Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer mag iemand zich gevorderd heten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wanneer mag iemand zich gevorderd heten

    Ik vroeg mij af wanneer je kan zeggen of je al gevorderd bent in fotografie.
    Ik vroeg mij dit af omdat ik niet graag een foto post in gevorderden om niet de indruk te geven van die denkt dat hij het kan ze, maar bij beginners vind ik het dan ook niet alles. Een commentaar van "mooi plaatje " ben ik niet veel.

    Hoe denken jullie hierover?
    www.bartdeweer.be

  • #2
    Re: Wanneer mag iemand zich gevorderd heten

    Houd er rekening mee dat in gevorderden kritischer wordt gekeken en het commentaar wat harder kan zijn dan in beginners. Voor de rest maakt het volgens mij niet zoveel uit
    Groeten,

    Albert Jan

    Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

    Comment


    • #3
      Re: Wanneer mag iemand zich gevorderd heten

      Dus in feite zou ik mijn slechtste foto ooit gemaakt (zelf protret waarschijnlijk) er mogen zetten
      www.bartdeweer.be

      Comment


      • #4
        Re: Wanneer mag iemand zich gevorderd heten

        Quote uit de sticky:
        Als deelnemer mag u helemaal zelf bepalen in welk subforum (Beginners of Gevorderden) u post. Bedenk wel dat de kritieken in het subforum gevorderden wat zakelijker kunnen zijn.

        Dus als je tegen de storm kunt zou ik zeggen, ga je gang
        Groeten,

        Albert Jan

        Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

        Comment


        • #5
          Re: Wanneer mag iemand zich gevorderd heten

          Bart !!!

          Een zelfportret posten ?
          Doe ons dat niet aan he !!!
          ( Graptje he !!! )

          Comment


          • #6
            Re: Wanneer mag iemand zich gevorderd heten

            De bedoeling is dat in het "Gevorderden" fotodiscussieforum wat dieper op de foto wordt ingegaan. In feite moet je er een meer "gevorderde" beoordeling van jouw foto krijgen. Deze beoordeling mag/moet behoorlijk streng zijn. Kleine foutjes mogen er afgestraft worden, details zijn ook daar belangrijk. Zaken die het verschil kunnen maken tussen een mooie foto en een prijswinnaar.

            Of je zelf een gevorderde fotograaf bent doet niet ter zake, maar een goed verstaander heeft al begrepen dat het eerste de beste snap-shot niet thuishoort in het Gevorderden forum.
            Soms vraag ik me af of we de formule niet moeten aanpassen. Het kan toch niet de bedoeling zijn om quasi dagelijks een foto te posten in Fotodiscussie? Als ik dan ook nog de kwaliteit, of beter gezegd, het gebrek aan kwaliteit zie
            Vooral het Gevorderden forum vraagt een behoorlijke inspanning van de forumleden die een beoordeling maken. Met twee woordjes kom je er niet weg. Daarom nog eens een oproep om wat meer kritisch te zijn voor het aangeboden werk. Denks eens twee keer na of die foto wel in Gevorderden thuishoort. Zou je zélf die foto willen inkaderen en in de beste kamer ophangen? Zou die foto een kans krijgen op een fotowedstrijd?
            En aan de forumleden die een beoordeling willen geven, spaar slechte foto's niet, zeg waarom het geen of wel een goede foto is, en blijf aub beleefd en repectvol. Alleen zo kunnen we de kwaliteit daar optrekken.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Re: Wanneer mag iemand zich gevorderd heten

              Ik heb het altijd (in de korte tijd dat ik hier lid ben ) zo geïnterpreteerd dat het gevorderden forum niet noodzakelijk voor de meest "gevorderde" fotografen en foto's was, maar het forum waar je gevorderde commentaar krijgt. Het beginners forum is dan voor commentaar die minder in diepte gaat, en de showcase forums zijn er om te laten zien wat je kan, en misschien wat commentaar te krijgen.

              Het "gevorderd" of "beginner" etiket heeft dus niet zo veel te maken met de foto die je er post, of de fotograaf die die foto gemaakt heeft, maar wel met de commentaar die je erbij verwacht. Het slaat dus eerder op de mensen die antwoord geven in die threads, dan op de originele poster.

              Comment


              • #8
                Re: Wanneer mag iemand zich gevorderd heten

                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
                De bedoeling is dat in het "Gevorderden" fotodiscussieforum wat dieper op de foto wordt ingegaan. In feite moet je er een meer "gevorderde" beoordeling van jouw foto krijgen. Deze beoordeling mag/moet behoorlijk streng zijn. Kleine foutjes mogen er afgestraft worden, details zijn ook daar belangrijk. Zaken die het verschil kunnen maken tussen een mooie foto en een prijswinnaar.

                Of je zelf een gevorderde fotograaf bent doet niet ter zake, maar een goed verstaander heeft al begrepen dat het eerste de beste snap-shot niet thuishoort in het Gevorderden forum.
                Soms vraag ik me af of we de formule niet moeten aanpassen. Het kan toch niet de bedoeling zijn om quasi dagelijks een foto te posten in Fotodiscussie? Als ik dan ook nog de kwaliteit, of beter gezegd, het gebrek aan kwaliteit zie
                Vooral het Gevorderden forum vraagt een behoorlijke inspanning van de forumleden die een beoordeling maken. Met twee woordjes kom je er niet weg. Daarom nog eens een oproep om wat meer kritisch te zijn voor het aangeboden werk. Denks eens twee keer na of die foto wel in Gevorderden thuishoort. Zou je zélf die foto willen inkaderen en in de beste kamer ophangen? Zou die foto een kans krijgen op een fotowedstrijd?
                En aan de forumleden die een beoordeling willen geven, spaar slechte foto's niet, zeg waarom het geen of wel een goede foto is, en blijf aub beleefd en repectvol. Alleen zo kunnen we de kwaliteit daar optrekken.

