Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

agfaphoto vraagt faillisement aan...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • agfaphoto vraagt faillisement aan...

    After years of struggle, the writing could finally be on the wall for AgfaPhoto as it files for insolvency. The consumer imaging business announced 4,000 redundancies in 2001 to concentrate efforts on digital imaging. However, three months previously it had decided to abandon production of digital cameras. Agfa-Gevaert sold AgfaPhoto to a group of investors in a management buy out/in in November, 2004, but still provides distribution, order fulfillment, after sales and other services to the company until the end of the year.


    En voor de geabonneerden op www.tijd.be ook daar te bezien

    Jo.
    Last edited by jwllms; 27 mei 2005, 22:24.
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

  • #2
    Re: agfaphoto vraag faillisement aan...

    Dat persbericht heb ik ook in het Nederlands ontvangen. Groeten, Miriam


    ===========================

    Persbericht


    Mortsel / België, 27 mei 2005 – 9.00 uur CET


    Agfa-Gevaert kondigde vandaag aan dat het werd ingelicht over het feit dat AgfaPhoto GmbH een faillissementsaanvraag heeft ingediend. Agfa-Gevaert is bereid om samen te werken met de curator wanneer deze aangesteld wordt en met alle betrokken partijen.

    Op 2 november 2004 verkocht Agfa-Gevaert zijn Consumer Imaging-activiteiten via een management buy out/in aan een groep investeerders. Sindsdien werden deze activiteiten beheerd door een groep bedrijven onder de naam AgfaPhoto. De AgfaPhoto-groep is een privé-groep van bedrijven en is eigendom van haar directie, NannO Beteiligungsholding en enkele financiële investeerders.

    Agfa-Gevaert levert de bedrijven van de AgfaPhoto-Groep diensten op het vlak van distributie, orderverwerking, dienst na verkoop en enkele andere diensten tot eind 2005.

    Op het ogenblik van de management buy out/in op 2 november 2004, kende Agfa-Gevaert een beveiligde verkoperslening toe ten belope van de volledige aankoopprijs. Gebaseerd op Agfa-Gevaerts geauditeerde rekeningen werd de aankoopprijs vastgelegd op 112 miljoen euro. Dit bedrag kan nog steeds bijgesteld worden op basis van een audit van de eindbalans door de koper. De verkoperslening is volledig gedekt door een leasingportefeuille, die wordt beheerd door AgfaPhoto Holding GmbH, de moedermaatschappij van de AgfaPhoto-groep. AgfaPhoto Holding GmbH is niet betrokken bij de faillissementsaanvraag van AgfaPhoto Gmbh.
    Agfa-Gevaert verwacht daarom niet dat het een substantiële impact zal ondergaan van de faillissementsaanvraag.

    Agfa-Gevaert betreurt de huidige ontwikkelingen bij AgfaPhoto GmbH en heeft goede hoop dat – met het oog op de bescherming van de tewerkstelling en de commerciële activiteiten van de AgfaPhoto-groep - de moeilijkheden opgelost kunnen worden en dat AgfaPhoto GmbH zich snel kan herstellen.


    Voor meer informatie :

    Agfa-Gevaert
    Nancy Glynn
    Vice President Communication
    tel. ++32 (0)3/444.8000
    fax. ++32 (0)3/444.7485

    Comment


    • #3
      Re: agfaphoto vraagt faillisement aan...

      Gans West-Europa zal nog meer te maken krijgen met dit fenomeen.
      En dan is er nog bijkomend de vlucht van bedrijven naar lageloonlanden.

      Agfa heeft wel de boot gemist van het digitaal gebeuren....
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: agfaphoto vraagt faillisement aan...

        Oorspronkelijk geplaatst door theokus
        ...
        Agfa heeft wel de boot gemist van het digitaal gebeuren....
        Als je alleen de "amateur-fototoestellen" van AgfaPhoto (Duitsland) bedoelt, heb je natuurlijk gelijk. Het was ook een bewuste keuze van een bedrijf dat chemie als core business heeft. Vergeet echter niet dat Agfa nog steeds wereldleider is op gebied van afdrukmachines (die ook digitale files omzetten in prachtige foto's!).

        Anderzijds is Agfa-Gevaert NV (België) op wereldvlak toonaangevend op gebied van medische en grafische beeldvorming. En dit is tegenwoordig ook grotendeels, zoniet haast volledig digitaal! Ik durf trouwens te stellen dat er vandaag méér informatici bij Agfa werken dan chemici. Maar chemie was destijds wél good business....

        BTW, AgfaPhoto (Leverkusen) is een eigen juridische entiteit die zich vorig jaar door een management buy-out en samen met enkele investeerders heeft verzelfstandigd van het moederbedrijf Agfa-Gevaert (Mortsel).

