Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoverkoop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotoverkoop

    Hey,

    Een vraag voor jullie die veel meer weten dan ik.
    Ikzelf ben een student die al een tijdje bezig is met
    fotografie, zowel digitaal als analoog.
    Een tijdje geleden heb ik een fotoreeks gemaakt
    voor een afstudeerproject. Een aantal mensen waren
    diep onder de indruk en willen een paar foto's kopen.
    Maar hoe begin ik daar aan.

    -Hoeveel moet ik vragen,
    -Moet ik ze origineel laten en er maar één van afdrukken
    -...

    Merci,

    Jowein
    Dans koning, dans.

  • #2
    Re: Fotoverkoop

    Dag Jowein,

    aangezien je geen fotograaf bent (professioneel), dat kan ik tenminste toch niet uitmaken uit je uitleg, mag je de foto's niet eens verkopen. Dat is tegen de wet! Om foto's te mogen verkopen moet je een vestigingsattest hebben en dat kan alleen als je afgestudeerd fotograaf bent.

    Eventueel een optie is om via Payroll te werken maar hoe dit juist zit weet ik niet... iemand anders misschien?

    Comment


    • #3
      Re: Fotoverkoop

      Je mag ze volgens mij wel verkopen aan kostprijs, maar ja, daar worden we ook niet rijk van hé

      Comment


      • #4
        Re: Fotoverkoop

        Oorspronkelijk geplaatst door Geert Alders
        Dag Jowein,

        aangezien je geen fotograaf bent (professioneel), dat kan ik tenminste toch niet uitmaken uit je uitleg, mag je de foto's niet eens verkopen. Dat is tegen de wet! Om foto's te mogen verkopen moet je een vestigingsattest hebben en dat kan alleen als je afgestudeerd fotograaf bent.
        Geldt de noodzaak van vestigingsattest niet enkel voor opdrachten (bv. een fotoreportage, trouw,...). Maw is het wel toegelaten om zelf gemaakte foto's achteraf te verkopen?


        PS. Wanneer zal deze vestigingswet nu effectief afgeschaft zijn...

        Alain

        Comment


        • #5
          Re: Fotoverkoop

          foto verkopen mag niet, digitaalkunstwerk wel?

          anders contacteer je de mensen persoonlijk.

          iedereen verkoopt zen dslr hier ook door, waarom dan eens geen foto.
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: Fotoverkoop

            Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
            foto verkopen mag niet, digitaalkunstwerk wel?

            anders contacteer je de mensen persoonlijk.

            iedereen verkoopt zen dslr hier ook door, waarom dan eens geen foto.
            Digitaal kunstwerk... zou kunnen dat het dan wel kan. Wel netjes aangeven bij de fiscus dan!

            De dslr's zijn gewoon 2dehandsmateriaal daar doe je mee wat je wil.
            Last edited by Galdie; 25 oktober 2008, 12:31.

            Comment


            • #7
              Re: Fotoverkoop

              Verkoop je foto's dan ook als 2e hands Of verkoop heel dure kaders waar toevallig foto's in zitten. Hier in overijse is elk jaar tentoonstelling "kunst in overijse" en daar verkopen allerlei kunstenaars hun werk. Er hingen foto's op van een "autodidact fotograaf", dus die zal wrs geen vestigingsrecht hebben... Die verkocht zijn 50x75 cm afdrukken voor 120-180 EUR zonder kader.

              Mvg

              Comment


              • #8
                Re: Fotoverkoop

                Oorspronkelijk geplaatst door Scientist
                Verkoop je foto's dan ook als 2e hands Of verkoop heel dure kaders waar toevallig foto's in zitten. Hier in overijse is elk jaar tentoonstelling "kunst in overijse" en daar verkopen allerlei kunstenaars hun werk. Er hingen foto's op van een "autodidact fotograaf", dus die zal wrs geen vestigingsrecht hebben... Die verkocht zijn 50x75 cm afdrukken voor 120-180 EUR zonder kader.

