2
    Re: Cirkels/Rondjes op foto

    Hei,

    Het zou helpen als je een foto toont.
    Is het niet zo dat er wat stof op het LCD schermpje ligt?

    Shurik.
    Last edited by Shurik; 6 oktober 2005, 10:41.
    http://lerrante.be/etoile/

    Comment


    • #3
      Re: Cirkels/Rondjes op foto

      hoi,

      zoals ik al ... zonodig plaats ik een foto!
      dit is een van de foto's waar de "bol" heel duidelijk is, een trouwerij van een vriendin van mij;



      Naar mijn idee is het schermpje niet vies ofzo, geen stof

      groetjes
      Rossi

      Comment


      • #4
        Re: Cirkels/Rondjes op foto

        Ik schat dat je de flitst gebruikt hebt met deze foto,dit zijn stofdeeltjes die in de lucht hangen en die worden zichtbaar als je flitst.

        Mvg.
        Canon|Canon 70/200f:2.8 ISL|50mmf:1.8|580EX Flitske.
        Mijn website.

        Comment


        • #5
          Re: Cirkels/Rondjes op foto

          zo groot? en 1 stofdeel maar?
          Wat ik me kan herrineren heb ik idd flits gebruikt bij deze, maar ook bij meerdere waarom zie ik ze niet op iedere foto met flits? Er is nog een foto hierna gemaakt ook met flits maar daar zie ik niets.
          Ik wil het alleen maar begrijpen hoe of wat!

          grjts
          Rossi

          Comment


          • #6
            Re: Cirkels/Rondjes op foto

            Je topic hoort niet thuis in het fotodiscussieforum. (zie forumregels)
            Vandaar de verplaatsing naar 'Algemeen'

            Comment


            • #7
              Re: Cirkels/Rondjes op foto

              Dat is duidelijk de weerkaatsing van het flitslicht op een stofdeeltje in de lucht.

              seppuku.

              Comment


              • #8
                Re: Cirkels/Rondjes op foto

                Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
                Dat is duidelijk de weerkaatsing van het flitslicht op een stofdeeltje in de lucht.

                seppuku.
                Meen je dat Ik dacht onmiddellijk weer aan witte wieven

                Comment


                • #9
                  Re: Cirkels/Rondjes op foto

                  stof in de lucht? kan je lens gewoon niet vuil zijn?
                  foto als spiegel of als venster?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Cirkels/Rondjes op foto

                    Bij het inzoomen van de "vlek" lijkt dit verdacht veel op het resultaat van een "healing brush" in photoshop.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Cirkels/Rondjes op foto

                      Het is al gezegd, het zijn stofdeeltjes die vlak voor je lens zweven, en die worden dan heel fel verlicht door de flitser die er vlakbij staat (dit noemen ze "Witte wieven"). Met een externe flitser heb je daar iets minder snel last van, maar het kan toch nog voorkomen.

                      Sigarettenrook is al voldoende om die witte vlekken op je foto te kunnen krijgen . Die rook bevat veel stofdeeltjes, en als je dikwijls in zo'n omgeving fotografeert met een DSLR, moet je geregeld de sensor zuiver maken (zelfs bij de compactjes kan je daardoor stof op de sensor krijgen, maar dat komt wel minder snel voor).

                      Dit is een vrij extreem geval van "witte wieven" tijdens de kerstboomverbranding vorig jaar. Toen ik die foto maakte draaide de wind zo, dat ik in de rookwolk stond. Door de stofdeeltjes (assen) krijg je dat effect.
                      Last edited by Black B@ndit; 7 oktober 2005, 00:02.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Cirkels/Rondjes op foto

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                        (dit noemen ze "Witte wieven")
                        Wie noemt dat zo? Ben jij ook zo'n gelovige? Volgens mij heeft witte wieven niets met stofdeeltjes te maken. Een geval van 'ik heb de kok wel horen fluiten want die weet niet waar de lepel hangt'.
                        Last edited by Leonidas; 7 oktober 2005, 11:55.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Cirkels/Rondjes op foto

                          hallo,

                          door de flits kan dus 1 stofdeeltje zomaar opflitsen, ik zag de ene foto dat daar gigantisch veel zijn. Raar! Naar mijn weten is de lens niet vies, maarruh
                          blijkbaar wel als ik jullie moet geloven, hoe krijg ik dat schoon dan? Ga ik daarna dan eens opnieuw foto's schieten en dan kijken!

                          Witte wieven?? neem dat je bollen bedoelt! Ik ben met dat onderwerp bekend, maar wil eerst dit uitsluiten, dat het niet aan de camera ligt, voordat ik ga denken dat dat het is!!

                          Bij het inzoomen van de "vlek" lijkt dit verdacht veel op het resultaat van een "healing brush" in photoshop
                          Wat wil je hiermee zeggen? dat ik wat gedaan hebt met die foto? by the way, heb geen photoshop op de pc!!

                          groetjes
                          Rossi

                          Comment


                          • #14
                            Re: Cirkels/Rondjes op foto

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rossi
                            door de flits kan dus 1 stofdeeltje zomaar opflitsen, ik zag de ene foto dat daar gigantisch veel zijn. Raar! Naar mijn weten is de lens niet vies, maarruh
                            blijkbaar wel als ik jullie moet geloven, hoe krijg ik dat schoon dan? Ga ik daarna dan eens opnieuw foto's schieten en dan kijken!
                            Dit ligt niet aan stof dat op je lens zit, maar het is stof dat in de lucht zweeft, net voor de lens (dat kleine stofdeeltje wordt dan overbelicht door de flitser). Dit kan je alleen voorkomen door de ruimte waarin je fotografeert volledig stof-en rookvrij te maken, maar dat zal niet overal even gemakkelijk te realiseren zijn .

                            Vooral in ruimtes waar veel beweging is, zal er altijd wel wat stof opwaaien. Met een externe flitser heb je bijna geen kans op zulke vlekken, want bij de 430 foto's die ik gisteren op de modeshow gemaakt heb, ben ik er geen enkele tegengekomen met zo'n witte vlekken .
                            Soms zag ik zelf de stofdeeltjes wel hangen door het licht van de spots, en daarom had ik er wel een beetje schrik van. Maar dat viel dus heel erg mee .


                            Bij je voorbeeldfoto is die witte bol wel erg gemakkelijk weg te werken, en dan kan je ook meteen de rode oogjes wegdoen. Heb je geen fotobewerkingsprogramma bij je camera gekregen? Want bij de meeste toestellen wordt er toch wel één of ander programma bijgeleverd om de foto's te verbeteren.
                            Last edited by Black B@ndit; 7 oktober 2005, 11:51.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Cirkels/Rondjes op foto

                              En soms vormen die "Witte Wieven" bepaalde structuren...

                              Gestructureerde Witte Wieven

                              Of ben ik nu mis ?

                              Nuja, ik heb alle respect voor ieder zijn geloof & doen, maar zelfs IK heb grenzen
                              http://anpu.fotopic.net
                              Canon pocketcammetje

                              Comment

                              Working...
                              X