Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groepsfotografie graag wat tips en advies

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groepsfotografie graag wat tips en advies

    Volgende week woensdag ga ik een band fotograferen. Dit voor een vrije opdracht van school, nu heb ik nog weinig portret fotografie, en al helemaal geen groepsfotografie gedaan. Ik wou wel graag wat algemene tips hebben en wat advies over waar ik op moet letten etc. Ook graag wat commentaar over mijn ideeen.

    Het vind plaats zo rond half 7 tot half 8 en vanaf half 8 kan ik nog met 3 bandleden verder. ( de drumster en bassist moeten dan met een ander bandje oefenen). Nu zou ik eventueel eerst wat groepsfoto's kunnen maken, daarna met de drumster en bassist apart portret foto's kunnen maken en dan om half 8 met de andere 3 bandleden verder tot een uur of kwart voor negen. Ik dacht dat het mooi zou zijn om zowieso foto's te gaan maken in de oude school waar ze oefenen. Er zijn oude fietshokken met graffiti, ook wil ik graag met wat samendrukkend perspectief en weglopende lijnen werken, maar hier heb je toch zowieso een telelens voor nodig?

    Ook het idee dat je s'avonds nu mooi zacht licht hebt spreekt me wel aan. Ik zou het erg waarderen als ik wat tips van de 'profs' op BD zou krijgen Alvast bedankt...
    I create, therefore I exist

    D3200 - AF-S Nikkor 18-105mm 3.5-5.6, AF-S Nikkor 50mm 1.8, SB700

  • #2
    Re: Groepsfotografie graag wat tips en advies

    Niemand die mij wil helpen?
    I create, therefore I exist

    D3200 - AF-S Nikkor 18-105mm 3.5-5.6, AF-S Nikkor 50mm 1.8, SB700

    Comment


    • #3
      Re: Groepsfotografie graag wat tips en advies

      Ik heb enkele weken geleden wel voor het eerst groepsfoto's gemaakt, maar de groep was iets groter . En het was meer de bedoeling om een "klassieke" groepsfoto te maken. Ze hadden vooraf alles klaargezet, en toen ik daar kwam, zag ik dat de zon recht in mijn lens scheen . En dan hebben we nog snel alles moeten verzetten:


      In die oude school zijn waarschijnlijk wel genoeg plaatsen om mooie foto's te maken, maar een echte telelens zal je daarvoor toch niet nodig hebben. Ik heb zelf de Sigma 18-50 gebruikt, voor zo'n grote groep kon ik echt geen langere lens gebruiken, want dan was die tuin te klein .

      Als je wat geduld hebt, dan zijn er hier zeker die veel betere tips kunnen geven .
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Groepsfotografie graag wat tips en advies

        Oorspronkelijk geplaatst door ShinLi
        Niemand die mij wil helpen?

        Ik wil wel, maar kweet niet waar beginnen !
        In elk geval heb je geen telelens nodig !
        Best een standaard lens.
        Trek zoveel mogelijk foto's achter mekaar, je kan nooit weten wie z'n ogen eens dicht heeft.
        Kies tevens een snelle sluitertijd, aangezien de groep meestal op éénzelfde lijn staat, en de scherptediepte dus niet echt heel belangrijk is !
        Gebruikt een statief indien je er eentje hebt (is niet echt noodzakelijk, maar toch handig)
        Maak ook een aantal vershillende foto's met verschillende belichtingstijden. (+1 en -1 stop)
        Gebruik een evenwijdige en egale achtergrond, zodoende dat het hoofdonderwerp goed tot z'n recht komt.
        Kies ook een achtergrond wat met het thema past !
        Indien er te weinig licht zou zijn, gebruik je invulflits.
        Hou er rekening mee dat indien de personen witte shirts dragen dat deze heel helder op de foto gaan staan (dus iets onderbelichten).
        Onderbelichte foto's kan men corrigeren, overbelichte niet !
        En voor de rest zou ik zeggen, veel succes !!

        Yvan
        Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

        Comment


        • #5
          Re: Groepsfotografie graag wat tips en advies

          Black B@ndit en yvannovich erg bedankt voor jullie tips. Maar ik ga zowieso wel een telelens gebruiken, want in de opdracht staat dat we een portret(ten) met samedrukkend perspectief moeten maken. Ook moet ik wat foto's vanuit vogelvlucht/kikvors perspectief nemen, hier heb ik eens goed overnagedacht, en ik denk dat ik voor extreem vogelvlucht/kikvors perspectief ga. Ook is er graffiti in de buurt, dit kan misschien ook een mooi extra toon aan de foto's geven. Ook is er naast de school nog een haven en om de school heen wat grasvelden/bosjes.
          I create, therefore I exist

          D3200 - AF-S Nikkor 18-105mm 3.5-5.6, AF-S Nikkor 50mm 1.8, SB700

          Comment


          • #6
            Re: Groepsfotografie graag wat tips en advies

            Oorspronkelijk geplaatst door ShinLi
            Black B@ndit en yvannovich erg bedankt voor jullie tips. Maar ik ga zowieso wel een telelens gebruiken, want in de opdracht staat dat we een portret(ten) met samedrukkend perspectief moeten maken. Ook moet ik wat foto's vanuit vogelvlucht/kikvors perspectief nemen, hier heb ik eens goed overnagedacht, en ik denk dat ik voor extreem vogelvlucht/kikvors perspectief ga. Ook is er graffiti in de buurt, dit kan misschien ook een mooi extra toon aan de foto's geven. Ook is er naast de school nog een haven en om de school heen wat grasvelden/bosjes.
            Als ik dat zo lees dan heb je toch ideën genoeg, veel succes.

            groeten, Jan.
            Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
            Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

            Comment

            Working...
            X