Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

    Hoi,

    Ik kijk zeer sterk uit naar de shooting day in Waterschei maar met mijn beperkte ervaring op gebied van de D70 wil ik me daar ook niet belachelijk gaan maken of met de verkeerde instellingen fotograferen.

    Zijn er voor modellen shoots bepaalde instellingen op je camera van waaruit je best kan vertrekken? Als je een 1 gb kaart hebt trek je dan best in Raw (beperkt aantal) of jpg fine?

    Hartelijk dank,

    Dirk
    Bodies: Fujifilm x-t3
    Lenses: Fujifilm 18-55mm, Fujifilm 55-200mm, samyang 12mm

  • #2
    Re: Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

    Al doende leert men, dus gewoon komen en dan goed in de gaten houden hoe anderen het (verkeerd) doen...

    Groeten, Miriam

    Comment


    • #3
      Re: Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

      Alles in RAW trekken, liefst geen flash en experimenteren maar, dat is de bedoeling

      Verder u amuseren, verbroederen, eten en drinken, maar vooral het lachen niet vergeten!.

      Comment


      • #4
        Re: Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

        Ik denk dat lachen geen probleem zal zijn
        Als ik in Raw trek beschik ik maar over 159 foto's. Is dit voldoende voor een ganse dag fotograferen? Is er een mogelijkheid om een batterij op te laden of gaat een volledig opgeladen exemplaar een volledige shoot mee?
        Bodies: Fujifilm x-t3
        Lenses: Fujifilm 18-55mm, Fujifilm 55-200mm, samyang 12mm

        Comment


        • #5
          Re: Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

          Oorspronkelijk geplaatst door thisisforlife
          Ik denk dat lachen geen probleem zal zijn
          Als ik in Raw trek beschik ik maar over 159 foto's. Is dit voldoende voor een ganse dag fotograferen? Is er een mogelijkheid om een batterij op te laden of gaat een volledig opgeladen exemplaar een volledige shoot mee?
          Met een D70 kan je véél meer foto's maken voor de akku leeg is .

          Als je "maar" 159 foto's kan maken, dan moet je wel zuinig zijn. Zonder extra opslagmogelijkheid zou ik eerder kiezen voor jpeg beste kwaliteit, omdat je anders vrij snel moet toekijken terwijl iedereen nog foto's aan het maken is.
          (Ik maak de foto's ook in jpeg, je bent dan dus niet de enige .)

          Vertrek met een volle akku en een lege geheugenkaart, en dan kan je wel een tijdje voort .
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

            Oorspronkelijk geplaatst door thisisforlife
            Ik denk dat lachen geen probleem zal zijn
            Als ik in Raw trek beschik ik maar over 159 foto's. Is dit voldoende voor een ganse dag fotograferen? Is er een mogelijkheid om een batterij op te laden of gaat een volledig opgeladen exemplaar een volledige shoot mee?
            Met je accu van je D70 ga je normaal toekomen en anders is er wel ergens een stopcontact te vinden (ik heb ook nog een extra D70 batterij mee )

            Ik zou (zoals je zelf zegt, beginner te zijn) in Raw trekken, maar dan moet je wel weten omgaan met de nabewerking hé, anders Jpeg fine

            Over opslagmogelijkheden moet je je geen zorgen maken.

            Er heeft altijd iemand een laptop mee en er zal wel iemand aan denken een spindel dvd-r/dvd+r mee te nemen.

            Als dat niet het geval is mag je altijd je foto's overlaten op mijn externe harde schijf (PD70x). Je komt ze dan maar eens ophalen, ik woon toch niet zo ver van jou.

            Over instellingen bestaan veel meningen.

            Ik trek bv altijd op diafragme voorkeur en probeer zo veel mogelijk zonder flash. Verder is het leren met vallen en opstaan. (geloof me ge gaat een tijdje vallen )

            Moest je vragen hebben, contacteer me maar

            Svenmichiels

            Comment


            • #7
              Re: Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

              Ook ik ga gewoon in jpeg werken. Ik heb ook 'maar' 1Gb tot mijn beschikking en ik vraag me af of dit genoeg gaat zijn zelfs als ik in jpeg werk.

              Voor de rest, gewoon veeeeel proberen, foto's en natuurlijk lol maken. Het is voor mij ook de eerste keer, ook amper ervaring met modelfotografie, maar ik zie wel wat het wordt. Ook de omgeving is mooi, daar wil ik ook zeker wat van meepakken.

              Comment


              • #8
                Re: Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

                Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
                Alles in RAW trekken, liefst geen flash en experimenteren maar, dat is de bedoeling

                Verder u amuseren, verbroederen, eten en drinken, maar vooral het lachen niet vergeten!.
                Ik denk dat dit de perfecte filosofie is. Verder weet ik niet hoe het licht zal zijn (ze geven wisselvallig weer), maar op Winterslag kon ik met ISO 400 zonder flits binnen werken - zij het nipt. Toch heb ik ook daar wel wat geflitst. Ik werk met Tv op 1/125s, om scherp te kunnen blijven. Het diafragma gaat dan haast vanzelf naar 2.8. Zo nodig stel ik de gevoeligheid bij - maar tot ISO 800 heb ik gelukkig geen ruis. Dat laatste hangt dus van je toestel af.

