Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beroep fotograaf?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beroep fotograaf?

    Beste BD'ers,


    Is fotograaf nu al een vrij beroep of niet? Wat heeft men juist nodig om zich in te schrijven als fotograaf?

    Alvast bedankt,
    Hitman
    every day is a new day to learn....

  • #2
    Re: Beroep fotograaf?

    Dit staat op de homepagina van BD

    De federale regering, en meer bepaald de staatssecretaris wiens naam we hier beperken tot de letter Q, heeft beslist dat voor een achttal beroepen geen attest van ‘beroepskennis’ meer vereist is.

    Dat dit niet langer nodig is voor een handelaar in stro of voor een molenaar, is voor ons allen hier allesbehalve interessant nieuws.

    Wat sommigen misschien wel aan het denken zal zetten, is de wetenschap dat beroepskennis geen voorwaarde meer is om zich te vestigen als fotograaf.

    Wellicht in september verschijnt een Koninklijk Besluit, dat dit zal regelen met ingang van 01.01.2006.

    Vooraleer u uw gevel gaat beschilderen met een passend uithangbord, moet u wel nog nakijken of u wel beschikt over een ‘bewijs van bedrijfsbeheer’, want dit blijft nog steeds een vereiste.

    Soms ligt info vlak voor je neus
    Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

    Comment


    • #3
      Re: Beroep fotograaf?

      En toch blijk ik erbij dat de vereniging van beroepsfotografen echt niet moet klagen en zagen.

      Iedereen zal dan wel een zaak mogen starten als fotograaf, maar als uw zaak niet draait omdat ge geen goede foto's kunt trekken, dan staat ge daar ook mooi hé

      Dus zorg dat je goede foto's kan trekken en er ook vraag is naar betaalde opdrachten en denk er dan pas over om een éénmanszaak op te starten.

      Het bovenstaande is uiteraard mijn kijk op de affaire.

      mvg Svenmichiels

      Comment


      • #4
        Re: Beroep fotograaf?

        Verkoop anders kaders he, met je foto's erin. Of wordt PS'er....
        Vermits het zo gemakkelijk omzeild kan worden die verandering zekers?

        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


        Comment


        • #5
          Re: Beroep fotograaf?

          Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
          Verkoop anders kaders he, met je foto's erin. Of wordt PS'er....
          Vermits het zo gemakkelijk omzeild kan worden die verandering zekers?
          Een goede omzeiling van het "beschermde-gedoe":
          (volgens onze boekhouder)

          Ga je handersregister nummer halen en als doel van je bedrijf geef je op det je in DIENST gaat werken van een fotograaf.

          En dan ben je perfect in orde.

          Maak vanaf de eerste dag winst (of toch geen verlies) en betaal steeds op tijd je belastingen en ropslomp

          Sven

          Comment


          • #6
            Re: Beroep fotograaf?

            D'r zitten hier creatieve mannen
            http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

            Comment


            • #7
              Re: Beroep fotograaf?

              Ikzelf ben nu aan het studeren om er later m'n beroep van te maken, maar het zou stom zijn om hiermee te stoppen omdat je geen diploma meer moet hebben. In het begin zullen misschien veel amateurfotografen een zaakje starten omdat ze denken dat ze mooie foto's kunnen nemen, wat hoogstwaarschijnlijk wel waar zal zijn, maar om dit in opdracht te doen is nog altijd moeilijker. Op termijn zullen de besten overblijven, en dat zullen dan toch vooral diegenen met een diploma zijn, omdat zij de kennis hebben die een amateur nooit geleerd heeft.

              Comment


              • #8
                Re: Beroep fotograaf?

                Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
                Ikzelf ben nu aan het studeren om er later m'n beroep van te maken, maar het zou stom zijn om hiermee te stoppen omdat je geen diploma meer moet hebben. In het begin zullen misschien veel amateurfotografen een zaakje starten omdat ze denken dat ze mooie foto's kunnen nemen, wat hoogstwaarschijnlijk wel waar zal zijn, maar om dit in opdracht te doen is nog altijd moeilijker. Op termijn zullen de besten overblijven, en dat zullen dan toch vooral diegenen met een diploma zijn, omdat zij de kennis hebben die een amateur nooit geleerd heeft.
                Niet akkoord, ge hoeft geen diploma te hebben om goed werk te leveren
                heb gisteren de huwelijksreportage van mijn dochter gezien , gemaakt door een beroepsfotograaf, awel, hoewel zij tevreden is, heb ik een andere kijk op de zaak en vind ik het maar zozo
                heb hier vanuit Waterschei andere pareltjes zien passeren
                dus dat papiertje wil in feite niet zoveel zeggen.
                wij haden voor een tiental jaar twee fotografen in het dorp, de ene maakte foto's en voor de andere zijn etalage stonden altijd foto's die echt de moeite waren en waarvoor je halt hield, om maar te zeggen dat er ook een hoge dosis persoonlijk talent mee gemoeid is
                is maar mijn idee
                grtz
                jp
                D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
                Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
                en ewa flitsspeelgoed

                Comment


                • #9
                  Re: Beroep fotograaf?

                  Oorspronkelijk geplaatst door JP
                  Niet akkoord, ge hoeft geen diploma te hebben om goed werk te leveren
                  Het gaat hem tuurlijk niet alleen om dat papiertje dat men diploma noemt, maar wel achter de reden waarom men dat diploma heeft gekregen: de studies. Tijdens deze studies leer je alle technieken, alle verschillende takken van de fotografie: product, model, beeldbewerking.

