Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

negatieven ingescand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • negatieven ingescand

    Hallo,

    Ik heb gisteren een aantal negatieven (getrokken met analoge NIKON reflex) laten inscannen aan 300dpi formaat 20x30 cm.
    1. Volgens mijn berekeningen moet dat dan foto's van 2362x3543 pixels geven.
    Ik kreeg echter 2240x3360. Dit betekent dat er langs elke kant 61 pixels of 0,51 cm (foto van 20x30) weggevallen zijn.

    2. via adobe photo shop vind ik: image size 118,53 x 97,02 cm met resolutie 72dpi (waarom 72 dpi?)

    3. Wanneer ik een zelfde foto (6,3 MP) van m'n Canon 300D vergelijk met de scan (ca. 8,6 MP) blijkt dat de scan bijlange niet zo scherp is, en geïnterpoleerd lijkt. Hoe kan ik controleren dat de foto niet gemaakt is via een snelle minder scherpe scan en achteraf opgeblazen is via interpolatie??

    Graag advies van jullie, want het heeft me 0,5 euro per scan gekost en zou graag gaan protesteren...

    Bedankt

  • #2
    Re: negatieven ingescand

    1: het is niet abnormaal dat men een zekere marge gebruikt om de negatieven mooi recht te houden, en om geen zwarte rand te krijgen.
    2: 72 DPI is de standaard beeldschermresolutie. Op een scherm van 118,53 x 97,02 cm is jouw foto volledig zichtbaar op 100%.
    3: De negatieven werden ingescand op 2500DPI, dat lijkt hoog maar 4800 DPI (of hoger) is beter. Ook scans vragen nabewerking als je ze perfect wil hebben. Interpollatie zal moeilijk op te sporen zijn voor de gewone gebruiker, vooral als er weinig detail in de foto zit en een goed interpollatie-algoritme gebruikt werd.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #3
      Re: negatieven ingescand

      Oorspronkelijk geplaatst door bartkill
      3. Wanneer ik een zelfde foto (6,3 MP) van m'n Canon 300D vergelijk met de scan (ca. 8,6 MP) blijkt dat de scan bijlange niet zo scherp is, en geïnterpoleerd lijkt. Hoe kan ik controleren dat de foto niet gemaakt is via een snelle minder scherpe scan en achteraf opgeblazen is via interpolatie??
      Is de scan wel goed gedaan?? En analoog naar digitaal op hoge resolutie heeft zéker nabewerking nodig. Ik ben met 1000en dias bezig, en zal nog wel effe bezig zijn. Ben onlangs na 300 terug opnieuw begonnen . Ik had betere software gevonden (is dus ook belangrijk!!!!!) Je ziet op sommige gewoon de korrel van de dia! Dus gescaled op monitor is zéééér proper maar crop of 100% heeft toch zeker nabewerking nodig.

      en kwa kleinere size. pff er zijn dias/neg met gebogen hoekjes en als die neg/dia niet juist in frame-scanner zit, dan heb je dat voor. Ik heb bijne geen enkele met zelfde grootte, dus...

      (zeker zoals ik, als je rond de 5000dpi scans maakt, kom je wel vanalles tegen) -> probleem bij dias is ook dat ze niet volledig vlak in frame zitten, dus een beetje gebogen...)

      Hiermee wil ik je meedelen dat het toch wel wat tijd neemt!
      -=- Light is the key...

      Comment


      • #4
        Re: negatieven ingescand

        bedankt voor jullie reacties, maar het is me toch nog niet duidelijk:

        dpi wil toch zeggen dots per inch?
        Waarom spreken jullie dan van waarden als 2400 /4800 / 5000dpi?
        Dat levert toch immens scherpe foto's op in vergelijking met de 300 dpi waar ik het over had? of bedoelen jullie 2400/4800/5000 pixels over de lengte van het negatief/foto?

