Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Handleiding voor beginnende modellen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Handleiding voor beginnende modellen.

    Dag allemaal,

    Ik ben een van die 'oude mannen met hun poppemiekes' zoals dat hier wat verder zo plastisch beschreven staat. Omdat ik al heel wat heb opgestoken van het BD-forum wil ik ook iets terugdoen. Daarom heb ik onze "Kleine handleiding voor het beginnende model" op het net gezet. Het is een document in .pdf-formaat, 29 bladzijden lang. Ik meen dat ook fotografen die met modelstudies willen beginnen, er iets kunnen aan hebben.

    Het is volledig gratis, maar ik zou het prettig vinden als er wat feedback kwam, zodat we het nog kunnen aanpassen en verbeteren.

    De handleiding staat op:


    (720 kB: ze blijft er een tweetal weken staan)

    Veel leesplezier!
    Fullator
    Fotostudio Candela Zone
    website: http://www.chronax.be
    website: http://www.marquisemodels.eu

  • #2
    Re: Handleiding voor beginnende modellen.

    Handig, komt misschien nog van pas, alhoewel ik me afvraag of het model boven op pag 28 meerderjarig is (vanaf wanneer is wat wettelijk toegelaten)
    Misschien kan je een baby naakt fotograferen mits (schriftelijke) toestemming van de ouders, maar een meisje van vb. 16 naakt of topless ???
    Waar ligt de grens, van wat kan en niet (deftig bedoeld!)
    www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

    Comment


    • #3
      Re: Handleiding voor beginnende modellen.

      Hey Leon,

      bedankt hoor! Er staan veel tips in die ik zeker nog kan gebruiken denk ik.

      Good work!

      Comment


      • #4
        Re: Handleiding voor beginnende modellen.

        Oorspronkelijk geplaatst door Paul C
        Handig, komt misschien nog van pas, alhoewel ik me afvraag of het model boven op pag 28 meerderjarig is (vanaf wanneer is wat wettelijk toegelaten)
        Misschien kan je een baby naakt fotograferen mits (schriftelijke) toestemming van de ouders, maar een meisje van vb. 16 naakt of topless ???
        Waar ligt de grens, van wat kan en niet (deftig bedoeld!)
        Het schijnt een vraag te zijn die hier echt wel leeft, want ze is me al een paar maal gesteld. Ik heb daarover al overlegd met onze advocate, maar ik wil ook de mening van enkele andere juristen horen. Volgens haar zijn alle foto's ok, zolang er niets te zien is. Uiteraard zijn er van alle foto's ouderlijke toestemmingen en model releases (die je ook in de handleiding vindt).

        Zodra ik een volledig beeld heb, gaan we dat aan de handleiding toevoegen in het hoofdstukje 'Wettelijke voorzieningen'.

        Bedankt voor je reactie.
        Fullator
        Fotostudio Candela Zone
        website: http://www.chronax.be
        website: http://www.marquisemodels.eu

        Comment


        • #5
          Re: Handleiding voor beginnende modellen.

          Goed en bondig. Ook interessant voor de beginnende modelfotograaf.

          Tip: Eventueel vermelden voor beginnende modellen dat ze geen blinkende make-up mogen gebruiken.
          Er is niet altijd een visagist bij hé.
          Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

          Comment


          • #6
            Re: Handleiding voor beginnende modellen.

            Een aardig epistel, dat zeker. Er zijn echter toch een paar dingetjes die ik je in overweging zou willen geven. Ten eerste: hier en daar geef je tips aan je potentiele model om vooral maar "professioneel" over te komen. Heel goed, maar het "model record" heb je dan opeens in een Comic lettertype staan. Als er nou wel iets is dat niet professioneel oogt...

            Verder heb je het op pagina 19 over een "weaver". Je bedoelt denk ik een "waiver", een "verklaring van afstand" en geen "wever" (als in iemand die iets weeft).

            Dan, op pagina 11, schrijf je: "Ga niet naar een fotoshoot, als je je niet lekker voelt". Daar ben ik dus falikant tegen. "Niet lekker voelen" is het meest (meestal oneigenlijk) gebruikte excuus door modellen om op het allerlaatste moment af te zeggen of gewoon niet op te komen dagen. Daar zou wat mij betreft zo ongeveer de doodstraf op moeten staan (nou ja, figuurlijk dan toch). Hoe zou het model reageren als de fotograaf op 't laatste moment af zou zeggen omdat hij/zij hoofdpijn heeft en even niet zo goed tegen flitslicht kan? Misschien heeft model wel speciaal vrijaf genomen of allerlei afspraken moeten verzetten. Voor een fotograaf gaat dat nog veel verder: locatie geregeld, visagist(e), assistent(e), props gehuurd misschien, etc. etc.

