PDA

Volledige versie bekijken : Posts en reacties in Gevorderden

Erik Mansvelders
20 mei 2005, 23:57
Ik weet niet of het alleen aan mij ligt, maar de laatste tijd vind ik de posts én de reacties in dit forum Gevorderden niet helemaal wat ikzelf althans ervan verwacht (en wat volgens de sticky verwacht zou mogen worden). Een uitleg, aan de hand van enkele recente voorbeelden.

Topic: Niks bijzonders, gewoon mus.
Verreweg de meeste reacties gaan over de scherpte. Waar ik toch al vraagtekens bij kan zetten. We kijken hier naar een verkleining van 900x600 die duidelijk achteraf verscherpt is (zie de lichte halo rechts van vogel en boomstronk). Niks mis mee, verscherping achteraf, maar om nu over de scherpte te discussiëren lijkt me toch niet zo zinnig.

Los daarvan lijkt me ook vreemd als je als gevorderde een foto post en er voornamelijk over de scherpte wordt gepraat. En weer los daarvan, zie ik ook niet zo het nut van een gevorderde die 'niks bijzonders, gewoon een mus' post.

Even voor de duidelijkheid: Dit is zeker geen aanval op drh of diegenen die reageren, maar een constatering van hoe het forum Gevorderden vaak wordt gebruikt (en dat is ook zo voor de hierna volgende voorbeelden).

Zo kan ik nog veel meer voorbeelden noemen. Bekijk bv de topic Snelle kever in Frankrijk, of Welke bloem is dit. Of Macroprobeersel zonder macrolens (ook hier, belangrijkste opmerkingen over scherpte en dichtsmeren van het gaatje in de bloem).

Dit zijn er maar enkele van gisteren en vandaag, maar zo zijn er al maanden talloze voorbeelden. Soms zit er wel degelijk to-the-point commentaar bij, maar het valt me toch op dat Gevorderden vaak ook als een verlengstuk van de Showcases wordt ge(of mis-)bruikt.

Ik vraag me dan ook af of ik nu zo 'streng' ben en ik me veel soepeler moet opstellen, of dat er, zeker in een forum als dit (fotodiscussie voor gevorderden dus) zowel door posters als repliers te snel naar een eenvoudige vraag/antwoord word gegrepen?

kodachrome
21 mei 2005, 00:38
Ga volledig met jou akkoord.
Als ik hier een posting maak verwacht ik een doordachte kritiek, zowel opbouwend als afbrekend! Slechts op zo'n manier kan ik van mijn fouten leren en mij verbeteren.
Ik vind het zo afgezaagd om steeds te horen hoe mooi en knap het is. Meeste respons wordt uitgebracht door mensen die het forum aanzien als een soort wedstrijd waar zo hoog mogelijk moet gescoord worden. Velen geven een snelle reply op de posting en vliegen zo snel mogelijk naar de volgende. Terugkomen naar de beoordeelde post zit er niet in zodat het sommigen volledig ontgaat dat hen een of andere vraag werd gesteld waarop ze dan geen antwoord meer geven.
Meestal is het ook zo dat er een soort "preferentie" ontstaat. Sommigen krijgen heel wat respons om hun "naam", terwijl anderen volledig genegeerd worden. Het begint sterk naar clanvorming te evolueren en dat zou wel eens negatief kunnen gaan werken.
Als proef heb ik al eens postings met nul-scores opgehaald uit het verleden en plots krijgen die aandacht door de score-jagers.
Vandaag nog heb ik een posting geplaats in "Terzake" nadat deze, wellicht foutief door mij in "Natuur & Landschappen was gepost.
Mag ik je verzoeken een bezoekje te brengen aan die posting op volgende link:
http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=74339

mbg
Henri

Plofkop
21 mei 2005, 02:22
Volgens de sticky's is dit een forumonderdeel om foto's te bespreken. Niet om
meningen over het forum of standpunten te bespreken. Daarom de verplaatsing naar chit chat.

parakiet
21 mei 2005, 06:47
Volgens de sticky's is dit een forumonderdeel om foto's te bespreken. Niet om
meningen over het forum of standpunten te bespreken. Daarom de verplaatsing naar chit chat.

lol :D

ik denk dat je bij "gevorderden" best wel streng mag optreden.
er is nog altijd het mildere "beginners"

maar het begint al bij de naam:

sommigen zullen zich ongemakkelijk voelen onder de term 'beginners'
dus mss de naam aanpassen of gewoon streng maar rechtvaardig optreden ;)

bouk
21 mei 2005, 07:12
of degene die in gevorderden posten duidelijker laten vragen waar ze op beoordeeld willen worden. ok het sticky: maar toch.
grt,bouk.

