Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sneeuwtips?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sneeuwtips?

    Volgens de laatste weerberichten krijgen we volgende weekend sneeuw over ons heen.

    Heeft er iemand 'sneeuwtips' hoe je het beste foto's neemt van sneeuwlandschappen e.d.

    Ik ben nog niet zo thuis met sluitertijden en diafragma's... en ik wil m'n kans niet verkijken dit weekend.

    Alvast bedankt
    TOM

    -------------------------
    http://www.aerobel.be.tf
    aeroBEL -Belgian Aviation
    -------------------------

    | www.fototbr.be - Huwelijksfotograaf en freelance persfotograaf voor het Brugsch Handelsblad/Krant van West-Vlaanderen |
    100% Canon - 50% Mac - 25% Strobist

  • #2
    De onder of bovenbelichting is even zo belangrijk!
    Je ziet namelijk vaak op foto's dat de sneeuw niet wit is maar grijs.
    Echter zegt de een dat je moet onderbelichten omdat je belichtingsmeting wordt gefopt omdat die (iets van) 18% grijs meet. Terwijl ik dan zoiets zou hebben dat je juist moet overbelichten?!?! Maar ik weet het dus ook niet.

    Wat is het nou precies?

    Goede vraag dus en ik weet zeker dat er mensen hier zijn die het weten.

    Groet,

    Richard.


    Comment


    • #3
      Om te voorkomen dat sneeuwlandschappen grijs zijn op foto, moet je inderdaad een beetje overbelichten, en volgens deze site wel 1.5 tot 2 stops: http://www.luminous-landscape.com/exposing_snow.htm.

      Als je camera een histogram functie heeft, heb je al direct een beter idee of je foto onder of over belicht is. En als je bracketing gebruikt, zal er altijd wel één goeie tussen zitten

      mvg,
      Bob
      [ http://photos.explore.be/ ]
      mvg,
      Bob

      Comment


      • #4
        ok, nu nog even wachten op de sneeuw en we kunnen de tips uit proberen.

        TOM

        -------------------------
        http://www.aerobel.be.tf
        aeroBEL -Belgian Aviation
        -------------------------

        | www.fototbr.be - Huwelijksfotograaf en freelance persfotograaf voor het Brugsch Handelsblad/Krant van West-Vlaanderen |
        100% Canon - 50% Mac - 25% Strobist

        Comment


        • #5

          Om te voorkomen dat sneeuwlandschappen grijs zijn op foto, moet je inderdaad een beetje overbelichten, en volgens deze site wel 1.5 tot 2 stops: http://www.luminous-landscape.com/exposing_snow.htm.

          Als je camera een histogram functie heeft, heb je al direct een beter idee of je foto onder of over belicht is. En als je bracketing gebruikt, zal er altijd wel één goeie tussen zitten

          mvg,
          Bob
          [ http://photos.explore.be/ ]
          Bob, bedankt voor de bruikbare tips en de link!
          Nu inderdaad wachten op de sneeuw.

          Groet,

          Richard

          PS. Ik heb een E10 dus ik heb die Histogram functie maar die gebruikte ik niet echt....toch maar eens doen dus.

          Comment


          • #6

            Als je wil weten of je soms een correctie moet toepassen of niet gebruik ik soms een gemakkelijk trukje.Ik gebruik m'n hand als een soort grijskaart, nml je hou uw hand voor de lens (niet te dicht maar dat je hand toch de helft van het beeld vult) en meet dan normaal, als het verschil te groot is, correctie toepassen. Je hand kun je als basis (soort grijskaart) gebruiken voor belichting , eventueel met toepassen van een correctie. Bij sneeuwlandschappen inderdaad steeds overbelichten ! (oefen mischien eens door gewoon iets te fotograferen die op een wit vel papier ligt, dan zie je direkt dat men verplicht is om een +EV (overbelichting of grotere opening of langere sluitertijd) toe te passen.
            Succes en nu maar hopen dat het sneeuwt....

            Vince

            daVinci
            www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

            Comment


            • #7
              Even een newbie vraagje:
              Sneeuw kaatst toch het zonlicht terug, er is dan toch meer licht dan normaal?
              Waarom moet je dan overbelichten? ik dacht toch eerder onderbelichten?...



