Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vakantielensje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vakantielensje

    gewoon een ventilatie van een paar persoonlijke bedenkingen.

    ik begrijp niet goed waarom je een vakantielensje zou aanschaffen.
    waar juist ligt het verschil tussen een vakantie-uitstap en een foto-uitstap tijdens het jaar?

    je boekt een vakantie, je wilt foto's nemen maar ipv één of enkele lenzen te selecteren overweeg je een 'vakantielens' te kopen. waarom?
    ik zou het niet kunnen.
    je goede lens(zen) in de kast laten liggen voor een ruwe allrounder?
    waarom wil je dan absoluut L-glas of ED-glas?

    neen dank u. dan selecteer ik de lens die ik toevallig heb en die ik kan meenemen.
    foto als spiegel of als venster?

  • #2
    Re: vakantielensje

    Daar ben ik het volledig mee eens, maar niet iedereen vind kwaliteit belangrijker dan gemak.

    Comment


    • #3
      Re: vakantielensje

      Ik denk dat het niet altijd even gemakkelijk of veilig is om een heel grote (en zware) fototas met dure lenzen mee te nemen als je op reis gaat. Niet iedereen gaat met de auto op reis, en dan wordt het moeilijker om alles mee te sleuren.

      Dus begijp ik het wel dat er in die omstandigheden een beetje kwaliteit ingeleverd wordt.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: vakantielensje

        men hele punt is juist dat je dan één lensje (of dat wat wel meekan) selecteert.
        foto als spiegel of als venster?

        Comment


        • #5
          Re: vakantielensje

          Er kunnen evengoed mooie foto's worden gemaakt met een "vakantielensje" als slechte met een 1ste klas lenzen................en intussen heb je een hoop minder sleurwerk

          Comment


          • #6
            Re: vakantielensje

            bij mij was het meer van.


            ofwel koop ik een reis lens voor een bepaald stukje van mijn reis, OK ik ga inboeten in kwaliteit maar ik ga dan tenminste foto's kunnen maken. en anders moet ik mijn gerief voor dat stukje thuis laten en dan heb ik die dag geen foto's.

            ziet gij u al me nen 70-200 in een raft zitten?
            of 35 km doen? tegen 35° en 2300m hoogte?

            bvb in die raft ge wilt ne foto pakken van uwe partner die naast u zit ==> hebde redelijk breedhoek nodig. 5 min later stapt ge uit om te eten en daar zit nen mooie vogel. ==> tele.
            gade gij wisselen van lens?
            ikke nie zenne.

            ik doe een wandeling me nen groep. das serieus doorstappen. das me gps en stafkaarten en heet de santeboetik, er hangt 15 kg op uwe rug standaard. ge moe 35 km doen die dag.
            ten eerste die mannen gaan echt nie wachten tot da ik van lens gewisseld heb.
            ten tweede gade gij 9 kilo extra op uwe rug hangen?

            dat is de reden da ik die lens heb gekocht. was een prosumer beter geweest . ik weet het niet. das nog es meer dragen ook he en minder instelmogelijkheden. en duurder. minder bereik


            maar er gaan ook stukken zijn waar ik mijn goei gerief kan gebruiken. en dan steek ik die erop.

            maar mijn vakantie is niet met de kinderen aan strand zitten he.(met alle respect voor mensen die dat wel doen)
            als ik een dagje uit doe dan ben ik de eerste die zijne rugzak neemt en me heel de nest gaat stappen zenne. daar kan dat dan.
            maar hier niet
            en hier heeft een wandellens wel nut.

            + wat de 18-200 aangaat dat is een goei lens zenne. alleen niet op 18mm daar heeft ze f5.6 nodig.
            chasseurs d'image heeft ze getest en die mannen zeggen da da een vree goed lenske is he. en ik zeg da ook. op 50 mm is er bijna geen verschil tussen de sigma en de 50mm nikkor. maar ik heb nu contenu zitten testen aan die 18mm en mss heeft dit een beetje een vertekend beeld gegeven.
            ok aan 200mm heeft ze 6.3 nodig maja op vakantie kunde zonder probleem naar f11 gaan.

