Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tungstenfilm ook verkrijgbaar in hoge ISO?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tungstenfilm ook verkrijgbaar in hoge ISO?

    Tungsten film, een film gebruikt bij kunstlicht kan je die ook krijgen in bijvoorbeeld ISO 1000??? En voor een daylightfilm?

    En hoe zit dit met de instelling op je digitaal toestel en ISO?


    Greetz, RonnyE

  • #2
    Re: Tungstenfilm ook verkrijgbaar in hoge ISO?

    'k Begrijp de vraag niet.....

    Tungsten film gaat bj mijn weten niet tot 1000 ASA . Bij daglicht een filter gebruiken.

    Digitaal doet de white balance (al of niet auto ) het werk voor jou.


    Skitch
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: Tungstenfilm ook verkrijgbaar in hoge ISO?

      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch
      'k Begrijp de vraag niet.....

      Tungsten film gaat bj mijn weten niet tot 1000 ASA . Bij daglicht een filter gebruiken.

      Digitaal doet de white balance (al of niet auto ) het werk voor jou.


      Skitch
      Die vraag kan gesteld worden maandag op mijn examen Maar ik redeneer als volgt: Een tungsten of ook kunstlichtfilm wordt gebruikt bij situaties met kunstlucht. Dit vereist dikwijls een langere sluitertijd wat dus in feite gecompenseerd dient te worden met een lage ISO waardoor dus hooggevoelige tungsten films niet voorkomen.

      Aloewel ik ergens eens iets van een 800T tungstenfilm gezien heb maar weet het niet meer...

      Greetz, RonnyE

      Comment


      • #4
        Re: Tungstenfilm ook verkrijgbaar in hoge ISO?

        Bedenk ook dat als je met kunstlicht fotografeert er meestal minder licht voorhanden is dan met daglicht.

        Met de (daglicht) filter erop heb je dan nog zoveel licht over dat er geen langere sluitertijd nodig zal zijn...............

        Groetjes

        Skitch
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: Tungstenfilm ook verkrijgbaar in hoge ISO?

          Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
          Tungsten film, een film gebruikt bij kunstlicht kan je die ook krijgen in bijvoorbeeld ISO 1000??? En voor een daylightfilm?

          En hoe zit dit met de instelling op je digitaal toestel en ISO?


          Greetz, RonnyE
          Tungsten negatieffilm kun je enkel krijgen tot ISO 400 van Fuji.
          Zij leveren voor de filmindustrie, dus niet voor fotografie, ook nog een ISO 500 film. Wat Kodak betreft weet ik niet of die nog kunstlichtrolletjes leveren voor fotografie.
          Bedenk wel dat tegenwoordig die enkel nog gebruikt worden en leverbaar zijn voor filmindustrie, dus voor analoge fotografie bijna niet meer te vinden.
          Beter is een goede daglichtfilm, (dus je standaard negatieffilmpje), waarbij je een goede filter (nummer ontsnapt me, maar is een blauwfilter) waardoor je je film kunt gebruiken onder kunstlicht (= GEEN TL lampen of halogeenspotjes).

          Digitale fototoestellen stel je in met je witbalans.

          Comment


          • #6
            Re: Tungstenfilm ook verkrijgbaar in hoge ISO?

            Dank je wel voor de uitleg iedereen

            De vraag voor examen was namelijk of je de tungstenfilm ook in hoge iso kunt krijgen.

            Greetz, RonnyE

            Comment


            • #7
              Re: Tungstenfilm ook verkrijgbaar in hoge ISO?

              Kodak ektachrome 320T is een 320ISO film, zo uit het hoofd de snelste. De meeste tungsten films werken optimaal met wat langere sluitertijden; vanaf 1/60 of nog langzamer zijn ze over het algemeen beter qua kleur dan bij hogere sluitersnelheden. Overigens kun je de meeste tungsten films niet zo best meer pushen; je krijgt dan allerlei kleurschiftingen en snel een grove korrel. Een snelle daylight film met een filtertje ervoor doet het over het algemeen beter.

              Comment

              Working...
              X