Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enkele waarschijnlijk domme vraagjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Enkele waarschijnlijk domme vraagjes

    Enkele vraagjes waar jullie waarschijnlijk allemaal het antwoord op weten, maar ik dus niet...
    - Ik heb een Nikon kitlens met f/3.5-4.5. Hoe komt het dat ik de f-waarde op mijn D70 dan kan instellen van 3.8 tot 22 ?
    - Met welk programma bewerken jullie foto's die in RAW genomen zijn ? Een met de D70 meegeleverd programma ? Kan je dit met Photoshop en indien niet, waarin verschilt de bewerking van RAW-foto's dan met een PS-bewerking ?

    Jullie merken waarschijnlijk terecht op dat ik maar een beginnelingske ben..

    edit mod
    Welkom foto-amateur
    je vraag gaat over verschillende zaken ( lens, fotobewerking ).
    Daarom verplaats ik deze topic even naar "algemeen"
    mvgr
    Jo(han)
    Last edited by Jo; 12 juni 2005, 22:52.

  • #2
    Re: Enkele waarschijnlijk domme vraagjes

    De kitlens heeft een variabel diafragma: dit betekent dus dat het diafragma verkleint naarmate je een grotere brandspuntsafstand neemt. Bij de kitlens is dit dus op 18mm f3,5 en op 70mm f4,5 daartussen zijn er ook brandpuntsafstanden bv. 24mm waar je een diafragma van 3,8 krijgt

    Je RAW foto's kan je bewerken met het Nikon view programma, maar de mogelijkheden zijn daar eerder beperkt. Met PS heb je veel meer mogelijkheden: de voorwaarden zijn wel dat je minimum PS CS (8) hebt, en dat je de (gratis) update hebt geinstalleerd.

    Comment


    • #3
      Re: Enkele waarschijnlijk domme vraagjes

      - Ik heb ook een 18-70 kitlens, maar kan de F-waarde gewoon tot 3,5 terugdraaien. maar op 24 mm komt deze tot 3.8. Op 70 mm 4.5
      - Voor de foto's in NEF (is Nikons RAW formaat) gebruik ik Photoshop Elements (das nog een betaalbare versie van Photoshop)
      Deze heeft een import functie met direct een mogelijkheid de witbalans aan te passen.
      Visit my website

      Comment


      • #4
        Re: Enkele waarschijnlijk domme vraagjes

        Wat bedoel je met het Nikon view programma ?

        Comment


        • #5
          Re: Enkele waarschijnlijk domme vraagjes

          Dat is het programma dat jer gratis bijgeleverd krijgt. Als je de CD niet meer hebt, kanje het ook donwloaden op de website van nikon http://www.europe-nikon.com : eerst registreren bij technische ondersteuning. Daar kan je trouwens ook de firmware updates voor je camera vinden

          Comment


          • #6
            Re: Enkele waarschijnlijk domme vraagjes

            Voor RAW bewerking is er de origineele betalende software van Nikon: Nikon capture 4.2 Dit programma is het beste wat bestaat voor RAW. Nikon view is vrij maar meer beperkt qua mogelijkheden. PS CS kan dit ook ( bijna alles) maar Nikon Capture 4.2 is nog beter.

            Frans

            Comment


            • #7
              Re: Enkele waarschijnlijk domme vraagjes

              Ik ben ook maar een beginner, maar als ik me niet vergis heb je nog steeds geen antwoord gekregen op de vraag hoe het komt dat je op je D70 "22" kan instellen. Ik doe een poging:
              Die 3,5-4,5 die op de lens staan zijn de maximale diafragma's van de lens bij bijbehorende brandpuntsafstand 18-70. Je kan het diafragma natuurlijk altijd kleiner maken. Dit doe je door het getal op je toestel te verhogen. Als je dus 22 instelt zal je een heel klein diafragma hebben en dus een zeer beperkte lichtinval.
              Spreek me tegen als ik ernaast zit...
              Apple Inc. rulez

              Comment


              • #8
                Re: Enkele waarschijnlijk domme vraagjes

                Ik ken je probleem als beginner, zelf ben ik een tweetal jaren geleden met fotografie. Toen heb ik heel veel gelezen en overwogen om avondschool fotografie te volgen, maar met een druk agenda was dit moeilijk.
                Daarom ben ik lid geworden van een fotoclub en daar kan je heel veel leren. In de beginne voel je je wel een ware dommerik, maar al snel beginnen je foto's al veel beter uit te zien.
                Dus zou ik zeggen lees veel dit forum en boeken en wordt eventueel lid van een fotoclub, maar vooral oefen veel.
                www.bartdeweer.be

                Comment


                • #9
                  Re: Enkele waarschijnlijk domme vraagjes

                  Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
                  Voor RAW bewerking is er de origineele betalende software van Nikon: Nikon capture 4.2 Dit programma is het beste wat bestaat voor RAW. Nikon view is vrij maar meer beperkt qua mogelijkheden. PS CS kan dit ook ( bijna alles) maar Nikon Capture 4.2 is nog beter.

