Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

concertfotografie - graag wat tips

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • concertfotografie - graag wat tips

    >> Hopelijk zit ik hier in het juiste forum? <<<

    Ik heb dus al en poosje geleden de Nikon D70s gekocht.
    Omdat ik veel aan concertfotografie doe heb ik een lichtgevoelige lens aangeschaft, de Sigma 70-200mm 1:2.8D
    Want slechte lichtomstandigheden op het podium en mensen die bewegen zijn dus niet de ideale omstandigheden om tot zuivere foto’s te komen.
    Ik heb al begrepen (hopelijk heb ik het juist?), dat “omdat de lens lichtgevoelig is” ik niet te hoog mag gaan in ISO waarde.

    Nu is mijn vraag of ik van jullie wat tips kan krijgen van hoe ik de instellingen het best instel, dus sluitertijd, diafragma, ISO waarde en eventueel witbalans?

    Alvast mijn dank.
    Bobtje
    Bobtjes Blues Pages www.bobtjeblues.com
    Bobtjes Photography
    http://photography.bobtjeblues.com
    Fuji Finepix S 602 Zoom
    Nikon D70s

  • #2
    Re: concertfotografie - graag wat tips

    Bobtje,

    om het je iets gemakkelijker te maken verplaats ik je topic naar "algemeen"

    mvgr
    Jo(han)
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

    Comment


    • #3
      Re: concertfotografie - graag wat tips



      Zeer interessante link.

      met je apparatuur zit je alleszins al goed om tot schitterende resultaten te komen.

      Met 2.8 en snellere lenzen MAG je zeker in hoger iso's gaan, maar het zal gewoon minder snel NODIG zijn. Hoe hoger je iso waarde hoe meer ruis, dus je neemt best een zo laag mogelijke iso waarde. (Niet zo laag dat je op 2.8 moet fotograferen, eerder f/4)

      Mvg

      Comment


      • #4
        Re: concertfotografie - graag wat tips

        Je iso moet je zo hoog zetten als nodig om de geschikte sluitertijden te halen die je wil. De lichtgevoelige lens heeft geen negatief effect op hoge iso maar gaat er wel voor zorgen dat je de iso niet zo hoog moet zetten dan met een minder lichtsterke lens. Lichtsterke lenzen hebben niets dan voordelen buiten prijs, grootte en gewicht.

        Best kan je de D70 in spot metering zetten, zodoende meter je enkel op de artiest die je wil wat de beste resultaten kan geven.

        Diafragma moet je zetten dat je scherp kan houden wat je scherp wil. Meestal zou ik zeggen probeer toch minimaal met F2.8 te werken. Kan geen probleem zijn met je sigma want dit is het minimum.

        Witbalans geeft bij mij bevredigende resultaten in auto maar ik kan niet zeggen of dat voor jou een probleem is. Ik trek daarentegen alles in RAW dus dit is nooit een probleem en je kan dus best hetzelfde doen!

        Comment


        • #5
          Re: concertfotografie - graag wat tips

          De link die Scientist gegeven heeft is een zeer goede. Zeker de moeite om te lezen. Ik heb onlangs ook mijn eerste ervaringen opgedaan qua concertfotografie met exact dezelfde lens en de tips op die site hebben me veel geholpen.

          P.S.: de foto's van dat concert staan nog niet op mijn site, er staat wel al een concertje op, maar dat is niet met die lens getrokken en niet echt in "concertomstandigheden".
          Nikkon D7000 • Nikkor AF-S 35mm f1.8G • Nikkor 50mm f1.8D • Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G • Sigma 70-200 F2.8 & converter 1.4x • SB-600
          Website: http://www.matthieucalu.be - vernieuwd!

          Comment


          • #6
            Re: concertfotografie - graag wat tips

            een lichtsterke lens is m.i. wel leuk en zal haar nut hebben, maar geen must. Zelf ben ik heeel tevreden over mijn concertfoto's met m'n tele! (subjectief mss, ok)

            Comment


            • #7
              Re: concertfotografie - graag wat tips

              Mercie allemaal, ge zijt engeltjes

              Ik zal dit eens goed overlopen, maar toch zal ik veel moeten proberen.. met vallen en opstaan.

              Groetjes
              Bobtje
              Bobtjes Blues Pages www.bobtjeblues.com
              Bobtjes Photography
              http://photography.bobtjeblues.com
              Fuji Finepix S 602 Zoom
              Nikon D70s

              Comment


              • #8
                Re: concertfotografie - graag wat tips

                Voor beter resultaat zeker in RAW (NEF) fotograferen en eventueel enkele testopnames maken om te zorgen dat je je foto's niet OVERBELICHT. Uitgebrande hihglights krijg je meestal niet meer goed en het kost extra ruis/lange sluitertijd/minder schertediepte.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: concertfotografie - graag wat tips

                  je zit rapper op ISO1600 dan je denkt
                  zelfs met de 50mm 1.8 werk ik met ISO800-1000
                  F4 zal zeker ISO1600 vragen

                  ik spreek hier wel over indoorconcerten hé
                  en zonder flits

                  werk in RAW
                  en gebruik Neat Image of Noise Ninja om ruis te verwijderen

                  er staan al enkele foto's van Daan in Evenementen
                  oa. met de 105mm 2.8 micro (niet alleen goed voor macro's)
                  Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                  Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                  Comment


                  • #10
                    Re: concertfotografie - graag wat tips

                    Voor concerten gebruik ik altijd de combinatie D70 en Sigma 70-200 F/2.8
                    Toch zit ik ook al snel aan ISO 800 en zelfs 1600, wegens de geringe lichtintensiteit bij de meeste concerten en ook omdat je op 200 mm al een redelijke sluitertijd (rond de 1/200ste) moet zien te bekomen om bewegingsonscherpte te voorkomen. Ik verkies een foto met wat ruis nog altijd boven een bewogen foto.

                    Camera staat meestal in A-mode (Aperture Priority) op F/2.8, heel soms in M-mode (manual).

                    Vroeger werkte ik in JPEG, met de witbalans op bewolkt en werden de foto's daarna in PhotoShop gecorrigeerd met AutoLevels. Dat leverde meestal, maar niet altijd, een bevredigend resultaat voor relatief weinig werk.
                    Tegenwoordig verkies ik in zulke omstandigheden RAW, witbalansinstellingen maken niet veel uit (auto, bewolkt...) gezien je die in je RAW-editor eenvoudig kan aanpassen.

                    Ik gebruik nooit enige vorm van ruisreductie, maar dat is een persoonlijke keuze.

                    Tot slot enkele voorbeelden met de Sigma:


                    ...zong zondagavond het Sint-Baafsplein plat, hoewel de &quot;kerk&quot; niet is omgevallen (voor de insiders) ;) BONUS (http://users.telenet.be/kuriishi/BD/thomas_depaepe_natalia_005.jpg) :D seppuku.


                    seppuku.

                    Comment

                    Working...
                    X