Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp met flitsen!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp met flitsen!

    Ik weet niet goed hoe ik mijn flits moet instellen.
    Ik zou vooral goed willen inflitsen.
    Moet ik mijn toestel dan best op TV zetten of op Av?
    Ik heb een 10d en de Canon 580EX

    Alvast bedankt
    voor jullie tips.

    Killerke
    www.knfotostudio.be

  • #2
    Re: Hulp met flitsen!

    Ik weet het dat het een stomme vraag is maar ik vind het moeilijk
    www.knfotostudio.be

    Comment


    • #3
      Re: Hulp met flitsen!

      Alles hangt af van hetgeen je wilt fotograferen en waar je het wil fotograferen : Buiten >< binnen

      Buiten :
      zonlicht, bewolkt, tegenlicht, ...
      licht onderwerp of donker (bij mensen : zongebruind of nog bleekscheten)
      lichte of donkere achtergrond, moet het onderwerp echt loskomen

      Binnen :
      grote ruimte
      veel licht, weinig licht, kunstlicht, tl-licht, ...

      Dit alles bepaalt hoe je moet instellen. Een simpel antwoord is er niet.
      Voor normaal inflitsen voor standaardvakantie- of familiefeestjes-foto's, kun je meestal je apparatuur op full auto laten staan, maar geef enkele voorbeelden.

      Comment


      • #4
        Re: Hulp met flitsen!

        het is buiten dat ik foto's wil trekken van een koppel.
        Het zijn nogal bleekscheten

        Ze hadden gevraagd of ik een week voor hun huwelijk wat foto's kon trekken zodat ze er eentje hadden om af te geven zodra iedereen vertrok.
        Maar als ik het op de p-stand zet datn pakt hij altijd de het grootste diafragma nl. 2.8
        en dat wil ik vermijden, wil iets meer scherptediepte.

        Killerke
        www.knfotostudio.be

        Comment


        • #5
          Re: Hulp met flitsen!

          Als je meer scherptediepte wil, dan gebruik je de AV-stand en schroef het diafragma wat verder dicht naargelang hoeveel scherptediepte je wil.

          Als je wil flitsen, en er is veel licht, dan zal je het diafragma zo ver moeten dichtzetten dat de sluitertijd niet korter is de de maximum flitssynchronisatie-sluitertijd. Als die bijvoorbeeld 1/250sec is, en je hebt het diafragma zover openstaan dat de sluitertijd 1/500sec zou moeten zijn, dan krijg je een fel overbelichte foto omdat wanneer je de flitser inschakelt de camera nooit een sluitertijd korter dan 1/250sec zal gebruiken.

          Maar je kan de 580EX natuurlijk ook op High-Speed Sync zetten om die problemen te vermijden.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Hulp met flitsen!

            Ik heb zelf (nog) geen externe flash, dus ik kan je er niet persoonlijk mee helpen, maar ik ben wel deze link tegen gekomen: http://photonotes.org/articles/eos-flash/. Volgens mensen die het kunnen weten is dit zo ongeveer de bijbel van flash fotografie met Canon slr's, en moet echt iedereen die een flash wil gebruiken op zijn Canon dit gelezen hebben. Ik heb het zelf nog niet helemaal doorgelezen, het is een serieuze boterham, maar het lijkt me wel een erg nuttige link.

            Comment


            • #7
              Re: Hulp met flitsen!

              Als ik op AV zet en draai het diafragma toe dan neemt hij altijd een trage sluitertijd bv 1sec of zo.
              Hoe komt dit?
              www.knfotostudio.be

              Comment


              • #8
                Re: Hulp met flitsen!

                Oorspronkelijk geplaatst door killerke101
                Als ik op AV zet en draai het diafragma toe dan neemt hij altijd een trage sluitertijd bv 1sec of zo.
                Hoe komt dit?
                Dat is dan omdat er weinig licht is. In de AV stand kies je zelf de diafragma-opening en zal de camera de daarbij horende sluitertijd kiezen om de foto juist belicht te krijgen. Als je dan een te lange sluitertijd krijgt, kan je ook nog de iso verhogen tot je een aanvaardbare sluitertijd krijgt.

                Je kan ook alles manueel instellen (M-stand). Als je dan een bepaalde sluitertijd instelt, bijvoorbeeld 1/100sec en het diafragma op f8, dan zal je in de zoeker zien dat de foto normaalgezien onderbelicht zal worden (als er niet teveel licht is natuurlijk). Als je in die situatie een flitser gebruikt dan zal het flitsvermogen aangepast worden om de foto juist belicht te krijgen. Maar als je de foto's op die manier maakt, dan heb je weinig of geen effect meer van de omgevingsverlichtig. Het is dan dus de flits die voor de hoofdverlichting zorgt.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment

                Working...
                X