Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitgebrande witte plekken, vraagje!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Uitgebrande witte plekken, vraagje!

    Ik ben nu zo'n kleine 2 jaar bezig met fotografie (niet intens). En sinds mei dit jaar ben ik een trotse bezitter van een D70. Nu ja, in dit jaar van mijn opleiding, mijn laatste jaar gaan we bezig met een eindpresentatie, een tentoonstelling van de foto's van mijn klas. Wat erin terug gaat komen is wat we hebben geleerd, hoe wij over fotografie denken etc, en we krijgen dus een thema hiervoor 'Human Color'.

    Maar, to the point. Nou zit ik toch al enige tijd te worstelen met uitgebrande witte plekken op de foto's die ik met de D70 maak. Ik heb al het een en andere geprobeerd, maar het lukt me nooit echt om dit weg te krijgen. Voor deze eindpresentie wil ik dat mijn techniek ook top notch is, en dat er geen uitgebrande witte plekken op mijn foto's komen. Ik fotografeer zelf met een sigma 18-200, en een telelens van nikon 70-300.

    Nu was mijn vraag, hoe kan je dit het beste voorkomen, hebben jullie wat tips/trucks die mij hierbij kunnen helpen?

    Alvast heel erg bedankt voor reacties,

    ShinLi
    I create, therefore I exist

    D3200 - AF-S Nikkor 18-105mm 3.5-5.6, AF-S Nikkor 50mm 1.8, SB700

  • #2
    Re: Uitgebrande witte plekken, vraagje!

    eerm

    je volgt fotografie en je weet niet hou je uitgebrande plekken kan voorkomen?

    ik mis duidelijk iets..
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: Uitgebrande witte plekken, vraagje!

      even op je site geweest om te kijken wat je nou precies bedoeld, maar staan, op een paar uitgebrande plekken na op de schapen en geit toch mooie opnamen hoor, onthoud de ingestelde waarde en de omstandigheden wanneer je een opname maakt waar het uitgebrande niet het geval is.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Uitgebrande witte plekken, vraagje!

        Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
        eerm

        je volgt fotografie en je weet niet hou je uitgebrande plekken kan voorkomen?

        ik mis duidelijk iets..
        Tja, ik volg de redenering van Parakiet wel, maar daarmee ShinLi niet geholpen natuurlijk .
        Gewoon de highlights bekijken op de D70, daarna enkele stops onderbelichten en dezelfde foto opnieuw trekken. Hoor je het nu in keulen donderen, dan raad ik je aan de handleiding van uw D70 nog eens door te nemen.
        natwork.be

        Comment


        • #5
          Re: Uitgebrande witte plekken, vraagje!

          Zoals Nat 't zegt

          dus -0.3, -0.7, -1.0, ... EV doen
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

          Comment


          • #6
            Re: Uitgebrande witte plekken, vraagje!

            Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
            Zoals Nat 't zegt

            dus -0.3, -0.7, -1.0, ... EV doen
            Of bovenstaande methode in bracketing gekoppeld aan Continu-mode
            (pas ik regelmatig toe in -0.3 0 +0.3 EV - ik veronderstel dat je de D70 ook kan wel instellen voor -0.3 -0.7 -1.0 EV)
            Canikon 40D - D200, D300

            Comment


            • #7
              Re: Uitgebrande witte plekken, vraagje!

              Oorspronkelijk geplaatst door Nat
              Tja, ik volg de redenering van Parakiet wel, maar daarmee ShinLi niet geholpen natuurlijk .
              Gewoon de highlights bekijken op de D70, daarna enkele stops onderbelichten en dezelfde foto opnieuw trekken. Hoor je het nu in keulen donderen, dan raad ik je aan de handleiding van uw D70 nog eens door te nemen.
              het enige dat ik wil begrijpen is dat de topic starter nog niet zo goed overweg kan met zen D70.

              in dat geval: +/- eV zou ik niet direct verzetten. als je door je zoeker kijkt dan zie je "belichtingsstreepjes". ipv een eV correctie automatisch toe te passen kan je in de M stand bewust in derdes van een stop over of onder belichten.


              heeft wat oefening nodig. trial and error.

              verder kan je natuurlijk ook nog altijd in RAW (NEF) formaat werken.
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #8
                Re: Uitgebrande witte plekken, vraagje!

                Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                het enige dat ik wil begrijpen is dat de topic starter nog niet zo goed overweg kan met zen D70.

                in dat geval: +/- eV zou ik niet direct verzetten. als je door je zoeker kijkt dan zie je "belichtingsstreepjes". ipv een eV correctie automatisch toe te passen kan je in de M stand bewust in derdes van een stop over of onder belichten.


                heeft wat oefening nodig. trial and error.

                verder kan je natuurlijk ook nog altijd in RAW (NEF) formaat werken.
                RAw gaat niet veel verhelpen. Je dynamisch bereik is misschien wat groter. Maar als je highlights totally burned zijn is het om zeep!
                Je kan beter 2 stops onderbelicht hebben dan overbelicht Onthoud die regel maar. Levels kan je makkelijk optrekken naar aannemelijk niveau. Maar overbelichte foto kan je nooit meer naar beneden trekken op een aannemelijk niveau (veel uitgebrande plekken).

                Het probleem zit hem vooral in de gedachten over de schaduwen. We vergeten vaak hoeveel detail er eigenlijk inzit! En dat is meestal bij highlights of heel lichte vlakken niet zo!
                Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                Comment


                • #9
                  Re: Uitgebrande witte plekken, vraagje!

                  Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                  het enige dat ik wil begrijpen is dat de topic starter nog niet zo goed overweg kan met zen D70.

                  in dat geval: +/- eV zou ik niet direct verzetten. als je door je zoeker kijkt dan zie je "belichtingsstreepjes". ipv een eV correctie automatisch toe te passen kan je in de M stand bewust in derdes van een stop over of onder belichten.
                  Uiteindelijk bedoelen we dit wel, denk ik
                  Maar als het even vlug moet gaan, vind ik die bracketing wel handig
                  Canikon 40D - D200, D300

                  Comment


                  • #10
                    Re: Uitgebrande witte plekken, vraagje!

                    Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
                    RAw gaat niet veel verhelpen. Je dynamisch bereik is misschien wat groter. Maar als je highlights totally burned zijn is het om zeep!
                    Je kan beter 2 stops onderbelicht hebben dan overbelicht Onthoud die regel maar. Levels kan je makkelijk optrekken naar aannemelijk niveau. Maar overbelichte foto kan je nooit meer naar beneden trekken op een aannemelijk niveau (veel uitgebrande plekken).

                    Het probleem zit hem vooral in de gedachten over de schaduwen. We vergeten vaak hoeveel detail er eigenlijk inzit! En dat is meestal bij highlights of heel lichte vlakken niet zo!
                    wel dan trek ik liever in RAW en wat onderbelicht dan in jpg en wat onderbelicht.

                    uitgebrande vlekken zijn idd niet te redden, ook niet in raw
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Uitgebrande witte plekken, vraagje!

                      Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                      eerm

                      je volgt fotografie en je weet niet hou je uitgebrande plekken kan voorkomen?

                      ik mis duidelijk iets..
                      Nou het is meer een onderdeel van m'n opleiding, ik doe de opleiding detailhandel foto/video, dus om in een winkel te werken. Maar de helft van onze lessen zijn praktijk lessen, gericht op fotograferen. Maar ja, dat wil nog niet zeggen dat we erg veel geleerd hebben op school de laatste twee jar .

