Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Topics waarvan de foto's niet meer online zijn

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Topics waarvan de foto's niet meer online zijn

    Erger mij aan topics waarvan de foto's verdwenen zijn.
    Wellicht dat de poster de foto intussen offline gehaald heeft.

    Is er geen manier om dergelijke topics de digitale vergeetput in te sturen?
    Heeft voor mij weinig waarde zonder foto.
    Beschouw ik als forum polutie.

    Is maar mijn mening hoor.
    http://pieterbie.skynetblogs.be

  • #2
    Re: Topics waarvan de foto's niet meer online zijn

    Naast het feit dat sommigen (heeeel) snel hun foto verwijderen is er ook het feit dat (gratis) fotohostingsfirma's komen en gaan. Telkens de link aanpassen bij een verhuis wordt ook als forumpollutie gezien want een edit pusht een topic terug naar boven.

    Ben benieuwd of het mogelijk is om automatisch het ontbreken van een foto te controleren. Zeker als je ziet dat er af en toe eens een firma tijdelijk buiten dienst is waardoor een foto in een actuele topic even niet zichtbaar is. Met wat geluk wordt je topic dan gewist ...

    't Zou misschien interessant zijn mocht het mogelijk zijn want een fototopic zonder foto is niet echt interessant of er zouden heel leerrijke commentaren moeten instaan; maar lijkt me niet evident om te realiseren, denk ik zo op het eerste zicht.


    EDIT : kleine check of een edit deze topic terug naar boven pusht
    Nee dus, goed om weten, mijn 2e zin mag men dus bij deze negeren, sorry. Bedankt voor de correctie (zie verder)
    Last edited by filipo; 28 juli 2005, 19:29. Reden: check
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

    Comment


    • #3
      Re: Topics waarvan de foto's niet meer online zijn

      Ik begeef mij op dun ijs, want ik ga niet pretenderen de grootste expert terzake te zijn, maar ik denk dat "broken links" wel gedetecteerd kunnen worden. Je hebt natuurlijk gelijk dat een link tijdelijk gebroken kan zijn.
      Dus zou je in feite op regelmatige tijdstippen een scriptje moeten laten lopen om de broken links te detecteren en op te slaan. Je zou bvb kunnen oordelen dat een topic waarvan de link gebroken blijft gedurende 5 opeenvolgende dagen verwijderd mag worden.
      http://pieterbie.skynetblogs.be

      Comment


      • #4
        Re: Topics waarvan de foto's niet meer online zijn

        Oorspronkelijk geplaatst door pieterbie
        Ik begeef mij op dun ijs, want ik ga niet pretenderen de grootste expert terzake te zijn, maar ik denk dat "broken links" wel gedetecteerd kunnen worden.
        Dat is idd perfect mogelijk. Er bestaan freewares die alle hyperlinks op een (kleine) website kunnen verifiëren. Maar BD is natuurlijk geen kleine site en ik vraag mij ook af of dat checken geen extra traffiek gaat veroorzaken (waar moet voor betaald worden ?). Ik ben ook geen expert, gewoon enkele losse bedenkingen...
        Mijn fotowebsite : www.filover.be

        Comment


        • #5
          Re: Topics waarvan de foto's niet meer online zijn

          Oorspronkelijk geplaatst door filipo
          ..... want een edit pusht een topic terug naar boven.
          Een EDIT niet hoor, enkel een nieuwe post.
          natwork.be

          Comment


          • #6
            Re: Topics waarvan de foto's niet meer online zijn

            Oorspronkelijk geplaatst door Nat
            Een EDIT niet hoor, enkel een nieuwe post.
            Inderdaad, een post wordt enkel ge-upt door een reply, Niet door een edit. Trouwens, men moet zelfs geen "edit" doen om een foto te verwijderen. Een foto verwijder je simpel op de hosting-server. Daarvoor hoef je zelfs niet op het forum in te loggen.
            Maar de kern van de zaak blijft wel dat sommigen hun foto's snel verwijderen. Webspace is niet voor iedereen even vrijelijk voorhanden waarschijnlijk

            Comment


            • #7
              Re: Topics waarvan de foto's niet meer online zijn

              Voor zover ik weet kun je met vBulletin automatisch threads/topics ouder dan x aantal dagen aten verwijderen.

              Dit is natuurlijk ook een optie, met als nadeel dat er veel topics met werkende foto's ook verloren gaan.

              Dit is wel een mooie oplossing om de database wat te verkleinen
              flickr

              Comment


              • #8
                Re: Topics waarvan de foto's niet meer online zijn

                tja, de vraag is.. hoelang moet je foto's bewaren he.
                Ik heb nu geen probleem met webspace en kan heel veel foto's kwijt zonder probleem. Maar een topic van een jaar, moeten daar nog de foto's bij staan?

                Comment


                • #9
                  Re: Topics waarvan de foto's niet meer online zijn

                  Laten we de zaken ook niet overroepen hé. Van de recente topics tot een week of drie-vier terug zijn misschien 99% van de foto's nog wel zichtbaar. Vergis je ook niet met een fotoserver die onverwachts down is voor enkele uren.

                  Trouwens, zelfs in het Showcase archief van een maand of acht terug zijn nog 7 á 8 foto's op tien zichtbaar heb ik net gechecked. Vaak gaat het dan ook nog om de "betere" foto's die zichtbaar blijven.

