Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik ben/was bang dat BD naar een bedenkelijk niveau zakt. update

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik ben/was bang dat BD naar een bedenkelijk niveau zakt. update

    Sinds twee en een half jaar kom ik regelmatig op dit forum. Het was leerzaam en plezierig. Helaas de laatste tijd erger ik mij steeds vaker.
    Natuurlijk mogen beginners, beginners-vragen stellen, daarbij zijn we zijn we allemaal zo begonnen. Ik kom nog uit de tijd dat men
    eerst alles las en uitprobeerde, alvorens iemand iets te vragen. Dat beklijft ook het meest; als men moeite moet doen om ergens achter
    te komen, onthoud men dat makkelijk. Doch tegenwoordig worden de meest simpele vragen gesteld. Vragen waar men zelf gemakkelijk
    een antwoord op kan vinden. Als dan ook nog iemand komt met de vraag waar een bepaald knopje voor dient, omdat hij geen zin heeft
    om in de gebruiksaanwijzing te kijken, noem ik dat dom. Dat dezelfde persoon pas na diverse negatieve reacties schrijft dat hij de
    gebruiksaanwijzing niet bij de hand heeft en dat de reden was voor zijn vraag, doet daar niets vanaf. In de oorspronkelijke topic staat wel
    degelijk dat hij geen zin heeft om in de gebruiksaanwijzing te kijken. Daarbij is het van belang dat men bij in het gebruik nemen van de
    camera leert waar alles voor dient en het vreemd is dat men pas na een half jaar afvraagt waarvoor een knop dient.

    Zie ook alhier: http://forum.belgiumdigital.com/show...t=75734&page=1

    Merkwaardig genoeg krijgt de vraagsteller bijval van enkele forumleden. Een forumlid is boos omdat, met name ik, bijna begint te schelden
    en vervolgens sluit de moderator de topic met de woorden: de reacties waren overdreven maar de reactie werd wel degelijk uitgelokt door
    de ongelukkige vraagstelling.

    Allereerst waren de reacties, mijns inziens, niet overdreven, maar inherent aan de topic. Daarbij was er geen ongelukkig vraagstelling (wat
    verzachtend opgevat kan worden), maar sprake van een provocerende houding van Olliebollie (whats in a name!).

    Overigens iemand die zich dom gedraagt, dom noemen, noem ik geen schelden, maar een redelijke en passende reactie.

    Er zijn tijden geweest dat er alhier echt grof gescholden en gedreigd werd. Terecht werden dergelijke topic gesloten, maar dat de moderator
    zo snel ingrijpt valt mij tegen en is erg betuttelend.

    Zoals ik ook al in de betreffende thread schrijf knap ik hierop af en heb ik steeds minder behoefte om mijn beste te doen en dat merk ik bij veel
    meer ervaren fotografen.

    Mogelijk zijn er maar weinig forumleden die een eventueel wegblijven van mij betreuren, maar let wel, ik ben niet de enige die er zo overdenkt en
    veel gingen mij al voor. Straks blijven alleen de Olliebollie's over.

    Ik vraag mij of of Olliebollie al werkt of stage loopt, want ken weinig werkgevers die een dergelijke attitude accepteren.

    Terecht kan men zich afvragen waarom ik mij zo druk maak over zoiets onbenulligs, doch als dit op zich zelf stond zou ik er mijn schouders over
    op halen, maar helaas komt het steeds vaker voor.

    Voor de duidelijkheid het gaat mij nog niet zozeer om Olliebollie. Dat ik zijn naam toch noem komt omdat ik het vreemd vind om over iemand te
    schrijven zonder zijn/haar naam te noemen.
    Last edited by j@n; 7 juni 2005, 15:38.

  • #2
    Re: Belgium Digital zakt langzaam naar een bedenkelijk laag niveau.

    Ik kan je alleen maar bijtreden, Jan. Heb dezelfde opmerking al een paar keer proberen geven, maar ik vrees dat je nu ook bakken kritiek over je kop gaat krijgen... Google is your friend, maar je moet hem willen gebruiken, net zoals die handleiding...

    Ach ja, waarom zelf initiatief nemen, als een ander dat even goed kan doen...

    Even zien hoe dit verder afloopt
    Last edited by CooMa; 5 juni 2005, 19:50.
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Re: Belgium Digital zakt langzaam naar een bedenkelijk laag niveau.