            Comment


            • #7
              Re: vakantielensje

              trouwens mijn testen van de 18-200 zijn fout


              ik heb een slechte lens
              http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=79280

              Comment


              • #8
                Re: vakantielensje

                welja ergens begrijp ik de argumenten wel maar waar ligt dan juist het verschil met een foto-uitstap?

                als je vertrekt met een lens dan kun je daar duizenden foto's mee maken. eigenlijk ongeacht het bereik.

                als je een foto-uitstap maakt hier in belgie dan moet je toch ook beslissingen nemen? of sleep je dan wel je hele tas mee...om dan nog gebonden te zijn aan de lens op je body en zen 'gebruik'
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: vakantielensje

                  Nouja, hangt er allemaal vanaf hoe je die "vakantie" invult. Voor de één is het genieten en relaxen aan het strand, voor de ander is het een adrenalinestoot in een raft of hoog in de bergen, en voor mij is het een prachtgelegenheid om me te wijden aan m'n favoriete bezigheid: fotografie.

                  Om m'n metgezellen niet teveel te vervelen, sta ik heel vroeg op bij het krieken van de dag om enkele van die mooie landschappen of gebouwen in optimale omstandigheden te gaan aftasten met de camera. Het licht is dan trouwens veel mooier dan op het heetst van de dag (zeker in de zuiderse oorden). En op de terugweg zorg je meteen voor vers stokbrood of croissants; iedereen gelukkig. Uiteraard gaat dan m'n beste glas mee én m'n statief en heel de reutemeteut waarvan ik nog maar vermoed dat hem nodig zou kunnen hebben. Hetzelfde geldt voor die paar dagen die ik speciaal uittrek om enkele op voorhand geselecteerde locaties aan te doen. Allemaal kwestie van organisatie zodat het voor iedereen gezellig blijft. Voor de rest stel ik het met twee lenzen: een breedhoekzoom een een prime portretlens. Gewicht van het hele pakket is dan ongeveer 4 kg (tegenover ongeveer 13 kg), waarmee ik heel gemakkelijk "meekan" zonder 's avonds een gebroken rug te hebben.

                  Maar ik maak geen compromissen met "walkaround" lenzen omdat ik daarmee al heel slechte ervaringen heb gehad (gemiste shots omdat die lens /cameracombinatie) niet correct focuseert bvb). Ik heb geleerd dat het vaak beter is om bepaalde shots gewoon links te laten liggen. Da's trouwens ook een principe dat ik me eigen heb gemaakt door het werken met primes: concentreer je op de foto's die je wél kan maken en je komt met veel meer geslaagde beelden terug dan wanneer je àlles wil meepikken. Die mooie vogel hoog in de boom zal ik missen, maar beter geen foto dat eentje die je maar met veel moeite krakkemikkig hebt kunnen vangen (hoge ISO, niet écht scherp, nogal ongelukkig belicht etc...; we kennen dat allemaal wel). Dat vind ik dan zonde van de 3 MB verloren op m'n geheugenkaart.


                  Maar iedereen heeft andere prioriteiten.
                  Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

                  Comment


                  • #10
                    Re: vakantielensje

                    Vroeger had ik een 28-300. Mijn vakantielens. Mijn wandellens.
                    Nu verkocht!. Soms heb ik er spijt van , soms niet. 'k Heb er wel veel plezier aan gehad.

                    Het is eigenlijk heel simpel :

                    Als ik denk : 'k ga foto's maken vandaag! Dan zoek ik mijn assortiment lenzen uit volgens ik die dag denk "nodig" te hebben. Of beter "goesting" op heb.

                    Maar : op vakantie of op familiewandeling beslissen anderen ('k ben getrouwd en heb pubers mee hé ) over de beschikbare tijd die ik heb om van lens te wisselen en om een statief op te zetten........ (Voor de familie moet de uitstap ook prettig blijven ). Daarom is zo'n vakantie/wandellens wel nuttig.

