Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie van de stilte - de resultaten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie van de stilte - de resultaten

    Hoi iedereen.

    De resultaten van de wedstrijd "fotografie van de stilte" zijn bekend gemaakt, en intussen in de media ook reeds aan bod gekomen, o.a. deze morgen op de radio.

    De laureaten en hun foto's kan je hier bekijken:


    Ook ik heb deelgenomen aan deze wedstrijd, maar niet geselecteerd. (niet dat ik enigszins ook maar dacht een kans te maken ) Uiteraard is het verdict van de jury heilig, maar dat wil nog niet zeggen dat je als deelnemer of toeschouwer je niet mag afvragen wat sommige foto's hier in godsnaam doen...mja, stilte als levenskwaliteit is dan ook een heel ruim onderwerp, ruimer dan ik dacht, want zo'n wedstrijd georganiseerd door Stiltegebieden doet mij eerder denken aan natuurfotografie, waaronder dan ook mijn ingezonden foto's te klasseren zijn.

    Ik denk persoonlijk dat deze wedstrijd voor mij een belangrijke les is geweest. Als ik deze foto's bekijk, dan heb ik geleerd dat je wel écht moet leren 'kijken' en niet altijd - hoe zeg je zoiets - de massa moet volgen, en logische foto's inzenden.

    Dat sluit niet uit dat ik over sommige inzendingen mijn bedenkingen heb.
    Maar wie ben ik ?

  • #2
    Re: Fotografie van de stilte - de resultaten

    ... en toch. Er zit een logica in deze selectie (wordt ook uitgelegd in het juryverslag) én ik vind zeker de eerste en tweede laureaten hier bijzonder verdienstelijk. D'r zitten inderdaad een aantal artsy fartsy toestanden tussen waar veel te veel uitleg nodig is om ze nog binnen het thema te doen passen, maar over het algemeen heeft het m'n inspiratie wel geprikkeld en dan is m.i. het hele opzet al geslaagd.

    Ik heb de wedstrijd niet zo gevolgd en wist dus ook niet dat die als onderdeel van een "sensibiliseringscampagne" voor Stiltegebieden was opgezet. Dat doet je inderdaad quasi-automatisch kiezen voor de klassiekers: de landschappen-bij-zonsopgang (of -ondergang) en de eenzame koeien/schapen/... ergens in the middle of nowhere. Ik zou krek dezelfde weg opgegaan zijn! En juist dààrom vind ik deze uitkomst zo interessant: ze dwingt tot nadenken, het verlaten van de al te evidente (en platgetreden) paadjes.

    Heb er alleen maar een pak goeie voornemens aan over gehouden.


    Dank je voor de link.
    Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie van de stilte - de resultaten

      Helemaal met je eens Johan...

      Jury = 6 mensen, met als gevolg een subjectief oordeel.

      Ik sta (persoonlijk) achter ongeveer de helft van de foto's, de andere helft zegt me weinig tot niets... (vb foto Frederic Vercruysse)
      Ook niet nà de uitleg...

      Ik denk dat de jury het wat té ver is gaan zoeken in hun beoordeling..

      Mijn persoonlijke mening over zulke wedstrijden is dat ze door een veel groter publiek moeten beoordeeld worden,
      door mensen die zowel niets of alles weten van fotografie...
      Als ze bij beide groepen in de smaak vallen, dan ben je pas écht geslaagd.

      My 2cents

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie van de stilte - de resultaten

        Deze fotos hebben mijn inziens, op enkele fotos na, niks met stiltegebieden, stiltewandelingen etc. te maken. (ik heb de tekst niet gelezen en de uitleg zal het hem doen denk ik)
        Vreemde kronkels van de jury
        Johan, Ik ben nog eens effe naar uw eerder geposte fotos gaan kijken omtrent dit item en de uwe vond ik zeker in aanmerking komen om hoger te geraken als de genomineerde fotos. Maar ja, een gewone mooie foto van een stil gebied zal niet voldoende zijn om het te halen in sommige wedstrijden.

        groeten, Benny
        Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

        Comment

        Working...
        X