      'k ben eigenlijk als sinds ik internet ter beschikking heb al actief op diverse fora. Het valt me op dat bij ieder forum dat groter begint te worden en een duidleijk onderscheid heeft tussen beginners en professionals. Daarbij komt ook steeds vaker de term "GOOGLE" naar boven. Waaraan ik me mateloos kan irriteren! Google is een zeer uitgebreide zoekmachine, maar waarom zou je het niet gemakkelijk kunnen oplossen door bij een zeer gerenomeerd forum je vraag te stellen, waar je bijna zeker bent op een goede reactie?

      Ikzelf was een leek die letterlijk met een weggooi-camera is begonnen en mezelf nu toch rijk mag prijzen met een Nikon D70. Dit heb ik mede kunnen opbouwen door de theoretische ervaring die ik op BD heb opgedaan.

      Wellicht is eerder genoemt draadje een druppel. Er wordt door de starter een vrij simpel op te lossen vraag gesteld en daarbij gerefereerd aan het niet willen / kunnen zoeken. Kan ik de reacties van anderen voorstellen dat starter te 'lui'? is. Kan dat niet anders? Kwestie van naar eer en geweten reageren en het verhaal laten voor wat het is?
      Visit my website

      Comment


      • #4
        Re: Belgium Digital zakt langzaam naar een bedenkelijk laag niveau.

        Oorspronkelijk geplaatst door j@n
        Sinds twee en een half jaar kom ik regelmatig op dit forum. Het was leerzaam en plezierig. Helaas de laatste tijd erger ik mij steeds vaker.
        Natuurlijk mogen beginners, beginners-vragen stellen, daarbij zijn we zijn we allemaal zo begonnen. Ik kom nog uit de tijd dat men
        eerst alles las en uitprobeerde, alvorens iemand iets te vragen. Dat beklijft ook het meest; als men moeite moet doen om ergens achter
        te komen, onthoud men dat makkelijk. Doch tegenwoordig worden de meest simpele vragen gesteld. Vragen waar men zelf gemakkelijk
        een antwoord op kan vinden. Als dan ook nog iemand komt met de vraag waar een bepaald knopje voor dient, omdat hij geen zin heeft
        om in de gebruiksaanwijzing te kijken, noem ik dat dom. Dat dezelfde persoon pas na diverse negatieve reacties schrijft dat hij de
        gebruiksaanwijzing niet bij de hand heeft en dat de reden was voor zijn vraag, doet daar niets vanaf. In de oorspronkelijke topic staat wel
        degelijk dat hij geen zin heeft om in de gebruiksaanwijzing te kijken. Daarbij is het van belang dat men bij in het gebruik nemen van de
        camera leert waar alles voor dient en het vreemd is dat men pas na een half jaar afvraagt waarvoor een knop dient.

        Zie ook alhier: http://forum.belgiumdigital.com/show...t=75734&page=1

        Merkwaardig genoeg krijgt de vraagsteller bijval van enkele forumleden. Een forumlid is boos omdat, met name ik, bijna begint te schelden
        en vervolgens sluit de moderator de topic met de woorden: de reacties waren overdreven maar de reactie werd wel degelijk uitgelokt door
        de ongelukkige vraagstelling.

        Allereerst waren de reacties, mijns inziens, niet overdreven, maar inherent aan de topic. Daarbij was er geen ongelukkig vraagstelling (wat
        verzachtend opgevat kan worden), maar sprake van een provocerende houding van Olliebollie (whats in a name!).

        Overigens iemand die zich dom gedraagt, dom noemen, noem ik geen schelden, maar een redelijke en passende reactie.

        Er zijn tijden geweest dat er alhier echt grof gescholden en gedreigd werd. Terecht werden dergelijke topic gesloten, maar dat de moderator
        zo snel ingrijpt valt mij tegen en is erg betuttelend.

        Zoals ik ook al in de betreffende thread schrijf knap ik hierop af en heb ik steeds minder behoefte om mijn beste te doen en dat merk ik bij veel
        meer ervaren fotografen.

        Mogelijk zijn er maar weinig forumleden die een eventueel wegblijven van mij betreuren, maar let wel, ik ben niet de enige die er zo overdenkt en
        veel gingen mij al voor. Straks blijven alleen de Olliebollie's over.

