Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Word er een beetje triest van...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Word er een beetje triest van...

    Beste BD-leden en vrienden (?),

    Ik ben nu een 6-tal maanden lid van dit schitterende forum. Ik moet zeggen: ik was nog nooit lid geweest van één of ander forum (alhoewel ik me al méér dan 10 jaar op het WWW begeef), het was dus voor mij een openbaring en ik vond dat hier zo'n gezellige, vriendschappelijke en gemoedelijke sfeer hing. Dáárom werd ik dus ook lid.

    En ofwel zie ik het wat overdreven... ofwel is dit de normaalste zaak van het leven... maar... ik vind dat het er de laatste 2 maanden véél minder gemoedelijk aan toe gaat: verwijten vliegen over en weer, er wordt "geflamed", er wordt naar elkaar gescholden, topics moeten gelocked worden omdat het uit de hand loopt, leden zeggen hun "lidmaatschap" op en deleten al hun teksten uit hun postings omdat ze op geen enkele manier nog willen "gelinked" worden aan dit forum...

    Is dit allemaal nodig ? Is er niet nog genoeg ellende in de wereld dat we ook nog eens moeten virtueel "boel maken" ?!?
    -zucht-

    Ik klink hier misschien als een ouwe grootmoeder (of -vader in mijn geval) die zeurt "dat het in haar tijd allemaal beter was", maar toch heb ik het gevoel dat de sfeer er grimmiger op geworden is de laatste tijd...

    Jaja: gaan zo'n periodes met golven en komen deze grimmigere perioden met de regelmaat van de klok voor en verdwijnen dan weer ? Of heb jij ook deze zelfde indruk ?

    Aan allen: laten we allemaal alsjeblief wat meer geduld en begrip opbrengen voor elkaars gevoeligheden en interesses... En probeer bepaalde berichten misschien met een zekere afstand en reserve te bekijken, zoals iemand anders reeds opmerkte: een geschreven tekst is (zelfs met een massa smileys) nog steeds ver verwijderd van een persoonlijk gesprek, waar men uitvoeriger zijn gedachten kan uidrukken en waar men met intonaties, gezichtsuitdrukkingen en "bodylanguage" zó veel meer kan uitdrukken.

    En als je je dan toch zodanig ergert aan bepaalde topics: lees ze dan niet en/of onthoud wie ze postte zodat je een volgende post van betreffende persoon kan overslaan... Is dat dan zó moeilijk ? Niemand verplicht je alle topics op BD te lezen, toch ?

    Trouwens: leren we niet met z'n allen zo veel bij (ik dan toch) op BD, dat we af en toe ook eens wat "tijdverlies" kunnen incasseren als compensatie ?

    Dit zijn zo'n beetje mijn bedenkingen op deze late zondagavond (-nacht)... Hopelijk heb ik jullie er niet te veel mee geërgerd, of jullie tijd verspild...

    Ik hoop, uit de grond van mijn hart, dat ik nog lang met tevredenheid en fierheid lid mag zijn van dit unieke forum !

    Met vriendelijke groet,

    Dirk

    P.S.: ik vond deze posting te persoonlijk en belangrijk om met mijn forumnaam te ondertekenen
    Canon EOS 5D mk III / EF 50 F1,4 / EF 24-105 F4 / EF 70-200 F2,8 / EF 100-400 F4,5-5,6 / Meike MK-5D3 / ​Ext EF 1.4x II

  • #2
    Hallo Dirk,

    Je hebt onder woorden gebracht wat diverse forumleden waarschijnlijk denken, en ik in elk geval. Ik ben het volkomen met je eens en ik hoop dat iedereen dit leest en dat wie de schoen past, hem aan trekke (als ik dat zo goed zeg).
    BD is een veel te mooi forum om ten onder te gaan aan kleinzieligheden van enkele leden. Laten we het leuk houden en onderlinge ruzietjes desnoods via e-mail uitvechten, zodat niet iedereen hoeft mee te "genieten".
    Gelukkig was de afgelopen BD-dag voor iedereen een zeer positieve ervaring, waardoor de sfeer ongetwijfeld alleen nog maar beter zal worden.