                  Als je zonder diploma, en dus ook zonder opleiding, als fotograaf kan beginnen, dan zal je weinig fotografen zien die de opdracht kan doen zoals de klant dit wil.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beroep fotograaf?

                    fotograaf was totnogtoe één van de uitzonderingen waarvoor je dit papiertje nodig had... (een archaïsche wet: zelfs bv voor het verkopen van fototoestellen heb je dit diploma nodig...) Hier vind je de lijst van alle beroepen die "geregementeerd" zijn. Vanaf 1/1/2006 vallen er een achttal weg, waaronder fotograaf.
                    Er zijn verschillende risicovolle beroepen die hier NIET tussenstaan...
                    D2X /D70 /Sigma 15-30 3.5-4.6 /Nikkor 18-70 DX /Nikkor 70-200 2.8 VR /Nikkor 70-300ED /Sigma 180 macro/ Tamron 28-200 macro /SB 800 /SB600/Nikon Capture

                    BD0323BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beroep fotograaf?

                      gegroet allemaal,


                      deze discussie is een plek waar ieder ongezouten zijn mening geeft over het onderwerp...

                      ik vind het geen slechte zaak betreft die nieuwe regeling bepaald door het KB dat er op 01.01.2006 aankomt...

                      het wordt eens tijd dat de profs wakker geschud worden, bij veel fotografen waar ik er genoeg van ken, staat alleen maar standaard pulp in de vitrines... altijd dezelfde zever, de enige variatie die ik zie in foto's is de variatie van fotograaf tot fototgraaf... maar variatie bij de fotograaf zelf is behoorlijk nihil...

                      Fotografie is een creatief vak, het enige dat een opleiding garandeerd is technische correctheid van een foto...
                      Ik denk als ik de vergelijking mocht maken in een procentuele verhouding tussen pro-fotografen en (weliswaar serieuze) amateurfotografen, dat er tussen de prof evenveel goeie als slechte fotografen zijn...

                      En nu citeer ik wat een prof fotograaf mij ooit letterlijk gezegd heeft: "als gij vind dat ge goeie foto's kunt maken moet ge dat ook doen en doen wat ge graag doet... en wat ge graag doet, doet ge meestal ook goed of ge nu prof zijt of amateur, want er zijn amateurs waar ik niet tegen op kan". Dit is een fotograaf die begrepen heeft wat creativiteit is... Creativiteit hebt ge of ge hebt het niet... een opleiding geeft u alleen nog wat extra ideeën mee of redeneerstrategieën voor een goede pose...


                      De profs hebben op creatief vlak lang niet moeten knokken voor hun vak, omdat de mensen niet wisten wat ze konden en wat niet... vandaar dat fotografen ongestoord hun pulp konden verkopen... de digitale fotografie heeft een hele nieuwe wereld opengemaakt voor de gewone burger en met een stuk software is het behoorlijk eenvoudig geworden om goeie foto's te maken die zelfs zonder opleiding technisch gezien behoorlijk goed zijn...

                      En ik vermoed waarom dat veel profs nu schenen beginnen te stampen tegen de amateurs (want der zijn hier verscheidene onderwerpen over waarvan ik ze gelezen heb) dat hun pulp achterhaald wordt en terug de natuurlijke selectie van de sterkste (cq creatiefste) zal ontstaan...

                      Met vriendelijke en welgemeende groet,



                      Kris...
                      A picture remembers what people forget...

                      ---< Photography is 50% photographer, 40% light, and 10% equipment... >---

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beroep fotograaf?

                        In Nederland is fotograaf al een tijdje een vrij beroep. Ik denk eigenlijk niet dat de pro's die een dure opleiding hebben gehad bang hoeven te zijn. Het is niet zo dat je een dure DSLR koopt en dan foto's kan maken op het niveau van een pro, neen, daar is wel even wat meer voor nodig. Er zullen natuurlijk ook genoeg amateurs zijn die het wel redden, die wel goed werk afleveren, dan is er toch niets aan de hand?

                        Mensen blijven kwaliteit willen, daarvoor kan je doorgaans toch echt het beste terecht bij een pro. Als je als pro te vrezen hebt van amateurs moet je toch welleens gaan bedenken hoe dat komt.

                        Simpelgezegd, als je goede resultaten kan leveren, ga je het redden, anders niet.

                        Just my 2 cents..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beroep fotograaf?

                          Ik wilde anders wel direct de huwelijksreportage gemaakt door een echte
                          "Pro" omruilen voor ééntje van Monsi.
                          Hoewel ik Monsi ook niet direct een amateur durf nemen
                          maar of hij een papiertje heeft, interesseert mij niet
                          wel dat hij degelijk werk levert
                          en geloof mij vrij, uit ervaring weet ik dat dat nou net het enige is dat een klant
                          interesseert.
                          Einde betoog
                          grtz
                          jp
                          D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
                          Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
                          en ewa flitsspeelgoed

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beroep fotograaf?

                            Oorspronkelijk geplaatst door JP
                            maar of hij een papiertje heeft, interesseert mij niet
                            wel dat hij degelijk werk levert
                            en geloof mij vrij, uit ervaring weet ik dat dat nou net het enige is dat een klant
                            interesseert.

                            jp
                            daar gaat 't om , nie meer ni minder

                            je mag 300 lenzen en 5 dslr's en een dikke vette site en kaartjes hebbe en wa nog allemaal

                            het eindwerk telt voor een klant, niet de imposse met materiaal en papier.

                            en daar hoef je geen prof. of zo voor te zijn,alleen maar al eens een fotoshoot gedaan te hebbe voor iemand.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beroep fotograaf?

                              Je kan het ook doortrekken naar andere beroepen.

                              Ik ken software ontwikkelaars die ook beter iets anders zoeken om te doen. Gelukkig zijn er dat tegenwoordig al een pak minder.

                              Dave
                              pixelpusher

                              Comment

                              Working...
                              X