Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Posts en reacties in Gevorderden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Posts en reacties in Gevorderden

    Ik weet niet of het alleen aan mij ligt, maar de laatste tijd vind ik de posts én de reacties in dit forum Gevorderden niet helemaal wat ikzelf althans ervan verwacht (en wat volgens de sticky verwacht zou mogen worden). Een uitleg, aan de hand van enkele recente voorbeelden.

    Topic: Niks bijzonders, gewoon mus.
    Verreweg de meeste reacties gaan over de scherpte. Waar ik toch al vraagtekens bij kan zetten. We kijken hier naar een verkleining van 900x600 die duidelijk achteraf verscherpt is (zie de lichte halo rechts van vogel en boomstronk). Niks mis mee, verscherping achteraf, maar om nu over de scherpte te discussiëren lijkt me toch niet zo zinnig.

    Los daarvan lijkt me ook vreemd als je als gevorderde een foto post en er voornamelijk over de scherpte wordt gepraat. En weer los daarvan, zie ik ook niet zo het nut van een gevorderde die 'niks bijzonders, gewoon een mus' post.

    Even voor de duidelijkheid: Dit is zeker geen aanval op drh of diegenen die reageren, maar een constatering van hoe het forum Gevorderden vaak wordt gebruikt (en dat is ook zo voor de hierna volgende voorbeelden).

    Zo kan ik nog veel meer voorbeelden noemen. Bekijk bv de topic Snelle kever in Frankrijk, of Welke bloem is dit. Of Macroprobeersel zonder macrolens (ook hier, belangrijkste opmerkingen over scherpte en dichtsmeren van het gaatje in de bloem).

    Dit zijn er maar enkele van gisteren en vandaag, maar zo zijn er al maanden talloze voorbeelden. Soms zit er wel degelijk to-the-point commentaar bij, maar het valt me toch op dat Gevorderden vaak ook als een verlengstuk van de Showcases wordt ge(of mis-)bruikt.

    Ik vraag me dan ook af of ik nu zo 'streng' ben en ik me veel soepeler moet opstellen, of dat er, zeker in een forum als dit (fotodiscussie voor gevorderden dus) zowel door posters als repliers te snel naar een eenvoudige vraag/antwoord word gegrepen?

  • #2
    Re: Posts en reacties in Gevorderden

    Ga volledig met jou akkoord.
    Als ik hier een posting maak verwacht ik een doordachte kritiek, zowel opbouwend als afbrekend! Slechts op zo'n manier kan ik van mijn fouten leren en mij verbeteren.
    Ik vind het zo afgezaagd om steeds te horen hoe mooi en knap het is. Meeste respons wordt uitgebracht door mensen die het forum aanzien als een soort wedstrijd waar zo hoog mogelijk moet gescoord worden. Velen geven een snelle reply op de posting en vliegen zo snel mogelijk naar de volgende. Terugkomen naar de beoordeelde post zit er niet in zodat het sommigen volledig ontgaat dat hen een of andere vraag werd gesteld waarop ze dan geen antwoord meer geven.
    Meestal is het ook zo dat er een soort "preferentie" ontstaat. Sommigen krijgen heel wat respons om hun "naam", terwijl anderen volledig genegeerd worden. Het begint sterk naar clanvorming te evolueren en dat zou wel eens negatief kunnen gaan werken.
    Als proef heb ik al eens postings met nul-scores opgehaald uit het verleden en plots krijgen die aandacht door de score-jagers.
    Vandaag nog heb ik een posting geplaats in "Terzake" nadat deze, wellicht foutief door mij in "Natuur & Landschappen was gepost.
    Mag ik je verzoeken een bezoekje te brengen aan die posting op volgende link:
    http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=74339

    mbg
    Henri
    lidnummer: BD0435BE

    Comment


    • #3
      Re: Posts en reacties in Gevorderden

      Volgens de sticky's is dit een forumonderdeel om foto's te bespreken. Niet om
      meningen over het forum of standpunten te bespreken. Daarom de verplaatsing naar chit chat.

