Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geposte foto's bewerken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geposte foto's bewerken

    Beste mensen,

    Ik vroeg me af wat het beleid hier is m.b.t. het bewerken van foto die gepost zijn (als dat er uberhaupt is). Ik moet zelf zeggen dat ik er niet al te blij mee ben wanneer mensen ideeën hebben om een foto naar hun eigen idee mooier te maken of gewoon om een probeersel te laten zien en dit ook uitvoeren + posten zonder het eerst te vragen. Het komt er dus op neer:

    Vinden jullie mij hierin een zeikerd of zijn er meer mensen die liever hun foto zo laten zoals ze zijn totdat men toestemming geeft met bijv. "Mochten jullie nog leuke ideeën hebben met deze foto dan zie ik dat graag" of "Ik ben erg benieuwd naar jouw idee ja".

    Btw. Voor degene die dit al hebben gedaan met mijn foto('s): No Offence
    Last edited by Maurice1234; 6 juni 2005, 08:46.


  • #2
    Re: Geposte foto's bewerken

    ik heb er zelf niet echt een probleem mee. Foto's die ik op internet plaats zijn 99% zonder exif.. dus als het er op aan komt kan ik "bewijzen" dat foto van mij is.... (dit dus in het geval dat de "verbeterde" foto ergens anders ook op het net komt) over het prutsen en verbeteren van foto's.... wel... soms leer ik er wel van en ik heb het nu niet nagekeken, maar over het algemeen plaatst de persoon die foto bewerkt heeft er wel iets bij in de zin van "als je niet wilt dat de foto hier staat, zeg het en ik haal hem direct weg"...

    Mvg
    Frans

    Comment


    • #3
      Re: Geposte foto's bewerken

      Oorspronkelijk geplaatst door Snarfie
      Foto's die ik op internet plaats zijn 99% zonder exif.. dus als het er op aan komt kan ik "bewijzen" dat foto van mij is....
      Dit vind ik wel een goed idee Mits deze exif dan weer niet zelf aan te maken is

      Comment


      • #4
        Re: Geposte foto's bewerken

        mm, goeie vraag... weet ook niet of het mogelijk is om exif ergens bij te voegen / na te maken.

        Comment


        • #5
          Re: Geposte foto's bewerken

          Persoonlijk vind ik het niet erg als er iemand zich geroepen voelt om een foto van mij te verbeteren. Ik houd er voor mezelf rekening mee, dat elke foto die m'n pc verlaat gebruikt kan worden. Als je bij een geposte foto vraagt om hem niet te bewerken moet dit uiteraard gerespecteerd worden. Op dit forum zie je dan ook steeds in zo'n geval de vermelding erbij staan, dat indien men er niet akkoord mee is, de foto direct verwijderd zal worden.

          Btw, exifgegevens zijn snel en simpel te "enten" van de ene foto op een andere.
          D70 + 18/70

          Comment


          • #6
            Re: Geposte foto's bewerken

            Het gegeven alleen al dat je een foto toont op belgiumdigital in een forumonderdeel anders dan showcase wil zeggen dat je een beoordeling vraagt van jouw foto.Deze beoordeling houdt in dat je een verbale beoordeling kunt krijgen of een beoordeling door je foto aan te passen als zijnde een voorbeeld om je iets te tonen. Ik denk ook dat er in showcase de eerste foto nog moet worden aangepast.Zover ik weet is dit nog niet gebeurt. Dus door een foto te posten en om een beoordeling te vragen kun je je er aan verwachten. Indien je niet wenst dat je foto "verandert" wordt vermeldt je best dit gegeven bij je posting. Zo blijft iedereen tevreden.

            Groetjes

            JO
            Groetjes
            ----JO

            Comment


            • #7
              Re: Geposte foto's bewerken

              in showcase gebeurt het soms ook (vb)... maar inderdaad.. ook bijna altijd met de vermelding dat deze direct verwijderd wordt als men er niet mee eens is.