        Ik vraag mij of of Olliebollie al werkt of stage loopt, want ken weinig werkgevers die een dergelijke attitude accepteren.

        Terecht kan men zich afvragen waarom ik mij zo druk maak over zoiets onbenulligs, doch als dit op zich zelf stond zou ik er mijn schouders over
        op halen, maar helaas komt het steeds vaker voor.

        Voor de duidelijkheid het gaat mij nog niet zozeer om Olliebollie. Dat ik zijn naam toch noem komt omdat ik het vreemd vind om over iemand te
        schrijven zonder zijn/haar naam te noemen.


        Wel Jan, jouw antwoorden getuigen ook zelden van sociale intelligentie, jij was alleszins de eerste en één van de enigen op BD waar ik me aan stoorde, ik, zal je alleszins zeker niet missen, je stoort je zeer snel, ik heb dat zelf reeds dikwijls ondervonden, en je antwoorden op welgemeende vragen van beleefde mensen zijn ook dikwijl van een zeer bedenkelijk niveau, dat de mensen je replies maar eens doornemen, gelukkkig ben je geen moderator meer ondertussen, mijnheer de slimme fotograaf, en zoals ik iemand je reeds zag aanraden maanden geleden op dit forum, lees eens een boek over beleefdheid, deze goede raad heb je zelf blijkbaar nog niet opgevolgd, je bent nochthans snel om anderen aan te raden om eens 'een boek' te lezen, zo, dit moest me eens van het hart, en, dat boek dat men je heeft aangeraden mag je gerust nog eens aan een aantal andere gebruikers van dit forum doorgeven, die klaarblijkelijk denken dat zij iets boven de gewone sterveling verheven zijn
        Last edited by Wimpy; 5 juni 2005, 20:19.

        Comment


        • #5
          Re: Belgium Digital zakt langzaam naar een bedenkelijk laag niveau.

          Hè, echt gezellige boel hier (als je van knokken houdt ). Maar heren (zijn vrouwen te dom om ruzie te maken? ), misschien is het leuker om lekker foto's te gaan maken... ik hou het in ieder geval voor gezien bij dit draadje... Ik laat wel weer van me horen als ik een paar foto's wil laten zien.

          Groeten, Miriam

          Comment


          • #6
            Re: Belgium Digital zakt langzaam naar een bedenkelijk laag niveau.

            Oorspronkelijk geplaatst door H€rmen
            'k ben eigenlijk als sinds ik internet ter beschikking heb al actief op diverse fora. Het valt me op dat bij ieder forum dat groter begint te worden en een duidleijk onderscheid heeft tussen beginners en professionals. Daarbij komt ook steeds vaker de term "GOOGLE" naar boven. Waaraan ik me mateloos kan irriteren! Google is een zeer uitgebreide zoekmachine, maar waarom zou je het niet gemakkelijk kunnen oplossen door bij een zeer gerenomeerd forum je vraag te stellen, waar je bijna zeker bent op een goede reactie?

            Ikzelf was een leek die letterlijk met een weggooi-camera is begonnen en mezelf nu toch rijk mag prijzen met een Nikon D70. Dit heb ik mede kunnen opbouwen door de theoretische ervaring die ik op BD heb opgedaan.

            Wellicht is eerder genoemt draadje een druppel. Er wordt door de starter een vrij simpel op te lossen vraag gesteld en daarbij gerefereerd aan het niet willen / kunnen zoeken. Kan ik de reacties van anderen voorstellen dat starter te 'lui'? is. Kan dat niet anders? Kwestie van naar eer en geweten reageren en het verhaal laten voor wat het is?
            Hallo Hermen,

            Misschien komt het dat ik van de generatie ben, die het vanzelfsprekend vindt om eerst iets op te zoeken alvorens een vraag te stellen. Daarbij worden vaak dezelfde vragen gesteld, waarvan de antwoorden makkelijk in het forum te vinden. Ik mag mij dan wel een redelijk ervaren fotograaf vinden, maar ik heb hier toch het een en ander geleerd. Alleen al door te lezen. Als ik iets wil weten en ik kan het echt niet vinden, stel ik een vraag.
            Natuurlijk besef ik goed dat zulks bij een beginnende fotograaf vaker gebeurt dan bij een ervaren fotograaf.
            Overigens gaat het in mijn voorbeeld over een knopje, waarvan de werking op de eerste pagina van de gebruiksaanwijzing wordt uitgelegd. Je kan het als een minachting voor de forumleden uitleggen.

