Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurencalibratie printer ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurencalibratie printer ?

    Ik zit met een heel vervelend probleem, vind ik zelf
    Ik heb een QMS Kleurenlaser printer 2300W en een EIZO TFT scherm.
    Op mijn scherm ogen de foto's erg mooi. Ik vind de kleuren warm en erg realistisch.
    Als ik ze uitprint op de kleurenlaser zijn de kleuren vaal, rood is bv niet helder maar erg donker. Huidtinten zijn dan weer eerder flets. Kortom wat kan ik doen om mijn printer te laten printen zoals ik de kleuren op het scherm zie ?

    Wat ik al geprobeerd heb :
    Bij advanced options van mijn printer heb ik bij colormanagement een kleurprofiel geladen dat overeenkomt met het serienummer van mijn EIZO TFT ipv Windows zelf te laten kiezen (recommended).
    Helpt geen barst.
    Printprocessor staat op NIMFR_P en IMF datatype

    Colormatching staat aan bij de opties, afzetten helpt ook niet echt.

    Ik kom niet snel hulp vragen, maar nu zou ik echt gediend zijn met jullie deskundig advies. Wat kan ik nu nog proberen ?

  • #2
    Re: Kleurencalibratie printer ?

    Dit is de eerste keer dat ik dit probleempje lees

    Wat heb je nodig?

    - een gekalibreerd scherm
    - een handgemaakt kleurenprofiel voor de printer.

    Een handgemaakt kleurenprofiel kan je kopen en dit profiel geldt
    dan voor één soort papier. Per papiersoort heb je een apart profiel nodig.

    Het printerprofiel moet je selecteren in bijv. Photoshop...

    Als je bijv. Photoshop Elements hebt, dan kan je eens een print maken
    met als instelling (in te stellen in P.E. hee) "same as source".
    (zonder dat printerprofiel...)
    Probeer dat eerst eens.

    "Try and error" is géén systeem om prints te maken
    Zeker zijn is het motto, zo spaar je papier, inkt en ergernis.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Kleurencalibratie printer ?

      Oorspronkelijk geplaatst door James.T.Kirk
      Ik zit met een heel vervelend probleem, vind ik zelf
      Ik heb een QMS Kleurenlaser printer 2300W en een EIZO TFT scherm.
      Koop een fotoprinter !

      Ik heb op m'n kantoor 2 van die Minolta QMS 2300W kleurenlaserprinter én een Minolta CF2002 kleurenlaser (A3) en een EIZO FlexScan L568. Dit lasers zijn best wel te doen voor kantoorwerk met kleur maar absoluut niet voor fotowerk.
      Last edited by hvr_oosterzele; 24 juli 2005, 15:36.

      Comment


      • #4
        Re: Kleurencalibratie printer ?

        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
        Koop een fotoprinter !

        Ik heb op m'n kantoor 2 van die Minolta QMS 2300W kleurenlaserprinter én een Minolta CF2002 kleurenlaser (A3) en ook een Eizo TFT. Dit lasers zijn best wel te doen voor kantoorwerk met kleur maar absoluut niet voor fotowerk.
        Oei.... een kleurenlaser....
        Je hebt gelijk hvr_
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Kleurencalibratie printer ?

          Toch moet ook met een kleurenlaserprinter een behoorlijk resultaat te behalen zijn. Lang niet zo mooi als met een goede inkjet fotoprinter, maar toch zeer acceptabel. Het is bij ons bedrijf in iedergeval gelukt om met een HP 9500 colorlaserjet prima resultaten te behalen. Je moet je wel van te voren bedenken dat dergelijke printers door de kleinere kleurruimte minder fel rood en groen kunnen weergeven, terwijl knalblauw bij de meeste laserprinters op zijn best als spijkerbroekenblauw wordt weergegeven. Dat is niet eens "slechter"... het is een kenmerkende beperking van de manier waarop laserkleurenprinters met kleur omgaan. Of zoals Bill Gates zou zeggen: that's not a bug... it's a feature...

          Als een foto gedrukt wordt in offset-druk heb je precies hetzelfde probleem, en toch vinden mensen drukwerk niet per se lelijk. Dat laatste komt overigens vooral omdat de meeste mensen alleen het drukwerk zien en niet de oorspronkelijke foto.

          In het algemeen geldt dat alle printers een minder omvangrijke kleurruimte hebben dan camera's, scanners en beeldschermen. vandaar het werkwoord "kleurbeheer'....

          Groeten, Miriam

          Comment


          • #6
            Re: Kleurencalibratie printer ?

            Er is eigenlijk niets wat je kunt doen om de kleuren uit de printer te krijgen zoals je ze op je scherm ziet. Wat uitleg:

            Je geeft niet aan welk Eizo-scherm je hebt; niet elk Eizo-TFT-scherm is geschikt voor echte fotografische kleurweergave; momenteel is alleen de dure CG-serie dat wel. Ook het feit dat je de kleuren warm en realistisch vindt, betekent niet dat ze 'correct' zijn (zoals ze in de foto zitten en zoals ze dus aan de printer worden aangeboden).