Paulus4605
21 mei 2005, 07:24
Het is niet alleen bij de gevorderden maar ook op andere onderdelen dat het er zo aan toe gaat.
Zeker er zijn mensen die heel professioneel te werk gaan en schitterende foto's maken, er zitten echt juweeltjes tussen, deze mensen krijgen dankzij hun bekendheid veel reacties, terwijl andere mensen zien dat hun foto 100 en meer keren gezien wordt en dat er nauwlijks iemand reageert.
ik als beginneling heb nood aan correctie zodat ik mijzelf kan verbeteren.
Ik weet ook dat ik mijn foto's trek met de standaard lens die erop zit eenvoudig omdat ik nog geen "garage vol" heb liggen met lenzen. en dan wordt het toch al een stuk moeilijker om een deftige macro of vergezicht te fotograferen. en dan is alle hulp meer dan welkom
En het moet ook gezegd worden dat bij de beginnende posters altijd dezelfde mensen een reactie geven terwijl andere mensen gewoon bezichtigen en doorsurfen.

mvg Paul

jan.brouwers
21 mei 2005, 08:03
Ik zal beloven vanaf nu mijn leven te beteren en "anders" mijn comments te formuleren. ;)
Maar kan er in de sticky niet een regeltje worden bijgeplaatst waardoor de poster een vraag moet stellen aangaande zijn te beoordelen foto.

Groeten, Jan.

lut
21 mei 2005, 08:31
Voor de wijziging van het forum stond dat zinnetje daar. Dit betekende voor de mods eindeloos opmerkingen maken omdat dat zinnetje door de poster niet geformuleerd werd.

Stel dat we het terug invoeren ...
Hoe wil je dan dat de mods reageren? Telkens verplaatsing naar showcase? Slotjes uitdelen? Vriendelijk vragen ... ?

Als de BD-ers die deze topic volgen, rekening houden met de bedoeling van het fotodiscussieforum, dan zijn er minder lettertjes nodig in de sticky's.

Meer uitbreiding in de sticky's biedt ook geen verbetering. Merken jullie ook hoe weinig (of slecht) de sticky's gelezen worden?

Hombre
21 mei 2005, 09:42
Kijk, een forum is wat de forumleden er van maken. Ik ga volledig akkoord dat er té veel off-topic en met een korte "mooie foto!" reply's worden gegeven zonder verder commentaar waarom die foto nou net zo mooi is. Maar om nu weer alle registers open te trekken en spreken van "clanvorming" ontgaat me toch een beetje.

Der staan voldoende topics in zowel "Gevorderden" als "Beginners" met duidelijke en ter zake reply's waarbij de forumleden de moeite doen om uitgebreid uitleg te verschaffen, het kan dus wel. Daar kunnen we met z'n allen wat uit leren en dat is ook de bedoeling van het Fotodiscussieforum.
Kijk even als voorbeeld naar deze topic (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=72878), zo mogen er meer reply's komen :G

Iedereen kan nog steeds een beoordeling vragen op één specifiek punt zoals scherpte,belichting,... maar we eisen dit niet langer omdat dit in het verleden geen goede formule is gebleken. Zowat iedereen vroeg een beoordeling "op alle vlakken" en dan nog alleen omdat het een verplichting was.

Vooral het Gevorderden subforum mag best wat scherpere, hardere maar vooral gefundeerde kritiek geven.

We gaan alvast dit item verder bespreken met de moderatoren. Naast een oproep om correcte reply's te geven (die is bij deze al gestart ;) ) moeten we ook overwegen of we de niet-correcte reply's gaan verwijderen of tenminste de poster verzoeken zijn manier van antwoorden aan te passen.

Digipics357
21 mei 2005, 09:43
Ik weet niet of het alleen aan mij ligt, maar de laatste tijd vind ik de posts én de reacties in dit forum Gevorderden niet helemaal wat ikzelf althans ervan verwacht (en wat volgens de sticky verwacht zou mogen worden). Een uitleg, aan de hand van enkele recente voorbeelden.

Topic: Niks bijzonders, gewoon mus.
Verreweg de meeste reacties gaan over de scherpte. Waar ik toch al vraagtekens bij kan zetten. We kijken hier naar een verkleining van 900x600 die duidelijk achteraf verscherpt is (zie de lichte halo rechts van vogel en boomstronk). Niks mis mee, verscherping achteraf, maar om nu over de scherpte te discussiëren lijkt me toch niet zo zinnig.

