Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV-protected CD's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UV-protected CD's

    Hoi iedereen,

    Omdat mijn PC al wat ouder is en dus maar een kleine harde schijf heeft, ben ik gedwongen om mijn foto's op CD te branden. De levensduur van sommige CD-R's bedraagd echter maar 2-3 jaar en dit vond ik dus niet echt veilig. Bij mijn fotograaf viel mijn oog op CD-R's van Fujifilm die een beschermende laag tegen UV-stralen en laserlicht hadden waardoor deze 10x langer zouden meegaan. Ze waren echter nauwelijks duurder dan andere CD's en vraag me dus af of die laag veel nut heeft... Heeft er iemand hier ervaringen mee? Ondertussen zet ik mijn foto's dus op die zogenaamde foto-cd's...

    Met vriendelijke groeten,
    Stijn

    (omdat ik geen goede categorie vond, heb ik het hier maar gepost)
    about.me/stijnv

  • #2
    Re: UV-protected CD's

    Hallo, ik heb die ook, dat zijn de schijfjes met een goudkleurige film (basismateriaal is zeer donker purper) op??
    Ze kosten toch wat meer als een gewoon schijfje dacht ik (+/- 1€ stuk)
    Volgens mijn fotograaf is dit serieuze kwaliteit speciaal voor foto's te bewaren op langere termijn!

    Best toch gaan voor een tweede harde (snelle) schijf in samenwerking met deze cd's zit je safe
    Last edited by Petronix; 14 augustus 2005, 10:53.

    Comment


    • #3
      Re: UV-protected CD's

      Oorspronkelijk geplaatst door IXUS Junky
      Hoi iedereen,

      Omdat mijn PC al wat ouder is en dus maar een kleine harde schijf heeft, ben ik gedwongen om mijn foto's op CD te branden. De levensduur van sommige CD-R's bedraagd echter maar 2-3 jaar en dit vond ik dus niet echt veilig. Bij mijn fotograaf viel mijn oog op CD-R's van Fujifilm die een beschermende laag tegen UV-stralen en laserlicht hadden waardoor deze 10x langer zouden meegaan. Ze waren echter nauwelijks duurder dan andere CD's en vraag me dus af of die laag veel nut heeft... Heeft er iemand hier ervaringen mee? Ondertussen zet ik mijn foto's dus op die zogenaamde foto-cd's...

      Met vriendelijke groeten,
      Stijn

      (omdat ik geen goede categorie vond, heb ik het hier maar gepost)

      Die laag zou wel degelijk zijn nut hebben. Ik neem dan wel aan dat je die zwarte CD's bedoelt. Ze hebben ook het bijkomend voordeel van een betere tracking door minder weerkaatsingen.

      En ze zijn wel beter tegen UV-straling bestand, maar je mag ze zeker niet in de zon laten liggen. De zwarte kleur slorpt nog meer warmte op en ze vervormen dus makkelijker.
      Fullator
      Fotostudio Candela Zone
      website: http://www.chronax.be
      website: http://www.marquisemodels.eu

      Comment


      • #4
        Re: UV-protected CD's

        CD's en DVD's blijken inderdaad niet over het eeuwige digitale leven te beschikken ... Een interessant artikel vind je hieronder met heel wat uitleg ... Uiteraard maken ze zelf reclame over de super-cd's die ze verkopen, maar toch interessant: Mam-E geeft 200 jaar garantie op de data !
        Grtz - k
        link: http://www.focilux.be/pages/hotnews/archief/2005_03.htm
        ___________________________________
        | koen@kodo555.be | www.kodo555.be |

        Comment


        • #5
          Re: UV-protected CD's

          Als de harde schijf van je pc te klein is, dan kan je er daar best één bij inzetten, die je alleen maar voor foto's gebruikt. Een vrij grote harde schijf is niet zo duur.

          Maar dan moet je natuurlijk altijd nog een extra back-up voorzien, want er kan altijd een probleem optreden aan de harde schijf.

          Een extra back-up op CD of DVD is natuurlijk ook aangewezen. Of de UV-beschermingslaag zoveel zal helpen, dat weet ik niet, want meestal wordt een CD niet is het zonlicht gelegd. Als je een niet-UV-beschermde CD op een donkere plaats wegstopt, dan heb je net hetzelfde effect.

