Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van DSLR naar point & shoot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van DSLR naar point & shoot

    Hier een interessant artikel over een professionele fotograaf die van een dure DSLR is overgestapt naar een digitale point & shoot. Pijnlijk voor al de equipment junkies zoals ik ( ), maar de foto's die bij het artikel staan laten duidelijk zien dat het niet het fototoestel is dat een foto maakt, maar de fotograaf achter de camera.

    http://www.robgalbraith.com/bins/mul...id=7-6468-7844

  • #2
    Re: Van DSLR naar point & shoot

    sure, why not?

    je moet gewoon je toestel kennen en weten wat het kan.
    eenmaal je dat weet dan ben je vertrokken..

    iets dat buiten de limiet ligt laat je vallen en de rest neem je gewoon.
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: Van DSLR naar point & shoot

      Ik maak ook nog geregeld fotos met een (bijna) 4 jaar oude canon G2 en voor veel situaties is deze een stuk handiger en vooral minder opzichtiger en intimiderender dan m'n DSLR.

      Trouwens, je ziet voor het veel van de fotos eigenlijk bijna geen verschil tussen beide toestellen, het werkt gewoon handiger qua focus (lees: sneller) met een DSLR.
      http://www.razziphoto.com/

      Comment


      • #4
        Re: Van DSLR naar point & shoot

        uiteraard is het allerminst het toestel, wel de fotograaf. bepaalde toestellen geven wel iets meer werkmogelijkheden aan die fotograaf.

        maar om toch even iets te zeggen over dat artikel: in die toestanden van die foto's, had je met een gsm zelfs genoeg gehad !!!

        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


        Comment


        • #5
          Re: Van DSLR naar point & shoot

          Niks pijnlijks aan... Die compactjes worden steeds beter en ik geloof vast dat ze de toekomst in pacht hebben. Binnen x aantal jaar (hopelijk zal mijn materiaal dan al een heel eind afgeschreven zijn) zullen we ons collectief afvragen hoe we het ooit in de botte harsens hebben gehaald om met al die kilo's rond te zeulen.

          Wat die dooddoener betreft:" 't is niet de camera maar de fotograaf die de foto maakt..." Tja, uiteraard klopt dat. Een topviolist zal zelfs met een sigarenkist nog indrukwekkende dingen kunnen doen, maar het blijft virtuoos wezen op een ... sigarenkist. Dat wekt zeker en vast bewondering op, maar bij mij toch ook de bedenking "wat als ie dàt nou eens met een topinstrument zou geproduceerd hebben?" Anders gesteld: 't is niet omdat je met een Straviarius aan de kin staat, dat je meteen laureaat van de Kon. Elisabethwedstrijd bent; maar anderzijds kan een virtuoze uitvoering op een sigarenkistje ook de nodige irritaties opwekken. Een kwestie van evenwicht?

          Wat de fotograaf in kwestie hier aantoont is dat compactjes stilaan de concurrentie aankunnen met de grote "sleurbakken" voor het soort werk dat hij doet. MITS... je de moeite doet om die compactjes ook heel diepgaand te leren kennen. (even diepgaand als die complexe DSLR + lens) Dàt was trouwens ook al mijn ervaring toen ik destijds begon met m'n 3MP Minolta Dimage 5: na verloop van tijd ken je de beperkingen van je toestel en ontwikkel je een resem truukjes om die te omzeilen. Je leert vooral ook welke foto's je wél en welke je absoluut niet aankan met je camera.
          Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

          Comment


          • #6
            Re: Van DSLR naar point & shoot

            pijnlijk? het zijn vaak de amateurs die hopen geld uitgeven. de meeste pro fotografen die zich enkel met één ding bezighouden in de fotografie doen dit heel simpel hoor. er word nooit gekenen hoe het opgenomen word, enkel naar het resultaat

            Comment


            • #7
              Re: Van DSLR naar point & shoot

              Het lijkt er alleszins op dat de industrie steeds meer dslr toestellen op de markt gaat brengen maar of dat ook wil zeggen dat prosumers geen toekomst meer hebben betwijfel ik. Ik vraag me af waarom er tot nu toe nog geen enkele fabrikant erin geslaagd is om een kruising van beide te maken die de voordelen van dslr combineert met de voordelen van prosumers.