Los daarvan lijkt me ook vreemd als je als gevorderde een foto post en er voornamelijk over de scherpte wordt gepraat. En weer los daarvan, zie ik ook niet zo het nut van een gevorderde die 'niks bijzonders, gewoon een mus' post.

Even voor de duidelijkheid: Dit is zeker geen aanval op drh of diegenen die reageren, maar een constatering van hoe het forum Gevorderden vaak wordt gebruikt (en dat is ook zo voor de hierna volgende voorbeelden).

Zo kan ik nog veel meer voorbeelden noemen. Bekijk bv de topic Snelle kever in Frankrijk, of Welke bloem is dit. Of Macroprobeersel zonder macrolens (ook hier, belangrijkste opmerkingen over scherpte en dichtsmeren van het gaatje in de bloem).

Dit zijn er maar enkele van gisteren en vandaag, maar zo zijn er al maanden talloze voorbeelden. Soms zit er wel degelijk to-the-point commentaar bij, maar het valt me toch op dat Gevorderden vaak ook als een verlengstuk van de Showcases wordt ge(of mis-)bruikt.

Ik vraag me dan ook af of ik nu zo 'streng' ben en ik me veel soepeler moet opstellen, of dat er, zeker in een forum als dit (fotodiscussie voor gevorderden dus) zowel door posters als repliers te snel naar een eenvoudige vraag/antwoord word gegrepen?

Dit zal steeds een probleempunt zijn, omdat de doorsnee poster niet echt verlangt om een kritiek te horen, maar bewust of onbewust vraagt naar erkenning en als het effen kan zelfs bewondering. Daar waar ik vroeger al eens de moeite nam om één en ander te verduidelijken voor wat mijn visie over een beeld aangaat, moet ik eerlijk zeggen dat ik er tegenwoordig geen moeite meer voor doe. Een gefundeerde commentaar neerschrijven kost tijd, en de reacties op een gefundeerde commentaar zijn niet van die aard om er een gewoonte van te maken. Het probleem stelt zich niet alleen op BD, ook andere fora waar ik ook op vertoef hebben eenzelfde probleem. Het zal waarschijnlijk aan het medium liggen. Want voor een commentaar die door de maker in grote lijnen aanvaard wordt moet je naar een Club in real life gaan.
En of er nu omzichtig of minder omzichtig met bewoordingen wordt omgesprongen heeft daar niet veel mee te maken uiteindelijk is " Zet uwen vuilbak maar open " of " Ik zou er geen verder werk meer insteken, maar me toeleggen op de volgende opname " Net eender.

MVG, Jeff

Hombre
21 mei 2005, 09:59
Want voor een commentaar die door de maker in grote lijnen aanvaard wordt moet je naar een Club in real life gaan.
En of er nu omzichtig of minder omzichtig met bewoordingen wordt omgesprongen heeft daar niet veel mee te maken uiteindelijk is " Zet uwen vuilbak maar open " of " Ik zou er geen verder werk meer insteken, maar me toeleggen op de volgende opname " Net eender.

MVG, Jeff

IMHO en met alle respect: larie. Waarom zou je de kritieken van een fotoclub wél aanvaarden en op een forum niet? Omdat je in elkaars ogen kan kijken? Of net omdat je dan wat voorzichtiger bent -onbewust of niet- met de bewoordingen? Een onderbelichte foto zal nét zo goed onderbelicht zijn in een fotoclub als op een forum. In principe is de groep fotografen die een bepaalde foto beoordelen zelfs groter in het forum dan de meeste fotoclubs.
Het gaat hem ook helemaal niet over omzichtige bewoordingen maar wel over de manier hoe je dezelfde foto beter kan maken, dát is de bedoeling van het Fotodiscussieforum.
Als de opmerking "zet uwe vuilbak maar open" zonder meer de manier van werken is in jouw fotoclub, ben ik alvast gelukkig daar géén lid van.

mvdh
21 mei 2005, 11:25
Jammer dat dit topic naar Chit Chat is verplaatst; het is toch een stuk belangrijker dan het (overigens vaak leuke) geleuter dat in Chit Chat staat.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat mensen op het internet voorzichtiger zijn met een beoordeling dan in een gewone fotoclub. Niet alleen omdat ze bang zijn een ander te kwesten zonder precies de achtergrond van die persoon te weten, maar (vooral?) ook omdat ze bang zijn zelf aangevallen te worden. De flames die ik hier heb gelezen over onderwerpen als ruis of het beste cameramerk canon/nikon/minolta laten zien dat op het internet mensen toch anders reageren dan bij een gewone fotoclub.