    Jacki
    Meer foto's op Mukblog

    Comment


    • #3
      Hallo Dirk (alias crimi),

      Laat me eerst en vooral stellen dat gezien het grote aantal postings dat in dit forum gebeurt het aantal "ongelukjes" nog erg meevalt hoor.

      Als ik in het vervolg van deze reply bepaalde dingen aanhaal, dan is dat nooit persoonlijk over iemand of aan iemand gericht, wel "in het algemeen" bedoeld.

      Bij het opstarten van dit forum hebben we er bewust voor gekozen om er een gemodereerd forum van te maken, dus eentje waarbij de mogelijkheid bestaat dat een moderator ingrijpt.
      Ik zei dus dat "de mogelijkheid bestaat".
      Die "ingrepen" bestaan gelukkig vooral uit technische ingrepen: topics verplaatsen naar het juiste forum, niet zichtbare foto's de juiste tags meegeven enz.

      Echt "inhoudelijke" ingrepen komen niet zo vaak voor.
      En als dat dan toch eens moet gebeuren, dan is het steeds in overleg met een aantal crew-members - bijna nooit op eigen houtje van een moderator (enkel als het niet anders kan).
      Door het gezonde verstand van het merendeel van de forumleden is dit forum vaak "zelfregulerend" en worden probleempjes meestal "onderling" opgelost.
      En zo zou het ook moeten ...

      Al de BD-crew members zijn "werkende" mensen en hebben een full-time dagtaak.
      We kunnen dus onmogelijk alle topics 24 uur/24 uur monitoren.
      Soms komen we daardoor al eens een beetje "te laat", maar ja, dat kan ook niet anders.

      Nu, je stelt het misschien wel een beetje TE voor door het woord "grimmig" te gebruiken.
      De meeste "misverstanden" komen voor uit verkeerde interpretaties van een bepaald bericht of een bepaalde tekstpassage.
      Nu is het zo dat het overgrote deel van onze forumleden erg goed "tussen de regels kan lezen" en zich dan ook niet te erg stoort aan iets wat "fout kan geïnterpreteerd kan worden", en da's maar goed ook .

      Maar je kan je best voorstellen dat wij geregeld "ongelukkig" zijn als we weer het begin meemaken van iets dat echt niet nodig is/was.
      Wij bieden tenslotte maar een platform aan dat door iedereen vrij te gebruiken is - binnen de afspraken van dit forum.
      En als we al eens moeten ingrijpen, dan doen we dat volgens ons eigen "geweten" - na een zorgvuldige interpretatie van "het probleem".
      Maar wij zijn geen psychologen, geen woorddemagogen en geen crisismanagers.
      En dus trachten we alles te regelen binnen onze mogelijkheden - die van het gezonde verstand dus ...

      Wij, de BD-crew, staan voor bepaalde waarden en normen in het forum en trachten die waar mogelijk steeds te hanteren - maar we zijn ook maar mensen en dus niet perfect.
      Maar als we dan het enthousiame en de steunbetuigingen van onze forumleden (hier) lezen of horen (bv. op shooting-days of een BD-dag), dan mogen we er stellig van uit gaan dat ze onze inspanningen echt appreciëren.
      En dat is de drijvende kracht achter de BD-crew.

      Nu, het BD-forum bestaat al geruime tijd en heeft steeds de "akkefietjes" van enkelingen (want dat zijn het tenslotte, niet meer en niet minder) ondergeschikt kunnen maken aan de algemene sfeer van tevredenheid en hulpvaardigheid.
      Naast 1 akkefietje staan 100 andere positieve postings en je moet tenslotte alles in de juiste proporties kunnen zien.