              Dat zou een toestel moeten zijn met volgende eigenschappen:
              - live preview door zoeker en door kantelbaar scherm
              - beeld door zoeker: zeer hoge resolutie indien digitaal en groot genoeg zodat zelfs manuele focus gedaan kan worden, genoeg dynamisch bereik om ook in het donker goed te kunnen gebruiken
              - geen wegklappende spiegel (veroorzaakt toch maar trillingen die bij trage sluitersnelheden tussen 1/30ste - 0.5 sec. onscherpe foto's geeft). En een spiegel maakt teveel lawaai ook, ik wil een stille camera die niet opvalt.
              - verwisselbare lenzen maar een gesloten camerahuis dat geen stof toelaat (glas ertussen dat je altijd makkelijk kan reinigen? en geen optische nadelen geeft?)
              - juiste en snelle autofocus, ook in het donker
              - hoge gevoeligheid en dynamisch bereik, zonder ruis, zelfs op iso 3200 aanvaardbaar beeld geven
              - sensorgrootte: 1.5x of 1.6x lijkt me goed als er ook betaalbare breedhoeklenzen komen, al zal iemand toch liever de kleinere DOF willen van een grotere sensor en iemand die veel tele shots of macro shots neemt juist meer DOF willen (dus kleinere sensor).
              - 8 tot 12 megapixel lijkt me meer dan voldoende
              - formaat camera: verschillend, van 350D grootte tot 1D grootte naargelang voorkeur
              - vergeet ik iets? Aja de prijs < 700 euro voor de body

              Jammer genoeg (voor mij dan toch) zal zoiets er niet snel komen aangezien de fabrikanten eerder op marktpotentieel afgaan en niet op functionaliteit waar de gebruiker iets mee is... Momenteel is er het grootste potentieel in de dslr, waarom: er zijn nog veel slr gebruikers die de kat uit de boom kijken om naar dslr te gaan en die willen een toestel dat zo veel mogelijk gelijkt op hun slr zodat ze niet teveel moeten wennen...

              wim
              Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

              Comment


              • #8
                Re: Van DSLR naar point &amp; shoot

                Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
                maar om toch even iets te zeggen over dat artikel: in die toestanden van die foto's, had je met een gsm zelfs genoeg gehad !!!
                Wat een larie !!!

                Comment


                • #9
                  Re: Van DSLR naar point &amp; shoot

                  Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
                  maar om toch even iets te zeggen over dat artikel: in die toestanden van die foto's, had je met een gsm zelfs genoeg gehad !!!
                  De meeste onder ons krijgen dat nog niet eens klaar met een 10000 euro camera...laat zwijgen van met een GSM.

                  Die foto's in dat artikel zijn...

                  Die dit meent te kunnen met een GSM moet dat eerst maar eens voordoen.

                  Mvg
                  PhotoNews
                  D70 enz... Casio EX-Z750 ...www.PhotoNews.tk
                  "Photography has no rules. It is not a sport. It is the result which counts, no matter how it is achieved"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van DSLR naar point &amp; shoot

                    dat is magnum hé, die kunnen er wel wat van !!

                    anderszijds denk ik ook dat die daar ni graag rondlopen met een toeter op een machine.

                    in het analoog tijdperk hadden zij ook vaak kleinere 35mm camera's.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Van DSLR naar point &amp; shoot

                      Voor Meg@pixel en PhotoNews
                      De kwaliteit van de getoonde foto's is niet geweldig...

                      De onderwerpen op die foto's zijn goed maar ook niet bijzonder

                      Het is gewoon de locatie.
                      De meesten onder ons hier, zouden gelijkaardige
                      foto's kunnen maken op dezelfde locatie!

                      Het enige voordeel dat ik zie is de grootte van de camera en die is klein
                      Dat is wel handig ja maar dat is ook alles.

                      Zodra er een "point and shoot" op de markt komt die klein is, voldoende
                      pixels heeft, geen of zeer weinig ruis en geen shutterlag heeft; dan koop ik hem...
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Van DSLR naar point &amp; shoot

                        Oorspronkelijk geplaatst door PhotoNews
                        Die dit meent te kunnen met een GSM moet dat eerst maar eens voordoen.

                        Mvg
                        PhotoNews

                        Dan smijt ik boenk mijn fotomateriaal buiten en koop een foto-GSM

                        Comment


                        • #13
                          Re: Van DSLR naar point &amp; shoot

                          Ik ben het toch eens met Ajuin.
                          Al die foto's in het artikel vind ik voor de vuilbak.
                          Tja smaak is persoonlijk.
                          Tot sluitertijd, Dirk

                          Comment


                          • #14
                            Re: Van DSLR naar point &amp; shoot

                            Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk
                            Ik ben het toch eens met Ajuin.
                            Al die foto's in het artikel vind ik voor de vuilbak.
                            Tja smaak is persoonlijk.
                            .

                            dan kunnnen er hier velen hun foto's in de vuilbak gooien

                            ja... en geen smaak hebben is nog erger
                            D70 enz... Casio EX-Z750 ...www.PhotoNews.tk
                            "Photography has no rules. It is not a sport. It is the result which counts, no matter how it is achieved"

                            Comment


                            • #15
                              Re: Van DSLR naar point &amp; shoot

                              Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk
                              Ik ben het toch eens met Ajuin.
                              Al die foto's in het artikel vind ik voor de vuilbak.
                              Tja smaak is persoonlijk.
                              Ik vraag me of jullie de foto's op die website niet bekeken hebben op een GSM-schermpje.
                              Smaken verschillen inderdaad, ik vind de bewuste foto's klasse .
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment

                              Working...
                              X