Je moet je bij internet-forums, dus niet alleen bij BD, afvragen hoe het komt dat mensen in het begin heel enthousiast meedoen en na korte tijd toch weer weggaan. Heeft dat te maken met een zekere "'clanvorming"? Of komt het doordat ze beledigd zijn door een individuele deelnemer die niet representatief is voor de rest van de deelnemers aan het forum? Of komt het doordat de opbrengst (in de vorm van serieus en leerzaam commentaar op de foto's) niet hoog genoeg is?

Ik heb geen antwoord op bovenstaande vragen. Maar ik heb bij andere internet-forums (niet over fotografie) al gemerkt dat een kleinere groep die bovendien alleen openstaat voor mensen die op de een of andere manier hebben aangegeven serieus te willen praten, meer resultaat oplevert dan een groep die voor iedereen openstaat.

Groeten, Miriam

Digipics357
21 mei 2005, 11:27
IMHO en met alle respect: larie. Waarom zou je de kritieken van een fotoclub wél aanvaarden en op een forum niet? Omdat je in elkaars ogen kan kijken? Of net omdat je dan wat voorzichtiger bent -onbewust of niet- met de bewoordingen? Een onderbelichte foto zal nét zo goed onderbelicht zijn in een fotoclub als op een forum. In principe is de groep fotografen die een bepaalde foto beoordelen zelfs groter in het forum dan de meeste fotoclubs.
Het gaat hem ook helemaal niet over omzichtige bewoordingen maar wel over de manier hoe je dezelfde foto beter kan maken, dát is de bedoeling van het Fotodiscussieforum.
Als de opmerking "zet uwe vuilbak maar open" zonder meer de manier van werken is in jouw fotoclub, ben ik alvast gelukkig daar géén lid van.

Toch is het realiteit dat mensen die elkaar persoonlijk kennen en elkaar wekelijks ontmoeten op de club meer van elkaar kunnen verdragen dan forumleden op een internet forum.
En over de vuilbak, dat klinkt erger dan het is, maar om resultaat te kunnen bereiken moet je wel is iets willen herdoen, ook al is het beeld al geprint en ook al is het in groot formaat en heb je der een A3+ aan versmost.
Daarom wordt in onze club de "vuilbak" als een van de voornaamste stukken van de fotouitrusting gezien.

MVG, Jeff

Hombre
21 mei 2005, 12:20
Toch is het realiteit dat mensen die elkaar persoonlijk kennen en elkaar wekelijks ontmoeten op de club meer van elkaar kunnen verdragen dan forumleden op een internet forum.
Heel veel hangt af van de wijze waarop je iets in tekstvorm zet. Zo is het al meer dan eens tot misverstanden gekomen omdat enkele woorden ten onrechte verkeerd werden opgevat. Een gesproken woord ben je snel vergeten, maar die tekst wordt steeds opnieuw geanalyseerd en staat er volgend jaar ook nog. Laat de leden van jouw fotoclub een beoordeling op papier zetten en je krijgt waarschijnlijk dezelfde problemen.

En over de vuilbak, dat klinkt erger dan het is, maar om resultaat te kunnen bereiken moet je wel is iets willen herdoen, ook al is het beeld al geprint en ook al is het in groot formaat en heb je der een A3+ aan versmost.
Daarom wordt in onze club de "vuilbak" als een van de voornaamste stukken van de fotouitrusting gezien.

MVG, Jeff

Zie mijn opmerking hierboven :D, na deze toelichting/nuancering geef ik je hier volledig gelijk Jeff.

jo99841
21 mei 2005, 12:36
Het gegeven alleen al dat een foto hier wordt getoond wil zeggen dat de poster ervan overtuigt is dat dit in zijn ogen een goede foto is.
Hij of zij verwacht dan ook dat er positief wordt gereageerd.Dikwijls krijgt hij of zij een reactie zoals hierboven al wordt aangegeven, mooi, iets scherper, kader trekt op niets, meer dof etc....En dan zijn er ook mensen die scherp reageren maar de moeite of de tijd niet nemen om hun reactie te onderbouwen. Dit kan (pijnlijk kan ik niet zeggen)maar toch demotiverend werken voor een tijdje.
Wat scheelt er aan een foto waarop niet wordt gereageerd? 0 reply's? En toch een paar honderd view's? Ik weet het niet . Een foto die mij iets zegt, die mij aanspreekt, daar zal ik op reageren.
Men zit hier ook met de geaardheid van het beestje. :rolleyes:
Iedereen reageert anders op een foto. Als jij een foto mooi vindt is dat dan voor de ander ook zo? Ik denk het niet. Maar moet men dan reageren op zo een foto (die men niet graag ziet) ? Voor mij niet , maar doet men het toch, neem dan de tijd en de moeite om uitgebreid uitleg te geven waarom dit en waarom dat beter of anders kon. Ik haat die korte nietszeggende reacties.