        Het is me echter nog niet echt duidelijk hoe het komt dat de foto die digitaal genomen is met een Canon 300D (6,3 MP) scherper (minder korrelig) is dan de foto die ingescand is (300 dpi over foto van 20x30 cm: 2240 pixels x 3360 pixels=7,5 MP) van een negatief afkomstig van opname met een Nikon reflexcamera???

        Kan ik eventueel beide foto's hier posten?

        Comment


        • #5
          Re: negatieven ingescand

          post ze maar anders eens (max 900x900 - 200kb !!!!!)

          ik heb hier scans liggen van 7364x4788 = 35,3mp

          Het is maar om een voorbeeldje te geven.... ik bewerk dan en dan ev resizen of iets anders....
          -=- Light is the key...

          Comment


          • #6
            Re: negatieven ingescand

            geen idee hoe ik dit moet doen

            kan ik ze je e-mailen?

            Comment


            • #7
              Re: negatieven ingescand

              Ik ben er net ook mee begonnen met mijne nieuwe epson 4990.
              Nog maar een paar dia's en jawadde, is niet simpel

              Alvast succes Bart, ik leef met je mee

              Comment


              • #8
                Re: negatieven ingescand

                heb het laten doen voor 0,5 euro per foto bij fotolab, maar resultaat valt tegen... daarom deze vragen....

                Comment


                • #9
                  Re: negatieven ingescand

                  Oorspronkelijk geplaatst door bartkill
                  geen idee hoe ik dit moet doen

                  kan ik ze je e-mailen?
                  http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=29806 Kijk hier eens...
                  -=- Light is the key...

                  Comment


                  • #10
                    Re: negatieven ingescand

                    Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
                    Is de scan wel goed gedaan?? En analoog naar digitaal op hoge resolutie heeft zéker nabewerking nodig. Ik ben met 1000en dias bezig, en zal nog wel effe bezig zijn. Ben onlangs na 300 terug opnieuw begonnen . Ik had betere software gevonden (is dus ook belangrijk!!!!!) Je ziet op sommige gewoon de korrel van de dia! Dus gescaled op monitor is zéééér proper maar crop of 100% heeft toch zeker nabewerking nodig.

                    en kwa kleinere size. pff er zijn dias/neg met gebogen hoekjes en als die neg/dia niet juist in frame-scanner zit, dan heb je dat voor. Ik heb bijne geen enkele met zelfde grootte, dus...

                    (zeker zoals ik, als je rond de 5000dpi scans maakt, kom je wel vanalles tegen) -> probleem bij dias is ook dat ze niet volledig vlak in frame zitten, dus een beetje gebogen...)

                    Hiermee wil ik je meedelen dat het toch wel wat tijd neemt!

                    Vraagje,

                    Hoe houd je je dia's proper en je glasplaat van je scanner?

                    Heb al geprobeerd met die brillendoekjes, maar dat geeft nog meer stofdeeltje

                    Alvast bedankt

                    Comment


                    • #11
                      Re: negatieven ingescand

                      Oorspronkelijk geplaatst door beauceron
                      Vraagje,
                      Hoe houd je je dia's proper en je glasplaat van je scanner?
                      Heb al geprobeerd met die brillendoekjes, maar dat geeft nog meer stofdeeltje
                      Alvast bedankt
                      Van dia's/neg zou ik afblijven, gewoon vuil wegblazen. Vooral oudere kunnen beschadigd worden!! En je glasplaat kuis je gewoon met glasreiniger of brildoekjes... (het is glas hé)

                      Ik gebruik specifiek een DIA/NEG scanner, dus heb geen last van glasplaat... (heb nog geen flatbedscanner gevonden met zelfde kwaliteit als dia/neg scanner! )
                      -=- Light is the key...

                      Comment


                      • #12
                        Re: negatieven ingescand

                        bedankt voor je antwoord.

                        Ik zal eens een andere soort brillendoekje gebruiken en van die dia's, ongeveer 20 jaar oud, alleen het stof afblazen dan

                        Comment

                        Working...
                        X