Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Yashica electro 35 GSN

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Yashica electro 35 GSN

    Ik vind net deze camera terug, tijdens het kasten opruimen. Ik meen die ooit te hebben gekocht beginjaren 1970, en heb er toendertijd veel plezier aan beleefd.. Ik wist niet eens meer dat dit ding hier nog ergens rondslingerde.
    Iemand ervaring met die camera, en zou het de moeite lonen om die terug te proberen in gang te krijgen. De batterij is natuurlijk levenloos
    De lens die erop zit is Color-Yashinon DX 45mm 1:1.7

  • #2
    Re: Yashica electro 35 GSN

    Zit die lens er op met schroefdraad of kan ze er gewoon af?

    Zo ja, dan kan je ze omgedraaid gebruiken op een andere lens om als macro outfit te gebruiken. Een twee goedkope vastgelijmde Cokin filteradapterhouders erop en klaar is kees...

    Comment


    • #3
      Re: Yashica electro 35 GSN

      Die lens zit vast. Ik heb ondertussen al een website gevonden, speciaal over deze reeks camera's.
      Yashica Electro 35 User guide, Yashica Electro Battery Adapter, Yashica Illustrated Chronology, 35mm Yashica Rangefinder Cameras, Mercury battery eliminator, All Yashica camera models battery chart


      Daar zit nog een hoop leeswerk in

      Comment


      • #4
        Re: Yashica electro 35 GSN

        Heh, leuk om zoïets terug te vinden. Ik zoek zelf al een tijdje naar een goedkope rangefinder, en die yashica 35 GSN staat hoog op het lijstje, samen met een paar Voightlander modellen of een Canonet. Leica is uiteraard veel te duur.

        Als je zou besluiten dat je hem niet meer nodig hebt mag je me altijd een berichtje sturen, ik zou hem dan met plezier van je overnemen voor een redelijke prijs.

        Comment


        • #5
          Re: Yashica electro 35 GSN

          Wow, deze topic is best oud, maar wie niet waagt blijft maagd, nietwaar?

          Ik heb thuis ook nog een Yashica Electro 35, waarschijnlijk van mijn pepe zaliger. En ik zou deze graag terug in leven krijgen (vreemd genoeg verkeert de batterij nog in topconditie).
          Weet er iemand of het toestel werkt met de huidige filmrolletjes?
          Tips voor aperture en exposure instellingen of zet je hem het best op automatisch?
          En mijn laatste vraag waarvoor dient de ASA film speed setting ring?
          www.matthiasengels.be www.facebook.com/livepics.be

          Comment


          • #6
            Re: Yashica electro 35 GSN

            Niemand met tips & tricks?
            www.matthiasengels.be www.facebook.com/livepics.be

            Comment


            • #7
              Re: Yashica electro 35 GSN

              De kleinbeeld film rolletjes zullen zeker nog werken.
              Als ik goed voor heb is er toch een lichtmeter, zelf had ik vroeger een Minister D, voorloper van jou toestel met bovenop een lichtmeter.
              De ASA is wat nu ISO is, zie tabel hier.
              Mvg,
              SW
              BD1071BE

              Comment


              • #8
                Re: Yashica electro 35 GSN

                Oorspronkelijk geplaatst door Matt10 Bekijk bericht
                Niemand met tips & tricks?
                Ik heb ook een Minister D en volg momenteel een 35 op Ebay.
                Eén ding hebben alle Yashica paralaxen gemeen en dat is de bediening.
                Hier (klik) vind u een online instructieboekje.
                Toch eerst eens kijken of de lichtafdichtingen nog intact zijn voor je een rolletje schiet.
                Nieuwe dichtingen, mocht het nodig zijn, kunt u ook op Ebay vinden (klik).



                Grtz, RF
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Yashica electro 35 GSN

                  Ok, bedankt!
                  www.matthiasengels.be www.facebook.com/livepics.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Yashica electro 35 GSN

                    ik heb op de rommelmarkt ook een elektro 35 gekocht maar het is geen GS ... ik weet niet wat juist het verschil is maar er zit in ieder geval geen batterij in en blijkbaar zijn die niet meer te krijgen volgens fotozaak in de buurt .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Yashica electro 35 GSN

                      De batterijen zijn gemakkelijk te vervangen door andere hedendaagse varianten, als ik me goed herinner 1 CR2 en 2 4LR44 (google eens om zeker te zijn, ben momenteel te lui om 'm open te doen). Draai rond de kleinere 4LR44's een stukje karton zodat ze niet te veel speling hebben. De lichtmeter op het toestel is echt fantastisch, ook in moeilijker omstandigheden. Zeer betrouwbaar. De lens is fantastisch trouwens, ook op f1.7.
                      Er is inderdaad een probleem met de light seals, die moeten zeker vervangen worden. Met het juiste materiaal is dit echter heel simpel.
                      Er is weinig verschil tussen de GS en de GSN, de GSN is de recentste versie, maar deze werd ook gemaakt in Hong Kong (i.t.t. Japan) en deze zouden van iets mindere kwaliteit zijn.

                      Geniet ervan, ik vind deze camera's fantastisch.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Yashica electro 35 GSN

                        Die toestellen zijn zeker fantastisch, ik zou mij wel een digitale versie ervan willen.
                        Maar ja dan moet je bij Leica zijn, echter mijn portefeuille kan daar niet tegen.

                        PS: Ondertussen een Electro 35 GSN gekocht op 2de Hands in uitstekende staat met werkende batterij, enkel de vertragingshendel kan ik niet bewegen.


                        Grtz, RF
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment

                        Working...
                        X