            Comment


            • #7
              Re: Belgium Digital zakt langzaam naar een bedenkelijk laag niveau.

              J@n,

              Als jij dan afkomt met een vraag waarin je zelf aangeeft dat je het antwoord niet kent of niet zelf wenst op te lossen omdat je te lui bent, tja dan komt er zonder twijfel een negatieve reactie van sommige personen op je houding.
              Als deze en onderstaande quote geen duidelijke zinnen zijn dan weet ik het ook niet meer.

              Volledig akkoord, de reacties waren overdreven maar de reactie werd wel degelijk uitgelokt door de ongelukkige vraagstelling van O
              Ik heb de woorden "ongelukkige vraagstelling" gebruikt .
              En gezien de commoties en reacties die deze topic heeft teweeggebracht had ik feitelijk "rampzalig" moeten gebruiken.

              Wel is het ook zo dat Olliebollie een gebruikt heeft bij zijn vraag en achteraf excuses aangeboden heeft.
              en van mijn kant geef ik toe dat ik de vraag anders had moeten stellen, waarvoor MIJN excuses alvast, het was zeker niet de bedoeling mensen op stang te jagen


              Waarom ik de topic gesloten heb?
              2 vragen / 37 antwoorden waarvan 7 on topic ?
              Geef toe dat de topic aan het verzuren is.
              Hopelijk gaat deze NIET dezelfde weg op want anders gaat ook deze topic gesloten worden.
              Discussieren mag, voor beledigen en persoonlijke aanvallen moeten maar andere forums bezocht worden.

              mvgr
              Jo(han)

              BTW: Wij vinden het steeds spijtig als iemand BD wil verlaten. Het is steeds een verlies aan kennis/ervaring en vaak ook vriendschap.
              Last edited by Jo; 5 juni 2005, 20:37.
              Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

              Comment


              • #8
                Re: Belgium Digital zakt langzaam naar een bedenkelijk laag niveau.

                Wat is het ergste, te lui zijn om iets op te zoeken of je mateloos ergeren aan iemand die lui is ?

                Voor mij is luiheid een ziekte waar ik jammer genoeg ook aan lijd, maar liever dat dan maar direct kritiek spuien op jan en alleman. Als je je ergens aan ergert, laat het dan links liggen, verspil er je tijd niet aan
                Ten andere, als ik mijn handleiding van mijn kamera eens doorneem, amaai vol fouten en precies geschreven door iemand die wel een klok heeft horen luiden maar de klepel niet weet hangen
                Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

                Comment


                • #9
                  Re: Belgium Digital zakt langzaam naar een bedenkelijk laag niveau.

                  Sorry, maar hier ligt het probleem bij jou !


                  Iemand vraagt hier gewoon, waarom dient dat knopje.... ik ben te tam van de handleiding te lezen.

                  Het is iedereen zijn goed recht om deze vraag op een openbaar forum te stellen ! En het is iedereen zijn goed recht, om er ofwel op te antwoorden of niet.

                  Maar iemand beginnen aanvallen, omdat hij een vraag stelt... en er dan nog eerlijk bijverteld, waarom.... als je geen zin hebt om te antwoorden, zwijg dan gewoon.

                  Het is gewoon jouw soort van mensen, die onverdraagzaamheid in de hand werkt. Als iemand geen zin heeft om een handleiding te doorbladeren, en anderen hebben zin om die persoon te helpen.... laat het dan toch gewoon gebeuren, wees zo onverdraagzaam niet.... omdat jij zin hebt, om uren in een handleiding zitten te ploeteren..... Sommigen fotograferen nog gewoon voor het plezier. En handleidingen lezen behoort niet, tot dit plezier !
                  To make your dreams come true, wake up

                  Comment


                  • #10
                    Re: Belgium Digital zakt langzaam naar een bedenkelijk laag niveau.

                    btw, behoort dit niet tot chitchat ipv van algemeen, is dit niet teveel eer voor dergelijke thread ?
                    To make your dreams come true, wake up

