Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gegevensinfo v.e.foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gegevensinfo v.e.foto

    Kan men , nadat men de foto's op de harde schijf gezet heeft, de gegevensinfo op de een of andere manier terug oproepen zoals diafragma , sluitersnelheid enz.
    Ik werk nu met de Nikon D70 en als ik info nodig heb i.v.m.de gemaakte foto kan ik deze oproepen via het menu. Wat als ze op de harde schijf staan in een map ? Zijn deze gegevens dan verloren of kun je die via een beeldbewerkingsprogramma zoals Adobe Photoshop mee opvragen ?

  • #2
    Re: Gegevensinfo v.e.foto

    Oorspronkelijk geplaatst door noliko
    Kan men , nadat men de foto's op de harde schijf gezet heeft, de gegevensinfo op de een of andere manier terug oproepen zoals diafragma , sluitersnelheid enz.
    Ik werk nu met de Nikon D70 en als ik info nodig heb i.v.m.de gemaakte foto kan ik deze oproepen via het menu. Wat als ze op de harde schijf staan in een map ? Zijn deze gegevens dan verloren of kun je die via een beeldbewerkingsprogramma zoals Adobe Photoshop mee opvragen ?
    Ja, dat kan via het EXIF bestand (voor een JPEG). Voor een RAW (NEF) bij Nikon moet dat ook kunnen, maar dan eerder in Photoshop of PhaseOne CS,...
    EXIF bestanden vindt je door op de rechtermuisknop te drukken boven de foto, dan 'Eigenschappen' te selecteren, Tab samenvatting en dan 'Geavanceerd'...
    Je kan ook het programma Exifer downloaden (gratis) http://www.exifer.friedemann.info/ , met dit bestand kan je dit soort gegevens voor alle foto's in een bepaalde directory bekijken...

    sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

    http://supermasj.zenfolio.com

    Comment


    • #3
      Re: Gegevensinfo v.e.foto

      Per toeval vind ik deze gegevens op een website: Je kan die info er probleemloos uitlezen met een gratis programmaatje "Exifread" genaamd.
      Je kan het hier op onze website downloaden via onderstaande link :
      ExifRead.zip
      en kies voor opslaan.
      En inderdaad , nadat ik dat programmaatje gedownload had ,heb ik een van mijn vroegere foto's opgeroepen en de hele info kwam te voorschijn .
      ik denk dat we het hier over hetzelfde programma hebben .
      Toch bedankt .

      Comment


      • #4
        Re: Gegevensinfo v.e.foto

        Zelf heb ik onlangs View EXIF geïnstalleerd, gratis te downloaden. Werkt prima: rechter muisklik op foto en dan View EXIF aanklikken. Doe een search hierop; is al eerder aan bod gekomen in dit forum.
        Canon 70D
        En als ik het wat compacter houd: Fuji HS35

        Comment

        Working...
        X