Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

draaien aan lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • draaien aan lens

    In de handleiding van mn lens heb ik gelezen dat het niet goed is als hij op autofocus staat om hem dan dus te draaien (voor scherpstellen dus) omdat dat niet goed is voor het motortje.

    Kan het veel kwaad als hij dus op AF staat en je draait bv je zonnekap eraf, dan draai je dat gedeelte van de lens toch een beetje zodat je door het motortje heendraait, ook al is het maar een klein stukje.

    Kan dit kwaad?

  • #2
    Re: draaien aan lens

    Je kan het beste het draaiende lensgedeelte tegenhouden zodat die niet draait. Dat kleine millimetertje dat die dan toch beweegt is niet zo erg. Maar ook niet goed.....
    Maar manueel scherpstellen als de lens op AF staat is volledig af te raden.
    Bij het wisselen, en wegbergen , van lenzen zet ik ze altijd op MF (manual focus)

    Groetjes

    Skitch
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: draaien aan lens

      In het fotodiscussie-forum voor beginners verwachten we een foto om over te discussiëren.
      Vandaar de verplaatsing.

      Comment


      • #4
        Re: draaien aan lens

        Hangt eigenlijk af van het type lens. Nikon Silent Wave en Sigma HSM lenzen bvb. mogen zonder probleem manueel bijgesteld worden. Lenzen die geen eigen servo bezitten en die mechanisch vanuit de camera worden aangestuurd mogen niet manueel geactiveerd worden. In dit geval schakelt men op de body van AF naar MF. Hoop dat dit een beetje duidelijk is?

        Comment


        • #5
          Re: draaien aan lens

          Ook bepaalde Canon lenzen zijn bedoeld om verdraaid te kunnen worden met AF aan. Weet zo niet meer welke lenzen het precies zijn.

          Advies is om de handleiding van de lens eens na te kijken of het mag of niet.
          Last edited by ajh; 27 juni 2005, 14:20.
          Groeten,

          Albert Jan

          Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

          Comment


          • #6
            Re: draaien aan lens

            Als de focus-ring draait als de camera focust, dan mag het niet.

            Bij lenzen met een full time AF draait die ring uitwendig dus NIET mee tijdens het auto focussen en speelt het dus geen enkele rol.

            Ik zet net zoals Skitch bij het wisselen de lens op MF als ze niet van full time AF voorzien is!


            Correct me if I'm wrong

            Comment

            Working...
            X