                    Comment


                    • #11
                      Re: Belgium Digital zakt langzaam naar een bedenkelijk laag niveau.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Meg@pixel
                      Wel Jan, jouw antwoorden getuigen ook zelden van sociale intelligentie, jij was alleszins de eerste en één van de enigen op BD waar ik me aan stoorde, ik, zal je alleszins zeker niet missen, je stoort je zeer snel, ik heb dat zelf reeds dikwijls ondervonden, en je antwoorden op welgemeende vragen van beleefde mensen zijn ook dikwijl van een zeer bedenkelijk niveau, dat de mensen je replies maar eens doornemen, gelukkkig ben je geen moderator meer ondertussen, mijnheer de slimme fotograaf, en zoals ik iemand je reeds zag aanraden maanden geleden op dit forum, lees eens een boek over beleefdheid, deze goede raad heb je zelf blijkbaar nog niet opgevolgd, je bent nochthans snel om anderen aan te raden om eens 'een boek' te lezen, zo, dit moest me eens van het hart, en, dat boek dat men je heeft aangeraden mag je gerust nog eens aan een aantal andere gebruikers van dit forum doorgeven, die klaarblijkelijk denken dat zij iets boven de gewone sterveling verheven zijn
                      Ja, ik kan mij soms ergeren aan bepaalde forumleden. Het is waar dat er teveel en te gemakkelijk naar voor de hand liggende antwoorden wordt gevraagd. Mijn advies om eens vaker een boek te lezen over fototechniek is nog steeds van toepassing. Dat jij daarin leest dat ik mijn verheven voel zegt meer iets over jezelf. Ik heb dat in ieder gevoel nooit beweerd en zo voel ik het ook niet. Dat uit een advies een discussie onstaat waarin forumleden alleen om het advies nijdig reageren en ik ook terug prik, kan je mij niet kwalijk nemen.
                      Dat je desondanks gefrustreert bent en mij probeert te kwetsen met 'mijnheer de slimme fotograaf' is jammer.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Belgium Digital zakt langzaam naar een bedenkelijk laag niveau.

                        Poepoe...

                        Ik had nooit gedacht dat je met het L-knopje op de D70 zoveel zever kon aanzetten...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Belgium Digital zakt langzaam naar een bedenkelijk laag niveau.

                          Oorspronkelijk geplaatst door jdm
                          btw, behoort dit niet tot chitchat ipv van algemeen, is dit niet teveel eer voor dergelijke thread ?
                          In dit forum kun je terecht voor alle topics rondom (digitale) fotografie, maar die niet direct in de overige forums passen. Onderwerpen kunnen variëren van fototechnieken tot opleidingen, boeken, tijdschriften, cursussen etc, maar ook vragen of opmerkingen over BD of de forums zelf.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Belgium Digital zakt langzaam naar een bedenkelijk laag niveau.

                            Oorspronkelijk geplaatst door jdm
                            Sorry, maar hier ligt het probleem bij jou !

                            Iemand vraagt hier gewoon, waarom dient dat knopje.... ik ben te tam van de handleiding te lezen.

                            Het is iedereen zijn goed recht om deze vraag op een openbaar forum te stellen ! En het is iedereen zijn goed recht, om er ofwel op te antwoorden of niet.

                            Maar iemand beginnen aanvallen, omdat hij een vraag stelt... en er dan nog eerlijk bijverteld, waarom.... als je geen zin hebt om te antwoorden, zwijg dan gewoon.

                            Het is gewoon jouw soort van mensen, die onverdraagzaamheid in de hand werkt. Als iemand geen zin heeft om een handleiding te doorbladeren, en anderen hebben zin om die persoon te helpen.... laat het dan toch gewoon gebeuren, wees zo onverdraagzaam niet.... omdat jij zin hebt, om uren in een handleiding zitten te ploeteren..... Sommigen fotograferen nog gewoon voor het plezier. En handleidingen lezen behoort niet, tot dit plezier !
                            Je hebt gelijk. Ik hoef niet op een vraag te reageren. Maar toch blijf ik van mening dat dergelijke vragen het niveau van het forum verlagen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Belgium Digital zakt langzaam naar een bedenkelijk laag niveau.

                              Ja... laten we lekker elitair beginnen doen...

                              Ik dacht dat dit een forum was waar zowel beginner als pro welkom was?


                              Edit: ik denk dat het de beste tip is tot nu toe... Als je je ergert... reageer er niet op. Haal letterlijk en figuurlijk je schouders eens op en ga verder.

                              Comment

                              Working...
                              X