Groetjes

JO

jan.brouwers
21 mei 2005, 12:37
Kan het niet zo zijn dat velen (waartoe ik mezelf ook mag rekenen) geen of nauwelijks verschil maken tussen het geven van commentaar op een foto in Discussie en/of showcase ? In Showcase verwacht ik toch wel foto's waar jezelf in elk geval tevreden mee bent en dat wil je dan ook tonen aan anderen. Vandaar ook vooral daar mijn nogal korte comments op die platen. ;)
In het begin (nu wat minder vaak) vloog ik er ook nog wel eens in bij sommige topics, maar nu bekijk je het eerst, leest het later nog eens door en bij twijfel reageer ik niet/of wat rustiger.
Clanvorming is er in mijn ogen zeker (en ik zal me daar ook wel eens schuldig aan maken) maar dat is er ook in de "gewone" fotoclub waar ik lid van ben.
Maar zoal eerder beloofd ik zal er in de toekomst rekening mee houden. :p

EDIT: Terwijl ik nog aan het typen was heeft Jo99841 gereageerd en na het lesen van zijn post moet ik zeggen dat ik me kan vinden in zijn benadering van dit "probleem".
groeten, Jan.

theokus
21 mei 2005, 12:52
Het is niet alleen bij de gevorderden maar ook op andere onderdelen dat het er zo aan toe gaat.
Zeker er zijn mensen die heel professioneel te werk gaan en schitterende foto's maken, er zitten echt juweeltjes tussen, deze mensen krijgen dankzij hun bekendheid veel reacties, terwijl andere mensen zien dat hun foto 100 en meer keren gezien wordt en dat er nauwlijks iemand reageert.
ik als beginneling heb nood aan correctie zodat ik mijzelf kan verbeteren.
Ik weet ook dat ik mijn foto's trek met de standaard lens die erop zit eenvoudig omdat ik nog geen "garage vol" heb liggen met lenzen. en dan wordt het toch al een stuk moeilijker om een deftige macro of vergezicht te fotograferen. en dan is alle hulp meer dan welkom
En het moet ook gezegd worden dat bij de beginnende posters altijd dezelfde mensen een reactie geven terwijl andere mensen gewoon bezichtigen en doorsurfen.

mvg Paul

Paul, nu ga ik eens hard zijn;)
Het hangt niet zozeer van het materiaal af hoor:)
Materiaal kan wel helpen....
Dat neemt niet weg dat ik jouw "grieven" volkomen begrijp!
Je hebt evenveel recht van spreken als iemand met zijn garage vol lenzen.

Ik zou het momenteel eens anders bekijken...
Neem jouw camera en die standaardlens en denk er eens over na welke
onderwerpen er je het beste mee zou kunnen fotograferen...
Je weet nu wat niet kan....dus haal er alles uit met wat wel kan he;)

Allee, een stom voorbeeld...
Mijn buurman vroeger, ook een Theo (hahaha) had geld en materiaal.....
Ik had een Agfaatje van "jan mijn voeten"....en ik was echt "jaloers" dat die
man dat allemaal had.
TOT ik zijn foto's zag...die waren pas van "jean mes pieds";)
Ik heb toen ook een paar maal gevloekt omdat ik niet kon beschikken over
zijn materiaal.
Tot overmaat van wat ik dus een ramp vond, zei de buurman dat "hier in de
buurt" niks te fotograferen viel!!
Dat was me toch "effe" teveel....;)

theokus
21 mei 2005, 12:55
Erik,

Gevorderden zijn gevorderden en dus geen beginners.
En wanneer is iemand een gevorderde?

Als iedereen kan reageren in de rubriek gevorderden dan is de kans groot
dat je antwoorden krijgt die niet zo “gevorderd” zijn;)
Maar wie gaat dat bepalen, vastleggen of beperken?
Hoe moet of kan dit aangetoond of bewezen worden?
Iedereen wil wel een mening kwijt…ik ook;)
En dan kan je toestanden krijgen waar niemand iets aan heeft of zich gekrenkt voelt enz. enz. enz.

Je kon ook een team samenstellen van enkele mensen die mogen reageren
in deze rubriek, zeg maar experts of specialisten.
Dit team kan afspreken hoe alles zal verlopen of hoe zal beoordeeld worden
en die afspraken moeten bekend gemaakt worden aan de leden hier in het forum.
Als je zo zou werken dan is er al veel opgelost;)
Denk daar maar eens over na.
Als leden constant voorzien worden van degelijke oplossingen dan zal het vertrouwen
groeien plus het niveau van deze rubriek zal ook vooruitgaan…

Ik denk hierbij aan jouw bijdragen of vroeger aan die van “onze Phille”.