                Heel goed gezegd super mo. het lijkt soms wel dat alle geposte foto's op BD goed en gelukt zijn en uiteindelijk heeft niemand daar wat aan.

                Comment


                • #9
                  Re: Wanneer mag iemand zich gevorderd heten

                  Conclusie

                  1) Zet er enkel foto' op die je eventueel zou inkaderen.

                  2) Gevorderd slaat meer op de mensen die commentaar geven dan op de kennis van de kunst van de fotograaf die de foto plaatst.

                  3) Zeker tegen de kritiek kunnen en altijd beleefd blijven, ( wat ik soms niet kan zeggen van iedere BD-er.)

                  Bedankt voor jullie mening, zal nu sneller een plaatje posten op het forum, maar dan enkel de gene die ik zou gebruiken voor het jaarlijks fotoclubsalon van de club waarvan ik lid ben.
                  www.bartdeweer.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wanneer mag iemand zich gevorderd heten

                    Oorspronkelijk geplaatst door ccf
                    Heel goed gezegd super mo. het lijkt soms wel dat alle geposte foto's op BD goed en gelukt zijn en uiteindelijk heeft niemand daar wat aan.
                    Dat wil dus zeggen dat je er moet voor zorgen dat je bijna een "Purlitzer" mee kan winnen voor je je foto hier kan plaatsen


                    Persoonlijk denk ik dat iedereen hier iets mag zetten met de forum regels in het achterhoofd

                    Het is een hobby en dat wil zeggen dat er slechte, minder goede, mooie, heel mooie en echte top foto's te zien zijn en iedereen doet z'n best en wil leren denk ik.

                    Verder ben ik van mening dat ieder ook een aanmoediging verdient, die hier zijn of haar foto plaatst, zei het positief of negatief.

                    Enfin ik bedoel maar, loop niet naast je schoenen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wanneer mag iemand zich gevorderd heten

                      Oorspronkelijk geplaatst door beauceron
                      Dat wil dus zeggen dat je er moet voor zorgen dat je bijna een "Purlitzer" mee kan winnen voor je je foto hier kan plaatsen


                      Persoonlijk denk ik dat iedereen hier iets mag zetten met de forum regels in het achterhoofd

                      Het is een hobby en dat wil zeggen dat er slechte, minder goede, mooie, heel mooie en echte top foto's te zien zijn en iedereen doet z'n best en wil leren denk ik.

                      Verder ben ik van mening dat ieder ook een aanmoediging verdient, die hier zijn of haar foto plaatst, zei het positief of negatief.

                      Enfin ik bedoel maar, loop niet naast je schoenen
                      <Wat ik wou zeggen is dat als je dan iets negatiefs of in mijn ogen iets opbouwends verteld je direct een stempel op je voorhoofd krijgt en die moet bij mij dan nog naast die andere staan van zotteke, anders vol stempels.

                      Ik ben gewoon eerlijk en als iets goed is dan zeggen we het ook ik hoop alleen dat anderen ook iets hebben aan wat ik zeg.

                      Enne het is te warm voor schoenen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wanneer mag iemand zich gevorderd heten

                        Dat is eigelijk heel simpel!

                        Kijk, als je begint met digitale fotografie (Analoge jaren tellen NIET mee) dan ben je beginner.
                        Als je éénmaal begonnen bent maak je vorderingen, wat normaal is. Alhoewel sommige achteruit gaan en zelden vorderingen maken.
                        Als je voldoende vorderingen gemaakt hebt, dat is zo'n 66% tegenover de datum dat je begonen bent, dan mag je aanspraak maken op de titel gevorderden.
                        Hoe lang deze beginnersfaze duurt hangt natuurlijk af van persoon tot persoon.... Sommige zitten na hard labeur en studie al na twee jaar bij de gevorderden... anderen doen er gemiddeld twee tot vier jaar over.
                        Ikzelf ben nog altijd beginner maar ben al vanaf 't begin met digitale fotografie bezig. 1998 ben ik begonnen, daarvoor heb ik jaren analoog gewerkt, maar dat telt dus niet mee. Hier is 't enkel het digitale wat je gevorderd maakt. Alhoewel de analoge kennis je natuurlijk iets helpt in het digitale.
                        Soms denk ik... Nu ben ik gevorderd, wow... kijk eens wat ik nu gemaakt heb... En dan zie ik s'avonds de foto's van dezelfde shooting van anderen (onderandere Vicky en Co) Dan zeg ik gauw, nee..., ik ben nog lang niet gevorderden.
                        Maar we leren bij... Iedere BD shooting leer ik iets meer...
                        En op een mooie dag is 't zover. Zonder dat je 't zelf doorhebt. Dan krijg je het gevoel, ik weet 't! Ik ken er alles van. Ik kan van alles een perfecte foto (digitaal) maken, zelfs onder erbarmelijke omstandigheden.
                        Dan is de dag aangebroken dat je kan zeggen ik ben het, ik ben gevorderd.
                        Nu maak ik ook foto's... maar heb Photoshop nodig om ze goed te krijgen.
                        Maar goed dat ik "gevorderden" ben in Photoshop.

                        Comment

                        Working...
                        X