Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Avondles fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Avondles fotografie

    Hoi,

    Wie weet waar in de buurt van Genk - Hasselt - Beringen, avondles digitale fotografie wordt gegeven? Of misschien in't weekend...

    Het zou niet zozeer over het beter leren kennen van je toestel ed moeten gaan, maar eerder over dingen zoals belichting, compositie en eventueel wat photoshop.

    Alvast bedankt,
    Trigger

  • #2
    Re: Avondles fotografie

    Syntra in winterslag genk ( kerkstr 1) tel 089/35 46 16 geven zulke cursussen.
    cursus Beeldvorming.
    Je kan naar hun infodagen gaan op:
    Zaterdag 3 september en Maandag 5 september telkens van 10.00 tot 14.00 uur. Daar kan je met al je vragen over zo'n cursus terecht.

    er zijn cursussen beeldvorming: (Hasselt)
    Basiscursus fotografie, basisopleiding fotograaf, aanvullende modules enz...
    Kostprijs van 160 tot 240 euro. Maar deze lessen gaan door in het vormingscentrum van Hasselt.
    Ga eens naar de infodagen en kijk wat je juist wil, want hun aanbod is verschillend.
    Er zijn ook reeksen digitale fotografie in Cyntra Tongeren. Of basistechnieken camera in Genk. Keuze te over.
    Er zijn idd nog andere workshops en cursusen PS en digitale fotografie... bv van computerclubs, academies en dergelijke Maar daar ga je geen plaats meer hebben denk ik... De meesten gaan vol zitten.
    Mijn Workshops Photoshop zitten volgeboekt tot herfst 2007. Kan je nagaan hoe polulair deze media nu is.

    Comment


    • #3
      Re: Avondles fotografie

      CVO Heusden-Zolder geeft ook opleidingen Digitale Fotografie
      aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
      grtz
      marc-en-ciel

      Comment


      • #4
        Re: Avondles fotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door mic
        Syntra in winterslag genk ( kerkstr 1) tel 089/35 46 16 geven zulke cursussen.
        cursus Beeldvorming.
        Je kan naar hun infodagen gaan op:
        Zaterdag 3 september en Maandag 5 september telkens van 10.00 tot 14.00 uur. Daar kan je met al je vragen over zo'n cursus terecht.

        er zijn cursussen beeldvorming: (Hasselt)
        Basiscursus fotografie, basisopleiding fotograaf, aanvullende modules enz...
        Kostprijs van 160 tot 240 euro. Maar deze lessen gaan door in het vormingscentrum van Hasselt.
        Ga eens naar de infodagen en kijk wat je juist wil, want hun aanbod is verschillend.
        .

        Dat is de cursus die ik gevolgd heb en dit jaar behaald heb Op de tentoonstelling kan je foto's van de opleiding zien.

        Greetz, RonnyE

        Comment


        • #5
          Re: Avondles fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
          Dat is de cursus die ik gevolgd heb en dit jaar behaald heb Op de tentoonstelling kan je foto's van de opleiding zien.

          Greetz, RonnyE
          En viel 't een beetje mee?

          Ik heb me ook eens ingeschreven voor zo'n digitale cursus... Ga geen namen noemen, maar dat was niets.
          Ik ben na enkele weken ermee gekapt.
          Ze bleven zeuren over analoge fotografie. Ik zei dat ik dacht in 't verkeerde lokaal te zitten . Ik wil juist meer weten over DIGITAAL, bewerkingen, resolutie, software, computerdinges, camera's enz... Akkoord, dat je dan bv enkele uren analoge techniek krijgt is best goed. Heb zelf jaren analoog gewerkt. Maar we zaten al over de helft van de cursusen en nog geen woord over digitaal gerept...
          Er worden veel lessen, cursusen, enz ingericht.. Maar der zit idd veel brol tussen. Omdat het zo populair is, kletsen sommigen snel een cursuske in elkaar en dat moet dan iemand geven die zelf nog geeneens een digitale camera heeft...
          Dus kijk goed uit en bevraag voor je je kostbare uren op een bank verslijt.

