Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witvlakvlinder vlinder

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witvlakvlinder vlinder

    Ja de rupsen zijn al een paar keren de revue gepasseerd hier. Maar het vlindertje zelf nog niet. Komt natuurlijk omdat het een nachtvlinder is en dus niet eenvoudig te spotten.

    Zie ook: mijn witvlakvlinder rupsen

    Dus een aantal rupsjes in een terranium blijven voeren en dan wachten tot ze ontpoppen. We hadden 2 mannetjes en 2 vrouwtjes gevangen, de rest mocht de tuin verder opeten.

    De 2 mannetjes kozen meteen het hazenpad na de ontpopping. En in tegenstelling tot de meeste insekten vlogen ze niet tegen het venster maar gelijk naar de spleet van het licht gekipte raam. Weg mannetjes, nu weten we nog niet waarom die beeste witvlakvlinder noemen. Ik heb het wel gezien maar helaas geen foto.

    De vrouwtjes die konden niet weg, want die hebben geen vleugels. Ik heb helaas geen macro materiaal maar ik wou jullie de foto's van die rare wezentjes niet ontzeggen.



    Een van die vrouwtjes begon direct met het leggen van eitjes op haar cocon. Ik weet niet of dat ook betekent dat ze bevrucht zijn of niet. Maar we hebben de vrouwtjes en eitjes op een plekje achtergelaten waar we een paar dagen terug de rups hadden gevangen. Hopelijk zorgen ze zo toch nog voor een nageslacht.
    Tot sluitertijd, Dirk

  • #2
    Re: Witvlakvlinder vlinder

    mooi verhaal en mooie opnamen, weer heel veel geleerd hier.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Witvlakvlinder vlinder

      Fascinerend gezicht hoor. Bedankt voor het delen.

      Comment


      • #4
        Re: Witvlakvlinder vlinder

        Oorspronkelijk geplaatst door andrez
        Fascinerend gezicht hoor. Bedankt voor het delen.
        ook hier weer wat bijgeleerd

        Comment


        • #5
          Re: Witvlakvlinder vlinder

          Idd een vreemd verschijnsel, dat vrouwtje zonder vleugels.
          Meer foto's op mijn website

          Comment


          • #6
            Re: Witvlakvlinder vlinder

            Moeder Natuur blijft ons verbazen. Leerrijk verhaal, ook dat van de rupsen.
            Jammer van de mannetjes maar hier kan je zien waarom ze zo noemen.
            Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

            Comment

            Working...
            X