              Comment


              • #8
                Re: Geposte foto's bewerken

                Eerlijk gezged heb ik liever dat iemand met opbouwende kritiek en evt. aanpassing komt, dan dat iedereen roept dat het geweldig is of erger, helemaal niets zegt

                Kritiek en ook aanpassingen kun je meenemen in je ervaringen, dus wat dat betreft heb ik er persoonlijk geen enkele moeite mee. Bovendien is een echte Exif heel moeilijk aan te maken, dus wat de eigendomskwestie betreft zal het wel los lopen.
                Groeten,

                Albert Jan

                Website AJH
                lidnummer: BD0371NL

                Comment


                • #9
                  Re: Geposte foto's bewerken

                  Ik post mijn foto's op het, dus iedereen mag er mee doen wat hij of zij wil...zolang ik er niet bij vermeld dat aan die bepaalde foto niets veranderd mag worden.
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geposte foto's bewerken

                    Oorspronkelijk geplaatst door Snarfie
                    in showcase gebeurt het soms ook (vb)... maar inderdaad.. ook bijna altijd met de vermelding dat deze direct verwijderd wordt als men er niet mee eens is.
                    Wat hier gebeurt is dat de degene weet dat zijn foto op sommige punten beter had gekund. Andere mensen reageren hierop met een reactie + nieuwe foto van "Kijk, wat je beter had gewild aan deze foto. Kan ook prima bereikt worden met een aantal digitale bewerkingen".

                    De bewerkingen waar in op doel (zo komt het op mij over) is het bewerken van jou foto tot een eigen artistiek kunst stukje terwijl dat niet echt inhaakt op de orginele vraag stelling. Wat ik zelf nog wel eens heb is dat ik eens een idee krijg over een bepaalde bewerking tot een eigen digitaal kunstwerk. Daarvoor moet je natuurlijk wel een de goeie foto hebben (en dat kan vaak lang duren). Mocht zo'n foto die een beetje in jouw idee past op zo'n forum als hier terecht komen dan is het vaak erg veleidelijk om deze dan te gebruiken en te laten zien van "Kijk, met jouw foto kan je ook nog dit, dit & dit doen".

                    Is het een beetje te begrijpen
                    Last edited by Maurice1234; 6 juni 2005, 09:50.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geposte foto's bewerken

                      Persoonlijk zal ik er nooit voor kiezen andermans foto te nemen, die te bewerken en weer terug te plaatsen, ook niet als dit slechts ter illustratie dient bij een bepaald betoog. De zaak wordt anders als iemand er expliciet om vraagt natuurlijk.

                      Persoonlijk heb ik er ook niet zo veel problemen mee als dat zou gebeuren met mijn fotos, mits dat tot doel heeft een bespreking of beoordeling te verduidelijken; een andere uitsnede bijvoorbeeld kan prima.

                      Anyway, de meeste fotos die hier geplaatst worden zijn al bewerkt. Kleuren, gradaties, verscherpingen, verkleiningen etc. etc. Om daar van te vertrekken om iets te illustreren (anders dan een uitsnede!) is vrij zinloos IMHO.

                      Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
                      Ik post mijn foto's op het, dus iedereen mag er mee doen wat hij of zij wil...
                      Zo lang je er maar niet vanuit gaat dat anderen er net zo over denken heeft niemand daar bezwaar tegen denk ik .
                      Last edited by Joost; 6 juni 2005, 09:33.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geposte foto's bewerken

                        Persoonlijk vind ik dat je van andermans fotos moet afblijven , tenzij deze persoon expliciet vraagt om ze te bewerken.
                        Fotograferen is een gevoelskwestie, en je doet daarmee niet wat je wil vind ik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Geposte foto's bewerken

                          Waar ik dus bijv. op doel is zoiets als dit:

                          Lees eerst deze reactie van Hendrik:
                          http://forum.belgiumdigital.com/show...68&postcount=6

                          En dan deze bewerking + motivatie van Medidoc:
                          http://forum.belgiumdigital.com/show...55&postcount=3

                          Daarna weer een bewerking van Hendrik:
                          http://forum.belgiumdigital.com/show...77&postcount=9

                          Het is hier dus zo dat eerst Hendrik -> Medidoc op een idee brengt voor een bewerking. Deze laat hij ook zien, daarna komt na de reactie van Medidoc -> Hendriks weer met zijn idee. In beide van mijn topics vraag ik hier niet om en is het naar mijn idee niet echt een toevoeging aan het hele verhaal. Dit voorbeeld is naar mijn idee dus puur artistiek spelen met mijn foto dan dat het iets van een leer moment is.


