Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij (studio) werk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp bij (studio) werk

    Graag had ik van mijn vrouw enkele persoonlijke detailfoto's genomen.
    Hoe ik dat moet aanpakken (niet mijn vrouw maar de foto's) wist ik niet,
    tot ik de foto's zag van majorpain en dit ons beiden onmiddellijk aansprak.

    Foto's te bekijken op onderstaande link.

    Hi, De klant heeft besloten ;) het is een drieluik geworden en ik hoop dat jullie ze net zo mooi vinden als de klant vond.... nummer 1 (bekende) nummer 2 nummer 3 laat het commentaar maar komen ;) cheers MajorPain


    Omdat dit voor mij de eerste maal is dat ik zal proberen dergelijke foto's te trekken reken ik op wat hulp van jullie.

    Mijn grootste handicap is dat ik niet over een studio beschik noch studiomateriaal.
    Dus ben ik gedwongen te roeien met wat ik voor handen heb.

    Dat ik hetzelfde resultaat niet kan behalen is logisch, maar met wat hulp van jullie kan ik misschien dicht in de buurt komen.

    Daarom vraag ik jullie advies hoe ik het best mijn toestel instel, wat ik nodig zou hebben van verlichting en eventuele andere benodigdheden.

    Ik dank jullie vriendelijk.
    Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
    De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

  • #2
    Re: Hulp bij (studio) werk

    Ik beschik wel over een studio, maar ik zou ook niet weten hoe ik het moest doen.
    In een studio heb je altijd flitsers. Dat is moeilijk om dan met schaduwen te spelen.

    Als er dus iemand tips heeft... graag, ik wil hier wel een beetje van mee profiteren..

    Heb je bouwlampen?? dat is vaak al een handige lichtbron voor thuis..

    Tuur
    Time is a precious little thing....

    Comment


    • #3
      Re: Hulp bij (studio) werk

      Leyton,
      "Showcase Mensen en Modellen" is er enkel voor het tonen van je foto's. Daarom verplaats ik je vraag even naar een meer geschikt subforum.
      Moderator

      Comment


      • #4
        Re: Hulp bij (studio) werk

        Oorspronkelijk geplaatst door pcwiet
        Leyton,
        "Showcase Mensen en Modellen" is er enkel voor het tonen van je foto's. Daarom verplaats ik je vraag even naar een meer geschikt subforum.
        Moderator

        Mijn excuses en dankjewel
        Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
        De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

        Comment


        • #5
          Re: Hulp bij (studio) werk

          Je kan gebruik maken van een zwarte doek die je ergens vast kan maken ( kleerkast, deur, enz... ).
          De belichting is niet zo erg moeilijk maar wel veel zoekwerk lijkt mij.
          Je kan gerust een bureaulamp gebruiken ( bouwlamp is te fel ) en je zal zeker een statief nodig hebben ( lange sluitertijden ).
          Zoek en speel met het licht door de lamp te verplaatsen ( wees niet bang om de lichtbron te verplaatsen ).
          Zeker niet flitsen !!!
          Dan komt het er op aan om een leuk lijnenspel te maken en een goeie compo te kiezen.
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

          Comment


          • #6
            Re: Hulp bij (studio) werk

            Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
            Je kan gebruik maken van een zwarte doek die je ergens vast kan maken ( kleerkast, deur, enz... ).
            De belichting is niet zo erg moeilijk maar wel veel zoekwerk lijkt mij.
            Je kan gerust een bureaulamp gebruiken ( bouwlamp is te fel ) en je zal zeker een statief nodig hebben ( lange sluitertijden ).
            Zoek en speel met het licht door de lamp te verplaatsen ( wees niet bang om de lichtbron te verplaatsen ).
            Zeker niet flitsen !!!
            Dan komt het er op aan om een leuk lijnenspel te maken en een goeie compo te kiezen.

            Volledig mee eens.

            Zoek nog wat inspiratie-voorbeelden op het net of boek en dan véél oefenen en uitproberen, niet te vlug tevreden zijn, is toch allemaal leuk!!!

            Comment


            • #7
              Re: Hulp bij (studio) werk

              Ik heb onlangs ook zulke foto's gemaakt van een koppel. Blijkbaar is dit in de mode. Niet onterecht.



              Ik heb toen analoog gewerkt , omdat ik persoonlijk analoog Z/W-werk leuker en mooier vind. Ik heb toen gebruik gemaakt van Ilford Delta 3200 filmpjes en gewerkt met een enkele softbox waarvan ik enkel het instellicht gebruikte. Uiteraard met statief werken , want het licht moet erg zwak zijn.
              Ook werken met een lichtmeter.

              Ik heb nog niet veel foto's van die reeks online staan , maar ze komen nog.
              No money , no honey

              Canon EOS 20D - EFS 18 - 55 mm / ES 90 - 300 mm / Sigma EX ASP 24 - 70 mm 2.8 / Canon 50 mm 1.8 / Tamron SP 90 Macro

              Comment


              • #8
                Re: Hulp bij (studio) werk

                Oorspronkelijk geplaatst door Stormtrooper
                Ik heb onlangs ook zulke foto's gemaakt van een koppel. Blijkbaar is dit in de mode. Niet onterecht.



                Ik heb toen analoog gewerkt , omdat ik persoonlijk analoog Z/W-werk leuker en mooier vind. Ik heb toen gebruik gemaakt van Ilford Delta 3200 filmpjes en gewerkt met een enkele softbox waarvan ik enkel het instellicht gebruikte. Uiteraard met statief werken , want het licht moet erg zwak zijn.
                Ook werken met een lichtmeter.

                Ik heb nog niet veel foto's van die reeks online staan , maar ze komen nog.
                DIt is zowat de foto die ik wil berieken.
                Toch nog enkele vraagjes waar ik tot nu nog geen antwoord op kreeg.....
                Hoe stel ik mijn fototoestel in?
                Hoe fel mag het licht zijn ?
                Zal ik bij het gebruik van een stafief (+langere sluitingstijd ) geen last hebben van bewegingsontscherpte?
                Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
                De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp bij (studio) werk

                  In de studio kan je ook werken met de pilootlichten van de flitsers, dan heb je een continue verlichting en hoef je de flitsers niet te gebruiken. Dit heeft een voordeel dat je ook de rasters en reflectors van de flitsen kan gebruiken om aldus te spelen met licht.

                  Verder is proberen de boodschap, het is door te doen dat je de kennis kan vergaren, nu met de digitale fotografie zijn de kosten aan het experimenteren weg, dus wat houdt U tegen om aan de slag te gaan.

                  Wat ik U zou aanraden:

                  - Werk in RAW
                  - Zorg voor een lens die lichtsterk is om een zeer beperkte dof te kunne behalen dus een 50mm 1.4 of een 85 mm F1.8 zie ik hier zeker zitten.
                  - Omdat je met een continue verlichting wil werken ga je met langere tijden zitten dus werken van op een statief is nodig.
                  - De instelling van de camera is uiteraard gewoon manueel, om de volledige controle te verkrijgen.
                  - Het gebruik van een externe lichtmeter kan misschien wel nuttig zijn.


                  MVG, Jeff
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment

                  Working...
                  X