      Comment


      • #4
        Re: Posts en reacties in Gevorderden

        Oorspronkelijk geplaatst door Plofkop
        Volgens de sticky's is dit een forumonderdeel om foto's te bespreken. Niet om
        meningen over het forum of standpunten te bespreken. Daarom de verplaatsing naar chit chat.
        lol

        ik denk dat je bij "gevorderden" best wel streng mag optreden.
        er is nog altijd het mildere "beginners"

        maar het begint al bij de naam:

        sommigen zullen zich ongemakkelijk voelen onder de term 'beginners'
        dus mss de naam aanpassen of gewoon streng maar rechtvaardig optreden
        foto als spiegel of als venster?

        Comment


        • #5
          Re: Posts en reacties in Gevorderden

          of degene die in gevorderden posten duidelijker laten vragen waar ze op beoordeeld willen worden. ok het sticky: maar toch.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Posts en reacties in Gevorderden

            Het is niet alleen bij de gevorderden maar ook op andere onderdelen dat het er zo aan toe gaat.
            Zeker er zijn mensen die heel professioneel te werk gaan en schitterende foto's maken, er zitten echt juweeltjes tussen, deze mensen krijgen dankzij hun bekendheid veel reacties, terwijl andere mensen zien dat hun foto 100 en meer keren gezien wordt en dat er nauwlijks iemand reageert.
            ik als beginneling heb nood aan correctie zodat ik mijzelf kan verbeteren.
            Ik weet ook dat ik mijn foto's trek met de standaard lens die erop zit eenvoudig omdat ik nog geen "garage vol" heb liggen met lenzen. en dan wordt het toch al een stuk moeilijker om een deftige macro of vergezicht te fotograferen. en dan is alle hulp meer dan welkom
            En het moet ook gezegd worden dat bij de beginnende posters altijd dezelfde mensen een reactie geven terwijl andere mensen gewoon bezichtigen en doorsurfen.

            mvg Paul
            Niemand is te oud om te leren
            alle foto's genomen met een minolta Dimage A200
            alle reacties zowel positief en negatief worden zeer op prijs gesteld

            Comment


            • #7
              Re: Posts en reacties in Gevorderden

              Ik zal beloven vanaf nu mijn leven te beteren en "anders" mijn comments te formuleren.
              Maar kan er in de sticky niet een regeltje worden bijgeplaatst waardoor de poster een vraag moet stellen aangaande zijn te beoordelen foto.

              Groeten, Jan.
              Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
              Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

              Comment


              • #8
                Re: Posts en reacties in Gevorderden

                Voor de wijziging van het forum stond dat zinnetje daar. Dit betekende voor de mods eindeloos opmerkingen maken omdat dat zinnetje door de poster niet geformuleerd werd.

                Stel dat we het terug invoeren ...
                Hoe wil je dan dat de mods reageren? Telkens verplaatsing naar showcase? Slotjes uitdelen? Vriendelijk vragen ... ?

                Als de BD-ers die deze topic volgen, rekening houden met de bedoeling van het fotodiscussieforum, dan zijn er minder lettertjes nodig in de sticky's.

                Meer uitbreiding in de sticky's biedt ook geen verbetering. Merken jullie ook hoe weinig (of slecht) de sticky's gelezen worden?

                Comment


                • #9
                  Re: Posts en reacties in Gevorderden

                  Kijk, een forum is wat de forumleden er van maken. Ik ga volledig akkoord dat er té veel off-topic en met een korte "mooie foto!" reply's worden gegeven zonder verder commentaar waarom die foto nou net zo mooi is. Maar om nu weer alle registers open te trekken en spreken van "clanvorming" ontgaat me toch een beetje.

