Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Perskaart aanvragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Perskaart aanvragen

    Ik ben geruime tijd bezig met fotografie en ben eerder toevallig in het concert- en festivalcircuit terecht gekomen. Ik heb zelf veel "goesting" om een perskaart aan te vragen. Het schijnt dat je bezoldigd moet zijn om zo'n kaart te bekomen. Vooralsnog is dit niet het geval.

    Wil dit zeggen dat ik zelfstandige in bijberoep moet worden, of zolang de inkomsten op jaarbasis niet meer dan 1000€ bedraagt het vrijwilligerswerk genoemd kan worden?

    Zijn er mensen die ervaring hebben met deze materie?

    Greetz,
    B
    Last edited by Hombre; 1 juni 2005, 07:32. Reden: Onduidelijke titel

  • #2
    Re: Probleempstje

    Je moet bij een persagentschap aangesloten zijn, je moet daar enkele jaren ervaring hebben etc.. ik heb het ook geprobeerd, via de juiste connecties lukt het mss, maar zomaar "krijgen" gaat niet hoor

    Comment


    • #3
      Re: Perskaart aanvragen

      Voor m'n festival-verzamelwebsite vragen we regelmatig perskaarten aan voor tal van festivals, van groot tot klein, en meestal krijgen we toch bevestiging terwijl we toch allemaal maar amateurs zijn die 't louter als hobby doen.
      't komt er gewoon op aan om de festivalorganisatie te kunnen overtuigen met een sterke tegenprestatie (reclame, ...).
      Dit jaar mogen we toch al op de steun van heel wat festivals rekenen, waaronder Graspop Metal Meeting, TW Classic, Rock Werchter, Rock Kortenaken, Suikerrock, ...
      www.festivalnoise.be
      http://www.timmyhaubrechts.be

      Comment


      • #4
        Re: Perskaart aanvragen

        Ik zou een perskaart nodig hebben voor mijn opleiding op school tot fotograaf
        voor Rock Werchter hoe geraak ik daar aan?
        kan iemand mij helpen?
        http://www.volhardingstekene.be

        Comment


        • #5
          Re: Perskaart aanvragen

          je moet 2 jaar bewezen ervaring hebben; je inkomen moet uit meer dan (ik dacht) 70% uit journalistiek bestaan (bewijs op papier leveren via loonfische of boekhouding), met uitsluiting van bedrijfsjournalistiek, je hebt de handtekening van je hoofdredacteur nodig en twee handtekeningen van collega's die bevestigen dat je een "collega" bent, en je mag je journalistiek niet combineren met een lijstje van beroepen.

          aan dat blauwe kaartje zijn natuurlijk voordelen verbonden om je het werken als journalist te vereenvoudigen. (o.a. gratis openbaar vervoer)

          heb je nog geen twee jaar ervaring, dan kan je een "stagaire pas" aanvragen, met dezelfde voordelen, nadat je al 3 maand aan hoger vermelde voorwaarden voldoet.


          los van bovenstaande kan je een accreditatie vragen voor een event: dat is een pasje van de organisator van het event. Vaak moet je dat blauwe kaartje kunen tonen om de accreditatie te kunnen krijgen. Mijn hoofdredacteur had me al twee jaar geleden dat blauwe pasje beloofd .. maar 'k heb het nog niet gezien
          Last edited by Visio; 24 mei 2006, 20:08.

          Comment


          • #6
            Re: Perskaart aanvragen

            Zoals Visio al zei moet je een duidelijk onderscheid maken tussen een perskaart en een accreditatie.

            Een perskaart is verbonden aan een heleboel regels en dat heeft Visio al duidelijk uitgelegd. Een perskaart mag je dus eigenlijk sowieso al vergeten.

            Een accreditatie heeft vooral te maken met geluk en overedingskracht. Met een perskaart bekom je natuurlijk makkelijker een accredidatie, maar zonder perskaart wil het ook wel lukken. Hier is er maar een advies en dat is: proberen en vragen aan de organisatoren! Goede argumenten helpen dan natuurlijk.
            Nikkon D7000 • Nikkor AF-S 35mm f1.8G • Nikkor 50mm f1.8D • Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G • Sigma 70-200 F2.8 & converter 1.4x • SB-600
            Website: http://www.matthieucalu.be - vernieuwd!

