Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onbewerkte (lees) "onverscherpte" foto's....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onbewerkte (lees) "onverscherpte" foto's....

    Zit ik hiermee in de juiste rubriek???
    Op ons werk zitten we dikwijls te discuteren over al dan niet bewerkte foto's. Wat vooral een heet hangijzer is voor sommigen is de modus "verscherpen" !! Vooral met ervaringen vergelijkend uit het analoge gebeuren.
    Er zijn dan de overloze verschillen in ccd, cmos, 1:5 of 1 op 1 verhouding lenskwaliteit, toestel (pro) enz............
    Daarom misschien het voorstel dat mensen die hier intresse in hebben, elk met de gegevens (exif) een volledig "onbewerkte" foto rechtstreeks uit het toestel en zo posten.
    Natuurlijk dat iedereen zich dan aan de zelfde richtlijnen houdt, zodat we een volwaardig vergelijk kunnen maken (bezien) mits eventueel hulp van de mod's?
    Reactie's ?? of gewoon niet doenbaar ?? Laat maar horen.
    Persoonlijk zou ik al graag het verschil eens zien van een 1 op 1 beeldsensor met een 1:5 verhouding (vb D70s ) "straight"
    Als onderwerp iets uit de natuur ?? met veel details ?? T'is maar een hersenkronkel..............
    Last edited by Petronix; 12 augustus 2005, 19:12.

  • #2
    Re: Onbewerkte (lees) "onverscherpte" foto's....

    MMMmmm Weinig reactie...
    Feitelijk was het de bedoeling om te bewijzen dat "bijna" iedereen zijn foto's verscherpt alvorens ze te publiceren!! En indien dit niet zo is...graag keihard bewijs

    Comment


    • #3
      Re: Onbewerkte (lees) "onverscherpte" foto's....

      Als een foto verkleind wordt, dan verliest ze ook scherpte. Die kan je dan terug aanpassen, maar je mag daarmee niet overdrijven, anders maak je de foto weer minder goed.

      De foto's van een compact krijgen vanuit het toestel zelf al meer verscherping mee, dus kan je niet echt gaan vergelijken. En dan kan je meestal de parameters in het toestel zelf nog veranderen en krijg je weer andere resultaten. Bij een DSLR speelt de scherpte van de lens zelf ook nog een rol. Er zijn gewoon veel teveel verschillende parameters die ervoor zorgen dat er geen juiste vergelijking gemaakt kan worden. Met elke camera foto's maken van hetzelfde onderwerp en met dezelfde belichting is daarbij al een begin, maar dat is hier niet haalbaar.

      Een volledig onbewerkte foto posten gaat niet, want dan zijn de bestanden veel te groot (zeker voor iedereen die in RAW werkt).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Onbewerkte (lees) "onverscherpte" foto's....

        Oorspronkelijk geplaatst door pjotr
        MMMmmm Weinig reactie...
        Feitelijk was het de bedoeling om te bewijzen dat "bijna" iedereen zijn foto's verscherpt alvorens ze te publiceren!! En indien dit niet zo is...graag keihard bewijs
        beste, analoog ontwikkelde foto's kan je nooit vergelijken met digitaal genomen foto's, digitaal genomen foto's moeten steeds een verscherping of beter USM ( unsharpmask) gekregen hebben om als afgewerkte foto ( zoals analoog) te kunnen bekeken worden.
        Bij de prosumers gebeurd dat voornamelijk in reeds grote hoeveelheid in het toestel zelf, vandaar dat veel beginners die overgaan op DSLR denken dat hun vroegere foto's scherper waren. Ook is dit bij de ene soort sensor en toestel meer nodig dan bij een ander, de hoofdoorzaak is de anti moirefilter die voor de eigenlijke sensor zit die voor de initieële verminderde scherpte zorgde, en zoals het hoort in een degelijke DSLR laat men de USM in het toestel minimaal of niet gebeuren zodat ieder de mate van USm zelf kan bepalen afhankelijk van de aard van de foto grootte enz .
        Onscherpe foto's door verkeerde AF of slechte kwaliteit van lens kunnen niet verholpen worden door USM.
        En ja iedere geposte foto is door mij door USM gegaan.