                  Der staan voldoende topics in zowel "Gevorderden" als "Beginners" met duidelijke en ter zake reply's waarbij de forumleden de moeite doen om uitgebreid uitleg te verschaffen, het kan dus wel. Daar kunnen we met z'n allen wat uit leren en dat is ook de bedoeling van het Fotodiscussieforum.
                  Kijk even als voorbeeld naar deze topic, zo mogen er meer reply's komen

                  Iedereen kan nog steeds een beoordeling vragen op één specifiek punt zoals scherpte,belichting,... maar we eisen dit niet langer omdat dit in het verleden geen goede formule is gebleken. Zowat iedereen vroeg een beoordeling "op alle vlakken" en dan nog alleen omdat het een verplichting was.

                  Vooral het Gevorderden subforum mag best wat scherpere, hardere maar vooral gefundeerde kritiek geven.

                  We gaan alvast dit item verder bespreken met de moderatoren. Naast een oproep om correcte reply's te geven (die is bij deze al gestart ) moeten we ook overwegen of we de niet-correcte reply's gaan verwijderen of tenminste de poster verzoeken zijn manier van antwoorden aan te passen.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Posts en reacties in Gevorderden

                    Oorspronkelijk geplaatst door Erik Mansvelders
                    Ik weet niet of het alleen aan mij ligt, maar de laatste tijd vind ik de posts én de reacties in dit forum Gevorderden niet helemaal wat ikzelf althans ervan verwacht (en wat volgens de sticky verwacht zou mogen worden). Een uitleg, aan de hand van enkele recente voorbeelden.

                    Topic: Niks bijzonders, gewoon mus.
                    Verreweg de meeste reacties gaan over de scherpte. Waar ik toch al vraagtekens bij kan zetten. We kijken hier naar een verkleining van 900x600 die duidelijk achteraf verscherpt is (zie de lichte halo rechts van vogel en boomstronk). Niks mis mee, verscherping achteraf, maar om nu over de scherpte te discussiëren lijkt me toch niet zo zinnig.

                    Los daarvan lijkt me ook vreemd als je als gevorderde een foto post en er voornamelijk over de scherpte wordt gepraat. En weer los daarvan, zie ik ook niet zo het nut van een gevorderde die 'niks bijzonders, gewoon een mus' post.

                    Even voor de duidelijkheid: Dit is zeker geen aanval op drh of diegenen die reageren, maar een constatering van hoe het forum Gevorderden vaak wordt gebruikt (en dat is ook zo voor de hierna volgende voorbeelden).

                    Zo kan ik nog veel meer voorbeelden noemen. Bekijk bv de topic Snelle kever in Frankrijk, of Welke bloem is dit. Of Macroprobeersel zonder macrolens (ook hier, belangrijkste opmerkingen over scherpte en dichtsmeren van het gaatje in de bloem).

                    Dit zijn er maar enkele van gisteren en vandaag, maar zo zijn er al maanden talloze voorbeelden. Soms zit er wel degelijk to-the-point commentaar bij, maar het valt me toch op dat Gevorderden vaak ook als een verlengstuk van de Showcases wordt ge(of mis-)bruikt.

                    Ik vraag me dan ook af of ik nu zo 'streng' ben en ik me veel soepeler moet opstellen, of dat er, zeker in een forum als dit (fotodiscussie voor gevorderden dus) zowel door posters als repliers te snel naar een eenvoudige vraag/antwoord word gegrepen?

                    Dit zal steeds een probleempunt zijn, omdat de doorsnee poster niet echt verlangt om een kritiek te horen, maar bewust of onbewust vraagt naar erkenning en als het effen kan zelfs bewondering. Daar waar ik vroeger al eens de moeite nam om één en ander te verduidelijken voor wat mijn visie over een beeld aangaat, moet ik eerlijk zeggen dat ik er tegenwoordig geen moeite meer voor doe. Een gefundeerde commentaar neerschrijven kost tijd, en de reacties op een gefundeerde commentaar zijn niet van die aard om er een gewoonte van te maken. Het probleem stelt zich niet alleen op BD, ook andere fora waar ik ook op vertoef hebben eenzelfde probleem. Het zal waarschijnlijk aan het medium liggen. Want voor een commentaar die door de maker in grote lijnen aanvaard wordt moet je naar een Club in real life gaan.
                    En of er nu omzichtig of minder omzichtig met bewoordingen wordt omgesprongen heeft daar niet veel mee te maken uiteindelijk is " Zet uwen vuilbak maar open " of " Ik zou er geen verder werk meer insteken, maar me toeleggen op de volgende opname " Net eender.