        Comment


        • #5
          Re: agfaphoto vraagt faillisement aan...

          Oorspronkelijk geplaatst door LucD
          Als je alleen de "amateur-fototoestellen" van AgfaPhoto (Duitsland) bedoelt, heb je natuurlijk gelijk. Het was ook een bewuste keuze van een bedrijf dat chemie als core business heeft. Vergeet echter niet dat Agfa nog steeds wereldleider is op gebied van afdrukmachines (die ook digitale files omzetten in prachtige foto's!).

          Anderzijds is Agfa-Gevaert NV (België) op wereldvlak toonaangevend op gebied van medische en grafische beeldvorming. En dit is tegenwoordig ook grotendeels, zoniet haast volledig digitaal! Ik durf trouwens te stellen dat er vandaag méér informatici bij Agfa werken dan chemici. Maar chemie was destijds wél good business....

          BTW, AgfaPhoto (Leverkusen) is een eigen juridische entiteit die zich vorig jaar door een management buy-out en samen met enkele investeerders heeft verzelfstandigd van het moederbedrijf Agfa-Gevaert (Mortsel).
          Hebben ze ook niet de kleur(en) geïntroduceerd in de medische fotografie?

          Ik kende vroeger maar één merk De Agfa Professional (diafilm)...
          Het doet me altijd iets Luc als er iets mis gaat met een Belgische firma.
          En zeker als ze in Vlaanderen is gelegen
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: agfaphoto vraagt faillisement aan...

            Oorspronkelijk geplaatst door theokus
            Hebben ze ook niet de kleur(en) geïntroduceerd in de medische fotografie?

            Ik kende vroeger maar één merk De Agfa Professional (diafilm)...
            Het doet me altijd iets Luc als er iets mis gaat met een Belgische firma.
            En zeker als ze in Vlaanderen is gelegen
            Ik begrijp je, ik werkte 25 jaar bij Agfa-Gevaert NV (research, marketing en algemene directie) en heb er dus wel één en ander zien evolueren...
            Vandaag doet het Vlaamse Agfa-Gevaert NV het gelukkig nog steeds behoorlijk goed.
            En ja, in onze professionele sectoren (grafisch en medisch) hebben wij de boot van de digitale beeldvorming niet gemist!...

            NB: AgfaPhoto GmbH (amateur beeldvorming) is geen Vlaamse onderneming...
            Als insider is mij deze wending geenszins als verrassing overgekomen... No further comment...
            Last edited by LucD; 28 mei 2005, 22:27.

            Comment


            • #7
              Re: agfaphoto vraagt faillisement aan...

              Oorspronkelijk geplaatst door LucD
              Ik begrijp je, ik werkte 25 jaar bij Agfa-Gevaert NV (research, marketing en algemene directie) en heb er dus wel één en ander zien evolueren...
              Vandaag doet het Vlaamse Agfa-Gevaert NV het gelukkig nog steeds behoorlijk goed.
              En ja, in onze professionele sectoren (grafisch en medisch) hebben wij de boot van de digitale beeldvorming niet gemist!...

              NB: AgfaPhoto GmbH (amateur beeldvorming) is geen Vlaamse onderneming...
              Als insider is mij deze wending geenszins als verrassing overgekomen... No further comment...
              Zou het kunnen dat er iets mis is gelopen met de "doorstroming"
              De meesten willen eentje van "onder naar boven"....
              Wat zegt Stevaert weer?
              "Iedereen heeft inspraak maar ik doe de uitspraak"

              Als je zin en tijd hebt. Iets over Ford...
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: agfaphoto vraagt faillisement aan...

                Nu is het écht zover! Jammer ...
                Het VRT NWS nieuws: betrouwbaar, helder en prikkelend. Het biedt je tekst, beeld en audio gebundeld in rubrieken en dossiers, met extra duiding door onze experten.

                Comment


                • #9
                  Re: agfaphoto vraagt faillisement aan...

                  Is al even aan de gang, in Duitsland vermoedelijk voor 't einde van 't jaar:

                  It appears iconic German consumer photography firm Agfa Photo will likely face liquidation at the end of the year, a victim of digital technology and missed opportunity.
                  www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

                  Comment


                  • #10
                    Re: agfaphoto vraagt faillisement aan...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Carola
                    Het betreft hier de verkoopsorganisatie AgfaPhoto Benelux (gevestigd in Kontich). Dit lag volkomen in de lijn der verwachtingen.

                    Voor alle duidelijkheid en zoals reeds hoger vermeld, er is géén juridische of financiële link tussen AgfaPhoto (amateur foto-film-papier) en Agfa-Gevaert (Mortsel) dat wereldleider is op vlak van analoge én digitale beeldvorming in de professionele Grafische en Medische sector.

                    Agfa-Gevaert NV is still alive and kicking!

                    Comment

                    Working...
                    X