      Je vraagt je af of je ons niet teveel geërgerd hebt met deze posting?
      Neen hoor - integtendeel ...
      Dit is een constructieve posting en ik ben er zeker van de bijna iedereen in het forum akkoord zal gaan met je mening/vraag.
      Waarom? Omdat bijna iedereen het forum ook op die manier gebruikt ...

      En wie niets doet, tja die kan ook niets verkeerd doen ...
      We trachten - waar mogelijk - het alle forumleden zoveel mogelijk naar hun zin te maken.
      Dat kost veel tijd en veel energie, maar de respons en het enthousiasme van dit forum maken van die investering er ééntje die de moeite waard is.
      De BD-dag van afgelopen zaterdag was daar nog maar eens een mooi bewijs van ...

      Dus Dirk, niet wanhopen, die "buien" gaan ook weer over ...

      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        zeer goede topic crimi, alsook de "repliek" van JaJa.

        Comment


        • #5
          Dirk, ik kan je volledig bijtreden... en in de repliek van jaja kan ik me ook vinden... ik was van plan om gisterenavond nog een bedenking te posten hieromtrent, maar ik heb er toch maar een nachtje over geslapen... en kijk, nu jij verwoordt wat ik denk - en waarschijnlijk velen met mij - is dat niet meer nodig... weer eens een bewijs dat forum géén tijdverlies is
          Ik heb de indruk dat sommige mensen iets TE assertief zijn hier, op het offensieve af en dan leidt dat tot 'misverstanden' en - inderdaad nog steeds binnen de perken blijvende - 'ruzietjes'...
          Een beetje water in de wijn kan soms WONDEREN doen, maar blijkbaar ziet niet iedereen dat zo... tegen iemands 'schenen' schoppen is natuurlijk spectaculairder, maar ja... laat ons misschien afspreken van dergelijke zaken niet te nauw aan ons hart te laten komen en er misschien niet meer op te reageren... waarschijnlijk bloedt dat dan vanzelf wel dood...
          Jan
          www.travelspot.be - iets nodig ? - best of ...

          Comment


          • #6
            Hallo Dirk (en alle anderen),

            Ik vind dat ik moet beginnen om jou Dirk mijn verontschuldigingen aan te bieden. Ik vind het zeer moedig van jou dat je deze topic hebt gestart. Aan anderen die reageren of deze topic gelezen hebben of nog lezen doe ik hetzelfde. Ik moet wel mijn hand in eigen boezem steken, want ik ben natuurlijk deels debet aan jouw/jullie gevoelens dat begrijp ik wel. Ik besef heel goed dat iedereen (inclusief crew) zijn uiterste best doet om het iedereen zoveel mogelijk naar de zin te maken. Wij moeten dat met zijn allen doen. Ik kan slechts 1 ding te mijner verdediging aanvoeren: mijn boosheid, frustratie en verdriet komt voort uit een zich vorige week afspelend - en in mijn ogen ernstig - incident, dat, hoewel ik (eerst) de geeigende weg heb bewandeld, nog steeds niet is opgelost. Ik was en ben nog steeds zeer verdrietig hierover, ben daardoor niet naar de BD-dag gegaan en heb zelfs bijna besloten om BD helemaal vaarwel te zeggen. Het voelde echt aan alsof ik een dierbare verloren had. Mensen uit mijn omgeving konden ook niet begrijpen, waarom ik zoveel verdriet had. Het is toch "maar" een forum, wordt er dan gezegd. Maar BD is voor mij niet "maar" een forum, het was tot nu toe voor mij een dierbare vriend. En Dirk en alle anderen: iedereen kan dan nog zo zijn best doen en alles met de mantel der liefde bedekken, een ernstig conflict, zoals dat tussen mij en iemand anders, waarin is gesteld dat ik niet meer besta voor die ander, KAN je niet onder tafel vegen en gewoon doen alsof er niets gebeurd is. Dat blijft doorsmeulen en verziekt de sfeer op dit forum. Daarom verzoek ik ook met name de crew de hand in eigen boezem te steken en op te treden wanneer iets speelt. Dat hoeft dan helemaal niet in het openbaar, een email waarin het probleem onderkend wordt en een toezegging dat er serieuze pogingen zullen worden ondernomen om de situatie te veranderen doet in zo'n geval al wonderen. In dat geval was mij veel verdriet en boosheid bespaard gebleven.
            Zo, het is nogal een lang verhaal geworden. Het spijt mij nogmaals dat anderen betrokken zijn geraakt bij mijn verdriet en boosheid. Ik hoop dat e.e.a. alsnog wordt opgelost, voor zover dat mogelijk is en ik hoop nog lang op BD te kunnen verblijven met het plezier dat ik er altijd gehad heb...
            Hannie

