Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

soms vraagt een mens zich af

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • soms vraagt een mens zich af

    geen foto, maar een vraagje (sorry misschien is dit niet de meest relevante plaats voor deze post, of misschien net wel)

    ik kom hier dagelijks over de vloer en telkens weer word ik van mijn sokken geblazen door de prachtige beelden maar hoewel dit een beginners onderdeel is, valt me toch op dat de grote meerderheid vd foto's met serieus materiaal (SLR) genomen zijn en zelden met eerder bescheiden modellen (pakweg een canon A95). Is het onmogelijk om echt mooie scherpe foto's te nemen met dergelijke toestellen? kunnen de talentvolle amateurs niet eens een paar foto's plaatsen genomen met dergelijke toestellen (eventueel met opzetlens) zodat de echte beginners een idee krijgen van wat kan en wat niet kan?
    Dank voor het lezen.


    U MOET een foto plaatsen bij 'beginners', daarom > 'Algemeen', zie info> topicvoorwaarden bovenaan... MOD T-B.
    Last edited by teddy-bear; 30 juli 2005, 17:50.

  • #2
    Re: soms vraagt een mens zich af

    Oorspronkelijk geplaatst door kimi
    geen foto, maar een vraagje (sorry misschien is dit niet de meest relevante plaats voor deze post, of misschien net wel)

    ik kom hier dagelijks over de vloer en telkens weer word ik van mijn sokken geblazen door de prachtige beelden maar hoewel dit een beginners onderdeel is, valt me toch op dat de grote meerderheid vd foto's met serieus materiaal (SLR) genomen zijn en zelden met eerder bescheiden modellen (pakweg een canon A95). Is het onmogelijk om echt mooie scherpe foto's te nemen met dergelijke toestellen? kunnen de talentvolle amateurs niet eens een paar foto's plaatsen genomen met dergelijke toestellen (eventueel met opzetlens) zodat de echte beginners een idee krijgen van wat kan en wat niet kan?
    Dank voor het lezen.
    Ik denk dat hier ook mensen zijn die op de oude wijze fotograferen
    Last edited by Hombre; 30 juli 2005, 21:55. Reden: Tag aangepast

    Comment


    • #3
      Re: soms vraagt een mens zich af

      Hallo Kimi, welkom op BD en je loopt het risico dat er weer een lange discussie komt over voor en tegens van een DSLR. Ik heb er in ieder geval geen en ben ook tevreden over mijn foto's, dus gebruik hier eens de zoekfunctie op het forum om wat meer over de div. camera's te weten te komen. Vergelijk foto's uit albums (verwijzingen daar naar toe staan vaak in de signatuur van de poster) en probeer wat uit zodat je ook weet of je camera voor jou goed in je handen ligt.

      Groeten, Jan
      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

      Comment


      • #4
        Re: soms vraagt een mens zich af

        Oorspronkelijk geplaatst door kimi
        geen foto, maar een vraagje (sorry misschien is dit niet de meest relevante plaats voor deze post, of misschien net wel)

        ik kom hier dagelijks over de vloer en telkens weer word ik van mijn sokken geblazen door de prachtige beelden maar hoewel dit een beginners onderdeel is, valt me toch op dat de grote meerderheid vd foto's met serieus materiaal (SLR) genomen zijn en zelden met eerder bescheiden modellen (pakweg een canon A95). Is het onmogelijk om echt mooie scherpe foto's te nemen met dergelijke toestellen? kunnen de talentvolle amateurs niet eens een paar foto's plaatsen genomen met dergelijke toestellen (eventueel met opzetlens) zodat de echte beginners een idee krijgen van wat kan en wat niet kan?
        Dank voor het lezen.
        Kijk eens hier : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/powershot_s70

        Comment


        • #5
          Re: soms vraagt een mens zich af

          Denk er ook aan, dat de meeste mensen die zich echt met fotografie bezighouden, een dslr hebben. en degene die er het meest mee bezig zijn, hebben waarschijnlijk ook de beste beelden vandaar je vaststelling. Maar laat je niks wijsmaken, een dslr heb je niet echt nodig om mooie fotos te maken, met een kompakt gaat het ook hoor. In extreme omstandigheden zal een dslr zeker voordelen hebben, maar voor huis en tuin fotografie?

          Comment


          • #6
            Re: soms vraagt een mens zich af

            Een foto maak je met een fototoestel, met wat voor een toestel maakt niet uit.
            Ja kan een sprekend beeld maken met een wegwerptoestel en je kan slechte beelden maken met de duurste dslr !!!

            Jij maakt de foto ( maar dat wist je al he !!! ).

            Maar met een DSLR heb je in sommige omstandigheden een beentje voor

            Ik bekijk het zo ( als ik eerijk mag zijn he ! )

            Fotograferen bestaat uit:
            60% aandacht besteden aan het maken van goeie foto's ( voorbereiding, enz... )
            20% aandacht voor het materiaal die daarbij nodig hebt.
            20% goed gevoel door uw materiaal die een kleine ( 2e hands ) auto gekost heeft.


            Als je al jaren droomt van een bepaald toestel ( waar je meestal serieus moet voor sparen/werken ) en je zou dolgraag een grote DSLR hebben en je moet werken met een digitje uit den Aldi is de fun er al voor de helft af !!!