              Regards,

              Ronald Konings
              Met vriendelijke groeten,
              Ronald
              www.konings.biz

              Comment


              • #8
                Fotografeer je iemand die in de sneeuw staat, zal die bij automatische belichting te donker (= onderbelicht) op de foto staan.
                De camera krijgt een zee van licht binnen en "denkt" of a) Diafragma zeer klein maken ! ( denk maar aan de ogen van een poes in fel zonlicht ) of b) de sluitertijd verkorten. De persoon die jij echter wil fotograferen weerkaatst echter NIET zo veel licht... dus zal je iets moeten overbelichten.

                Marc
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Hoi Marc,

                  Bedankt voor je snelle reactie!
                  Ik snap het nu helemaal!
                  bedankt!

                  Regards,

                  Ronald Konings
                  Met vriendelijke groeten,
                  Ronald
                  www.konings.biz

                  Comment


                  • #10
                    Problemen met onder- en overbelichting bij lichte en donkere vlakken zijn vaak een bron van verwarring. Bekijk het daarom op de volgende manier: Zelfs de slimste belichtingsmeter weet niet dat sneeuw juist wit is. Als deze een groot wit vlak meet, denkt de meter dat dit te wit is en zal terugdraaien (vandaar dat de sneeuw dus als een grijze deken op de foto terecht zal komen). Bij donkere vlakken hetzelfde/omgekeerd: de meter weet niet dat het vlak donker moet zijn en zal het wat belichting betreft dus opkrikken.

                    Moeilijker zijn situaties waarbij je bv een foto maakt van iemand vlak naast een raam (dat ook op de foto zichtbaar is), waardoor het daglicht naar binnen valt. De meter zal he raam als groot licht vlak zien en het licht terugdraaien, wat soms goed is (anders krijg je een foto met een wit raam met witte buitenlucht). Het risico bestaat dan echter dat je onderwerp te donker wordt (bv de zijde van het gelaat die niet naar het raam is gericht). Je kunt dan proberen te belichten op deze zijde van het gelaat (ontspanner half ingedrukt houden en daarna opnieuw richten) of gebruik maken van bracketing. Kies dan indien mogelijk 5 foto's (bv -0,7 -0,3 0, +0,3 +0,7). Ik heb zelfs eens een montage geprobeerd van een -0,7 en +0,3 (voor raam en de persoon), maar dat lukt niet altijd en is in elk geval veel werk.


                    Erik

                    Comment


                    • #11
                      Hoi Erik,

                      Dat was ook een goede tip.
                      Ik ben volgende week vrij, dus dan kan ik alles eens op m'n gemakje proberen
                      Er is tenslotte toch niet veel te doen met Kerst he


                      Regards,

                      Ronald Konings
                      Met vriendelijke groeten,
                      Ronald
                      www.konings.biz

                      Comment


                      • #12
                        Als het tenminste sneeuwt

                        Comment


                        • #13
                          Ze hebben nochtans een witte kerst beloofd!!!

                          Eerst zien dan geloven

                          Greets banderas

                          MY JETPHOTOS
                          ONLINE!!!

                          Comment


                          • #14
                            Het ziet ernaar uit dat ze hun belofte gaan houden!

                            Zan
                            Canon G1
                            Zan
                            Canon G1

                            Comment


                            • #15
                              Sneeuwtips of fototips voor in de sneeuw ?

                              Heel simpel voor diegene die niet zo thuis zijn in "fotografie" en aangezien de mogelijkheden van het digitale fotograferen: maak meerdere opnamen met onder- en overbelichting, lees de handleding van je fototoestel eens door, daar staan meestal ook wel een paar handige tips in, bezoek eens een paar digi-fotosites, maar vooral: EXPERIMENTEREN is de boodschap.
                              Kan toch geen probleem zijn ? Het kost trouwens niks die paar "extra foto's"...

                              Succes allemaal !

                              N.B. Dit kan voor de "echte" fotografen onder ons een onzinnig commentaar lijken, maar in mijn 28 jarige ervaring als fotograaf heb ik geleerd dat men al doende leert ?

                              Comment

                              Working...
                              X