Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De digitale camera zet de vakhandel onder druk.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De digitale camera zet de vakhandel onder druk.

    Had dit artikel al gelezen en nu nogmaals via de homepage. Wel, ik heb een suggestie voor de vakhandel. Gebruik jullie expertise om cursussen te geven! In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten kun je her en der cursussen volgen: macrofotografie, landschapsfotografie, portretfotografie, noem maar op.
    In het artikel wordt o.a. gezegd dat er nog nooit zoveel gefotografeerd werd. Klopt maar er zal ook nog nooit zo slecht gefotografeerd zijn (en ik reken mezelf hier gemakshalve bij). Heel veel mensen WILLEN leren maar vinden niet wat ze zoeken. De scholen weten ook nog niet echt wat ze met digitaal aanmoeten.
    Ik denk dat er heel wat mensen een schappelijke prijs zouden willen betalen aan cursussen indien ze hiermee de kwaliteit van hun foto's konden verbeteren.
    Allez, het is maar een idee hoor!
    Website: http://www.d-eye.be

  • #2
    Re: De digitale camera zet de vakhandel onder druk.

    goed gezegd

    You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


    Comment


    • #3
      Re: De digitale camera zet de vakhandel onder druk.

      Oorspronkelijk geplaatst door James Joyce
      Wel, ik heb een suggestie voor de vakhandel. Gebruik jullie expertise om cursussen te geven! In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten kun je her en der cursussen volgen: macrofotografie, landschapsfotografie, portretfotografie, noem maar op.
      Dit is een zeer goed idee, alleen heb ik mijn twijfels of diegenen die nu werkzaam zijn in de fotohandels die als eerste gaan verdwijnen, de juiste personen zijn die over voldoende expertise beschikken om dergelijke cursussen te geven. Ik lees dat Fnac 22 fotoservice centra sluit. Ik wil hier absoluut geen denigrerende opmerking maken, hoor, maar de mensen die hier werkzaam waren zijn volgens mij niet echt geschikt voor het geven van cursussen. Net evenmin trouwens als mijn lokale fotohandelaar waar ik - noodgedwongen - pasfototjes laat maken van erbarmelijke kwaliteit. Als ik dan zijn etalage bekijk met al die uitgebrande trouwjurken, ja dan weet ik het ook wel.

      Pas op, ik heb alle respect voor de vakfotograaf die echt weet waar hij mee bezig is, maar heb wel het gevoel dat met de komst van de digitale fotografie het net deze groep is die zal blijven overleven. Kwaliteit en vakkennis is volgens mij de enige vereiste om in een veranderende marksituatie te kunnen overleven. Dat is trouwens in andere sectoren ook zo.

      Maar akkoord, dat er absolute nood is aan opleiding voor de beginnende digitale fotograaf.
      DigiCam

      Comment


      • #4
        Re: De digitale camera zet de vakhandel onder druk.

        Vergeet toch niet dat de vakhandel voor een groot deel moet leven van de inkomsten uit afgewerkte fotos. Er is evenwel een enorme concurrentie ontstaan doordat praktisch iedere supermarkt , e.a. van Delhaize, over Kruidvat tot aan lokale krantenwinkel nu afwerkingen aanbied aan zeer voordelige prijzen.
        Wij (ja ik en jullie allemaal) zijn nu zo lui dat we zelfs niet meer uit onze luie stoel komen maar via onze PC afdrukjes on-line bestellen.
        En deze situatie geldt ook voor al onze andere aankopen. De eerste vraag die wij stellen is "waar is het goedkoper?" "in Duitsland?" of mss "in Nederland?" of "weet iemand mss een goeie site op het web?"
        Ik vraag me af waarom sommige vaklui nog een inspanning zouden doen voor hun kliënteel dat toch liever percentjes heeft dan vakkundige steun?
        Hoe zou de krantenman reageren als mijn locale fotoboer ook kranten en rookwaren zou gaan verkopen. En hoe zou Delhaize's reactie zijn als diezelfde fotovakman mij een pittig wijntje aan de hand kan doen?
        Laten we eens in de spiegel kijken of toch maar een kaarsje branden opdat die monsters als Fnac e.d. mogen verder gedijen.

        Henri
        lidnummer: BD0435BE

        Comment


        • #5
          Re: De digitale camera zet de vakhandel onder druk.

          Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome
          Vergeet toch niet dat de vakhandel voor een groot deel moet leven van de inkomsten uit afgewerkte fotos. Er is evenwel een enorme concurrentie ontstaan doordat praktisch iedere supermarkt , e.a. van Delhaize, over Kruidvat tot aan lokale krantenwinkel nu afwerkingen aanbied aan zeer voordelige prijzen.
          Wij (ja ik en jullie allemaal) zijn nu zo lui dat we zelfs niet meer uit onze luie stoel komen maar via onze PC afdrukjes on-line bestellen.
          En deze situatie geldt ook voor al onze andere aankopen. De eerste vraag die wij stellen is "waar is het goedkoper?" "in Duitsland?" of mss "in Nederland?" of "weet iemand mss een goeie site op het web?"
          Ik vraag me af waarom sommige vaklui nog een inspanning zouden doen voor hun kliënteel dat toch liever percentjes heeft dan vakkundige steun?
          Hoe zou de krantenman reageren als mijn locale fotoboer ook kranten en rookwaren zou gaan verkopen. En hoe zou Delhaize's reactie zijn als diezelfde fotovakman mij een pittig wijntje aan de hand kan doen?
          Laten we eens in de spiegel kijken of toch maar een kaarsje branden opdat die monsters als Fnac e.d. mogen verder gedijen.

          Henri
          En waar worden tegenwoordig producten van de post aangeboden...:-)
          En bij de bakker liggen ook kranten...
          Onze beenhouwer verkoopt ook eieren...
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: De digitale camera zet de vakhandel onder druk.

            Oorspronkelijk geplaatst door James Joyce
            Had dit artikel al gelezen en nu nogmaals via de homepage. Wel, ik heb een suggestie voor de vakhandel. Gebruik jullie expertise om cursussen te geven! In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten kun je her en der cursussen volgen: macrofotografie, landschapsfotografie, portretfotografie, noem maar op.
            In het artikel wordt o.a. gezegd dat er nog nooit zoveel gefotografeerd werd. Klopt maar er zal ook nog nooit zo slecht gefotografeerd zijn (en ik reken mezelf hier gemakshalve bij). Heel veel mensen WILLEN leren maar vinden niet wat ze zoeken. De scholen weten ook nog niet echt wat ze met digitaal aanmoeten.
            Ik denk dat er heel wat mensen een schappelijke prijs zouden willen betalen aan cursussen indien ze hiermee de kwaliteit van hun foto's konden verbeteren.
            Allez, het is maar een idee hoor!
            Voila....dat is wat onze fotograaf hier doet....en steeds met groot succes.
            Voor de cursus in het najaar heb ik me opgegeven
            Zie
            Inhoud workshop Een praktijkgerichte fotocursus waarin het toestel met toebehoren, compositie, scherpte-diepte, belichting, het spel van licht en schaduw, portret en landschap wordt besproken. Je leert de mogelijkheden van het toestel optimaal benutten en de basisregels toepassen met de nodige tips en trics. Je leert bepaalde
            ***Canon 300D * kitlens * ...

            Comment


            • #7
              Re: De digitale camera zet de vakhandel onder druk.

              Hoi,

              Ik denk dat er hier twee groepen zijn.

              De "echte vakfotograaf" met kwaliteits afdrukken (al dan niet via een centraal vaklab).
              Deze zullen, als ze zich op de juiste manier aanpassen overleven. Er zal altijd wel bruiloften, familie portretten & bedrijfsreportages blijven. Maar voor velen zal het inkomen daar niet genoeg van zijn en hebben een winkel of shop nodig voor de aanvulling. Ik denk wel dat met goede en snelle service moet leveren (analoog & digitaal) om klanten te weerhouden om via WWW wat te shoppen. Zich flexibel aanpassen aan de vragen van de mensen (wilt u de plaatjes liever in TIFF op CD ipv JPEG? Geen probleem). Workshops lijkt me een goed idee als uitbreiding, maar let wel op want niet iedereen is geschikt om een workshop te geven.

              De afwerker
              Dit zijn de drogistjes & sigaren handelaren die een minlab gekocht hebben en ook maar gaan afdrukken. De apperatuur is tegenwoordig zo eenvoudig te bedienen dat mijn oma zeft afdrukken kan maken. Correcties wordt al moeilijk want daar heb je vaak een (fotografisch)oog voor nodig.
              De "afdrukkers" hebben het voordeel dat ze al sprijding hebben (ze verkopen al andere spullen) dus financieel wellicht een langere adem. Vaak hebben ze ook alleen maar vaste programma's waar je niet of moeilijk vanaf kunt wijken.