            Koop niet enkel wat jij een goede kodak acht maar ook een mooie
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Re: soms vraagt een mens zich af

              Oorspronkelijk geplaatst door kimi
              valt me toch op dat de grote meerderheid vd foto's met serieus materiaal (SLR) genomen zijn en zelden met eerder bescheiden modellen (pakweg een canon A95). Is het onmogelijk om echt mooie scherpe foto's te nemen met dergelijke toestellen?
              De foto's in mijn album zijn gemaakt met een Powershot A40 (2mp ), de voorloper van de A95, en met dat toestel heb ik al 5 maal de BD challenge gewonnen waarmee ik wil zeggen dat je met een bescheiden toestel ook mooie dingen kunt maken Maar ik moet toegeven dat ik bij het maken van een foto af en toe geconfronteerd wordt met de beperkingen van dat toestel... maar dat zal op termijn wel veranderen

              Als scherpte je belangrijkste criterium is dan zou ik je aanraden om vooral ook naar het aantal megapixels te kijken. Hoe meer megapixels, hoe langer je foto scherp zal blijven bij het uitvergroten...
              Mijn fotowebsite : www.filover.be

              Comment


              • #8
                Re: soms vraagt een mens zich af

                4 jaar geleden ben ik ook begonnen met een bescheiden digitaal toestelleke en heb daar ook mooie shots mee kunnen nemen.

                éénmaal je het virus te pakken hebt echter, wil je meer en dan zet je de stap naar spiegelreflex
                spiegelreflex staat zeker niet garant voor mooiere foto's
                het is nog altijd de man of vrouw achter het toestel die het hem doet of juist niet.

                mvg

                Heronymus
                Nikon D 300

                Comment


                • #9
                  Re: soms vraagt een mens zich af

                  hartelijk dank voor de reacties en ook voor de goede raad natuurlijk.

                  ook aan diegenen die me mailden

                  groetjes!

                  Comment


                  • #10
                    Re: soms vraagt een mens zich af

                    Je hebt het over SCHERPTE ?
                    Naast de kwaliteit van je toestel/lens speelt het correct toepassen van USM een niet te onderschatten rol. Neem eens een kijkje op onderstaande site en stel vast dat er qua scherpte weinig verschil is tussen foto's met DSLR en prosumertje (op 800*600 niveau). Foto's werden gedeeltelijk gemaakt met CP5400, andere met D70.
                    Om de kracht van USM beter in te schatten :de z/w met het in kleur geschminkte meisje moet nog vervangen worden (de andere trouwens ook, binnenkort)
                    Hier zie je goed het verschil met/zonder USM.

                    Puristen zullen misschien vinden dat de foto's net iets te scherp zijn en hier ben in (nog altijd) niet helemaal uit: ik bekijk de foto' zowel op TFT als op CRT en beoordeel scherpte op CRT. Reacties hieromtrent zouden me zeker vooruithelpen
                    Canikon 40D - D200, D300

                    Comment


                    • #11
                      Re: soms vraagt een mens zich af

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mexicano
                      Je hebt het over SCHERPTE ?
                      Naast de kwaliteit van je toestel/lens speelt het correct toepassen van USM een niet te onderschatten rol. Neem eens een kijkje op onderstaande site en stel vast dat er qua scherpte weinig verschil is tussen foto's met DSLR en prosumertje (op 800*600 niveau). Foto's werden gedeeltelijk gemaakt met CP5400, andere met D70.
                      Om de kracht van USM beter in te schatten :de z/w met het in kleur geschminkte meisje moet nog vervangen worden (de andere trouwens ook, binnenkort)
                      Hier zie je goed het verschil met/zonder USM.

                      Puristen zullen misschien vinden dat de foto's net iets te scherp zijn en hier ben in (nog altijd) niet helemaal uit: ik bekijk de foto' zowel op TFT als op CRT en beoordeel scherpte op CRT. Reacties hieromtrent zouden me zeker vooruithelpen
                      Hier ben ik het volledig mee eens!

                      Scherpte wordt inderdaad door drie dingen bepaald bij een digitaal fototoestel, en die zijn alledrie belangrijk. Ten eerste en tweede uiteraard de lens en sensor van het toestel, en ten derde de nabewerking.

                      Door de Anti-Aliasing filter die voor een digitale sensor zit zal je nooit een scherpe foto direct uit de sensor krijgen. Digitale compactcamera's lossen dat op door in de camera zelf de foto te verscherpen tot er een acceptabel resultaat uitkomt, DSLR's doen dat niet en laten het over aan de gebruiker om dat zelf tijdens het nabewerken te doen. Zo krijg je meer flexibiliteit, want je kan ieder foto met de optimale hoeveelheid USM bewerken. De algoritmes die digitale compactcamera's gebruiken om te verscherpen zijn ondertussen echter zo geavanceerd geworden dat die zeker goed genoeg zijn in 95% van de gvallen.

                      Als je de foto's alleen op het internet gaat laten zien, maakt het sowieso niet veel uit, op een foto van 800 of 900 pixels aan de langste kant ga je echt niet meer kunnen zien of het origineel goed scherp was of niet.

                      Een van de problemen daar mee is dat de kwaliteit van een beeldscherm ook de waargenomen scherpte van een foto beïnvloed, of althans die indruk heb ik toch. Net zoals bij Mexicano krijg ik vaak de commentaar dat mijn foto's te veel verscherpt zijn, terwijl ze op mijn beeldscherm (CRT) er goed uitzien. Ook is er blijkbaar een verschil tussen TFT en CRT monitors, waarbij TFT monitors beelden scherper tonen.

                      Comment

                      Working...
                      X