                          Ik wil hierbij wel aanmerken dat ik het erg netjes vind van Hendrik dat deze aangeeft dat die de foto verwijderd als ik er problemen mee heb . Ik wil hun ook beide niet beledigen ofzo maar door middel van deze voorbeelden wil ik graag jullie duidelijk maken waar ik op doel.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Geposte foto's bewerken

                            als het over eigendom gaat: voer gewoon een logo in, of je naam...
                            uiteraard, dat is ook weg te werken, maar alles is zomaar over te nemen. al wat publiek is, kan gewoon zomaar van eigenaar veranderen. wil je dat niet, zet dan je internet-abonnement stop. dit is gewoon inherent aan internet....

                            maar dat is naast de kwestie denk ik (dit als reactie aangezien het wel even werd aangehaald)


                            ik ben voor zulke bewerkingen. de ene schrijft neer hoe je met je instellingen tot een betere foto had kunnen komen, maar daar zie je niet mee dat de foto echt beter had kunnen zijn. aangezien je niet altijd in dezelfde setting vertoeft (stel foto van in de VS, en je bent nu thuis), kan je gewoon niet terug, om even een groter diafragma toe te passen.

                            dan komen de bewerkingsprogramma's zeer van pas !!! en ook daarmee kan je veranderingen doorvoeren, met de foto zoals hij is getrokken, en zoals jij hem hebt. vermits je niet terugkan, of vermits de belichting intussen veranderd is, etc., ben je niet altijd iets met: gebruik een langere sluiter. uiteraard is dat een zeer goede tip voor het vervolg, maar je kan niet altijd visueel jezelf voorstellen wat het effect zou zijn op de totale waarde van de foto.

                            met PS-bewerkingen zie je dan weer wel direct een resultaat. daaruit leren vele andere BD'ers, en ook de originele poster.

                            er zijn nu eenmaal twee soorten bewerkingen: instellingen veranderen, of met dezelfde foto werken, en in PS bewerken. wil je dat laatste niet, zet het er dan bij. want dan verwijs ik naar het 'eigendomsgedeelte': op internet, levert gewoon publiek gevaar op, wat gewoon inherent eraan is geworden. misschien jammer, maar het is nu eenmaal zo...


                            even nog melden: stel nu dat iemand met zijn bewerking van een foto van jou, een nieuw topic opent, dan vindt ik het iets te ver gaan....



                            ps: ik vermoed dat hendrik zijn eigen foto deels heeft vernield, door die enorm grote signature met jouw naam.....vermoedelijk heeft hij dat met opzet gedaan, als gebaar...

                            You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                            [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                            Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                            Comment


                            • #15
                              Re: Geposte foto's bewerken

                              Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
                              dan komen de bewerkingsprogramma's zeer van pas !!! en ook daarmee kan je veranderingen doorvoeren, met de foto zoals hij is getrokken, en zoals jij hem hebt. vermits je niet terugkan, of vermits de belichting intussen veranderd is, etc., ben je niet altijd iets met: gebruik een langere sluiter. uiteraard is dat een zeer goede tip voor het vervolg, maar je kan niet altijd visueel jezelf voorstellen wat het effect zou zijn op de totale waarde van de foto.

                              met PS-bewerkingen zie je dan weer wel direct een resultaat. daaruit leren vele andere BD'ers, en ook de originele poster.
                              Wat ik zelf meerdere keren aangegeven hebt is dat het hier niet zo zeer gaat om het "helpen" met voorbeelden. Bijv. het helpen mbt. over/onderbelichting kan in een PS bewerkt voorbeeld perfect te visualiseren zijn.

                              Maar hier gaat het over het "Artistiek" bezig gaan met andermans foto. Bewerkingen die je zowiezo met puur je camera nooit bereikt zou kunnen hebben.

                              Comment

                              Working...
                              X