                    MVG, Jeff
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Posts en reacties in Gevorderden

                      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                      Want voor een commentaar die door de maker in grote lijnen aanvaard wordt moet je naar een Club in real life gaan.
                      En of er nu omzichtig of minder omzichtig met bewoordingen wordt omgesprongen heeft daar niet veel mee te maken uiteindelijk is " Zet uwen vuilbak maar open " of " Ik zou er geen verder werk meer insteken, maar me toeleggen op de volgende opname " Net eender.

                      MVG, Jeff
                      IMHO en met alle respect: larie. Waarom zou je de kritieken van een fotoclub wél aanvaarden en op een forum niet? Omdat je in elkaars ogen kan kijken? Of net omdat je dan wat voorzichtiger bent -onbewust of niet- met de bewoordingen? Een onderbelichte foto zal nét zo goed onderbelicht zijn in een fotoclub als op een forum. In principe is de groep fotografen die een bepaalde foto beoordelen zelfs groter in het forum dan de meeste fotoclubs.
                      Het gaat hem ook helemaal niet over omzichtige bewoordingen maar wel over de manier hoe je dezelfde foto beter kan maken, dát is de bedoeling van het Fotodiscussieforum.
                      Als de opmerking "zet uwe vuilbak maar open" zonder meer de manier van werken is in jouw fotoclub, ben ik alvast gelukkig daar géén lid van.
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • #12
                        Re: Posts en reacties in Gevorderden

                        Jammer dat dit topic naar Chit Chat is verplaatst; het is toch een stuk belangrijker dan het (overigens vaak leuke) geleuter dat in Chit Chat staat.

                        Dat gezegd hebbende, denk ik dat mensen op het internet voorzichtiger zijn met een beoordeling dan in een gewone fotoclub. Niet alleen omdat ze bang zijn een ander te kwesten zonder precies de achtergrond van die persoon te weten, maar (vooral?) ook omdat ze bang zijn zelf aangevallen te worden. De flames die ik hier heb gelezen over onderwerpen als ruis of het beste cameramerk canon/nikon/minolta laten zien dat op het internet mensen toch anders reageren dan bij een gewone fotoclub.

                        Je moet je bij internet-forums, dus niet alleen bij BD, afvragen hoe het komt dat mensen in het begin heel enthousiast meedoen en na korte tijd toch weer weggaan. Heeft dat te maken met een zekere "'clanvorming"? Of komt het doordat ze beledigd zijn door een individuele deelnemer die niet representatief is voor de rest van de deelnemers aan het forum? Of komt het doordat de opbrengst (in de vorm van serieus en leerzaam commentaar op de foto's) niet hoog genoeg is?

                        Ik heb geen antwoord op bovenstaande vragen. Maar ik heb bij andere internet-forums (niet over fotografie) al gemerkt dat een kleinere groep die bovendien alleen openstaat voor mensen die op de een of andere manier hebben aangegeven serieus te willen praten, meer resultaat oplevert dan een groep die voor iedereen openstaat.