          Die CD's waar ze 200 jaar garantie opgeven, zou die firma nog bestaan als er tegen dan iemand komt reclameren over de kwaliteit van hun CD's (en bestaat er dan nog apparatuur waarmee die te lezen zijn ).

          Ik gebruik zelf voor de foto's een aparte harde schijf in mijn PC + een externe harde schijf die alleen aangezet wordt om gegevens over te plaatsen + een back-up op CD voor de bestanden die zeker niet verloren zouden mogen gaan.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: UV-protected CD's

            OK, bedankt voor de reacties! Blijkbaar zijn de meesten toch wel overtuigd dat het wat nut heeft... Harde schijf zit er voorlopig niet in (extern gaat niet, heb enkel USB 1.1, intern geeft wss problemen met moederbord gezien kleine harde schijven niet meer te krijgen zijn)
            about.me/stijnv

            Comment


            • #7
              Re: UV-protected CD's

              Oorspronkelijk geplaatst door IXUS Junky
              OK, bedankt voor de reacties! Blijkbaar zijn de meesten toch wel overtuigd dat het wat nut heeft... Harde schijf zit er voorlopig niet in (extern gaat niet, heb enkel USB 1.1, intern geeft wss problemen met moederbord gezien kleine harde schijven niet meer te krijgen zijn)
              Ik ben deze week nog ergens een USB2 kaartje in een PC gaan steken, dat kostte net geen 16 euro (4 externe aansluitingen + 1 intern voor een aansluiting in de frontplaat), en het enige dat je moet doen is dat in een slot steken (als je er nog één vrij hebt) en een boutje vastzetten om ervoor te zorgen dat het kaartje niet los komt als je er een stekker insteekt.
              Bij het opstarten (XP) wordt het kaartje automatisch herkend en geinstalleerd. En dan kan je wel een externe harde schijf gebruiken .
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: UV-protected CD's

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                Ik ben deze week nog ergens een USB2 kaartje in een PC gaan steken, dat kostte net geen 16 euro (4 externe aansluitingen + 1 intern voor een aansluiting in de frontplaat), en het enige dat je moet doen is dat in een slot steken (als je er nog één vrij hebt) en een boutje vastzetten om ervoor te zorgen dat het kaartje niet los komt als je er een stekker insteekt.
                Bij het opstarten (XP) wordt het kaartje automatisch herkend en geinstalleerd. En dan kan je wel een externe harde schijf gebruiken .
                Klopt, maar zelfs de installatie van een simpele cd-brander en het installeren van een netwerkkaart leverde problemen op, waarna mijn pc telkens geformatteerd moest worden. Verder werk ik met Windows 98 SE en bij de nieuwe externe harde schijven (bv. Iomega) worden daar geen drivers voor bijgeleverd... Toch bedankt voor je advies .
                about.me/stijnv

                Comment


                • #9
                  Re: UV-protected CD's

                  Hoi,

                  wij hebben tot voor kort ook altijd onze foto's op cd/dvd opgeslagen totdat bleek dat dit geen lang leven was toebedeeld. Wij hebben ook een externe harde schijf aangeschaft en zetten nu alle foto's daarop.
                  Voorlopig is dat de meest veilige manier...
                  Dat wordt dus een andere pc/laptop kopen....
                  succes
                  Ruud
                  www.afrikafotosafari.nl
                  Canon D60,20D, 17-35mm,28-105mm,75-300mm, 100-400mm, x2 extender

                  Comment


                  • #10
                    Re: UV-protected CD's

                    externe schijf, is ook goed... maar test die dan ook hé... "SMART" word ni gebruikt op een USB schijf, dus kan geen predicted failure weergeven...(heb nog geen soft gezien ) Gebruik ze dan ook regelmatig en vergeet ze niet...

                    Ikzelf gebruik een dvd roulatie systeem met dvd-r's en rw's... Ik had vroeger al eens in de sh*t gezeten (door geen backups te nemen) en voorlopig alles ok... en data is ook nog goed leesbaar op dvd.... en door een roulatie systeem te gebruiken heb je wel 4x hetzlfde op verschillende dvd's staan en gebruik een diverse merken/roulatie...

                    Dit kan je ook redelijk automatiseren als je wil...
                    -=- Light is the key...

                    Comment

                    Working...
                    X