                Maar zelfs al ga je met een flash card vol mislukte foto's naar huis: ik kan je garanderen dat je een geweldige dag zal gehad hebben. Dank zij de inspanningen van het gouden team en de fenomenale sfeer.
                Fullator
                Fotostudio Candela Zone
                website: http://www.chronax.be
                website: http://www.marquisemodels.eu

                Comment


                • #9
                  Re: Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384
                  Ook ik ga gewoon in jpeg werken. Ik heb ook 'maar' 1Gb tot mijn beschikking en ik vraag me af of dit genoeg gaat zijn zelfs als ik in jpeg werk.
                  Ik heb ook maar 1 GB tot mijn beschikking, maar heb wel een X-Drive om over te zetten tussen de shoots door.

                  Misschien een tip voor een volgende SD : sponsors zoeken in de branche van geheugenkaartjes ????

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
                    ... maar tot ISO 800 heb ik gelukkig geen ruis. Dat laatste hangt dus van je toestel af...
                    Dit zou ik de TS niet aanraden.

                    Een Nikon D70 geeft al redelijk veel ruis op ISO 800.

                    Best onder de 600 blijven.

                    Sven

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

                      Mag ik even ovenemen?

                      En waarom tijdens het défilé geen flash gebruiken?

                      D70 geeft inderdaad teveel ruis boven de 600

                      heb zelf de 50mm 1.8

                      maar dacht voor het défilé de 70-210 te gebruiken , maar die heeft slechts
                      4-5.6

                      misschien de mogelijkheid om de SB600 deftig uit te proberen?

                      er zijn waarschijnlijk wel mensen genoeg die tips kunnen geven

                      of zie ik het verkeerd??

                      grtz
                      D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
                      Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
                      en ewa flitsspeelgoed

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

                        Flitsen zal er sowieso moeten gebeuren vrees ik, maar wat ik dan doe in deze omstandigheden is invulflitsen.

                        Ook schroef ik de flitscompensatie terug naar -1 tot -1.5 EV.
                        Indien je over een externe flits beschikt met omnibounce kap, meebrengen.
                        Indien geen omnibounce, breng een wit a4 papierke mee, en wat tape. Je kan een omnibounce simuleren dmv een wit blad papier. Ook op ingebouwde flitsjes kan dit.

                        Moest er iemand willen, ik heb hier nog een Metz 54 MZ4, met een Nikon voetje, deze zou ik MITS DUIDELIJKE AFSPRAKEN eventueel ter beschikking stellen. Afspraak wil zeggen : potje breken, potje betalen.

                        Er is geen garantie dat deze flits werkt met een d70, maar je kan altijd proberen. enige vereiste is dat je zelf AA batterijen meebrengt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
                          Alles in RAW trekken, liefst geen flash en experimenteren maar, dat is de bedoeling

                          Verder u amuseren, verbroederen, eten en drinken, maar vooral het lachen niet vergeten!.
                          Zo heb ik mijn diverse shootingdays met BD ook steeds gezien en ben ook altijd met een tevreden gevoel naar huis gegaan, of ik tevreden was met de gemaakte foto's is andere koek.

                          Groeten en amuseer je, Jan.
                          Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                          Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tom
                            Indien geen omnibounce, breng een wit a4 papierke mee, en wat tape. Je kan een omnibounce simuleren dmv een wit blad papier. Ook op ingebouwde flitsjes kan dit.
                            Dit klinkt als erg nuttig. Als ik dit zou doen, verlies ik daarbij dan nog licht? MAW moet ik hiervoor compenseren? Dus sterker flitsen of langere sluitertijd gebruiken als dat je het papier er niet voor hebt? En dan heb papier strak tegen de flitser aan?

                            Flitsen is tamelijk nieuw voor mij, ik heb nog geen externe flitser (hij staat hoog op de verlanglijst samen met een 50mm) en die ingebouwde flitser gebruik ik liever niet.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384
                              Dit klinkt als erg nuttig. Als ik dit zou doen, verlies ik daarbij dan nog licht? MAW moet ik hiervoor compenseren? Dus sterker flitsen of langere sluitertijd gebruiken als dat je het papier er niet voor hebt? En dan heb papier strak tegen de flitser aan?

                              Flitsen is tamelijk nieuw voor mij, ik heb nog geen externe flitser (hij staat hoog op de verlanglijst samen met een 50mm) en die ingebouwde flitser gebruik ik liever niet.

                              Goeie tip van TOM ! Ik gebruik een vergelijkbaar systeem al jaaaaren. Ik zet de flitskop onder 45° en schuif gewoon een dubbelgevouwen A4'tje onder een elastiekje dat rond de flitskop zit. Gemakkelijk te monteren en demonteren. Met een TTL-flitser zal de flitsintensiteit IMHO automatisch aangepast zijn. Ik heb zelf (nog) geen i-TTL en moet dus wel het diagragma manueel aanpassen, maar een testfoto is vlug gemaakt hé

                              Comment

                              Working...
                              X