          Comment


          • #6
            Re: Avondles fotografie

            Ik heb de indruk dat je hier op het forum meer leert over digitale fotografie dan tijdens officiële opleidingen, waar inderdaad de nadruk nog steeds ligt op het 'echte fotografiewerk ', nl. analoge fotografie.
            Goed je hebt een goede algemene kennis nodig, maar die geldt voor analoog als voor digitaal : compositie, belichting, diafragma, sluitertijd, ....
            Ik vind dat ik een behoorlijke analoge kennis heb en die helpt me nu bij mijn eerste stappen in de digitale wereld.
            MAAR de afwerking is inderdaad totaal anders : photoshop, verscherpen, USM, witbalans (ipv grijskaart), histogrammen enz....
            Zelfs een ervaren analoger wordt op slag een beginneling.
            En daar wringt het schoentje bij vele opleidingen. Het vergt een nieuwe benadering en vooral een technische pc kennis en iedereen met een digitale camera waant zich vandaag een professioneel fotograaf omdat hij/zij een krachtige pc, (illegale) fotoverwerkingsprogramma en wat canon/hp/... printerkes heeft. Ken zelf iemand die een 5M pixel camera heeft met een geheugenkaartje van 64MB waar hij vele foto's kan trekken en niet kan begrijpen dat ik met mijn 1GB CF kaart maar 178 foto's kan trekken... Hij heeft onlangs op het werk een workshopje gegeven maar weet amper wat RAW/NEF/TIFF betekent en hoe meer je de resolutie aanpast, hoe meer foto's op je kaartje, dus dure kaartjes zijn niet nodig en nog meer van die handige prof-tips.


            Het zou bijna interessanter zijn om vrijwillige ervaren forumleden over een onderwerp een cursus laten geven, wel rekening houdend met de opmerkingen van Mic over dat snel in mekaar steken.

            Nieuwe eeuwige discussie zeker ? Zelf zoek ik ook om foto's beter te kunnen bewerken, zeker na die hoeveelheid foto's van Waterschei.......

            Comment


            • #7
              Re: Avondles fotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door mic
              En viel 't een beetje mee?

              Ik heb me ook eens ingeschreven voor zo'n digitale cursus... Ga geen namen noemen, maar dat was niets.

              Hey Mic, viel heel goed mee, ben geslaagd. Even melden dat ik op Syntra Hasselt de opleiding tot fotograaf heb gevolgd maar de nadruk ligt vooral op analoog MAAR je mag kiezen en je opleiding gerust digitaal doen, wat ik dan ook gedaan heb het laatste jaar. Je krijgt er ook photoshop (beperkt).

              Ik heb me nu ingeschreven voor het extra jaar persfotografie. Maar een specifieke opleiding enkel digitaal is er niet.

              Voor de photoshop mensen: ik heb me ingeschreven voor de cursus ingericht bij de federatie van beroepsfotografen (enkel fotografen met diploma mogen deelnemen indien ze lid zijn). Deze cursus 'zou' doorgaan in Diest maar er blijken te weinig inschrijvingen te zijn. Als ik dan dit tegenover jouw volgeboekte photoshopcursus zet begrijp ik dat niet. Dus als je nog een plaatsje voor mij dit jaar hebt, mail me

              Greetz, RonnyE

              Comment


              • #8
                Re: Avondles fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
                Voor de photoshop mensen: ik heb me ingeschreven voor de cursus ingericht bij de federatie van beroepsfotografen (enkel fotografen met diploma mogen deelnemen indien ze lid zijn). Deze cursus 'zou' doorgaan in Diest maar er blijken te weinig inschrijvingen te zijn. Als ik dan dit tegenover jouw volgeboekte photoshopcursus zet begrijp ik dat niet. Dus als je nog een plaatsje voor mij dit jaar hebt, mail me

                Greetz, RonnyE
                Jep, maar er is één groot verschil tussen een cursus en een workshop. Waar jij je wou inschrijven is een maandenlange diepgaande cursus voor beroepsfotografen.
                Ik geef geen cursus maar Workshops. En niet voor beroeps fotografen maar voor amateurs. Geen maandenlang maar zes zaterdagen (voormiddag).
                Mijn workshops gaan helemaal niet diep in op PS, maar geven een start aan leken om met PS te kunnen werken. De volgende serie's, om snel je foto's te leren verbeteren.
                Vanaf de eerste dag krijg je al foto's die je moet bewerken en samenbrengen. Dus geen ellenlange theorie en saaie uitleg. Nee, direct aan de slag, een workshop dus. Ook niet diepgaand over een bepaald onderwerp.
                Bv; Neem het meetlatje (liniaal) in PS. Op een cursus zit je daar met dat meetlatje, roosters, maten enz, vijf uur bezig. Akkoord als fotograaf en lay out manneke heb je dat misschien nodig, maar als foto-amateur is dit overkill. Wij zijn juist geteld tien minuten over het meetlatje aan 't babbelen. Je krijgt een foto van de schelde waarvan de horizon schuin staat. Met het liniaal zet je die foto' in één muisklik recht. Lap ze hebben het begrepen... dieper ingaan hoeft niet.
                Dat is het grote verschil tussen een cursus en een workshop. En zo zijn er drie reeksen Workshops. De eerste voor leken. Alleen kennis van Windows is voldoende. Gevorderden, die de eerste serie hebben meegemaakt of mensen die al ietsje van PS kennen. En een derde die wat meer specifiek over fotoverbetering en digitale camera's gaat. Hier zit zelfs een SD in. In die SD mogen ze het eerste half uur geen foto's maken, maar moeten naar mij kijken. Ik maak in dat half uur geen enkele goede foto. Aan de deelnemers om te achterhalen waarom me dit niet lukt. Ze zoeken zelf een oplossing. Als je zelf achter iets zoekt, vergeet je het niet gauw meer.
                Ik vind sommige cursusen zo strak, zo schoolachtig, zo langdradig. Daarom dat ik 12 jaar geleden met deze Workshops begonnen ben... Mensen onder elkaar die zich amuseren met foto's, lachen, plezier maken zonder te moeten studeren.
                Maar helaas Ronny, die PS workshops zitten dit en volgend jaar vol met elk vijf reserven. Tot herfst 07 is 't volgeboekt. Er kunnen maar 16 "leerlingen" in de klas omdat er maar zestien computers in de lokalen staan. Ik vind 16 juist goed... Heb 't ooit eens voor 34 tegelijk gedaan, maar dan verlies je soms het contact met enkelen...
                Last edited by mic; 26 augustus 2005, 10:42.