            Last but not least ga je er blind van uit dat de fotograaf gebruik maakt van een digitale camera (ja, we zijn op belgium digital, maar een dergelijk epistel gaat vaak zo maar een eigen leven leiden ). Op pagina 17 bijvoorbeeld schrijf je: "Overbelichte foto’s herken je aan zogenaamde ‘uitgebrande’ delen. Een wit truitje wordt dan bijvoorbeeld helemaal wit, zonder details. Dergelijke foto’s zijn in de postproductie niet of nauwelijks te redden". Voor negatief analoog geldt juist het omgekeerde; onderbelichting is funest terwijl in overbelichting nog best 't een en ander te redden valt. Wat moet zulke informatie overigens in een handleiding voor modellen?

            Anyway, chapeau voor het idee en de uitwerking! . Wat mij betreft zou je nog wat fijnslijperij moeten doen, maar da's maar minimaal.

            Comment


            • #7
              Re: Handleiding voor beginnende modellen.

              Oorspronkelijk geplaatst door Joost
              Een aardig epistel, dat zeker. Er zijn echter toch een paar dingetjes die ik je in overweging zou willen geven. Ten eerste: hier en daar geef je tips aan je potentiele model om vooral maar "professioneel" over te komen. Heel goed, maar het "model record" heb je dan opeens in een Comic lettertype staan. Als er nou wel iets is dat niet professioneel oogt...

              Verder heb je het op pagina 19 over een "weaver". Je bedoelt denk ik een "waiver", een "verklaring van afstand" en geen "wever" (als in iemand die iets weeft).

              Dan, op pagina 11, schrijf je: "Ga niet naar een fotoshoot, als je je niet lekker voelt". Daar ben ik dus falikant tegen. "Niet lekker voelen" is het meest (meestal oneigenlijk) gebruikte excuus door modellen om op het allerlaatste moment af te zeggen of gewoon niet op te komen dagen. Daar zou wat mij betreft zo ongeveer de doodstraf op moeten staan (nou ja, figuurlijk dan toch). Hoe zou het model reageren als de fotograaf op 't laatste moment af zou zeggen omdat hij/zij hoofdpijn heeft en even niet zo goed tegen flitslicht kan? Misschien heeft model wel speciaal vrijaf genomen of allerlei afspraken moeten verzetten. Voor een fotograaf gaat dat nog veel verder: locatie geregeld, visagist(e), assistent(e), props gehuurd misschien, etc. etc.

              Last but not least ga je er blind van uit dat de fotograaf gebruik maakt van een digitale camera (ja, we zijn op belgium digital, maar een dergelijk epistel gaat vaak zo maar een eigen leven leiden ). Op pagina 17 bijvoorbeeld schrijf je: "Overbelichte foto’s herken je aan zogenaamde ‘uitgebrande’ delen. Een wit truitje wordt dan bijvoorbeeld helemaal wit, zonder details. Dergelijke foto’s zijn in de postproductie niet of nauwelijks te redden". Voor negatief analoog geldt juist het omgekeerde; onderbelichting is funest terwijl in overbelichting nog best 't een en ander te redden valt. Wat moet zulke informatie overigens in een handleiding voor modellen?

              Anyway, chapeau voor het idee en de uitwerking! . Wat mij betreft zou je nog wat fijnslijperij moeten doen, maar da's maar minimaal.

              Oops, zo zie je maar. Het rare is dat die waiver op de gebruikte formulieren wél juist staat. Ik zal mijn dag niet gehad hebben Maar dat zal dus snel worden aangepast. Die Comic Sans letter wordt meer en meer gebruikt voor de grote leesbaarheid. Als het font "Efficient" had geheten zou er waarschijnlijk niemand over struikelen. Overigens gaat het hier over een voorbeeld, dat ze als basis kunnen gebruiken, dus is de impact ervan beperkt.
              Daarbij ligt de tijd van oubollige Times toch al wel een tijdje achter ons. De enige reden waarom serifed lettertypes werden gebruikt was om een grotere leesbaarheid te garanderen als een stuk van de letters door gebroken loodwerk wegviel. Redundante informatie dus, en nu achterhaald.

