Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe doe ik dit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe doe ik dit

    Voorbeeldfoto
    Kan er mij iemand dit eens "deftig" uitleggen
    Ik probeer het al lang ....
    laatste vroeg ik hier ook iets gelijkaardigs maar deze keer heb ik er een vb bij gestoken ...

    Heb al veel pogingen ondernomen (welis waar nog steeds analoog maar denk niet dat dit kwa techniek zoveel zal verschillen)
    ofwel zijn ze te soft of wel zwaar overbelicht ofwel zie je alleen de zon ... in iedergeval het wil me maar niet deftig lukken ... iemand een idee, de perfecte setup... lengte sluitertijd in combinatie met flits --> wat zijn dan de verschillen tss bv 1/60 en 1/125 ...
    dank bij voorbaat

  • #2
    Re: Hoe doe ik dit

    Om zomaar een sluitertijd en dergelijke te gaan verkondigen ???
    Gewoon ter plaatse experimenteren zou ik zeggen.

    Probeer eerst uw licht te meten op bv. dat manneke die daar staat( probeer er voor te zorgen dat je een klein diafragma hebt ( groot getal )) flits desnoods een keer dat manneke tot wanneer het naar uw believen goed is. Daarna zou ik scherp stellen ( manueel ) waar die persoon ongeveer in de lucht gaat of op dienen berg sneeuw . En mijn toestel instellen op " continu " ( zolang jij op het knoppeke duwt trek je de ene foto na de andere ) en hopen dat uw flits werkt als uw toestel op "continu" staat, en werkt uw flits niet zal je " gewoon " moeten trekken ( ik hoop dan wel dat je een redelijk snel toestel hebt ).
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Re: Hoe doe ik dit

      Volgens mij zit photoshop hier voor een stuk tussen! de persoon zo perfect kunnen belichten met de zon in de achtergrond, mmm
      Maar de experts hier zullen het wel weten!
      http://www.deinzeonline.be/ - http://www.poeke.net/ - https://www.instagram.com/dverleysen/

      Comment


      • #4
        Re: Hoe doe ik dit

        Er zijn 2 manieren waarop ik dit zou doen:
        Werken met een Neutral Density split filter. Dit is een filter dat je op de lens plaatst waardoor een gedeelte van de scene een aantal stops (afhankelijk van het soort filter) wordt onderbelicht. Hierdoor ben je in staat om deze scene goed uit te lichten.

        In sommige omstandigheden kun je werken met " Digital Blending". Hierin maak je 3 bracket opnames (zit standaard op een DSLR) : 1 normaal belicht, 1 onderbelicht en 1 overbelicht. In Photoshop leg je de verschillende opnames over elkaar waardoor je bijna hetzelfde effect krijgt als met een ND filter. (Zie HIER voor meer info).
        Canon 1Ds MKII, EF 14mm f/2.8, EF 24mm f/1.4L USM, EF 35mm f/1.4L USM, EF 50mm f/1.4 USM, EF 85mm f/1.2L, EF 135 f/2L, EF 200mm f/2.8, Gitzo 1127 & Kirk BH1 & Leica Digilux 2

        Comment


        • #5
          Re: Hoe doe ik dit

          In ieder geval hoge sluitertijd om de beweging te bevriezen. Verder veel stoeien met de waarde van het diafragma om de juiste waarde te bepalen. Deze foto is verschrikkelijk moeilijk om in één keer goed te belichten.

          Ik vrees dat je altijd naar PS uit zal moeten wijken om hem echt af te maken.
          Groeten,

          Albert Jan

          Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

          Comment


          • #6
            Re: Hoe doe ik dit

            dus ventje(snowboarder) belichten met flits alleen is hier geen/nooit een optie????
            vandaar wsl al mijn tevergeefse pogingen??
            bedankt voor de hulp
            niemand echt praktijk ervaring met dit soort beelden???????

            Comment


            • #7
              Re: Hoe doe ik dit

              gezien de zon hier rechtstreeks op de sneeuw weerkaatst zal er heel wat licht van de sneeuw komen. en is het verschil tussen 'sneeuwlicht' en rechtstreeks zonlicht misschien klein genoeg om het in 1 foto te kunnen doen.
              moest de zon meer opzij gestaan hebben, of achter de fotograaf, dan zou de sneeuw heel wat donkerder zijn. Dan is ze slechts felwit. met de zon er recht achter zoals op de voorbeeldfoto, gaat er echter ook nog extra schittering zijn, wat de sneeuw nog helderder maakt.

              in elk geval snelle sluitertijd om beweging te bevriezen, en dan aangepast diafragma (en iso) om de mannetjes geod belicht te hebben. Flits zal niet veel uitmaken. Hoogstens de snowboarder een beetje bijlichten, maar op deze voorbeeldfoto is blijkbaar geen flits gebruikt.
              Minolta Dimage Z2

              Comment


              • #8
                Re: Hoe doe ik dit

                Zou een polfilter ook niet helpen ?

                Yvan
                Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe doe ik dit

                  Niemand de EXIF van de voorbeeldfoto gelezen? Daar kan je nochtans veel uit leren.

                  Camera: Olympus C4100Z / C4000Z
                  Sluitertijd: 1/650 sec
                  Diafragma f/10
                  Brandpuntsafstand: 6.8mm
                  Flash: neen

                  Volgens mij ook geen polafilter of ND-splitfilter. Zoals reeds vermeld zal de reflectie van de sneeuw hier bijdragen tot een goede belichting. Wel heel veel geluk dat er niet te veel lensflair is opgetreden. Waarschijnlijk eerder naar de groothoekstand van de zoomlens, dan heeft de zon ook minder invloed op de belichting.

                  Met een flash in deze omstandigheden zal je nooit de beweging kunnen bevriezen omdat het aanwezige licht veel intenser is dan hetgeen de flash kan leveren.

                  Ik zou proberen eerder naar een manuele belichtings-instelling te gaan zodat het rechtstreekse zonlicht de meting niet verknalt.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe doe ik dit

                    ok ik ben nu geen pro maar ik zou zon foto toch met een flash nemen zenne!

                    alle beetjes helpen toch?
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe doe ik dit

                      Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                      ok ik ben nu geen pro maar ik zou zon foto toch met een flash nemen zenne!

                      alle beetjes helpen toch?
                      Je zou in het allerbeste geval een klein beetje de schaduwen kunnen oplichten. Maar de beweging bevriezen zit er dan niet in omdat a) de flash veel te zwak is en b) de sluitertijd terugvalt naar 1/60 of 1/125 (tenzij je een high-sync op de camera staan hebt, maar ook dan zal de lichtsterkte van de flash ontoereikend zijn).
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe doe ik dit

                        Is het niet zo dat je hoge diafragma waarde je zon meer als een ster met lichtbundels naar alle richtingen hebt ipv een waas als zon.
                        Zo ervaar ik het vaak wel bij diafragma waardes vanaf f8+

                        Comment

                        Working...
                        X