                Mvg
                Dan hoop ik dat de fucsis niet meeleest... anders hangt ie (als ie'm kent toch!)

                Comment


                • #9
                  Re: Fotoverkoop

                  Ik spreek hier even volgens de Nederlandse situatie. In België zal dit uiteraard anders zijn maar er zit iets bij waarvan ik verwacht dat dit hetzelfde zal zijn.

                  Allereerst is fotograaf in Nederland een vrij beroep. Iedereen met een camera kan zich feitelijk fotograaf noemen en dat beroep ook uitoefenen. In België is dit dus zowieso anders.

                  Daar komt bij dat het hier zo is dat als je incidenteel een foto zou verkopen, dus je doet het niet om van te leven, maar puur hobbymatig, dan is er niemand die daar moeilijk over doet. Van iemand die 5 foto's per jaar verkoopt kan je moeilijk zeggen dat diegeen een fotograaf is toch? Of dit ook zo werkt als fotograaf geen vrij beroep zou zijn durf ik niet te zeggen. Wel is het hier zo dat als je inkomsten hieruit boven een bepaald bedrag komen dat ze aan de belastingdienst moeten worden opgegeven (als zijnde inkomsten uit overige arbeid). Dit bedrag zal je echter met een paar fototjes nooit halen.

                  Kortom, woon je in Nederland, dan is het geen probleem, woon je in België dan kan dat anders zijn. Ik kan me echter niet voorstellen dat er ook maar iemand in België is die moeilijk gaat doen als jij eenmalig een paar foto's verkoopt.

                  Wat je voor de foto's kan vragen is een heel ander verhaal. Dat hangt ook erg van de foto's af denk ik. Ikzelf heb al eens wat foto's verkocht. Mensen stappen vaak genoeg op je af en vragen of ze de foto's mogen zien en daarna komt vaak de vraag of ze ze kunnen bestellen. Ik maak daar geen enkel probleem van. De prijs die ik vraag, dat hangt ervan af. Dit zal echter nooit veel zijn, ik ben immers geen fotograaf he, het is een hobby voor mij. Doorgaans wordt het niet meer als de kostprijs plus een klein beetje extra voor de tijd die ik er insteek (nabewerken, laten afdrukken, opsturen/bezorgen) Wat ik uiteindelijk over houd zal letterlijk niet meer zijn als een paar euro.
                  Last edited by Stefan16384; 19 augustus 2005, 14:51.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotoverkoop

                    Zolang je niet in opdracht werkt, is er geen probleem.

                    Je kan je foto's gerust verkopen, wel netjes aangeven aan vadertje staat, valt onder "eenmalige (artistieke?) prestatie" of iets dat er op lijkt.

                    seppuku.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotoverkoop

                      Ik blijf bij het verkopen van dure 2e hands kaders waar toevallig een foto in steekt

                      Mvg

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotoverkoop

                        Ruilen :
                        hij de foto,
                        ik 120 euro

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotoverkoop

                          Als dat maar toevallig eens gebeurt, zou ik dat gewoon verkopen, en me nergens iets van aantrekken. Waar jullie allemaal van wakker liggen....

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotoverkoop

                            Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384
                            ... woon je in Nederland, dan is het geen probleem, ...
                            Nou, ik heb het hartstikke goed begrepen hoor.
                            Vanaf nu kunne jullie de bestelde foto's afhale net over de grens... in NL

                            Of ik post ze wel in Breda ..
                            www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotoverkoop

                              Dus stel,
                              ik trek me van alles niets aan en
                              verkoop een paar foto's. Met kader er dan bij natuurlijk.
                              Moest er nog iemand zijn die dezelfde foto wilt,
                              kan je die dan nog eens verkopen? Of moet het
                              origineel zijn en blijven. Zoals bij een schiderij bv?
                              Dans koning, dans.

                              Comment

                              Working...
                              X