Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is atomium onder copyright ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is atomium onder copyright ?

    Ik heb juist gekregen een brief van SABAM waar zij zeggen dat een foto van het atomium die zit op mijn website



    (welke van de 2 zeggen ze niet)

    is zonder toelating gepubliceerd en dat ik moet geld betalen om dat te doen.

    Heeft iemand al gehoord van een copyright op monumenten en op welke (omdat ik heb ook manneke pis, japanese toren, en andere bekende monumenten) ?

    Yves VDM
    ---
    http://www.virtualgallery.be

  • #2
    Re: Is atomium onder copyright ?

    gebruik de search maar eens, wat sabam zegt klopt !
    search op atomium, eifeltoren, etc.

    edit: enkel de eerste foto, de tweede (herstelling), is opgeheven van copyright

    You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


    Comment


    • #3
      Re: Is atomium onder copyright ?

      Wat ge ook kunt doen is ene bol wegshoppen in PS
      Laat ze dan maar reclameren

      Yvan
      Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

      Comment


      • #4
        Re: Is atomium onder copyright ?

        Bij de eifeltoren is copyright met deze nuance : enkel als de verlichting van de eifeltoren NIET brand. Dus een foto overdag is niet copyright, 's nachts wel. Van het atomium weet ik het niet.
        Als randbedenking vind ik het nogal "big brother is watching you" taktiek van Sabam om online fotoboeken te gaan onderzoeken. Het atomium is het status symbool van België, dus dat mag wel wat gepromotoot worden, niet ? Tegenwoordig kan je beter een .com adres hebben ipv een .be adres....
        natwork.be

        Comment


        • #5
          Re: Is atomium onder copyright ?

          ... voor het overige zou ik iedereen aanraden om voortaan ALLE foto's in de fotoalbums te publiceren met bestandsnamen die het woord "atomium" bevatten. Kwestie van SABAM wat opzoekwerk te geven. Ze mogen ook eens iets doen voor hun centen.

          Was van plan om hier een lange uitleg te geven over copyrights op gebouwen, maar het is al laat en misschien zet ik me er eens aan voor een meer algemeen artikel hier op BD...
          Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

          Comment


          • #6
            Re: Is atomium onder copyright ?

            Heb je die er al afgehaald? Ik zie die nergens staan??

            Comment


            • #7
              Re: Is atomium onder copyright ?

              Oorspronkelijk geplaatst door peterke
              ... voor het overige zou ik iedereen aanraden om voortaan ALLE foto's in de fotoalbums te publiceren met bestandsnamen die het woord "atomium" bevatten. Kwestie van SABAM wat opzoekwerk te geven. Ze mogen ook eens iets doen voor hun centen.

              Was van plan om hier een lange uitleg te geven over copyrights op gebouwen, maar het is al laat en misschien zet ik me er eens aan voor een meer algemeen artikel hier op BD...

              Ja, laten we ze eens pesten.... en alle die we op het net posten foto's atomium1, atomium2, atomium.... noemen

              En neen, 'k vindt het atomium ook nergens meer weer op bovenstaande website..... (wel schoon foto's, maar geen atomium.... )
              To make your dreams come true, wake up

              Comment


              • #8
                Re: Is atomium onder copyright ?

                Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                Heb je die er al afgehaald? Ik zie die nergens staan??
                Ja, ik voorberijd mijn telefoon gesprek met de SABAM voor maandag. Dus heb ik de twee foto's afgehaald om mijn goede wil te tonen. In de "contact" pagina op www.atomium.be zijn de copyright en SABAM contact personen vermeld.

                Toch zal ik verder gaan en vragen welke zijn de elementen : wat als ik toon een kleine stuk, of een zicht van justitiepaleis waar atomium in achtergond is ... en waarom ik (doe maar een google image search ... blogs, enz ...). Prijs is minimum 150 euros. Als ik moet 150 euros per foto betalen (en per jaar) zal ik stoppen met beelden van gebouwen op mijn site.

                Dus ben ik op zoek van de volledig wettekst maar ook naar vonnissen van rechtbanken in Belgïe.

                In ieder geval zal ik waarschijnlijk nooit meer de foto's van de atomium op mijn site terugplaatsen als een "boycot" actie.
                Last edited by Yves_VDM; 31 juli 2005, 08:27.
                Yves VDM
                ---
                http://www.virtualgallery.be

                Comment


                • #9
                  Re: Is atomium onder copyright ?

                  Je bent niet de enige: lees hier
                  eMJeke
                  website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is atomium onder copyright ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door eMJeke
                    Je bent niet de enige: lees hier
                    Interessante verhaal eMJeke.

