Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke voorzorgen/documenten neem ik best mee op reis?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke voorzorgen/documenten neem ik best mee op reis?

    Hoi Bd'ers.

    Volgende maandag vertrek ik voor twee weken naar Kroatië, regio dubrovnik - cavtat... Ik neem mijn volledige set lenzen en accessoires mee. Nemen jullie ook de garantie en/of aankoopbewijzen mee voor in het geval dat er iets defect of gestolen wordt? Je weet maar nooit he. Of is dit een slecht idee en laat ik deze officiële documenten toch beter thuis? Mss beter kopietjes maken?

    Het is voor mij de eerste maal dat ik toch vrij duur materiaal meeneem op verlof.

    Iemand een idee hoe het zit met handbagage bij het inchecken? Mijn fototas weegt met alles er in ongeveer 4,5 kilo. En dan is er nog de videocamera en de gewoonlijke standaard handbagage zoals medicijnen ed. Ik zal dus hoogstwaarschijnlijk serieus over het toegestane gewicht zitten.

    Nog een extra vraagje: kan ik een week voor het vertrek (zeer korte termijn dus) nog een verzekering rond krijgen of duurt deze procedure vrij lang? Wat voor verzekering zou ik best nemen?

    Hartelijk dank voor de tips!

  • #2
    Re: Welke voorzorgen/documenten neem ik best mee op reis?

    Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
    Volgende maandag vertrek ik voor twee weken naar Kroatië, regio dubrovnik - cavtat... Ik neem mijn volledige set lenzen en accessoires mee. Nemen jullie ook de garantie en/of aankoopbewijzen mee voor in het geval dat er iets defect of gestolen wordt? Je weet maar nooit he. Of is dit een slecht idee en laat ik deze officiële documenten toch beter thuis? Mss beter kopietjes maken?
    Garantiebewijzen blijven bij mij altijd thuis, daar heb je "en route" toch weinig tot niets aan. Aankoopbewijzen (orginelen! *) altijd alleen mee voor de douane. Serienummers verder in het boekje waar ook de adressen in staan voor de postkaartjes .

    Iemand een idee hoe het zit met handbagage bij het inchecken? Mijn fototas weegt met alles er in ongeveer 4,5 kilo. En dan is er nog de videocamera en de gewoonlijke standaard handbagage zoals medicijnen ed. Ik zal dus hoogstwaarschijnlijk serieus over het toegestane gewicht zitten.
    Hoe veel handbagage je mee mag nemen staat over het algemeen vermeld op je ticket. Meestal niet meer dan 5 kilo per stuk, 1 stuks ongedefinieerde handbagage en soms mag je foto- en videoapparatuur nog los meenemen.

    Er zijn altijd mensen die proberen meer of zwaardere stukken mee te nemen. Daar heb ik maar 1 woord voor: a-sociaal! Handbagage wordt namelijk opgeslagen tijdens de reis in de toch al krap bemeten "overhead bins". Wat jouw buurman te veel mee neemt levert jou meteen een probleem op (en vice versa). T.a.v. het gewicht: die overhead bins zijn ontworpen op een bepaalde maximum belading. Ga je daar overheen, dan kunnen ze onder nare omstandigheden open vallen en ik kan je verzekeren dat je een 10-kilo fotoapparatuur niet op je knar wilt voelen vallen (sterker nog: ik heb het meegemaakt dat iemand door een enkel stuk bagage van "slechts" een kilootje of 4 knock-out ging toen dat pak naar beneden donderde toen het toestel in een luchtzak terecht kwam).

