Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

afdruk verhouding

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • afdruk verhouding

    Hallo,

    Wanneer ik foto's wens af te drukken via een online service dan krijg ik nooit de foto's zoals ik ze zou willen. Wat ik hiermee bedoel is dat er altijd wel ergens een stukje van af is of zo iets. Nu las ik hier een tijdje geleden dat er programmake's bestaan waarmee je de foto's kan omzetten in 2:3 formaat want mijnen digi camera trekt niet in dat formaat.

    Wanneer ik mijn foto's omzet met dit programma'ke naar dat formaat (2:3)en ik zou ze opnieuw doorsturen krijg ik ze dan in het goeie formaat of moet ik nog iets anders doen.

    Ik stel deze vraag om niet weer eens onnodige kosten te moeten doen bij het afdrukken van mijn foto's.

    thx voor de hulp

  • #2
    diake,
    Dit is een probleem tussen gebruiker en een online service. Het heeft allemaal te maken met vooral afspraken hoe die diensten werken en hoe je de foto aanleverd. Om dit op te lossen werk ik met een lokale fotograaf die de afdrukken op een frontier 370 machiene maakt (zoals zeer velen trouwens want dit is waarschijndelijk de meeste gebruikte machiene). Je moet anderzijds ook weten dat een foto een resolutie heeft, ttz hoeveel beeldpunten/inch. Nu moet je weten dat al die machienes werken met een eigen resolutie van 300 beeldpunten/inch. Als je nu een file aanlevert die ook 300 beeldpunten per inch heeft dan zal de afdruk voor iedere 300 punten een lengte hebben van 1 inch of 25.4 mm. Het papier wordt normaal aangeleverd op rollen en heeft een breedte in veelvouden van inch. Vandaar dat 15x10cm overeenkomt met 6x4 inch. Om nu zo een foto af te drukken moet je bijgevolg 6x300 = 1800 beeldpunten x 4x300= 1200 beeldpunten toeleveren. dus 1800x1200 pixels. Als ze nu hun machiene instellen om geen resize, dus geen omrekening te doen zal je afdruk perfect op dit formaat passen. Maar de meeste camera's hebbem echter geen 2x3 verhouding, ze passen bijgevolg dus niet. Daarom gaan de meeste labo's uw foto nemen om zogroot mogelijk af te drukken en dan nemen ze de zijde die hetbest past. wat ook veel gebeurt is dat het juiste pixels niet aangeleverd worden en dan maken ze een resize, ze gaan de foto passen in hun formaat.
    Daarom heb ik een afspraak met mijn fotograaf en die is:
    Hij gaat nooit resize maken van een foto
    Hij gaat nooit automatische belichting toepassen.
    Ik lever hem altijd het juiste aantal pixels volgens het formaat
    Als mijn foto niet de juiste verhouding heeft ga ik die aanvullen met witte pixels.
    De resolutie is altijd 300 pixels/inch, dit vergeten = verkeerde afdruk.
    Ik lever altijd aan op CD en in BMP formaat.
    Op deze manier heb ik reeds enkele duizenden foto's laten maken en alles verloopt altijd prima zowel formaat als belichting.
    De foto's komen zodoende overeen met dat wat ik zie op mijn scherm.

    Ik hoop dat dit iets geholpen heeft

    Frans

    Comment


    • #3
      thx frans_vdm, maar ik heb geen zo'n goeie meewerkende fotograaf (denk ik toch) en ik denk dat de meeste winkels zo wel zijn

      Comment


      • #4
        Met het programma ofotonow kan je uw foto's gemakkelijk naar het 2:3 formaat omzetten

        Comment


        • #5
          Dit is wat je zoekt! Het programma cropit.
          Programma is hier te downloaden: http://www.entrysoft.com/cropit.zip
          mvg
          Menno-E1/E20P/C5050z/E100RS

          Comment


          • #6
            Bij AH online fotoshop word hij afgedrukt zoals je hem opstuurd.
            Groetjes
            Angenita - Canon 50D - Canon Eos 350D + Sigma 17-70 + BG-E3 + Sigma 24 - 60 + Canon 50mm + Canon 70 - 300mm IS USM + 100mm Canon macro lens + een setje Soligor tussenringen
            http://www.ansvanvliet.nl/

            Comment


            • #7
              Originally posted by Bart B
              Met het programma ofotonow kan je uw foto's gemakkelijk naar het 2:3 formaat omzetten


              Bart,

              Ik heb ofoto gedownload, maar de verhouding 2:3 zie ik niet staan. Wel 4:6 enz.
              Moet je handmatig aanpassen naar 2:3 of is er een andere oplossing, waar ik dat kan vinden.

              Ik hoor/lees wel.
              Martin.

              Comment


              • #8


                Bart,

                Ik heb ofoto gedownload, maar de verhouding 2:3 zie ik niet staan. Wel 4:6 enz.
                Moet je handmatig aanpassen naar 2:3 of is er een andere oplossing, waar ik dat kan vinden.

                Ik hoor/lees wel.
                Martin.
                6:9 geeft het mooiste resultaat
                8:12 is ook niet mis
                Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

                Comment


                • #9
                  Originally posted by martin
                  Originally posted by Bart B
                  Met het programma ofotonow kan je uw foto's gemakkelijk naar het 2:3 formaat omzetten


                  Bart,

                  Ik heb ofoto gedownload, maar de verhouding 2:3 zie ik niet staan. Wel 4:6 enz.
                  .......
                  Martin.
                  Als we het over verhoudingen hebben, is 2:3 hetzelfde als 4:6 of 6:9 ... Beide laatste zijn eigenlijk foutief, want de verhouding zou moeten uitgedrukt worden in de meest vereenvoudigde breuk, dus 2:3.
                  HTH
                  ---
                  darix
                  afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
                  D70s

                  Comment

                  Working...
                  X