                  Frans
                  Ergens op dit forum meen ik gelezen te hebben dat Nikon Capture soms wel traag is. Klopt dit? Is NC trager dan PS CS?

                  Indien ik precies zou weten waarin NC zich kan onderscheiden tov. PS CS, dan zou ik mss. overwegen om over te stappen, maar tot vandaag ben ik nog steeds niet overtuigd...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Enkele waarschijnlijk domme vraagjes

                    Hoe geraak je trouwens aan Nikon Capture?

                    Op de CD van mijn D70s staat enkel een trial. Ik heb al op de site van Nikon gezogd, maar ik heb tot nu enkel info over het programma gevonden en geen manier om het aan te schaffen
                    Er zou ook een plug in bestaan voor Nikon Capture met 75 filters. Weet iemand hier meer van? Hoe geraak je daar aan?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Enkele waarschijnlijk domme vraagjes

                      Naast Nikon Capture en de RAW-plugin voor PS bestaan er nog een hele reeks andere programma's die RAW kunnen omzetten. Ikzelf heb gekozen voor Capture One LE, maar er zijn ook nog Bibble, Breezebrowser, Rawshooter (is zelfs gratis als ik me niet vergis) en waarschijnlijk nog wel wat andere.
                      Van de meeste kun je een demo van een aantal dagen downloaden. Ik zou je aanraden om dit te doen en dan uiteindelijk die te kiezen die je het best ligt.
                      Nikkon D7000 • Nikkor AF-S 35mm f1.8G • Nikkor 50mm f1.8D • Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G • Sigma 70-200 F2.8 & converter 1.4x • SB-600
                      Website: http://www.matthieucalu.be - vernieuwd!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Enkele waarschijnlijk domme vraagjes

                        Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                        Ergens op dit forum meen ik gelezen te hebben dat Nikon Capture soms wel traag is. Klopt dit? Is NC trager dan PS CS?

                        Indien ik precies zou weten waarin NC zich kan onderscheiden tov. PS CS, dan zou ik mss. overwegen om over te stappen, maar tot vandaag ben ik nog steeds niet overtuigd...
                        Kijk, dit zijn 2 totaal verschilende tools. Nikon capture is bedoeld om de beste mogelijke beeldkwaliteit te halen uit de RAW file en optimaal voor de gebruikte camera. Voor de Nikon gebruikers is dit de beste tool ( kwalitatief) niet de snelste en idd je moet een krachtige computer hebben met vooral veel ram geheugen. ( minstens 1 Gb)
                        PS is een photo editor programma, het beste in zijn klasse.
                        Vele Canon gebruikers zoeken naar andere tools voor hun RAW files omdat Canon geen supertools leverd. Die gebruikers gaan natuurlijk andere RAW convertors verkiezen en dit is normaal. Maar voor de Nikon gebruikers blijft Nikon Capture de beste kwalitatieve tool.
                        Ik doe alle voorbereidingen in Nikon capture, heb een 3.2 GHz PC met 1Gb DDR ram en voor een D100 ( of D70) is die snelheid perfect. Het zijn vooral de gebruikers voor de D2X die met grotere files snelheidsproblemen ondervinden.
                        Capture 4.2 moet je gewoon kopen of bestellen bij de levenranciers van de camera. Via het batch comando kun je heel snel en automatisch alle RAW files reeds voorbewerken om nadien geselecteerde files stuk voor stuk optimaal naar je behoefte te optimaliseren. Capture 4.2 is de digitale doka ter vervanging van de analoge doka.
                        PS is verder aan te bevelen voor alle verdere bewerkingen met layers, resize, logo, kaders, enz. Met de recente plugins kun je ook de RAW files bewerken met ik vind het heel wat minder confortabel dan de capture 4.2

                        Frans

                        Comment


                        • #13
                          Re: Enkele waarschijnlijk domme vraagjes

                          Thx voor de heldere uitleg Frans!

                          Comment

                          Working...
                          X