                        Groeten, Miriam

                        Comment


                        • #13
                          Re: Posts en reacties in Gevorderden

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
                          IMHO en met alle respect: larie. Waarom zou je de kritieken van een fotoclub wél aanvaarden en op een forum niet? Omdat je in elkaars ogen kan kijken? Of net omdat je dan wat voorzichtiger bent -onbewust of niet- met de bewoordingen? Een onderbelichte foto zal nét zo goed onderbelicht zijn in een fotoclub als op een forum. In principe is de groep fotografen die een bepaalde foto beoordelen zelfs groter in het forum dan de meeste fotoclubs.
                          Het gaat hem ook helemaal niet over omzichtige bewoordingen maar wel over de manier hoe je dezelfde foto beter kan maken, dát is de bedoeling van het Fotodiscussieforum.
                          Als de opmerking "zet uwe vuilbak maar open" zonder meer de manier van werken is in jouw fotoclub, ben ik alvast gelukkig daar géén lid van.

                          Toch is het realiteit dat mensen die elkaar persoonlijk kennen en elkaar wekelijks ontmoeten op de club meer van elkaar kunnen verdragen dan forumleden op een internet forum.
                          En over de vuilbak, dat klinkt erger dan het is, maar om resultaat te kunnen bereiken moet je wel is iets willen herdoen, ook al is het beeld al geprint en ook al is het in groot formaat en heb je der een A3+ aan versmost.
                          Daarom wordt in onze club de "vuilbak" als een van de voornaamste stukken van de fotouitrusting gezien.

                          MVG, Jeff
                          Last edited by Digipics357; 21 mei 2005, 11:49.
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                          Comment


                          • #14
                            Re: Posts en reacties in Gevorderden

                            Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                            Toch is het realiteit dat mensen die elkaar persoonlijk kennen en elkaar wekelijks ontmoeten op de club meer van elkaar kunnen verdragen dan forumleden op een internet forum.
                            Heel veel hangt af van de wijze waarop je iets in tekstvorm zet. Zo is het al meer dan eens tot misverstanden gekomen omdat enkele woorden ten onrechte verkeerd werden opgevat. Een gesproken woord ben je snel vergeten, maar die tekst wordt steeds opnieuw geanalyseerd en staat er volgend jaar ook nog. Laat de leden van jouw fotoclub een beoordeling op papier zetten en je krijgt waarschijnlijk dezelfde problemen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                            En over de vuilbak, dat klinkt erger dan het is, maar om resultaat te kunnen bereiken moet je wel is iets willen herdoen, ook al is het beeld al geprint en ook al is het in groot formaat en heb je der een A3+ aan versmost.
                            Daarom wordt in onze club de "vuilbak" als een van de voornaamste stukken van de fotouitrusting gezien.

                            MVG, Jeff
                            Zie mijn opmerking hierboven , na deze toelichting/nuancering geef ik je hier volledig gelijk Jeff.
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • #15
                              Re: Posts en reacties in Gevorderden

                              Het gegeven alleen al dat een foto hier wordt getoond wil zeggen dat de poster ervan overtuigt is dat dit in zijn ogen een goede foto is.
                              Hij of zij verwacht dan ook dat er positief wordt gereageerd.Dikwijls krijgt hij of zij een reactie zoals hierboven al wordt aangegeven, mooi, iets scherper, kader trekt op niets, meer dof etc....En dan zijn er ook mensen die scherp reageren maar de moeite of de tijd niet nemen om hun reactie te onderbouwen. Dit kan (pijnlijk kan ik niet zeggen)maar toch demotiverend werken voor een tijdje.
                              Wat scheelt er aan een foto waarop niet wordt gereageerd? 0 reply's? En toch een paar honderd view's? Ik weet het niet . Een foto die mij iets zegt, die mij aanspreekt, daar zal ik op reageren.
                              Men zit hier ook met de geaardheid van het beestje.
                              Iedereen reageert anders op een foto. Als jij een foto mooi vindt is dat dan voor de ander ook zo? Ik denk het niet. Maar moet men dan reageren op zo een foto (die men niet graag ziet) ? Voor mij niet , maar doet men het toch, neem dan de tijd en de moeite om uitgebreid uitleg te geven waarom dit en waarom dat beter of anders kon. Ik haat die korte nietszeggende reacties.


                              Groetjes

                              JO
                              Groetjes
                              ----JO

                              Comment

                              Working...
                              X