Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil in weergave Mac/Windows, soort monitor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil in weergave Mac/Windows, soort monitor

    Beste forumleden,

    De weergave van mijn foto's op de 7 a 8 jaar oude monitor van mijn buurman die Windows gebruikt, is zeer wisselend en meestal veel te donker.

    Gek genoeg komen mijn oude foto's met een 2mp Canon camera bij hem vaak beter over dan die met de 5mp Panasonic FZ-20, terwijl die op mijn eigen Mac (met flat panel monitor) zonder uitzondering (veel) beter zijn, wat mijn buurman en verder ook veel mensen die ik ken via Internet ook beamen.

    Hoe valt dit te verklaren? Want ik ga nu wel twijfelen over hoe de foto's bijvoorbeeld hier overkomen, bij Windows gebruikers met een ander soort monitor, t.o.v. hoe ik ze zelf thuis zie! Enig verschil zal er wel zijn, maar bij hem is het echt schrikbarend veel.

    Ook typisch is dat als ik ze per email verzend ze weer wat beter bij hem overkomen, dan via internet. Nog lang niet van de kwaliteit die ik thuis zie, maar toch.

    B.v.d. voor de reactie en groet,

    André.

  • #2
    Re: Verschil in weergave Mac/Windows, soort monitor

    Op uw scherm ? Maar met wat bekeken ?
    In Windows Viewer of in Photoshop met een colorspace X-profiel ?
    Het verschil tussen Adobe RGB98, sRGB of zonder colormanagment kan dag en nacht verschil zijn (allemaal in windows of ook op Mac vb. in PS)

    En is er voor het scherm zelf een ICM profiel ingesteld ?

    Tot zover dit Joods antwoord...
    www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

    Comment


    • #3
      Re: Verschil in weergave Mac/Windows, soort monitor

      Het kan 'm toch niet in de gebruikte browser zitten, lijkt me. Ik: Safari/Firefox, hij: IE. Trouwens waarom zijn de met de oude camera gemaakte foto's bij hem doorgaans dan wel goed, terwijl die bij mij duidelijk minder zijn, dan die met de nieuwe camera gemaakte foto's.

      Heb de oude bewerkt in Photoshop 6 en de nieuwe importeer ik met iPhoto en bewerk ik met PSCS. Zal nog even kijken hoe dat precies zit met het genoemde colormanagement. Merkwaardig blijft het vooralsnog wel.

      Comment


      • #4
        Re: Verschil in weergave Mac/Windows, soort monitor

        Misschien embed de nieuwe camera sRGB als profiel en de oude vb. niet.
        Naar gelang de software weet hij dan hoe hij 't moet laten zien op 't scherm of juist niet.
        www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

        Comment


        • #5
          Re: Verschil in weergave Mac/Windows, soort monitor

          Oorspronkelijk geplaatst door Paul C
          Misschien embed de nieuwe camera sRGB als profiel en de oude vb. niet.
          Naar gelang de software weet hij dan hoe hij 't moet laten zien op 't scherm of juist niet.
          Dat volg ik nog net (geloof ik!). Hierbij de color settings instelling die ik gebruik ik in PS CS, tenminste ik neem aan dat het niet zit in de iPhoto, of Photo converter instellingen, want die komen overeen met die ik ook gebruikte voor de oude camera:



          Wat ook gek is, dat de foto's bij hem al veel beter overkomen als ik ze per email verzend, maar in zijn internet browser (IE) veel te donker worden.

          Comment


          • #6
            Re: Verschil in weergave Mac/Windows, soort monitor

            dit profiel is niet echt gebruikelijk voor europa.
            door de jaren heen is het belang van een profiel meer en eer uitgebreid/belangrijker geworden.
            de kleurruimte is dus heel belangrijk. als de kleurnummers als relatieve waarden in een andere kleurruimte worden geplaatst, zien die er dus soms anders uit. sRGB is een kleinere kleurruimte dan adobeRGB.
            (vergelijkbaar met "hoe ver sta ik tov de ene of de andere muur?") -> relatief als de ruimte groter is. in het ene geval sta je misschien in het midden van de ruimte, in de andere totaal niet.
            interessant dus om te weten welke kleurruimte (-> profiel) de oude foto heeft (wellicht kleinere kleurruimte). plaats je deze foto in een grotere kleurruimte, dan zul je toonverschuivingen zien.
            het omzetten van foto's naar andere kleurruimtes is nogal delicaat, zoek ik wel nog even op. in ps heb je een paar toch wel cruciale instellingen van hoe de kleuren worden geanaliseerd.

            (hopelijk is dit niet te veel chinees nu )

            Comment


            • #7
              Re: Verschil in weergave Mac/Windows, soort monitor

              Het gaat Beide bedankt voor de duidelijke uitleg, tot dusverre. Heb gisteren een foto verstuurd zonder te bewerken en die werd redelijk weergegeven op zijn monitor. Kan het verschil in kwaliteit in dit geval vooral wijten aan zijn oude monitor en PC/Mac instellingen.

              Wel zou ik natuurlijk graag weten welke instelling dan wel voor zowel PC als Mac (ongeacht soort monitor) het beste voldoet in PS CS. Dit leek volgens de omschrijving het best mogelijke gemiddelde, maar is dat dus niet(?)

              Comment


              • #8
                Re: Verschil in weergave Mac/Windows, soort monitor

                Heb nog weer een experiment genomen door een foto (hierbij geplaatst) te verzenden per email en te plaatsen op internet, zonder te bewerken in PS. Heb wel verkleind, maar ik neem aan dat het daar niet in zit. Het lijkt er op dat het verschil niet veroorzaakt wordt door PS en ook is er geen verschil met per email verzenden dan wel op internet plaatsen, want het publiek op zijn monitor is ook nu veel donkerder dan bij mij thuis. Hier kun je bijvoorbeeld de man met de bril nog redelijk herkennen, als het goed is, maar bij hem is het een bijna zwart silhouet.

                http://img348.imageshack.us/img348/554/stage9vp.jpg

                Later schoot me in de zin dat ik de met de oude camera gemaakte foto's die hij nu nog heeft, op een cd had gebrand en toen veel beter waren, in vergelijking met verzenden per email.

                Heb nu, na het vorige commentaar de kleurinstellingen voor PS CS als volgt ingesteld:

                Last edited by andrez; 5 augustus 2005, 12:23.

                Comment

                Working...
                X