        Comment


        • #5
          Re: Onbewerkte (lees) "onverscherpte" foto's....

          Roland, bedankt voor de uitleg, ze (de collega's) begrijpen het beter nu, en ik krijg van hun gelijk.

          Comment


          • #6
            Re: Onbewerkte (lees) "onverscherpte" foto's....

            Hallo Pjotr

            Ben maar een prutser, maar heb op mijn fotopage nog geen enkele foto gepost die bewerkt is (enkel naar 72dpi gebracht verder 'puur en onversneden'). Dus aan jou om eens te gaan kijken (en oordelen)?!
            foto's genomen met een 300D en 28-90 lenske van Canon

            gr Wout

            Comment


            • #7
              Re: Onbewerkte (lees) "onverscherpte" foto's....

              een RAW enkel geconverteerd naar jpg rechtstreeks uit D70

              Sigma 100-300 F4

              grote foto
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

              Comment


              • #8
                Re: Onbewerkte (lees) "onverscherpte" foto's....

                @volkswout: zonder onbeleeft te willen zijn heb ik na het bekijken van de foto's waarnaar je verwijst degelijk gezien dat ze geen USM hebben gehad.
                @Dirtyharry71: een raw omgezet naar jpeg zonder ingreep van jou wil nog niet zeggen dat deze foto geen bewerking in de raw converter gekregen heeft; Soms staan er standaard instellingen die reeds een USM en andere bewerkingen uitvoeren, (deze referentie foto bevat naar mijn mening enorm veel ruis hoor ... ) 't is maar om niemand op een verkeerd been te zetten hé

                Comment


                • #9
                  Re: Onbewerkte (lees) "onverscherpte" foto's....

                  Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
                  @volkswout: zonder onbeleeft te willen zijn heb ik na het bekijken van de foto's waarnaar je verwijst degelijk gezien dat ze geen USM hebben gehad.
                  @Dirtyharry71: een raw omgezet naar jpeg zonder ingreep van jou wil nog niet zeggen dat deze foto geen bewerking in de raw converter gekregen heeft; Soms staan er standaard instellingen die reeds een USM en andere bewerkingen uitvoeren, (deze referentie foto bevat naar mijn mening enorm veel ruis hoor ... ) 't is maar om niemand op een verkeerd been te zetten hé
                  vrees dat het nog lang gaat duren eer ik dit kan volgen,volgen wel maar begrijpen
                  kan nu wel fotos trekken in RAW maar bewerken dat zal iets anders zijn!
                  gr, eb

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onbewerkte (lees) "onverscherpte" foto's....

                    @ v.d. Bulcke
                    Kun je eens uitleggen aan een leek (zoals ik) wat je bedoeld met USM?
                    Wou enkel zeggen dat mijn foto's die ik op fotopage zet niet bewerkt zijn enkel verkleind naar 72dpi.
                    gr Wout

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onbewerkte (lees) "onverscherpte" foto's....

                      Oorspronkelijk geplaatst door volkswout
                      @ v.d. Bulcke
                      Kun je eens uitleggen aan een leek (zoals ik) wat je bedoeld met USM?
                      Wou enkel zeggen dat mijn foto's die ik op fotopage zet niet bewerkt zijn enkel verkleind naar 72dpi.
                      gr Wout
                      USM = UnSharp Mask eens de zoekfunctie gebruiken en je bent zeker voor enkele uren gezellig en leerrijk bezig

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onbewerkte (lees) "onverscherpte" foto's....

                        ik vraag me toch af waarom iedereen USM gebruikt ipv gewoon "sharper"
                        vind persoonlijk toch sharper iets mooier.
                        Canon eos 350D - 18-55mm - Canon Powershot G5 voor het gevaarlijker werk

                        Comment


                        • #13
                          Re: Onbewerkte (lees) "onverscherpte" foto's....

                          Oorspronkelijk geplaatst door Typhon-
                          ik vraag me toch af waarom iedereen USM gebruikt ipv gewoon "sharper"
                          vind persoonlijk toch sharper iets mooier.
                          omdat sharpen = sharper niet hetzelfde is als USM dus het is een andere bewerking

                          Comment

                          Working...
                          X