En ik ga nu niet beweren dat dit gemakkelijk is.
Maar als je iets wil bereiken dan moet er maar hard aan gewerkt worden.

Ik vind het wel bijzonder goed Erik dat je dit onderwerp aansnijdt.
Want zoals het nu is worden de mensen eigenlijk niet geholpen….
Mijn volgende vraag is wel hoever je hierin kan gaan en moet er eventueel beperkt worden?
Een technisch goede foto hangt ook af van de kennis van de camera door de gebruiker.
Hangt ook af van de bewerkingen achteraf in een of ander programma zoals PS.
De compositie hangt af van visie, talent maar ook van enige technische kennis.
En toch ga ik er van uit dat een gevorderde deze zaken min of meer onder de knie heeft.
waardoor de kwaliteit van de beoordeling nog belangrijker wordt.
(Talent is dun gezaaid, dat weet ik ook maar dat doet er hier niet toe.)

McSerial
21 mei 2005, 15:47
Alhoewel ik toch relatief nieuw ben op dit forum, merk ik ook dat de reacties in gevorderden niet altijd 'gevorderd' zijn (en daar rekenen ik mezelf dan ook bij, al poog ik toch mijn reacties te beargumenteren).

Daarom zie ik wel iets in wat theokus zegt. Men moet misschien een duidelijkere opsplitsing maken tussen beginners en gevorderden, alhoewel ik dat wel niet de juiste benamingen vind. Ik denk dan aan een algemeen deel, waar iedereen commentaar kan geven en een 'gesloten' deel waar 'experts' op de foto's reageren. Toch denk ik dat dat 'gesloten' deel ook open moet staan voor beginners (om hun foto's te posten), zodat zij goed geholpen kunnen worden door de 'experts'. Natuurlijk moet dit wel beperkt worden, zodat de 'experts' het nog allemaal kunnen bolwerken.

Maar misschien is dit dan teveel zoals de fotoschool. Dat is een zeer goed concept, maar dan zie je daar weer dat er niet genoeg enthousiasme is en er veel mensen afhaken. Ik denk dat je dat met een beoordeling door 'experts' dan niet zal hebben aan de kant van mensen die hun foto posten (eerder het omgekeerde) maar eerder aan de kant van de 'experts'.

Toch denk ik dat men eerder naar zo een systeem zal moeten gaan om goede commentaar te krijgen op foto's. Het stemt in elk geval tot nadenken.

ajuin
21 mei 2005, 16:19
enkele zaken:
-in showcase is het enkel de bedoeling te showen. reacties hoeven daar allerminst, maar bij goede/slechte foto's wordt wel snel de mening gegeven, en dat wordt geapprecieerd, toch door mij. maar tips als hoe het beter moest, of diafragma groter moest zijn, etc., neen, dat hoeft daar niet, dat mag/hoort bij discussie

-in discussie is het dan posten bij beginners of gevorderden. ik heb zelf al anoniem het verwijt gekregen onterecht in 'gevorderden' geplaatst te hebben, maar daar wou ik gevorderde commentaar horen, dus via exif en meningen horen wat veranderd moest worden. begginers is eenvoudigere taal, zodat een leek die nog niet veel kent, er nog aan uit kan. die mensen zullen ook niet gauw in 'gevorderden' posten, dus dat zit toch goed?

-ik vind de regel van vertrekken vanuit een vraag in discussie wel goed. geeft blijk dat de maker weet heeft van een foutje, maar niet goed weet waar dat foutje zit. daarom gaat ie ook niet naar showcase !!!

-in showcase mag men 3 foto's plaatsen van dagje dierentuin, in discussie niet. daardoor gaan mensen in showcase soms foto's ter discussie plaatsen !!!

=> terug duidelijke regels, en goed/strikt mod-schap, en het niveau/bespreking zou terug moeten zitten waar het moet.
voor discussie: terug de regel van vertrekken vanuit een vraag, en is er geen vraag, slotje, tot ze de sticky's DUIDELIJK hebben gelezen. komt alleen maar dit probleem ten goede.
probleem beginner en gevorderde: voelt de topicstarter zelf wel aan. maar beschouw de auteur niet als een gevorderde, maar als iemand die gevorderde commentaar wil !!! zoals bij mij toen...

Joost
21 mei 2005, 17:47
Je kon ook een team samenstellen van enkele mensen die mogen reageren
in deze rubriek, zeg maar experts of specialisten.

