Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waterjuffers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waterjuffers

    Ik zet deze even hier ipv bij macro omdat ik een paar vraagjes heb over de beestjes, als hij verplaatst moet worden, doe gerust mod

    Deze vond ik gewoon grappig van pose: Ze zien met niet :

    Vuurjuffer?




    Mijn vragen zijn hier

    Klopt het dat dit azuurwaterjuffers zijn?
    Ik veronderstel dat dit de paring is, maar vraag mij af waarom ze soms maar enkel (zie hier een foto die ik eerder al eens heb laten zien met houtpantserjuffers) aan elkaar hangen, en soms dubbel zoals hier? Hangt dit van de soort af mss?
    Kun je zien wat het mannetje en wat het vrouwtje is? Mss is het makkelijker te zien op de onderstaande details, je ziet hier op de 2 bovenste ook dat er een pakketje (sperma?) lijkt doorgegeven te worden en op de onderste 2 lijken er eitjes op de buik te hangen, maar mss zijn dat wel parasieten, ik weet het niet meer (heb ooit biologie gestudeerd, maar heb ik was er blijkbaar met reden niet door)

    De linkse 2 zijn details van een foto eerder dan de rechtse 2.



    Ps: commentaar op de foto's zelf is natuurlijk ook altijd welkom! Maar 't is verdekke toch niet zo gemakkelijk om macro's te trekken met een DSLR, echt lastig om voldoende DOF te krijgen: hier al f/13 => iso 800 en dan nog niet alletwee echt scherp erop...
    Ach, als het weer nog wat wil meewerken kan ik nog genoeg oefenen de komende tijd en mss toch eens denken aan een echte macrolens
    Last edited by oermens; 30 mei 2005, 01:16.
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

  • #2
    Re: Waterjuffers

    ga voor de tweede opname, op een lief(teder) moment genomen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Waterjuffers

      Heel mooie reeks,de eerste voor de ogen en de tweede is wel de mooiste.
      mvg FrançoisVM
      Canon 7D

      Comment


      • #4
        Re: Waterjuffers

        De tweede vind ik een hele knappe! In die positie maken ze zelfs bijna een hartje!

        Grtz,F@bke
        De eik zou niet sterk zijn als er geen stormen waren.
        BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
        The name of the game is to fill the frame!
        http://Fabke.fotopic.net

        Comment


        • #5
          Re: Waterjuffers

          nr 2

          Comment


          • #6
            Re: Waterjuffers

            Héél knap die tweede !
            Héél leuk die eerste !
            ;-)
            Dank u wel.

            Comment


            • #7
              Re: Waterjuffers

              een compo zoals die eerste kom je niet vaak tegen, vind ik leuk...
              maar dan zie je die 2e, dat heb ik al helemaal nog nooit gezien!
              prachtig, en die foto ziet er goed uit

              mvg
              stijn
              The ocean looks like a thousand diamonds, strewn across a blue blanket...
              Digital Rebel + kitlens + Sigma 70-300 APO Macro Super II 4-5.6 + nog wat extra's

              Stijn Haegemans - Foto's

              Comment


              • #8
                Re: Waterjuffers

                Hi,

                Vind 1 en 2 toch wel bijzonder.
                Kan echter geen wetenschappelijke uitleg erbij geven.



                DPaul.
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Waterjuffers

                  Het is zover ik kan zien inderdaad een azuurjuffer. (Alleen met een bovenaanzicht kan ik er echt zeker van zijn)
                  Het is inderdaad een paring in volle gang

                  Het mannetje grijpt het vrouwtje met de tangen van het achterlijfeind achter de kop vast. Het vrouwtje brengt het achtereind van haar achterlijf naar het zogenaamd secundair reproductie-apparaat van het mannetje om daar het sperma op te nemen. Het mannetje heeft tevoren het sperma van zijn primaire reproductie-orgaan aan het eind van het achterlijf gebracht naar de daarvoor bestemde plaats aan de de onderkant van het begin van zijn achterlijf. De eitjes zitten inderdaad onder haar voorlijf. Iedere keer pakt ze met haar achterlijf een eitje bevrucht deze met het net ontvangen sperma en dropt het eitje in het water dor met haar achterlijf in het water te stoten.

                  Waarom die andere juffers niet geheel opgekruld zitten is omdat het mannetje het vrouwtje wel vast heeft maar het vrouwtje nog geen zin heeft om te paren of omdat dat reeds gebeurd is.. Soms zit het mannetje nog vast terwijl het vrouwtje al bezig is met het leggen van de eitjes...

                  Nou weer een biologielesje rijker....

                  Mooie foto trouwens!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waterjuffers

                    Prachtige foto's Ook echt op het juiste moment genomen
                    Groeten,

                    Albert Jan

                    Website AJH
                    lidnummer: BD0371NL

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waterjuffers

                      @ iedereen: bedankt voor de toffe commentaren!
                      @ Sandstalker: ook nog bedankt voor (de opfrissing van?) deze biologieles!

                      Groeten,
                      Koen
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waterjuffers

                        Strandstalker,ik heb wat bijgeleerd,die libellen vliegen hier bij mij thuis met tientallen,maar waarom ze bleven aan elkaar hangen wist ik niet,bedankt voor de uitleg.
                        P.S. De foto's zijn prachtig.

                        Groetjes
                        DeSwa
                        Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                        Web-Albums

                        Comment

                        Working...
                        X