Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsss!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsss!!!

    buiten dat ik de flits automatisch laat afgaan heb ik er weinig of geen ervaring mee...
    laats heb ik wel wat liggen experimenteren met de ingebouwde filts van mijn eos 50e (idd hier is het nog heeel eventjes wachten op digitaal materiaal)
    analoog dus geen afix en op mijn geheugen moet ik op zo'n lange termein ook al niet echt meer rekenen

    nu is mijn vraag: wat doet een flits eigelijk op "papier"??? kan je het ook uitdrukken in stops
    verschil tussen sluitertijd 1/60 vs 1/125 ??
    hoe lang mag je je sluitertijd houden als je zo je beeld wil bevriezen en toch ook een achtergrond wil hebben??(kan je dit berekenen? maakt het niet uit?? ik weet er eigelijk niets vanaf )
    en wsl nog zoveel andere dingen...

    dus als er iemand mij dit even wil uitleggen aub?? ondanks deze hitte
    bedankt

  • #2
    Re: Flitsss!!!

    De Flits en de sluitertijd zijn onafhankelijk van elkaar. Als je flitst moet je wel onder 1/250s blijven. Als je nu een langere sluitertijd neemt zal je het verschil niet zien op de plaatsen waar geflitst wordt (bv. persoon) maar wel op de achtergrond. Dus indien je een foto wil maken waar zowel voorgrond (met flits) als achtergrond (zonder flits) goed belicht zijn, moet je gewoon het licht meten dat aanwezig is, en dan nog extra flitsen om de beweging van de voorgrond te bevriezen.

    Comment


    • #3
      Re: Flitsss!!!

      en dan ga je geen last hebben van overbelichting??

      Comment


      • #4
        Re: Flitsss!!!

        Oorspronkelijk geplaatst door Rogé
        en dan ga je geen last hebben van overbelichting??
        Normaal gezien zal de E-TTL ervoor zorgen dat je belichitng in orde is... die zal dus de sterkte van de flits aanpassen aan de behoeften...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Re: Flitsss!!!

          Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
          Normaal gezien zal de E-TTL ervoor zorgen dat je belichitng in orde is... die zal dus de sterkte van de flits aanpassen aan de behoeften...
          Als je de scene meet en daar je kale belichting op afstemt (dus zonder rekening te houden met je flits) dan regelt je flits terug tot een miniscuul invulflitsje waar je geen beweging meer mee kunt bevriezen:



          Beter is het de belichting zodanig in te stellen dat je een hele stop of misschien zelfs nog wel meer onder de kale belichting zit. De rest wordt dan bijgeflitst.

          Overigens hangt een en ander natuurlijk enorm af van je flitser / camera combinatie. Zelf gebruik ik de flitser veel om te knijpen (portretjes, buiten): meet de scene en ga daar een stop onder zitten. De flitser zal dan net zo veel licht af geven als het omgevingslicht. Daardoor krijg je een donkerder achtergrond dan als je niet zou flitsen en krijg je vaak een mooier contrast.

          Voorbeeldje van afgelopen week (even Q&D, nog geen nabewerkingen of finetuning op losgelaten):
          Last edited by Joost; 27 mei 2005, 18:55.

          Comment


          • #6
            Re: Flitsss!!!

            Veel hangt af van de scene natuurlijk... Ik werk buiten ook regelmatig met flits, maar dan meestal in Av... Dan wordt de flits gewoon gebruikt als invulflits en wordt de rest geregeld via het gekozen diafragma (ik doe meestal wel en FEC van -2/3)... Je moet natuurlijk je sluitertijd in de gaten houden, en wil ik echt beweging bevriezen, dan ga ik gewoon naar Tv of M...

            @joost: het wordt tijd om die sensor even schoon te maken, want er zitten wat vlekjes op (zie 2de foto)
            Ik vind de 2de trouwens niet "kloppen" qua belichting: het onderwerp houdt haar ogen dichtgeknepen en beschermt die nog eens met haar hand, en dan is de foto zo donker... Ik zou hem qua belichting toch weer even naar boven brengen...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment


            • #7
              Re: Flitsss!!!

              Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
              Veel hangt af van de scene natuurlijk... Ik werk buiten ook regelmatig met flits, maar dan meestal in Av... Dan wordt de flits gewoon gebruikt als invulflits en wordt de rest geregeld via het gekozen diafragma (ik doe meestal wel en FEC van -2/3)... Je moet natuurlijk je sluitertijd in de gaten houden, en wil ik echt beweging bevriezen, dan ga ik gewoon naar Tv of M...

              @joost: het wordt tijd om die sensor even schoon te maken, want er zitten wat vlekjes op (zie 2de foto)
              Ik vind de 2de trouwens niet "kloppen" qua belichting: het onderwerp houdt haar ogen dichtgeknepen en beschermt die nog eens met haar hand, en dan is de foto zo donker... Ik zou hem qua belichting toch weer even naar boven brengen...
              en roodzweem?

              vraag: tijdstip van de dag, camera en welke lens?
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Flitsss!!!

                danku danku danku wel !!!!!

                Comment


                • #9
                  Re: Flitsss!!!

                  Als er nog iemand handige tips - uitleg - truucs heeft ivm het gebruik vd flits
                  laat maar komen ik ben zeer leergierig

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitsss!!!

                    Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                    @joost: het wordt tijd om die sensor even schoon te maken, want er zitten wat vlekjes op (zie 2de foto)
                    Klopt. D'r zit nu nog zand in de spullen ook . 't Waaide als een gek die dag.

                    Ik vind de 2de trouwens niet "kloppen" qua belichting: het onderwerp houdt haar ogen dichtgeknepen en beschermt die nog eens met haar hand, en dan is de foto zo donker... Ik zou hem qua belichting toch weer even naar boven brengen...
                    Dat gaat ook nog gebeuren... zoals ik al schreef: zonder nabewerking. Ik heb 'm slechts geplaatst als illustratie: de achtergrond is stukken donkerder dan het model waardoor het contrast vergroot wordt.

                    Oorspronkelijk geplaatst door theokus
                    en roodzweem?

                    vraag: tijdstip van de dag, camera en welke lens?
                    Roodzweem? Zou kunnen; heb ik nog niet naar gekeken - finetunen komt nog wel. Tijdstip: tussen 4:00 en 4:30 in de middag, redelijk bewolkt weer, geen WB afgesteld. Camera/lens: 10D, 24-70/2.8 @ 30mm 1/125 sec op f/14, pola (omdat ik m'n ND filters was vergeten ). Niet dat dat er toe doet...

                    Comment

                    Working...
                    X