Dat zou mij wat te ver gaan, maar ik ben inderdaad wel eens iets dergelijks tegengekomen op een ander forum (welke dat precies was kan ik mij overigens niet meer kan herinneren, maar dat is weer een heel ander verhaal :eek: ). Daar konden leden opnames versturen naar een soort kring van fotografen en beoordelaars die wisten waar ze het over hadden. De leden van die kring kozen iedere week een paar van die opnames uit die dan zichtbaar gemaakt werden voor de rest van het forum met een bespreking er bij. Daar kon dan weer door iedereen op gereageerd worden. Werkte prima, tot de leden van de kring er 1 voor 1 mee stopten.

Ik ben het met Erik eens dat ik me ook regelmatig afvraag waarom een bepaalde foto door de maker in "gevorderden" wordt gepost en niet in "beginners" of in een van de showcases. En inderdaad, de commentaren zijn soms wel wat magertjes...

Bij ons op de fotoclub stellen we vaak foto's voor aan de hele groep en dat resulteert dan meteen in discussies die lekker op gang komen. Die discussies kun je electronisch vaak niet voeren; het medium is te langzaam om de interactie met anderen op gang te houden. Daarnaast weet je vaak niets van de beweegredenen van de fotograaf om de foto te presenteren en/of van zijn/haar kwaliteiten.

DigiCam
21 mei 2005, 18:52
Of Macroprobeersel zonder macrolens (ook hier, belangrijkste opmerkingen over scherpte en dichtsmeren van het gaatje in de bloem).

Mag ik mij even aangesproken voelen omdat hier verwezen wordt naar een post van mijzelf.

Ik kan niet anders dan Erik gelijk geven. Ik heb om een duidelijke reden in "gevorderden" mijn post geplaatst. Ik vond hem zelf - als macro-leek - niet slecht - dus niet in beginners - maar twijfelde over het gebruik van de DOF, diafragma en sluitersnelheid. Daarom heb ik bij gevorderden gepost (en niet in showcase) met drie vragen en heb een link naar de fullsize originele foto toegevoegd. Het was mijn bedoeling om reacties te krijgen van een aantal Macrospecialisten, specialist die ik niet ben.

Ik ben uiteindelijk op mijn honger blijven zitten, want zoals Erik aangeeft, is er niet veel meer gezegd dan dat de scherpte ok was en het een mooie foto betrof. Maar wat heb ik hier nu uit kunnen leren?

Waar vroeger de mods onmiddellijk ingrepen wanneer in "beginners" of "gevorderden" een post geplaatst werd zonder duidelijke vraagstelling, denk ik dat ze misschien wat meer moeten "optreden" of "positief modereren" wanneer een reply op een post in deze twee rubrieken eigenlijk niet conform is de bedoeling van het forum. Als iemand vraagt wat hij aan zijn foto kan verbeteren dan zou eigenlijk een poster die antwoord met 'mooi scherp' of 'knappe foto' moeten terecht gewezen worden. Je moet het volgens mij niet zo extreem maken dat enkel een select groepje commentaar kan geven, maar erover waken dat de gegeven commentaar zinvol en een toegevoegde waarde kan beteken voor de poster veel goed maken. Mag ik hier verwijzen naar de positieve omkeer in het forum "aangeboden" waar iemand die off-topic post onmiddellijk op de vingers getikt wordt. Ik besef dat dit arbeidsintensief is voor de mods, maar zo heb je echt iets aan een forum waar je jouw foto beoordeeld wil zien.

Baron
21 mei 2005, 19:06
Als ge liever hebt dat we niet reageren zeg je het maar hoor! Dan krijg je weer opmerkingen in de zin van " alle x keer bekekenen en geen reactie?" Zijn we hier amateurs onder elkaar of full profs?

drh
21 mei 2005, 19:31
Het leuke van het hele verhaal is dat de gevorderden niet posten in gevorderden. :D Dus om het kort te maken, de gevorderden blijft leeg.
Ook gevorderden die erg veel verstand van zaken hebben laten niet of nauwelijks van zich horen en de cirkel is weer rond. ;)

mvg, drh

DigiCam
21 mei 2005, 20:12
Als ge liever hebt dat we niet reageren zeg je het maar hoor! Dan krijg je weer opmerkingen in de zin van " alle x keer bekekenen en geen reactie?" Zijn we hier amateurs onder elkaar of full profs?