                      Het is een slechte opleiding, en slechte leraren. Maar toch wil ik een goede eindpresentatie maken, en me daarvoor inzetten. Maar ja, ik ben nog maar 18, en ja, soms leer je het meeste door te vragen aan degenen die toch wat meer ervaring hebben dan ikzelf (leraren hier ff buiten beschouwing )

                      het enige dat ik wil begrijpen is dat de topic starter nog niet zo goed overweg kan met zen D70.
                      Nee, ik ken inderdaad m'n D70 nog niet van binnen tot buiten, maar ben toch wel een aardig eind op weg. Het is gewoon zo, zelfs al onderbelicht ik soms, gebruik ik de AEL knop, of zet m op manual. Nog komen er meestal uitgebrande witte plekken op. Ik heb ook het gevoel dat dit veel sneller het geval is met digitale spiegelreflexen, of ligt dit aan mij?

                      Alvast erg bedankt voor jullie tips en dergelijke, had niet zoveel verwacht eigenlijk. En sorry dat ik wat vaag ben in het uitleggen >_<

                      Als iemand nog meer tips ofzo heeft, ik hoor ze graag, en dan ga ik morgen es ff experimenteren na schooltijd...
                      I create, therefore I exist

                      D3200 - AF-S Nikkor 18-105mm 3.5-5.6, AF-S Nikkor 50mm 1.8, SB700

                      Comment


                      • #12
                        Re: Uitgebrande witte plekken, vraagje!

                        Oorspronkelijk geplaatst door ShinLi
                        Nou het is meer een onderdeel van m'n opleiding, ik doe de opleiding detailhandel foto/video, dus om in een winkel te werken. Maar de helft van onze lessen zijn praktijk lessen, gericht op fotograferen. Maar ja, dat wil nog niet zeggen dat we erg veel geleerd hebben op school de laatste twee jar .

                        Het is een slechte opleiding, en slechte leraren. Maar toch wil ik een goede eindpresentatie maken, en me daarvoor inzetten. Maar ja, ik ben nog maar 18, en ja, soms leer je het meeste door te vragen aan degenen die toch wat meer ervaring hebben dan ikzelf (leraren hier ff buiten beschouwing )



                        Nee, ik ken inderdaad m'n D70 nog niet van binnen tot buiten, maar ben toch wel een aardig eind op weg. Het is gewoon zo, zelfs al onderbelicht ik soms, gebruik ik de AEL knop, of zet m op manual. Nog komen er meestal uitgebrande witte plekken op. Ik heb ook het gevoel dat dit veel sneller het geval is met digitale spiegelreflexen, of ligt dit aan mij?

                        Alvast erg bedankt voor jullie tips en dergelijke, had niet zoveel verwacht eigenlijk. En sorry dat ik wat vaag ben in het uitleggen >_<

                        Als iemand nog meer tips ofzo heeft, ik hoor ze graag, en dan ga ik morgen es ff experimenteren na schooltijd...
                        Ik denk dat je hier dan aan het juiste adres bent !!
                        Gelijk al aangehaald in RAW fotograferen, en iets onderbelichten.
                        Eens uitgebrand, voor altijd uitgebrand.

                        Yvan.
                        Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

                        Comment


                        • #13
                          Re: Uitgebrande witte plekken, vraagje!

                          Ik denk dat je hier dan aan het juiste adres bent !!
                          Dat dacht ik dus hopelijk ook , dan ga ik dat alvast eens uitproberen morgen, alle tips die ik tot nu toe gekregen heb.
                          I create, therefore I exist

                          D3200 - AF-S Nikkor 18-105mm 3.5-5.6, AF-S Nikkor 50mm 1.8, SB700

                          Comment


                          • #14
                            Re: Uitgebrande witte plekken, vraagje!

                            ik raad je aan om op M zelf je + of - eV te kiezen.

                            eerst even bracketing om te zien wat dat juist geeft en dan daarna die kennis toepassen.

                            ik heb al gemerkt dat er omstandigheden zijn waar men D70 extra raar doet.

                            als het donker is hoef ik iets meer te belichten als ze wilt, anders niet.
                            soms is het ook handig om het lichtmetingsprogramma te veranderen. dat wordt ook weer wat testen


                            enjoy!
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment

                            Working...
                            X