                    Sinds waneer is dit copyright. Als men start van het concept dat een artistieke creatie is gemaakt voor de copyright, tot hoe ver is de copyright geldig voor de beelden genomen voor dit datum ?
                    Yves VDM
                    ---
                    http://www.virtualgallery.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is atomium onder copyright ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door peterke
                      ... voor het overige zou ik iedereen aanraden om voortaan ALLE foto's in de fotoalbums te publiceren met bestandsnamen die het woord "atomium" bevatten. Kwestie van SABAM wat opzoekwerk te geven. Ze mogen ook eens iets doen voor hun centen.
                      Is trouwens een schone bestandsnaam, beter dan pictxxxx.jpg. Nu ja Google zoeken op afbeeldingen geeft al 2800 resultaten, waarschijnlijk zal de grootte van het bestand ook een rol spelen... Misschien een wedstrijd om bovenaan in Google te komen?

                      Ben wel verbaasd dat het atomium dan op de federale portaalsite staat (".be"), ze zullen wel betaald hebben, maar mogen zij reclame maken? Als een private organisatie geld verdient met de reproductierechten ervan, lijkt dit mij reclame ervoor.

                      EDIT: Helemaal te gek, de federale overheid neemt 65% van het renovatiebudget voor zijn rekening.... (17.5 miljoen euro).

                      Toeristische diensten zullen hier ook niet gelukkig mee zijn, ik heb al een website met een duidelijke "warning" gezien dat je in België zeer goed moet oppassen met fotograferen van gebouwen omdat je anders vervolgt kunt worden. Niet echt aanlokkelijk om in België uw geld te komen uitgeven...

                      Was van plan om hier een lange uitleg te geven over copyrights op gebouwen, maar het is al laat en misschien zet ik me er eens aan voor een meer algemeen artikel hier op BD...
                      Zou nuttig kunnen zijn. Is een foto van een gebouw een reproductie ervan?
                      Zelfde kan opgaan voor zeer veel gebruiksgoederen, waar ook duidelijk rechten op gelden (Waarschijnlijk hebben deze wel door dat het een vorm van gratis reclame is).

                      Is hier al rechtspraak over, want dat is uiteindelijk de toets? Zijn er al veroordelingen?



                      Alain
                      Last edited by alainD; 31 juli 2005, 08:46.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is atomium onder copyright ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Yves_VDM
                        In de "contact" pagina op www.atomium.be zijn de copyright en SABAM contact personen vermeld.
                        Mis ik iets? Ik zie dat nergens staan op hun site
                        http://www.atomium.be/HTMLsite/dyn/p...fo_id=15&lid=1

                        Comment


                        • #13
                          Re: Is atomium onder copyright ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                          Mis ik iets? Ik zie dat nergens staan op hun site
                          http://www.atomium.be/HTMLsite/dyn/p...fo_id=15&lid=1
                          Ik dacht het gisteren toch ook gezien te hebben, maar ik vind het nu ook niet meer.

                          Wel gevonden dat de overheid 74% van de renovatiekosten op zich neemt (17.5 miljoen euro federaal en 2.5 miljoen euro Brussel).

                          Bij problemen over het reproductierecht zou ik dan ook zeker politici verwittigen (of de ombudsdienst van het federale parlement). 20 miljoen euro subsidiëren en dan mogen de eigen burgers er nog geen foto van nemen! Om het vervelend staartje voor toeristen niet te vergeten, maw kost België aan toeristische reputatie. Hier een parlementaire vraag over, zal dan misschien voor altijd gedaan zijn (en niet alleen voor dit gebouw).

                          Ze zouden blij moeten zijn dat er foto's van getrokken worden, is pure reclame voor hun zaak. Ze zijn daar goe bezig, maar ja de overheid zal de rekening wel betalen zeker.

                          Alain

                          Comment


                          • #14
                            Re: Is atomium onder copyright ?

                            even voor de duidelijkheid, want er wordt toch wel iets belangrijk over het hoofd gezien: foto's nemen MAG WEL !!!!

                            je mag ze alleen niet publiekelijk tonen, vermits daar copyright op staat. zou anders hetzelfde zijn dat je geen coca cola mag drinken...

                            foto's nemen mag dus zeker en vast, maar publiekelijk vertonen/verspreiden is zonder betaling illegaal !

                            zelfde vraag blijft wel gelden: is een foto met op achtergrond het atomium illegaal? wat met een bewerking van de foto? dat zijn zaken die je wel een kan vragen...

                            You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                            [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                            Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                            Comment


                            • #15
                              Re: Is atomium onder copyright ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
                              even voor de duidelijkheid, want er wordt toch wel iets belangrijk over het hoofd gezien: foto's nemen MAG WEL !!!!

                              je mag ze alleen niet publiekelijk tonen, vermits daar copyright op staat. zou anders hetzelfde zijn dat je geen coca cola mag drinken...

                              foto's nemen mag dus zeker en vast, maar publiekelijk vertonen/verspreiden is zonder betaling illegaal !
                              't Is en blijft belachelijk. 't Is ons belastingsgeld

                              Trouwens, ik vraag me af wat ze dan doen tov al die buitenlandse toeristen die foto's op hun website zetten? Ik zie Sabam geen factuur sturen naar Amerika of China .

                              Comment

                              Working...
                              X