                Comment


                • #9
                  Re: Avondles fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door mic
                  Jep, maar er is één groot verschil tussen een cursus en een workshop. Waar jij je wou inschrijven is een maandenlange diepgaande cursus voor beroepsfotografen.
                  Neen, duurt 11 weken ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Avondles fotografie

                    Dit is nou al zo dikwijls aan bod gekomen... Maar ja:
                    Ik ben zelf twee jaar geleden begonnen aan de cursus van het syntra in Hasselt (toen Ronny op het tweede zat). Maar daar maakten ze ons wel héél duidelijk (al bij de inschrijving) dat ze GEEN digitaal zouden doen. Ik wou per sé een goede cursus (met diploma als gevolg) volgen dus ben ik er toen aan begonnen. Ook al omdat van alle (plusminus 20) lespunten die ze voorstelden alleen het laatste doka was.
                    Wat heb ik spijt gehad dat ik daaraan begonnen was zeg ! De eerste drie maanden deden we niks anders dan in de doka zitten. Ze hadden niet eens tijd om iets fatsoenlijk uit te leggen: "hier is de cursus, lees dat thuis maar".
                    Als ik zo drie jaar had moeten volmaken was ik depressief geweest. Ik ben dan ook gestopt en ben op mijn eigen manier verder gegaan.
                    Er zijn nog ontelbare dingen die daar misliepen, maar die ga ik hier niet bijschrijven want dan leest geen mens nog dit stukje omdat het te lang is (en dat is nu al eigenlijk).
                    Misschien is het ondertussen verbeterd, ik weet het niet. Maar voor mij geen syntra-foto-opleiding meer dankuwel.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Avondles fotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door iO
                      Dit is nou al zo dikwijls aan bod gekomen... Maar ja:
                      Ik ben zelf twee jaar geleden begonnen aan de cursus van het syntra in Hasselt (toen Ronny op het tweede zat). Maar daar maakten ze ons wel héél duidelijk (al bij de inschrijving) dat ze GEEN digitaal zouden doen. Ik wou per sé een goede cursus (met diploma als gevolg) volgen dus ben ik er toen aan begonnen. Ook al omdat van alle (plusminus 20) lespunten die ze voorstelden alleen het laatste doka was.
                      Wat heb ik spijt gehad dat ik daaraan begonnen was zeg ! De eerste drie maanden deden we niks anders dan in de doka zitten. Ze hadden niet eens tijd om iets fatsoenlijk uit te leggen: "hier is de cursus, lees dat thuis maar".
                      Als ik zo drie jaar had moeten volmaken was ik depressief geweest. Ik ben dan ook gestopt en ben op mijn eigen manier verder gegaan.
                      Er zijn nog ontelbare dingen die daar misliepen, maar die ga ik hier niet bijschrijven want dan leest geen mens nog dit stukje omdat het te lang is (en dat is nu al eigenlijk).
                      Misschien is het ondertussen verbeterd, ik weet het niet. Maar voor mij geen syntra-foto-opleiding meer dankuwel.
                      Idd, iO, dat wat jij schrijft is zeer juist !!!.
                      Die blijven analoog werken... En dat willen de meesten van ons niet. Er mag wel iets analoog en doka tussenzitten om de geschiedenis te begrijpen. Maar dit is idd, zoals je aangeeft verleden tijd.
                      Ze zullen het te veel werk vinden om een nieuwe cursus te moeten maken en volledig digitaal gaan. Want een digitale cursus is iets totaal anders. Ik heb toen in de cursus waarin ik toen zat een vraag gesteld over de resolutie van een foto... Ze konden er niet op antwoorden. Da's geen cursus fotografie he? Idd om depressief van te worden.
                      Maar Syntra heeft wel goede cursusen denk ik. Het is alleen moeilijk om 't kaf van 't koren te scheiden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Avondles fotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
                        Neen, duurt 11 weken ...
                        Oo, 11 weken dat valt nog mee. aan één dag per week. of vier uur per week.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Avondles fotografie