              Mijn voorkeur gaat naar de eerste, die mag van mij overleven. Ik ben bereid daar wat meer voor te betalen (maar ik ben ook niet helemaal objectief).
              Schiet ze ;)

              Mijn Foto site PhotoBucket linkie

              Comment


              • #8
                Re: De digitale camera zet de vakhandel onder druk.

                hier bij BD kopen we bij mensen die eig geen winkel hebben en spotgoedkoop kunnen zijn.

                volgens mij moet er een gulden middenweg bestaan.
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: De digitale camera zet de vakhandel onder druk.

                  Als de vakhandel niet kan overleven, dan heeft'ie dat toch echt aan zichzelf te wijten. "De vakhandel"... an me hoela! De echte fotovakhandelaar is een uitstervend ras - bij de "fotovakhandel" op de hoek weten ze dermate veel onzin te verkopen dat ik er maar niet meer kom. Vroegâh, toen de lucht nog schoon was, mannen nog echte kerels en vrouwen nog... toen, ja toen... .

                  De "vakhandelaar" van vandaag echter zit in een luxe winkelpand, midden in de binnenstad als het even kan. Een toonbankje, een paar vitrines met goedkope digitaaltjes en een paar ranzig goedkope verkopers die onder leiding van een enkele goedbedoelende foto-ondernemer moeten proberen omzetten te scoren. De minilabs verdwijnen zelfs al uit het pand ten faveure van een fuji- of kodakzuil waar je je flashkaartje in kunt stoppen die vervolgens je fotos naar een of andere goedkope bulkcentrale doorstuurt. Van fotografie weten die jongens steeds minder.

                  De echte vakfotograaf daarentegen schreeuwt geen moord-en-brand, die weet dat het produkt waar hij/zij het van moet hebben niet geleverd kán worden door Mina-van-de-hoek die vorige week net een medion cameraatje van de Lidl gekocht heeft. En ja, die vakfotograaf biedt vaak al workshops. Dat deed'ie vroeger en dat doet'ie nu nog. Tegen een prijs die hij/zij schappelijk vindt (en ik kan 't daar vaak nog mee eens zijn ook ).

                  De echte vakhandelaar is op sterven na dood - je kunt ze op de vingers van een hand tellen (en bijna dagelijks worden het er minder - soit, nog een weekje dus ).

                  Edit: natuurlijk, er zijn ook vakhandelaars die het wel goed doen. Meestal hebben die geen duur winkelpand in de binnenstad. Sterker nog: meestal hebben die helemaal geen winkelpand! Meestal weten ze verdraaid goed wat fotograferen is. We weten allemaal wie dat zijn hier he!?
                  Last edited by Joost; 4 augustus 2005, 11:17.

                  Comment


                  • #10
                    Re: De digitale camera zet de vakhandel onder druk.

                    Oorspronkelijk geplaatst door witje
                    Hoi,

                    Ik denk dat er hier twee groepen zijn.

                    De "echte vakfotograaf" met kwaliteits afdrukken (al dan niet via een centraal vaklab).
                    Deze zullen, als ze zich op de juiste manier aanpassen overleven. Er zal altijd wel bruiloften, familie portretten & bedrijfsreportages blijven. Maar voor velen zal het inkomen daar niet genoeg van zijn en hebben een winkel of shop nodig voor de aanvulling.
                    Mijn voorkeur gaat naar de eerste, die mag van mij overleven. Ik ben bereid daar wat meer voor te betalen (maar ik ben ook niet helemaal objectief).
                    Vorige maand ergens op restaurant in Hasselt, met enkele vrienden
                    kwam het huwelijk ter sprake. Het paartje was dus ook aanwezig.
                    Ze hadden eens rondgevraagd naar prijzen voor een fotoalbum...
                    Dat ging dus van prijzen tot 80.000 frank (oude B. hee)
                    Vind ik toch wat veel hoor ook al wordt dit door een vakman gedaan.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: De digitale camera zet de vakhandel onder druk.

                      Het is triest voor de mensen die hun werk verliezen hierdoor. Maar van de andere kant is deze discussie al zo vaak gevoerd.

                      Denk aan de opkomst van de stoommachine, de automatisering, etc. Er verdwijnt iets en er kotm weer iets voor terug. Dat hoort nu éénmaal bij het leven.

                      Stilstand is pas echte achteruitgang
                      Groeten,

                      Albert Jan

                      Website AJH
                      lidnummer: BD0371NL

                      Comment

                      Working...
                      X