              Ik ken nog maar weinig collega's die niet digitaal werken. Overigens heb ik het ook over laptopaansluitingen enz. en dat is met een analoog toestel toch niet vanzelfsprekend... Maar de context was dat grote contrasten problemen kunnen opleveren - en ik vond dat modellen best ook iets over postproductie mochten weten. Ik ken er enkele die met hun foto's zelf achter Photoshop gaan zitten.

              Dat ziek voelen is zeker juist en het geeft een hoop last, maar ik heb al een paar modellen het tijdens een sessie weten begeven, en dan heb je nog méér last. Enkele uren stilstaan onder warme lampen, als je duizelig bent... Een model dat regelmatig 'ziek' wordt haalt natuurlijk zichzelf uit de markt.

              Maar al bij al waardevolle opmerkingen, die we zeker in de volgende uitgave zullen betrekken. Die zal waarschijnlijk al snel volgen. Bedankt.
              Last edited by Fullator; 1 augustus 2005, 20:54.
              Fullator
              Fotostudio Candela Zone
              website: http://www.chronax.be
              website: http://www.marquisemodels.eu

              Comment


              • #8
                Re: Handleiding voor beginnende modellen.

                Ja, proficiat! Goed document!

                Enkel de opmerking over Comic Sanserif vind ik wel terecht. Dat lettertype had een jaar of 4-5 geleden z'n top, maar is nu voorbijgestreefd. Nu, dit is slechts een héél kleine opmerking die eigenlijk niet ter zake is in functie van de inhoud van je documentje, dus mijn excuus dat ik hier efkes over doordramde...

                Comment


                • #9
                  Re: Handleiding voor beginnende modellen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
                  Dat ziek voelen is zeker juist en het geeft een hoop last, maar ik heb al een paar modellen het tijdens een sessie weten begeven, en dan heb je nog méér last. Enkele uren stilstaan onder warme lampen, als je duizelig bent... Een model dat regelmatig 'ziek' wordt haalt natuurlijk zichzelf uit de markt.
                  Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een model onderuit ging op de set, maar inderdaad, dat wil je liever niet meemaken! Wel eens een model gehad met zware migraine (die toch op kwam dagen!). Dan is het voor de fotograaf dus zaak daar ook even rekening mee te houden (ik hield de sessie zo kort mogelijk, iedere flits aankondigen etc.). Ze heeft het zonder al te grote problemen doorstaan en van mij mag ze terugkomen voor een gratis shoot ter aanvulling van haar portfolio. Een model dat zonder geldige reden afzegt gaat bij ons meteen het zwartboek in. "Zwak, ziek en misselijk" (vertaling: zich 'niet helemaal lekker voelen') betekent bij ons: geen geldige reden => exit model.

                  Als fotograaf heb ik ook wel eens sessies gehad tijdens welke ik nauwelijks kon staan t.g.v. rugpijn, nauwelijks kon zien t.g.v. migraine etc. De resultaten waren dan misschien niet optimaal, maar beter dan niets. Dat verwacht ik ook van "mijn" modellen.

                  A propos... "stilstaan onder warme lampen"? Wordt het niet eens tijd om te zien naar een goede airco?

                  Maar al bij al waardevolle opmerkingen, die we zeker in de volgende uitgave zullen betrekken. Die zal waarschijnlijk al snel volgen. Bedankt.
                  Ik kijk er naar uit! Ik heb een dergelijk document wel voor portretsessies (familie portretjes etc) maar voor modellen heb ik daar nooit eerder aan gedacht. Nogmaals: een goed initiatief! Misschien is het een idee een soort bibliotheek van dit soort werkjes samen te stellen hier op BD?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Handleiding voor beginnende modellen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                    Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een model onderuit ging op de set, maar inderdaad, dat wil je liever niet meemaken!
                    A propos... "stilstaan onder warme lampen"? Wordt het niet eens tijd om te zien naar een goede airco?


                    Ik kijk er naar uit! Ik heb een dergelijk document wel voor portretsessies (familie portretjes etc) maar voor modellen heb ik daar nooit eerder aan gedacht. Nogmaals: een goed initiatief! Misschien is het een idee een soort bibliotheek van dit soort werkjes samen te stellen hier op BD?

                    We hebben een reeks andere documenten in de running. Eén ervan is een set tabellen met omzetting van camera naar fotopapier naar printformaten.
                    Het eeuwige gezeur van duimen naar mm, 2:3 en 3:4, A4, A3 en A3+ kan je er niet mee bestrijden, maar wel wat hanteerbaarder maken.
                    Fullator
                    Fotostudio Candela Zone
                    website: http://www.chronax.be
                    website: http://www.marquisemodels.eu

                    Comment

                    Working...
                    X