    Nog een extra vraagje: kan ik een week voor het vertrek (zeer korte termijn dus) nog een verzekering rond krijgen of duurt deze procedure vrij lang? Wat voor verzekering zou ik best nemen?
    De meeste verzekeringen gaan in op de dag dat je je aanmeldt (en soms zelfs nog eerder ). Afhankelijk van de werkelijke waarde van je materiaal valt die onder de standaard- of meer uitgebreide reisverzekering of moet je er een aparte verzekering voor aanschaffen. Ik heb er een via de fotografenfederatie maar dan moet je daar wel lid van zijn. Verder heb je in Nederland nog de speciale apparatuurverzekering van de NOB, maar ik weet niet of die ook voor niet-ingezetenen (van Nederland bedoel ik dan) beschikbaar is (een mailtje kun je er altijd aan wagen natuurlijk). Last but not least kun je nog kijken of de apparatuur wellicht onder de kostbaarheden dekking van je inboedelverzekering valt en hoe ver die gaat.

    *: Bij de "betere" fotozaken kun je vaak een originele en gewaarmerkte kopie-factuur krijgen bij je aankoop (of krijg je die er al standaard bij). Bij Konijnenberg bijvoorbeeld krijg je die standaard.
    Last edited by Joost; 23 mei 2005, 09:16.

    Comment


    • #3
      Re: Welke voorzorgen/documenten neem ik best mee op reis?

      ik ga binnenkort ook naar buitenland (reis)...

      Hoe komt het dat er zo weinig info te vinden is van hoe/wat voor verzekering.
      In de meest gevallen kan je maar iets verzekeren met een totale waarde van 1250€. Kost het 1299 op je factuur, dan heb je pech. Moet dan een jaarcontract nemen hiervoor.

      Zijn er hier nog die een verzekering hebben voor een korte/lange periode voor hun toestel en lenzen????

      Ook kwa terugbetaling in geval van diefstal of zo... liggen de verschillen nogal hoog!!
      Ben van belgië, dus als er iemand nog wat raad kan geven..

      (Alleen hopen dat er niks gebeurd zeker, en de boel goed in de gaten houden zeker??.. )
      -=- Light is the key...

      Comment


      • #4
        Re: Welke voorzorgen/documenten neem ik best mee op reis?

        Ik neem steeds een kopie van de aankoopbewijzen (factuur) mee. Garantiebewijzen thuislaten!
        Serienummers noteren en 1 kopie meenemen en 1 thuislaten.

        Fototassen horen in principe niet tot de categorie handbagage, net zoals dames handtassen. Maar dat hangt een beetje af van de luchtvaartmaatschappij. Effe navragen dus!
        Maar dan mag die fototas enkel gebruikt worden om fotomateriaal in op te bergen. Toevallig je vliegticketten , taxfree gekochte artikelen, identiteitskaart, ... erin wegstoppen, maakt van je fototas een 2de handbagage en dat mag dan weer niet.

        Ga je naar Griekenland dan is het nutteloos om een verzekering af te sluiten. Bij diefstal of verlies moet je een politieverslag laten opmaken en in de eerste plaats verdenken ze je dan dat je je materiaal in het zwart wou doorverkopen...

        Comment


        • #5
          Re: Welke voorzorgen/documenten neem ik best mee op reis?

          Ben juist terug, had 100kg(kadokes) aan valiezen alleen (2 personen) + in het vliegtuig 2 grote zakken per persoon + alle fotogear.

          Geen probs gehad of moeten bijbetalen..

          Alleen hebben ze op die ene valies van 60kg een rood label gehangen met erop "ATENTION HEAVY", maar dat zal waarschijnlijk meer bedoeld zijn voor de kuiers dan voor deze sukkelaar!

          'k had wel de indruk dat het vliegtuig er langer over deed om te kunnen opstijgen...

          Comment


          • #6
            Re: Welke voorzorgen/documenten neem ik best mee op reis?

            Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
            'k had wel de indruk dat het vliegtuig er langer over deed om te kunnen opstijgen...
            Dat zal wel door die steaks zijn, die je daar naar binnen hebt gespeeld.

            Wat je als handbagage al dan niet mag meenemen, is sterk afhankelijk van maatschappij tot maatschappij. Laatst met TAP Air Portugal naar Lissabon gevlogen en daar hebben ze mijn handbagage (LowePro Nature Trekker AWII met fotomateriaal en andere bazaar in, samen een goeie 7 kilo) niet eens gewogen.

            seppuku.

            Comment

            Working...
            X