            Comment


            • #7
              Hannie,

              BD de hand in eigen boezem steken?
              Je hebt naar aanleiding van je "probleem" van minstens 2 moderatoren een privé-mail gehad en ook de "andere" betrokkene heeft een mail gehad met een verzoek - waarop hij trouwens ingegaan is (verwijderen van bepaalde tekstpassages).
              De moderatoren hebben privé (neen, niet vanop het werk) 1 uur "internationaal" getelefoneerd om samen naar een standpunt/oplossing te zoeken en er is ook met andere moderatoren overlegd ...
              Ik vraag me af in welk forum "ter wereld" er nog zo intens gewerkt wordt voor het wel en wee van de forumleden ...
              Dat we niet steeds een pasklare en voor iedereen bevredigende oplossing hebben, daar kunnen wij uiteindelijk ook niets aan doen ...

              Jaja

              Daarom verzoek ik ook met name de crew de hand in eigen boezem te steken en op te treden wanneer iets speelt. Dat hoeft dan helemaal niet in het openbaar, een email waarin het probleem onderkend wordt en een toezegging dat er serieuze pogingen zullen worden ondernomen om de situatie te veranderen doet in zo'n geval al wonderen. In dat geval was mij veel verdriet en boosheid bespaard gebleven.
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                voor alle duidelijkheid : ik neem hier geen standpunt in omwille van het feit dat ik onwetend ben over wat er allemaal is gebeurd en geschreven ; anderzijds , en ik hoop te mogen spreken in naam van andere leden, stel ik vast dat het moed vraagt om publiekelijk toe te geven dat men fout is geweest en zich daar dan ook voor verontschuldigt .
                Besluit ( hopelijk) : einde goed , alles goed ( of niet soms ??)

                Comment


                • #9
                  Originally posted by jaja
                  Hannie,

                  BD de hand in eigen boezem steken?
                  Je hebt naar aanleiding van je "probleem" van minstens 2 moderatoren een privé-mail gehad en ook de "andere" betrokkene heeft een mail gehad met een verzoek - waarop hij trouwens ingegaan is (verwijderen van bepaalde tekstpassages).
                  De moderatoren hebben privé (neen, niet vanop het werk) 1 uur "internationaal" getelefoneerd om samen naar een standpunt/oplossing te zoeken en er is ook met andere moderatoren overlegd ...
                  Ik vraag me af in welk forum "ter wereld" er nog zo intens gewerkt wordt voor het wel en wee van de forumleden ...
                  Dat we niet steeds een pasklare en voor iedereen bevredigende oplossing hebben, daar kunnen wij uiteindelijk ook niets aan doen ...

