Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitsen bij dressuur?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • flitsen bij dressuur?

    ik ga dit weekend fotos maken bij vierspanwedstrijden en dressuur.
    ik weet dat paarden van flitsen kunnen schrikken.

    zou ik bij zulke wedstrijden lans de kant mogen flitsen?
    heeft hier iemand ervaring mee?

    gr S
    Last edited by KvP; 2 september 2005, 20:30.
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

  • #2
    Re: flitsen bij dressuur?

    Als je geen herrie wil, zou ik het je niet aanraden
    Groetjes DD
    Fronstages

    Comment


    • #3
      Re: flitsen bij dressuur?

      ik zie niet in waarom te flitsen ?, het zal klaar, prima weer zijn, en voor de veiligheid van de deelnemers en toeschouwers, alsook uit respect voor de deelnemers zou ik het je ten stelligste afraden.

      Comment


      • #4
        Re: flitsen bij dressuur?

        er speelt zich veel af in de bossen, dus best donker, en die beesten gaan snel, vandaar
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

        Comment


        • #5
          Re: flitsen bij dressuur?

          Zeker als het wat donkerder is, kan je nog sneller schrikreacties van de paarden verwachten.

          Ik zou zeker niet flitsen, de iso hoger zetten, en een lichtsterke lens gebruiken.

          De weervoorspellingen zien er goed uit voor dit weekend, en dan heb je in het bos ook nog wel genoeg licht om zonder flits te werken. Probeer ook tegenlicht te vermijden, anders zie je alleen donkere schimmen op je foto's.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: flitsen bij dressuur?

            ik zou ook niet flitsen

            je moet ook geen onnodige riseco's nemen he
            het blijft een hobby

            Comment


            • #7
              Re: flitsen bij dressuur?

              Edit: Ik spreek net op MSN een amazone die ook dressuur gelopen heeft en die is het absoluut niet met mij eens. Paarden schijnen amper te schrikken van een flits. Het schijnt de taak van de ruiter te zijn om te zorgen dat het paard geen aandacht heeft voor wat er in de omgeving gebeurt. Je kan dus gewoon flitsen indien dat nodig zou zijn.

              Een paraplu schijnen ze wel snel van te schrikken. Op regenachtige dagen komen die echter ook gewoon tevoorschijn...
              Last edited by Stefan16384; 3 september 2005, 11:12.

              Comment


              • #8
                Re: flitsen bij dressuur?

                Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384
                Edit: Ik spreek net op MSN een amazone die ook dressuur gelopen heeft en die is het absoluut niet met mij eens. Paarden schijnen amper te schrikken van een flits. Het schijnt de taak van de ruiter te zijn om te zorgen dat het paard geen aandacht heeft voor wat er in de omgeving gebeurt. Je kan dus gewoon flitsen indien dat nodig zou zijn.

                Een paraplu schijnen ze wel snel van te schrikken. Op regenachtige dagen komen die echter ook gewoon tevoorschijn...
                Heb het vorige weel nog op klaarlichte dag meegemaakt ; wilde gewoon proefopname maken terwijl het meisje opsteeg .
                Onmiddellijk na de flits die je zelfs amper zag steigerde het paard en wierp haar berijdster tegen de grond .En het was anders een hele brave !

                Comment


                • #9
                  Re: flitsen bij dressuur?

                  Oorspronkelijk geplaatst door awacs457
                  Heb het vorige weel nog op klaarlichte dag meegemaakt ; wilde gewoon proefopname maken terwijl het meisje opsteeg .
                  Onmiddellijk na de flits die je zelfs amper zag steigerde het paard en wierp haar berijdster tegen de grond .En het was anders een hele brave !
                  Was dat tijdens een dressuurwedstrijd of gewoon zomaar een paard met een meisje? Mijn bron lijkt mij tamelijk betrouwbaar. Zij heeft zelf toch al behoorlijk wat wedstrijden op haar naam staan en er zullen op zulke wedstrijden ongetwijfeld meerdere fotografen langs de kant staan.

                  Is het gewoon tijdens een les of oefenronde of iets dergelijks, dan weet je natuurlijk nooit hoe goed het paard getrained is en weet je dus niet wat je kan verwachten. Dan zal je dus uit moeten kijken. Geld voor alle dieren eigenlijk.

                  Bij dressuurwedstrijden zou het in ieder geval niet uit moeten maken. Sterker nog, ze wist me te vertellen dat ze (zeker tijdens springwedstrijden) bloembakken en dergelijke in de ring plaatsen. Paarden schijnen dit dus absoluut niet te waarderen. Dit doen ze echter om te kunnen zien hoe goed de ruiter zijn paard onder controle heeft.

                  Comment


                  • #10
                    Re: flitsen bij dressuur?

                    Hallo,
                    mijn mening hierover, als ervaren wedstrijdamazone in zowel dressuur en springen, is dat het fotograferen met flits binnen niet echt voor negatieve effecten zorgt.Behalve als je dan recht in de ogen gaat schijnen, maar dan nog schrikken de meeste paarden niet. Over het algemeen zal je in de jumping zeker je flits kunnen gebruiken,want de paarden moeten (normaalgezien) zicht inspannen voor hun hindernissen en zullen dan niet vaak opkijken van een flitsje. In de dressuur ligt dat eigenlijk niet zo heel anders, behalve bij kijkerige paarden. In de dressuur moeten de ruiters en amazones hun kunde te paard kunnen tonen. Ik ben bv. eens op dressuur geweest met een pony die nog nooit dressuurwedstrijden had gelopen, en ook weinig jumpings. Natuurlijk stond er een mooie grote WAPPERENDe vlag in de hoek van de piste, het was nota bene een belgische vlag. Dan krijg je achteraf op de protocol te zien: 'Hoeken niet ingereden'. Maar naast me stonden ook anderen te fotograferen en daar schrok de pony dan niet van.
                    Dus normaal kun je overal je flits gebruiken, paarden schrikken er meestal niet van, en als dat toch gebeurt ligt dat wsl aan de te gespannen ruiter die op elke prikkel in de omgeving reageert en dat zo overbrengt op z'n paard. Als je hierbij nog twijfelt, vraag je gwn aan de ruiter of de dichtsbijzijnde groom (verzorger) of het paard schrik heeft van een flits.
                    Zo ben je zeker van je stuk!
                    Veel succes!
                    (btw. waar (in welke manege..) ga je fotograferen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: flitsen bij dressuur?

                      Het hangt gewoon van paard tot paard af. Sommige zou je bij wijze van spreken met een halogeenstraler recht in ogen mogen schijnen zonder ter verpinken, bij anderen moete je maar eens je zaklampje uit je broekzak halen om de ruiter van de grond te mogen rapen.
                      mvg,
                      Dieter

                      Comment


                      • #12
                        Re: flitsen bij dressuur?

                        Zephke, Hier is het te doen.
                        Op mijn website zijn fotos van vorig jaar te zien.

                        Gr S
                        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                        Comment

                        Working...
                        X