                  De remedie moet ook niet erger zijn dan de kwaal vind ik.

                  Meteen ook een oproep aan de topicstarters om de foto's langer zichtbaar te houden !
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Topics waarvan de foto's niet meer online zijn

                    Goeie oproep, Hombre.
                    Ik kan aannemen dat het runnen van scripts op de database tijd en energie in beslag neemt. Anderzijds zou het wel een manier zijn om de database te verlichten.
                    Misschien heb ik gisteren idd een "bad day" gehad dat ik toevalling twee topics aanklikte waarvan de foto's verdwenen waren.
                    Ik blijf dit jammer vinden, ik heb, denk ik, nog zo goed als geen één foto offline gezet die ik hier gepubliceerd heb. En het gaat toch over wat megabytes hoor, het laatste jaar publiceer ik niet meer hier, ben meer met "bloglife" bezig en fotografische projecten die hier niet zo gewaardeerd worden, maar ik ben in 2003 heel actief geweest.

                    Dus: foto's online laten, aub.
                    http://pieterbie.skynetblogs.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Topics waarvan de foto's niet meer online zijn

                      Pieterbie, ook anderen ...
                      Het posten van foto's gebeurt vaak, zeg maar meestal altijd via een shared free-photo-provider.
                      Nadeel: Indien die verdwijnt is heel de santeboetiek om zeep. Hiervan in het verleden reeds meermaals voorbeelden van gehad.
                      Op andere verdwijnt gewoon de foto na enkele dagen, weken, maanden... al naar gelang de provider.
                      Nog andere verwijderen de foto omdat er te weinig hits op gebeuren.
                      Dus, zolang we werken met free webspace zullen we hiermee geconfronteerd worden.
                      Je hebt echter wel een belangrijk punt hier, waar ik ten volle 100% achter sta.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: Topics waarvan de foto's niet meer online zijn

                        Dat je je er aan ergert dat sommige foto's niet meer online zijn, daar kan ik inkomen. Zoals reeds meermaals gezegd, voornamelijk te wijten aan het gebruik van 'gratis' webhosts. Mensen betalen 1000-5000 Euro voor een camera en objectieven, maar enkele tientallen euro's per jaar voor hosting kan er meestal niet af (enfin, ieder zijn keuze, maar kom dan niet klagen achteraf ...). De betere gratis hostingfirma's werken dan meestal met reclame banners en zelfs die stoppen de mensen weg met allerlei truukjes ... tja ... het gevolg laat hem raden zeker?

                        Wat een opkuisactie van topics zou 'verlichten' aan de database, dat kan ik toch niet volgen:

                        1) In database zit tekst met link naar externe server, geen "foto's" dus
                        2) Zelfs voor de foto's op deze site (admins, crew, avatars, ...) wordt er niets in de database gestopt (maar alles op het filesystem), gezien dat inderdaad gevolgen heeft voor de performantie.
                        3) Extra scripts laten lopen om broken links te detecteren en topics te deleten gaan we niet doen. Automatisch topics laten verwijderen die ouder zijn dan x aantal dagen gaan we zeker niet doen, om evidente redenen.

                        mvg,
                        Sven
                        --
                        Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Topics waarvan de foto's niet meer online zijn

                          Een eigen hosting kost toch haast niets meer tegenwoordig.., ik betaal ongeveer 30 US$ per jaar voor 500MB en 30GB traffic, nog inbegrepen een hoop software (ook foto albums zoals o.a. Coppermine)+ een zeer uigebreide NL talige interface.

                          Voor een 25 eurotjes ben je van de grillen van dat gratis gedoe van af + je hebt nu alles zelf in eigen beheer en zo vrij als een vogel.

                          Trouwens bestaat dat wel, ECHT gratis...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Topics waarvan de foto's niet meer online zijn

                            ja echt gratis bestaat.
                            pictureparking: gratis voor 1 jaar.

                            lijkt me voldoende..

                            200kb per foto (bd limiet), 200mb storage (pictureparking limiet)

                            25 euro per jaar betalen, moest ik zelf een deftige site beginnen ; ja dan maar nu nog niet hoor!
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Topics waarvan de foto's niet meer online zijn

                              Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                              ja echt gratis bestaat.
                              pictureparking: gratis voor 1 jaar.
                              Dat kan/is geen gezond business model en zal zeker verdwijnen in de toekomst, net als andere 'gratis' hostingfirma's die geen inkomsten hebben van de site.

                              Bekijk het eens anders, de site wordt in de lucht gehouden door:
                              - een particulier: Die zal/kan daar zijn (spaar)centjes niet blijven insteken op termijn
                              - een bedrijf: Dan moet de site vroeg of laat 'opbrengen', hetzij rechtstreeks als lokkertje voor 'premium accounts', hetzij onrechtstreeks om de 'gratis klanten' andere zaken aan te bieden. Advertising zou nog een derde mogelijkheid kunnen zijn.

                              Of om het anders te zeggen; Probeer met zo'n business model (gratis hosting) eens als beginnende ondernemer een lening(tje) los te krijgen bij een bank; Je zal snel horen of uw business model goed in elkaar steekt of niet

                              ... maar zijn we wel nog on-topic bezig ...?


                              mvg,
                              Sven
                              --
                              Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

                              Comment

                              Working...
                              X