                    Maar nu doe ik het zo : Bij een familieuitstap/wandeling kies ik dan een "beperkt" lens assortiment. Soms zelfs maar één prime. En daar doe ik het mee. De hele dag.
                    En dat is ook leuk.
                    My 2€
                    Groetjes
                    Skitch
                    Last edited by Skitch; 8 juli 2005, 23:07.
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #11
                      Re: vakantielensje

                      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch

                      Maar nu doe ik het zo : Bij een familieuitstap/wandeling kies ik dan een "beperkt" lens assortiment. Soms zelfs maar één prime. En daar doe ik het mee. De hele dag.
                      En dat is ook leuk.
                      My 2€
                      Groetjes
                      Skitch
                      ja, dat doet parakiet nu ook. daarom zijn reislenzen handig, omdat je alle bereiken hebt. wanneer je dat nu niet wil, kan je met één lens voldoen, maar dan heb je niet alles wat je wil...

                      tis wat je maar wil he. ik kies de 18-200 als starterslens, om uit te zoeken wat ik echt nodig heb. ga niet direct zotte kosten doen.

                      tis leuk van eens te zien naar de beperkingen van maar één lens, maar anders is het leuk zoveel bereik te hebben. al bij al: reislenzen zijn zeer nuttig, aan het individu persoonlijk te bepalen of het voor hem nuttig is. net zoals niet iedereen een 80-400VR nodig heeft, e.d.

                      You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                      Comment


                      • #12
                        Re: vakantielensje

                        welja maar als je topglas koopt, dan primeert kwaliteit. tot je op reis gaat dan?
                        tis niet dat ik er niet mee kan leven hoor
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment


                        • #13
                          Re: vakantielensje

                          Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                          gewoon een ventilatie van een paar persoonlijke bedenkingen.

                          ik begrijp niet goed waarom je een vakantielensje zou aanschaffen.
                          waar juist ligt het verschil tussen een vakantie-uitstap en een foto-uitstap tijdens het jaar?

                          je boekt een vakantie, je wilt foto's nemen maar ipv één of enkele lenzen te selecteren overweeg je een 'vakantielens' te kopen. waarom?
                          ik zou het niet kunnen.
                          je goede lens(zen) in de kast laten liggen voor een ruwe allrounder?
                          waarom wil je dan absoluut L-glas of ED-glas?

                          neen dank u. dan selecteer ik de lens die ik toevallig heb en die ik kan meenemen.

                          Ik kan me hier volledig in vinden, goede optiek is verslavend en heb je éénmaal gezien wat goede optiek is en kan dan ben je verkocht.
                          De oplossing niet zo simplel, want een volle dag met 8 tot 10 kg lopen sleuren is ook niet echt aangenaam, gewoonlijk kies ik dan ook om het die dag met 1 lens te doen, maar welke dan? In de zomer en op de D60 heel veel de 17-40 voor de wandel uitstapjes. Voor optredens steevast de 1D - Mark II met de 70-200 F2.8. Wat ook héél handig is bij dergelijke uistappen en wat ik,ook zie als een onmisbaar hulpmiddel.

                          Eh goe lief, die je tas al is overpakt!


                          My2cents
                          Jeff
                          Last edited by Digipics357; 9 juli 2005, 07:37.
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                          Comment


                          • #14
                            Re: vakantielensje

                            Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                            welja maar als je topglas koopt, dan primeert kwaliteit. tot je op reis gaat dan?
                            tis niet dat ik er niet mee kan leven hoor
                            tot je op reis gaat, en daar dan 20% van idd. zo denk ik erover.
                            waar anderen daar mss een prosumer gaan nemen daar steek ik die 18-200. op de andere 80% zet ik mijn goed glas.

                            Comment


                            • #15
                              Re: vakantielensje

                              Ook al wil ik nog zo een goede lenzen, ik ga niet op familie reis met een set L lenzen, en al zeker niet op stap met OF een 17-40 of een 70-200, 2x niks waard kwa bereik.
                              Daarom vind ik een wandellenske zoals 18-200, 28-135 of wat dan ook veel beter.
                              verschil is natuurlijk als je alleen of op fotouitstap gaat, dan doe je wat je wil.
                              Maar als ik bijvoorbeeld in Barcelona rondloop, dan is een zak duur gerief een serieuze belasting, en niet enkel het gewicht.
                              misschien laat ik zelfs de reflex thuis dan?

                              Comment

                              Working...
                              X