Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke systeemvereiste nodig?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke systeemvereiste nodig?

    Ik bewerk mijn foto`s op een laptop. Voorheen was dat geen probleem met alleen PS en JPEG foto`s. Tegenwoordig schiet ik in RAW en heb er meerdere programma`s bij. Als ik een foto in Nikon Capture heb bewerkt en die wil opslaan heeft dat zoveel tijd nodig dat ik ondertussen koffie ga zetten, de krant lees, en de planten water kan geven.

    (en zo zie ik eruit als halverwege het wegschrijven de laptop vastloopt, wat steeds vaker voorkomt.)

    Kortom tijd voor een nieuwe pc met een snellere processor en een groter geheugen

    Kan iemand mij vertellen wat ik nodig heb en waarbij ik moet opletten.

  • #2
    Re: Welke systeemvereiste nodig?

    Tijdje terug een post geweest ivm trage Nikon Capture ivm type video kaart.
    even opzoeken misschien...
    Voor de rest idealerwijze :

    Minstenst 2 harde schijven
    Hypertreading processor, zo snel als het budget het toelaat (indien pc, mac weet ik niet of er een equivalent bestaat, behalve dual processor, maar dat zou beter moeten zijn)
    minstens 1Gb gegeugen
    Als het kan 2 monitoren lcd en crt
    evt Card readers ingebouwd.

    Ben geintresseerd wat het wordt....

    Jo
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Welke systeemvereiste nodig?

      Ik heb geen ervaring in laptop's omdat ik mijn bewerkingen steeds uitvoer op een klassieke PC met zelfs nog een (antieke) CRT monitor. Ik hoor tot de conservatieve garde die beeldbewerking enkel wil doen op een CRT.

      Wat ik dus als onmisbaar zie in mijn nieuwe PC (die ook op stapel staat)

      - Processor zou ik net willen plaatsen net onder de top ik dacht aan een Pentium 4 op 3.2 giga.
      - Geheugen is enorm belangrijk daarom in de nieuwe PC 2 Giga DDRAM
      - Twee harde schijven, een voor de soft en een voor de data. 80 giga en 200 giga dacht ik zo.
      - Zeer goede grafische kaart Redeon 9600 met 256 Mb DDRAM of iets daar in de buurt.
      - Minstens één DVD writer Rewriter
      - En daar dan nog een goede monitor bij (hangt ervan af ) ik ga de mijne nog een beetje bewaren momenteel heb ik een IIyama Vision Master Pro 454 , dus misschien dat ik een TFT overweeg om met 2 montoren te gaan werken.

      MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Welke systeemvereiste nodig?

        Ik zou eerder gaan voor een Socket 939 AMD processor (snelheid kies je zelf):

        - memorycontroller in de cpu wat een enorme bandbreedte heeft (zeker tegenover Intel)
        - alle S939 moederborden kunnen later gebruik maken van de DualCore processors (mits BIOS upgrade). Indien je processor later dus te traag is, kan je enkel de CPU upgraden door er een DualCore versie in te steken (performance van 1 CPU x 1,8 - handig als je app DUAL ondersteund en zowiezo handiger om te multitasken). Intel komt ook met DualCores, maar er dient heel waarschijnlijk een nieuw moederbord aangekocht te worden (of je kan wachten tot die uit zijn natuurlijk)
        - gunstiger geprijsd als een evenwaardige Intel
        - zoek achter een "Venice" core dewelke koeler loopt als de oudere cores(minder warm = stabieler en langere levensduur)

        Voor de rest een deftige videokaart (Geforce of ATI) met voldoende werkgeheugen (128MB - 256MB) en twee DVI uitgangen. Daarbij natuurlijk twee goede monitors op DVI.
        Een moederbord met Socket 939 kan je best met PCIe nemen (videokaart dient dan ook PCIe te zijn) zodat je direct klaar bent om enige tijd verder te kunnen en eventueel later nog uit te breiden.

        koop er deftig DDR400 geheugen bij (koop 2 of 4 even grote latten van 512MB-1024MB elk!!) en je hebt direct genoeg werkgeheugen wat minstens even belangrijk is als de CPU.

        greets,
        Tom
        Last edited by TomB; 26 mei 2005, 13:08.

        Comment

        Working...
        X