Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichtingsvraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belichtingsvraagje

    Hey,

    Ik las op het forum dat jullie spraken van de AEL. Kan iemand me uitleggen wat hiermee bedoelt wordt? Ik heb reeds op het forum gekeken maar vond nog geen specifieke uitleg hierover.

    Ander vraagje; als ik soms foto's neem van groene bomen die het grootste deel van de foto bedekken met een blauwe lucht, is de lucht meestal fel wit. Hieraan is echter niets te doen, daar de foto dan onderbelicht word of volledig overbelicht naarmate ik andere instellingen neem. Iemand suggesties?

    Bedankt voor de replies !

    Groetjes, Robin

  • #2
    Re: Belichtingsvraagje

    je ene vraag houd volgens mij veel van de tweede in.

    AEL is (denk ik, corrigeer mij indien nodig) het meten van licht op een andere plek op je foto dan op het punt waar je trekt.

    Een voorbeeldje : je bent op een vergadering en de spreker staat voor een projectiescherm waarop een foto geprojecteerd wordt. Je wil de spreker op de voorgrond met de foto op de achtergrond, maar natuurlijk flitst je camera en wordt door de belichting het scherm volledig wit.
    Als je nu met ael werk en op het scherm mikt , meet en dan de spreker trekt, staat alles erop

    hier ook lezen (letterlijk jou voorbeeld) http://forum.fotoapparatuur.net/view...45&idReplies=3

    dennis
    nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
    http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

    Comment


    • #3
      Re: Belichtingsvraagje

      AE/L is toch gewoon Auto Exposure Lock

      daarmee kan je verhinderen dat ie bij hercompositie terug opnieuw de belichting gaat herberekenen

      of zit ik er volledig naast ?
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

      Comment


      • #4
        Re: Belichtingsvraagje

        Ander vraagje; als ik soms foto's neem van groene bomen die het grootste deel van de foto bedekken met een blauwe lucht, is de lucht meestal fel wit. Hieraan is echter niets te doen, daar de foto dan onderbelicht word of volledig overbelicht naarmate ik andere instellingen neem. Iemand suggesties?

        dit klopt helaas,of meet je het licht op de bomen/en dan met AELvergrendelen en herkadreren/en dan wordt het lucht wit,maar de bomen worden dus goed belicht, of meet je het op het lucht dan heb je mooie blauw lucht, maar de bomen worden meestal onderbelicht,dus geen doortekening in de schaduwpartijen.
        Het is altijd een keuze, wat je belangrijkst vindt...

        Comment

        Working...
        X