                          Mic en IO,


                          hier wil ik toch even op reageren: Ik heb de cursus volledig doorlopen en kan denk ik toch wel als enige hier het volgende stellen:

                          Het eerste jaar is puur technisch en doka wat ik zeker niet slecht vond. Het doel van de opleiding is fotografie in al zijn aspecten. Het tweede en derde jaar mocht je digitaal doen! Er is een cursus photoshop bij en ook digitaal. Ik zeg niet dat deze volledig is en er zijn allicht betere cursussen, maar om nu te stellen dat ze daar cursussen uitdelen om thuis te lezen ... Bovendien als je niets van de doka kent (want dit heb je dus nog nooit gedaan) begrijp je ook niets over deze technieken van doordrukken, tegenhouden, en het belichten volgens het zonesysteem, ... technieken die je ook nodig hebt bij digitale fotografie!

                          Zeker het laatste jaar is voor mij bijzonder boeiend geweest alleen al door de opdrachten! Modefotografie is daar een onderdeel van.

                          Als je denkt fotograaf te worden door enkel digitaal photoshop te leren ben je mis.

                          @ IO hoe heb je nu je diploma gehaald dan?

                          Greetz, RonnyE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Avondles fotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
                            Mic en IO,


                            hier wil ik toch even op reageren: Ik heb de cursus volledig doorlopen en kan denk ik toch wel als enige hier het volgende stellen:

                            Het eerste jaar is puur technisch en doka wat ik zeker niet slecht vond. Het doel van de opleiding is fotografie in al zijn aspecten. Het tweede en derde jaar mocht je digitaal doen! Er is een cursus photoshop bij en ook digitaal. Ik zeg niet dat deze volledig is en er zijn allicht betere cursussen, maar om nu te stellen dat ze daar cursussen uitdelen om thuis te lezen ... Bovendien als je niets van de doka kent (want dit heb je dus nog nooit gedaan) begrijp je ook niets over deze technieken van doordrukken, tegenhouden, en het belichten volgens het zonesysteem, ... technieken die je ook nodig hebt bij digitale fotografie!

                            Zeker het laatste jaar is voor mij bijzonder boeiend geweest alleen al door de opdrachten! Modefotografie is daar een onderdeel van.

                            Als je denkt fotograaf te worden door enkel digitaal photoshop te leren ben je mis.

                            @ IO hoe heb je nu je diploma gehaald dan?

                            Greetz, RonnyE
                            Neenee, ik wil geen fotograaf worden.. ik wil enkel me amuseren met PS en m'n digitale camera. En dan iets bijleren op een cursus, just for fun, zonder verdere bedoelingen.
                            Ik zei ook niet dat Syntra geen goede cursusen hebben. Zeker niet.. Ik verwijs er zelfs naar in mijn eerste antwoord.
                            Waar ik wel spijt van heb.. Is dat sommigen (niet syntra) fotografiecursusen geven. Die nog volledig analoog zijn. Maar ze laten het uitschijnen als een moderne digitale cursus.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Avondles fotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door mic
                              Neenee, ik wil geen fotograaf worden.. ik wil enkel me amuseren met PS en m'n digitale camera. En dan iets bijleren op een cursus, just for fun, zonder verdere bedoelingen.
                              Ik zei ook niet dat Syntra geen goede cursusen hebben. Zeker niet.. Ik verwijs er zelfs naar in mijn eerste antwoord.
                              Waar ik wel spijt van heb.. Is dat sommigen (niet syntra) fotografiecursusen geven. Die nog volledig analoog zijn. Maar ze laten het uitschijnen als een moderne digitale cursus.
                              Ja dat is inderdaad ook zo. Maar ook Syntra Hasselt zal denk ik toch iets meer het digitale moeten uitbreiden. Maar ik ben tevreden vooral het laatste jaar.

                              Greetz, RonnyE

                              Comment

                              Working...
                              X