                  Jaja

                  Daarom verzoek ik ook met name de crew de hand in eigen boezem te steken en op te treden wanneer iets speelt. Dat hoeft dan helemaal niet in het openbaar, een email waarin het probleem onderkend wordt en een toezegging dat er serieuze pogingen zullen worden ondernomen om de situatie te veranderen doet in zo'n geval al wonderen. In dat geval was mij veel verdriet en boosheid bespaard gebleven.
                  Jaja, laat ik je eerst feliciteren met je 3000e post. Spijtig dat deze is gewijd aan dit trieste onderwerp.
                  Ik ben me er wel van bewust dat de crew in deze niet stil heeft gezeten: ik heb van jou een email ontvangen waarin je mededeelde dat mijn klacht was doorgestuurd naar de andere crewleden. Daarop kreeg ik van Erik een vriendelijke email waarin ik niet het idee kreeg dat mijn klacht serieus werd genomen. Ik heb hem daarop een email teruggeschreven met een aantal vragen waarop ik GEEN antwoord mocht ontvangen. Later heb ik wel gezien dat EN de bewuste persoon was doorgegaan met zijn getreiter en dat Jimmy had ingegrepen in de topic waar het allemaal mee begonnen is.
                  Jaja, het is geenszins mijn bedoeling wie dan ook hier aan te vallen. Zoals ik al schreef moeten we het samen aangenaam en gezellig houden, maar ik heb toch nog twee vraagjes: Was het nou ZOVEEL moeite geweest om mij een email te sturen met de mededeling dat er was ingegrepen in de bewuste topic ? Waarom mochten de andere plagerijen in de topics over de fototas voor de E-10 en mijn topic in de Koopjeshoek waarvoor Jimmy toch duidelijke richtlijnen heeft opgesteld, ongecensureerd blijven staan ? Dat alles heeft voor mij geleid tot het plaatsen van de inmiddels verwijderde topic. Het niet op de hoogte stellen van mij + het verwijderen van de topic, die weldoordacht was maar WEL een noodsprong, heeft bij mij wel degelijk de indruk gewekt dat de andere persoon in bescherming is/wordt genomen...
                  Hannie

                  Comment


                  • #10


                    "Vriendelijkheid is het meest onbenutte kapitaal ter wereld"

                    maar spijtig genoeg te weinig gebruikt.... ..t'is nochthans gratis...

                    Niet te snel reageren , laat alles een tijdje "bezinken" en
                    geschreven tekst is inderdaad gevaarlijker dan gesproken ...
                    daVinci
                    www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

                    Comment


                    • #11
                      spijtige zaken, heb het een jaar geleden meegemaakt dat tijdens 2 maanden durende flamewars een heel forum (9000 geregistreerde leden, waarvan 2000 actief in de 25 subfora) ten gronde ging.. nu hebben ze hoop en al 30 nieuwe posts per dag..

                      dat geeft je te denken. helemaal naar de vaantjes door acties van individuen. geschreven tekst is idd krachtiger dan woorden.

                      ik vind het zeer moedig van hannie dat ze hier publiekelijk haar excuses komt aanbieden, dat toont veel respect voor de BD-crew, voor de leden en voor de algemene omgang hier.

                      en over de actie(s) van de BD-crew wil ik, zelf moderator zijnde op twee andere forums, enkel zeggen dat het niet makkelijk is, en dat je sowieso tussen twee opinies moet laveren. Echter, posts mag je niet deleten, wel locken, zodat iedereen zich een mooi beeld kan vormen hoe sommige mensen hier toch wel ongegronde aanvallen lanceren. Ik heb het zelf hier ook ooit meegemaakt, en dan merk je pas hoe sterk je vertrouwen in de andere forumleden is, en dat zakt met 1 klap. Dat komt aan, geloof me.

                      Kunnen we niet gewoon doen zoals in de liedjes van K3:
                      'niemand op straat spreekt je aan ziet je staan
                      waarom doen mensen elkaar toch zo'n pijn
                      zou het niet beter zijn als wij voortaan
                      verdraagzaam zijn, verdraagzaam zijn'
                      ToM.___ //Fuji s602.
                      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                      It goes to 11 you know? 1 louder.

                      Comment


                      • #12
                        Tom, ik heb even stilgestaan bij jou antwoord, en moet toegeven dat je naar mijn mening bij het rechte eind hebt....verdraagzaam zijn ....iets wat zo belangrijk is maar vele onder ons wel eens vergeten Enne Hannie, heel moedig van je
                        Ook vind ik het spijtig dat die bewuste topic gewist is, ik heb hem gevolgd, en ik moet zeggen daar is harde taal gesproken tegen Hannie! Het is wel zo dat geschreven tekst harder is dan gesproken woorden, je ziet de uitdrukkingen van die persoon niet.Maar dit was gewoon te hard die taal. Laten we als grote mensen ons ook zo gedragen, zodat we hier een fijne sfeer behouden en waar respect voor de medemens nog mag bestaan? Moet kunnen

                        Groetjes,
                        Monique

                        Comment


                        • #13
                          Eigelijk is het simpel hoor.....

