Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Q] Sluitertijd en invloed van EV

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Q] Sluitertijd en invloed van EV

    Hallo,

    ik heb sinds gisteren een D70s. Nu had ik al enige tijd op verschillende fora fotos gezien van licht-trails, gemaakt door bvb langsrijdende auto's op de snelweg. Gisteren avond dan dadelijk een brug hier in de buurt gezocht, statief opgesteld met camera erop en testen maar.

    Toen zat ik aan een sluitertijd van 5 sec. Nu bleek dit niet lang genoeg te zijn om volledige trails te hebben, en wou ik dus de tijd verhogen. Ik zet hem op 6 sec, trek de foto en idd de trails waren langer, maar de foto werd overbelicht (mede door de straatverlichting).
    Nu dacht ik, ik verhoof de sluitertijd, ik zal dat proberen compenseren met EV. Ik heb getest op EV -1,...,-5 maar nog steeds waren de fotos overbelicht.

    Versta ik het begrip EV verkeerd (compenseren met 1 of meerdere stops) of kan je die extra seconde niet compenseren?

  • #2
    Re: [Q] Sluitertijd en invloed van EV

    Welk diafragma gebruikte je en waarom compenseerde je niet door een kleinere diafragma-opening die minder licht doorlaat?
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: [Q] Sluitertijd en invloed van EV

      het is inderdaad een mooie balans vinden.

      maar sommige omstandigheden maken het gewoonlijk moeilijk.

      iets donker met weinig licht mooi op foto hebben terwijl er een sterke lichtbron naast staat is idd moeilijk.

      je kan 2 foto's over elkaar leggen. of gewoon je compositie veranderen
      foto als spiegel of als venster?

      Comment

      Working...
      X