            Zelf heb ik de QMS 2350 gekocht, die een veel betere kleurweergave heeft dan de 2300. Toch haalt ook deze het niet bij bv mijn Epson-Photo inkjet.

            ps: De reden waarom ik die 2350 erbij heb gekocht:
            Voor het printen van fotocursussen is een inkjet niet geschikt. Enkelzijdig -en duur- fotopapier en printtijden van bv 15min per pagina zijn dan niet handig. De 2350 is dan iets minder in kwaliteit, maar print véél sneller én dubbelzijdig op gewoon papier - en dus veel goedkoper. Uitgangspunt was echter dat de kwaliteit voor fotocursussen goed genoeg moest zijn; van de vele lasers die ik heb vergeleken vond ik eigenlijk alleen de 2350 goed genoeg

            Comment


            • #7
              Re: Kleurencalibratie printer ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Erik Mansvelders
              Je geeft niet aan welk Eizo-scherm je hebt; niet elk Eizo-TFT-scherm is geschikt voor echte fotografische kleurweergave; momenteel is alleen de dure CG-serie dat wel. Ook het feit dat je de kleuren warm en realistisch vindt, betekent niet dat ze 'correct' zijn (zoals ze in de foto zitten en zoals ze dus aan de printer worden aangeboden).
              Gosh Erik, ik werk op kantoor op een EIZO FlexScan L568 en deze kan de vergelijking met m'n gecalibreerde LaCie Electron22blueIV meer dan aan. Sterker nog, als mijn LaCie de geest geeft zal ik er niet over twijfelen om die te vervangen door een Eizo, uiteraard liefst een CG serie .

              Mijn dure Minolta CF2002 (leasingcontract) is al een pak beter dan die QMS printers (en veel sneller én goedkoper in toners) maar toch zijn de kleurenprints ervan niet te vergelijken met wat ik uit m'n Epson 1270 op kantoor & Epson 2100 thuis haal.

              Comment


              • #8
                Re: Kleurencalibratie printer ?

                Ik heb met interesse jullie reacties gelezen.

                Ik gebruik geen photoshop, zelfs geen elements.
                Ik gebruik gewoon Irfanview. Dus geen custom color-palette voor mij ?

                Het viel me ook op dat vooral de kleur rood voor mij ontgoochelend is, zoals jullie ook al aanhaalden. De andere kleuren vind ik doenbaar.

                Ik vind het wel gek dat ik zoveel kleurenpaletten kan instellen bij eigenschappen van deze printer en dat dit weinig zoden aan de dijk zet.
                Maar ik geloof jullie en ik moet er dus maar mee leren leven.

                Een inktjet is voor mij geen optie. Ik laat foto's meestal professioneel afprinten voor die paar keer dat ik er echt een afdruk van wil. Dus, best dat ik dit dan nu ook maar ga doen.
                Normaal gebruik ik de printer ook gewoon voor bureauwerk.

                Bedankt dan toch al, en mocht er ooit toch een oplossing uit de bus komen, dan houd ik me aanbevolen.

                Comment


                • #9
                  Re: Kleurencalibratie printer ?

                  Hans: Vraagje, op basis waarvan vind je de CF2002 een pak beter dan de 2350? Los dus van prijs (bv bij X prints per maand), maar puur op grafische kwaliteit bezien?

                  James (T Kirk): Bedoel je met 'geen zoden aan de dijk' dat er nog steeds geen echt goede print uitkomt of dat je echt helemaal geen verschil ziet? Ik had in het begin bv ook het probleem dat ik iets veranderde, maar dat ik geen enkele verandering in de print zag. Bleek later dat de verandering in een postscript-driver zat, maar dat ik niet via postscript afdrukte. Kijk dus eens goed naar je instellingen (ik had dus in eerste instantie enkele drivers aangemaakt en eigenlijk lukraak wat instellingen aangepast - en dat deed dus ook niks)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kleurencalibratie printer ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Erik Mansvelders
                    Hans: Vraagje, op basis waarvan vind je de CF2002 een pak beter dan de 2350? Los dus van prijs (bv bij X prints per maand), maar puur op grafische kwaliteit bezien?
                    Sorry Erik,

                    Ik bedoelde een pak beter dan mijn QMS 2300 printers. Ik kan uiteraard niet vergelijken met de QMS 2350.

                    Mijn Minolta contact verzekerde mij wel dat 'kleurenmodule' van de CF2002 (dezelfde als die van de nieuwere C350) superieur was aan de QMS reeks want die grote toestellen ('t is tenslotte een A3 kleurenlaser aan 18 ppm in kleur) worden zelfs als proofingtoestellen gebruikt in drukkerijen. Ik moet wel zeggen dat het toestel bij mij nog moet afgeregeld worden. Kwaliteit als van een inkjet moet ik echter niet verwachten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kleurencalibratie printer ?

                      Hans,

                      Uit een CF2002 kan je nog véél méér halen met een optionele Fiery-controller. Met de standaardcontroller valt er helemaal niks te calibreren (regelen, zoals jij het noemt). Dan pas kun je gaan werken met profielen, zoals hoger reeds aangehaald.

                      Comment

                      Working...
                      X