            Comment


            • #7
              Re: Perskaart aanvragen

              Oorspronkelijk geplaatst door Visio
              je moet 2 jaar bewezen ervaring hebben; je inkomen moet uit meer dan (ik dacht) 70% uit journalistiek bestaan (bewijs op papier leveren via loonfische of boekhouding), met uitsluiting van bedrijfsjournalistiek, je hebt de handtekening van je hoofdredacteur nodig en twee handtekeningen van collega's die bevestigen dat je een "collega" bent, en je mag je journalistiek niet combineren met een lijstje van beroepen.

              aan dat blauwe kaartje zijn natuurlijk voordelen verbonden om je het werken als journalist te vereenvoudigen. (o.a. gratis openbaar vervoer)

              heb je nog geen twee jaar ervaring, dan kan je een "stagaire pas" aanvragen, met dezelfde voordelen, nadat je al 3 maand aan hoger vermelde voorwaarden voldoet.
              Dat klopt. Een kameraad heeft zo'n stagaire pasje, met het enige verschil dat je daarmee niet in het Paleis binnen zou mogen, naar verluit. In ieder geval mag je dan geen andere soorten commerciele fotografie zoals huwelijksreportages doen dan.
              pixelpusher

              Comment


              • #8
                Re: Perskaart aanvragen

                Perskaart mag je ook vergeten met iets op je kerfstok, ze kijken ook in hun PC of je er al instaat voor een of andere reden....

                Perskaart mag je niet onderschatten, als je ze nodig hebt dan zal je ze wel krijgen. Als je zelf moet zoeken hoe je ermoet aankomen ben je er waarschijnlijk nog niet klaar voor....

                my 2 cents

                Comment


                • #9
                  Re: Perskaart aanvragen

                  Je hebt het hier over nationale perspas. Ja dan zou ik het maar al vergeten de lijst vereisten is zooo lang. Ik ga dit binnen een jaar of 2 aanvragen. Ik werk nu al beginnend betalend en doe al ongeveer een jaar concerten en werk ook al voor magazines dat binnen de gevraagde termijn verschijnen enzo. Maar ik vrees dat ik het nog moelijk zal krijgen
                  HTTP://WWW.MUSICPHOTOS.BE
                  Canon 1DMK2 / Canon 5D / 17-40 4 L / 24-70 2.8 L / 70-200 2.8 L / Canon 15mm Fisheye 2.8 / 580 EX / Lowepro PhotoTrekker AWII

                  Comment


                  • #10
                    Re: Perskaart aanvragen

                    Oorspronkelijk geplaatst door runner
                    Ik zou een perskaart nodig hebben voor mijn opleiding op school tot fotograaf
                    voor Rock Werchter hoe geraak ik daar aan?
                    kan iemand mij helpen?
                    Hahahahah, werchter de profs geraken daar amper binnner, echt vergeet het gewoon ik zet werchter altttttiiiiijd uit men schema, ik probeer het zelfs niet doe dan gewoon pinkpop ofzo zelfde affiche. Ik moet nu binnenkort naar Denemarken naar Roskilde en daar is het pas service, als pers krijg je daar gewoon All Areas en dat is daar de normaalste zaak van de wereld
                    HTTP://WWW.MUSICPHOTOS.BE
                    Canon 1DMK2 / Canon 5D / 17-40 4 L / 24-70 2.8 L / 70-200 2.8 L / Canon 15mm Fisheye 2.8 / 580 EX / Lowepro PhotoTrekker AWII

                    Comment


                    • #11
                      Re: Perskaart aanvragen

                      Oorspronkelijk geplaatst door runner
                      Ik zou een perskaart nodig hebben voor mijn opleiding op school tot fotograaf
                      voor Rock Werchter hoe geraak ik daar aan?
                      kan iemand mij helpen?

                      Lees ik het goed? Je hebt een op school de opdracht gekregen om op rock werchter te gaan fotograferen? Concertfotografie is voor velen een droom, en een beetje realistisch blijven is zeker geen overbodige luxe.

                      Probeer eerst wat contacten te leggen, via via aan een portfolio geraken en dan nog...

                      Ik wens je alvast veel succes toe.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Perskaart aanvragen

                        Wij hebben een opdracht gekregen om evenementen en organisaties te fotograferen. Ik heb al verschillende dingen gehoord van jullie en zal Rock Werchter maar op men buik schrijven
                        Toch hartelijk bedankt van jullie tips !!!
                        En als jullie evenementen weten laat maar horen!

                        Greetzzzz,

                        Runner
                        http://www.volhardingstekene.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Perskaart aanvragen

                          Oorspronkelijk geplaatst door runner
                          Wij hebben een opdracht gekregen om evenementen en organisaties te fotograferen.
                          Een kleine bedenking: een evenement hoeft niet persé een festival of concert te zijn. Een betoging, parade, kermis, enz... zijn ook opties!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Perskaart aanvragen

                            op kleine concerten en festivalletjes mag je meestal wel gewoon fotograferen, en anders stuur je effe een mailtje naar de organisatie, dat geeft meestal geen problemen.
                            aangezien bijna iedereen hier zijn volledige foto-uitrusting in zijn signature zet...


                            doe ik dat lekker niet!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Perskaart aanvragen

                              ik heb een persaccreditatie aagevraagd voor suikerrock.
                              En heb een gekregen voor de 3 dagen dus kan ik dit doen voor mijn opleiding.

                              grtzzzz,

                              Runner
                              http://www.volhardingstekene.be

                              Comment

                              Working...
                              X