Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtbak

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtbak

    Ik ben van plan een lichtbak aan te kopen maar wou eerst bij jullie eens informeren waar ik op moet letten ivm lichtsterkte, grootte, prijs....en of jullie hiervoor een goed adres hebben in het Antwerpse.

    Groeten Mous
    http://www.worldpicture.be Canon 10D/Canonlens 28-135mm-100-400mmlens/Canon180mm macro / BG-ED3/Lowepro 75AW/Photo Trekker AW II/Speedlite 550 EX

  • #2
    Mous, dat kun je beter zelf maken... Met een beetje, ni veel, moeite lukt dat wel !

    Comment


    • #3
      Ik kan het natuurlijk proberen...hoewel ik in zo'n dingen geen krak ben...sugesties voor het materiaal dat ik moet gebruiken..voorkeuren?

      Mous
      http://www.worldpicture.be Canon 10D/Canonlens 28-135mm-100-400mmlens/Canon180mm macro / BG-ED3/Lowepro 75AW/Photo Trekker AW II/Speedlite 550 EX

      Comment


      • #4
        Met wat melkglas en een TL-Lamp kom je idd al een heel eind op weg hoor mous !
        Take care ! - Fuji S2 Pro - http://www.tribal69.be

        Comment


        • #5
          Originally posted by mous
          Ik kan het natuurlijk proberen...hoewel ik in zo'n dingen geen krak ben...sugesties voor het materiaal dat ik moet gebruiken..voorkeuren?

          Mous
          Een houten kader, witte melkplexi, drie TL-buizen die in uw houten kader kunnen, alles een beetje in elkaar prutsen en yes, klaar is kees. Mijn afmetingen zijn: 70 cm x 45 cm x 10 cm en 3 TL-buizen van 60 cm.

          Comment


          • #6
            Enig idee van de wattage van de lampen-lichtsterkte.

            Mous
            http://www.worldpicture.be Canon 10D/Canonlens 28-135mm-100-400mmlens/Canon180mm macro / BG-ED3/Lowepro 75AW/Photo Trekker AW II/Speedlite 550 EX

            Comment


            • #7
              Originally posted by mous
              Enig idee van de wattage van de lampen-lichtsterkte.

              Mous
              MOus, normaal is 60 cm 20 watt, vraag wel CW (Cool white) geeft het witste licht.

              Comment


              • #8
                waartoe dient een lichtbak ?

                Thanks,

                Yoda.
                "Away put your weapon, I mean you no harm"

                Comment


                • #9
                  Werkdagje lichtbakken bouwen houden?
                  http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb in den tijd een lichtbak gemaakt voor iemand die het mij toen vroeg... Ik heb er inhet totaal een kleine 800 oude belgische franken aan uitgegeven en ik moet zeggen toen de lichtbak af was had ik ongelooflijk veel spijt dat ik hem in opdracht van had gemaakt en niet voor mezelf...
                    De afwerkingsgraad beslis je natuurlijk zelf maar ik zal je uitleggen hoe ik hem in den tijd gemaakt heb... je kan ook uit mijn fouten leren...


                    Eerst en vooral moet je rekening houden dat er lampen in je lichtbak gaan zitten (best TL) en dus heb je productie van warmte... omdat die warmte nogal kan oplopen (zeker omdat je eens je aan lichtbak-werk begint je dat beestje niet direct afzet maar doordoet tot je gedaan hebt...)

                    *Enfin, om te zorgen dat die warmte weg kan heb ik destijds spleten gelaten (reken toch wel een spleet van 1 centimeter onder de glasplaat en een centimeter onder de wand...

                    *de wanden en de vloerplaat heb ik uit multiplex gemaakt, wat achteraf wel een goede keuze bleek te zijn aangezien het het geheel ongelooflijk robuust maakt en zorgt dat het niet te labiel is als het op de tafel staat met het werken... (nadeel, het weegt redelijk wat, maar dat is niet zo erg voor een lichtbak)

                    *De "glasplaat" zelf heb ik destijds met wit plexiglas gemaakt wat ik eigenlijk afraad... plexiglas begint tegen die temperaturen (gegenereerd door de lampen) redelijk wat uit te zetten waardoor het oppervlak hol of bol komt te staan... Conclusie: GEBRUIK GLAS, het is duurder maar ik ben zeker dat je er meer plezier aan zult hebben...

                    * voor de lampen kan je kiezen maar ik heb destijds in de doe het zelf- winkel zo 2 van die 45 cm TL-lampen gekocht en die op gelijke afstand tot het glasoppervlak (zeer belangrijk voor de lichtverdeling)
                    In vele lichtbakken in de winkel vind je 3 lampen en dat zorgt voor een meer gelijke lichtverdeling... maar ook veel meer warmte...
                    Achteraf zou ik er ook 3 gezet hebben maar het is niet echt nodig...

                    *voor de rest zou ik niet echt weten wat ik nog meer van nuttigs kan zeggen buiten het feit dat ik een vergelijkbare lichtbak in de winkel gezien waar ze 8000 bef voor durfden vragen... dat is dus 900% meerprijs dan als je hem zelf maakt... en daar heb ik toch wel enkele namiddagen werk voor over...

                    Moest het zijn dat ge de plannen van mijn lichtbak zou willen gebruiken stuur mij dan een mailtje, misschien vind ik ze nog wel terug...

                    Groetjes,

                    Tom
                    °`~._.~´°`~._D300 - MB-D10 - 17-55 2.8 - 70-200VR1 2.8 - 35-105mm Macro f/3.5-4.5 - 50mm f/1.8 - ´°`~._.~´°°`~._.~´°`~._Strobist: SB800, SB600, SB28, RAYflash_.~´°`~._.~´°

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Yoda
                      waartoe dient een lichtbak ?

                      Thanks,

                      Yoda.
                      Om dia's, negatieven of andere transparanten te beoordelen.
                      Albums
                      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                      Comment


                      • #12
                        Nog nooit last gehad van warmte, TL-buizen worden amper warm ! Laar de onderzijde van je lichtbak open en al de warmte kan weg. Twee lampen is te weinig bij een iets wat grotere lichtbak.

                        Comment


                        • #13
                          ik denk dat de warmteproductie van soort tl lamp afhangt want mijn lichtbak werd wel degelijk warm...
                          °`~._.~´°`~._D300 - MB-D10 - 17-55 2.8 - 70-200VR1 2.8 - 35-105mm Macro f/3.5-4.5 - 50mm f/1.8 - ´°`~._.~´°°`~._.~´°`~._Strobist: SB800, SB600, SB28, RAYflash_.~´°`~._.~´°

                          Comment


                          • #14
                            aan allen dank voor de info, zal zaterdag brico dag worden.

                            Mous
                            http://www.worldpicture.be Canon 10D/Canonlens 28-135mm-100-400mmlens/Canon180mm macro / BG-ED3/Lowepro 75AW/Photo Trekker AW II/Speedlite 550 EX

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by mous
                              aan allen dank voor de info, zal zaterdag brico dag worden.

                              Mous
                              Succes Mous ! En laat iets weten of het gelukt is.

                              Comment

                              Working...
                              X