Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jumping

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Jumping






  • #2
    Re: Jumping

    De tweede is m.i. de beste. Ik mis bij allen wat scherpte....

    Grtz, Fabienne
    De menselijke stem draagt nooit zo ver als de fluistering van het geweten.
    BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
    The name of the game is to fill the frame!
    http://Fabke.fotopic.net

    Comment


    • #3
      Re: Jumping

      Oorspronkelijk geplaatst door F@bke
      De tweede is m.i. de beste. Ik mis bij allen wat scherpte....
      Inderdaad. Akkord met je opinie. Maar heb je al eens naar de ogen van het paard op de eerste foto gekeken? Ik heb de indruk dat die toch wel scherp zijn? Maar wel raar ... de schaduw is daar zeker ook een storende element.
      eldee doet het met D90 en Nikkor 18-200/3,5-5,6 AF-S DX VR en 24-70/2,8 AF-S G ED

      eLDee's webstek

      Comment


      • #4
        Re: Jumping

        Omdat de fouten in de foto's zo verschillend zijn heb ik even gekeken naar de EXIF:

        foto1: 1/80 sec ; f16 ; iso 200 ; 53mm

        Hier is de gekozen sluitertijd veel te lang, en daardoor heb je bewegingsonscherpte op het paard zelf. Bovendien zit er juist een schaduw op het hoofd van het paard. Dat is ook iets waar je op moet letten.

        Foto2: 1/1250 sec ; f2,8 ; iso 100 ; 75mm

        Bij f2,8 heb je bijna geen scherptediepte, en ook je gebruikte lens (Tamron 28-75??) is ook zeker niet op zijn scherpst helemaal open. Bewegingsonscherpte heb je hier dus niet, maar een gebrek aan scherptediepte.

        Foto3: 1/80 sec ; f9 ; iso100 ; 28mm

        Hier heb je dus weer bewegingsonscherpte, door de sluitertijd van 1/80 sec.

        De EXIF-reader die ik gebruik kan niet uitmaken welk programma je hebt gebruikt, maar voor dat soort foto's gebruik ik de TV-stand (sluitertijd voorkeuze) ergens rond 1/500sec omdat je de sprong wil bevriezen, op het moment dat het paard springt. En dan kies ik de ISO-waarde zodanig dat het diafragma minstens op f5,6 staat. Lager zeker niet, want dan krijg je nooit het hele paard scherp.

        Je kan ook de AV-stand gebruiken met het diafragma op f5,6 - f8 en dan de sluitertijd op minstens 1/500 sec houden door de iso-waarde aan te passen.

        Hopelijk kan je morgen nog eens terug om wat te testen (de meeste jumpings duren 3 dagen).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment

        Working...
        X