                          Ik ken zowel Hannie als Marc persoonlijk....en het zijn allebei fijne mensen...allebei BD-ers in hart en nieren....beiden geweldig goeie fotografen....beiden volwassen....

                          Hannie jij hebt het lef je hand hier uit te steken.....proficiat hiervoor ! Marc, heb jij evenveel lef om ook je excuses aan te bieden en elkaar de hand te reiken???

                          Bij de brandweer (daar gaat ie weer hoor ik jullie denken) vallen er ook nogal eens harde woorden....we staan dan bijna letterlijk met de neus tegen mekaar, elkaar de huid vol te schelden......maar als beide partijen uitescholden zijn draaien ze elkaar de rug toe en wordt er over dat incident niet meer verder gepalaverd...zand erover !

                          Stef

                          Comment


                          • #14
                            Niks om triest van te worden! Chapeau voor Hannie zou ik zeggen. Daar moet je guts voor hebben!
                            Maar wat Stef nog vergat te zeggen over de brandweer: de brandweer, dat is als een echte familie en dat zou BD ook moeten/kunnen zijn....
                            I swear Your Honor, I have no idea where that knife came from....

                            Comment


                            • #15
                              @ jaja: ik heb dus ook helemaal géén kritiek op het werk van de moderatoren hé, laat dat duidelijk zijn ! Integendeel, ik genoot en geniet nog steeds van dit forum ! Alleen... ik meende de laatste tijd een opkomende golf van erger wordende wrijvingen te ontwaren en ben beetje bang voor wat Tom314 zojuist beschreef... da's alles....

                              @ Hannie: Ik bedoelde ook helemaal niet op jou hoor ! Ik wist zelfs niet dat er zo'n harde taal gesproken was tegen jou en dat jij daarop had gereageerd... blijkbaar heb ik dat gemist, nu ja, gemist... misschien maar beter zo ?
                              Ik bedoelde eigenlijk algemeen... Maar ook ik vind het moedig van jou dat je de eerste (openbare/openlijke) stap zet !

                              Iedereen maakt fouten, en ik zeker (een hele hoop zelfs, iedere dag) ! En ook ik probeer dat steeds vaker toe te geven als ik dat van mezelf opmerk, of erop attent gemaakt wordt. Dat is niet steeds makkelijk en soms duurt het effe , maar het geeft vaak een hele voldoening ! En ook omgekeerd is het vaak een hele opluchting als de andere partij even schoorvoetend naar jou toe komt en zelfs maar iets prevelt dat op een verontschuldiging lijkt of ten minste neigt naar een begrijpen van jouw gevoelens... Dat is vaak een hele opluchting, en dan hoef je ook niet triomfantelijk te roepen van "zie je wel dat jij een fout beging!". Het opgeluchte gevoel van (h)erkenning is vaak meer dan afdoende !

                              Is het leven soms al niet stresserend genoeg, dat we er ons nog eens extra stress bij moeten creëren over allerlei (al dan niet vermeende) beschuldigingen ?
                              Laat ons ons toch wat meer vergevend opstellen tegenover de kleine onhebbelijkheden van elkaar... en God (en mijn vriendin) weet (weten) dat ik die ook heb !

                              Laat ons allen reageren ! En dan is de sfeer nog zo goed !
                              Canon EOS 5D mk III / EF 50 F1,4 / EF 24-105 F4 / EF 70-200 F2,8 / EF 100-400 F4,5-5,6 / Meike MK-5D3 / ​Ext EF 1.4x II

                              Comment

                              Working...
                              X