Sorry, ik denk dat je me hier een beetje verkeerd begrepen hebt. Als ik in "gevorderden" post dan mag het toch niet de bedoeling zijn om "zoveel mogelijk" reacties te krijgen. 1 gefundeerde reactie met gedetailieerde opmerkingen is toch veel meer waard dan 10 posts met enkel "mooi" of "knap". Als amateur zie ik heus soms wel wat er aan een foto schort. Als deze in "gevorderden" of "beginners staat dan is het dacht ik de bedoeling om daar positieve of negatieve kritiek op te geven. Als het enkel de bedoeling van de poster is om je foto te tonen dan moet hij naar "showcase".

Als ik in een beoordelingsforum geen reactie krijg dan ben ik heus volwassen genoeg om te denken dat er op dat ogenblik geen bezoekers aanwezig zijn die de moeite nemen om mijn foto te beoordelen - en daar kan ik mee leven. In een beoordelingsforum ben ik niet op zoek naar zoveel mogelijk "hits" of lof.

Paulus4605
21 mei 2005, 21:10
Om nog even terug te komen op een kort antwoord zoals Mooie foto of heel kort schitterend, en andere aanverwante opmerkingen waar ik me nogal schuldig aan maak komt vooral omdat het
A niet alleen mooie foto's zijn
B ook omdat mijn voorgangers alle lof en opmerkingen al gegeven hebben
c ik het een goede plaat vind maar dit door mijn "gebrek aan technisch inzicht" en omdat ik iemand ben die eigenlijk sinds een kleine 2 maanden digitale fotographie als hobby begin te beschouwen geen gefundeerd commentaar kan geven waarom ik een bepaalde foto mooi prachtig enz vindt.

Als ik iets niet mooi vind of als ik het gevoel heb dat er iets niet correct is aan deze foto zal ik dit ook vermelden.

ik heb in mijn "footer" al kenbaar gemaakt dat ik alle reacties zowel positief als negatief waardeer en dat ik hier ben om te leren en niet om foto's te plaatsen waar niet of nauwelijks reactie op komt.

zoals al eerder vermeld zijn er een aantal mensen op dit forum die reageren op de nieuw geplaatste foto's gewoon omdat deze mensen waar onder mijzelf iedere keer dat ze aanloggen op het forum alle nieuwe posts bekijken en daar hun mening over geven. ok ik geef toe dat ik op basis van de titel/ en waar dat het geplaatst is afhangt of ik hier een reactie op geef of niet, ik bedoel hiermee dat je van mij niet of nauwlijks een reactie zult vinden als er iets over camara's geplaats wordt of als er iets in een onderdeel geplaatst wordt waar ik geen verstand van heb.

mvg Paul

Cois
21 mei 2005, 21:40
Om nog even terug te komen op een kort antwoord zoals Mooie foto of heel kort schitterend, en andere aanverwante opmerkingen waar ik me nogal schuldig aan maak komt vooral omdat het
A niet alleen mooie foto's zijn
B ook omdat mijn voorgangers alle lof en opmerkingen al gegeven hebben
c ik het een goede plaat vind maar dit door mijn "gebrek aan technisch inzicht" en omdat ik iemand ben die eigenlijk sinds een kleine 2 maanden digitale fotographie als hobby begin te beschouwen geen gefundeerd commentaar kan geven waarom ik een bepaalde foto mooi prachtig enz vindt.

Als ik iets niet mooi vind of als ik het gevoel heb dat er iets niet correct is aan deze foto zal ik dit ook vermelden.

ik heb in mijn "footer" al kenbaar gemaakt dat ik alle reacties zowel positief als negatief waardeer en dat ik hier ben om te leren en niet om foto's te plaatsen waar niet of nauwelijks reactie op komt.

zoals al eerder vermeld zijn er een aantal mensen op dit forum die reageren op de nieuw geplaatste foto's gewoon omdat deze mensen waar onder mijzelf iedere keer dat ze aanloggen op het forum alle nieuwe posts bekijken en daar hun mening over geven. ok ik geef toe dat ik op basis van de titel/ en waar dat het geplaatst is afhangt of ik hier een reactie op geef of niet, ik bedoel hiermee dat je van mij niet of nauwlijks een reactie zult vinden als er iets over camara's geplaats wordt of als er iets in een onderdeel geplaatst wordt waar ik geen verstand van heb.

mvg Paul
Zo is het met mij het zelfde en ik kan U heel goed volgen Paul. ;)
Ik beoordeel een foto ook altijd op mijn eigen gevoel,maar dan dit technisch gaan uitleggen.......dan moet ik meestal passen. :o
Maar als ik zeg prachtig :G :G :G dan meen ik dat ook.
off topic effe:
Zo kun je ook zeggen dat het spijtig is,dat bij de meeste BDers de Exif weg is en ze dat de Exif ook niet bij de foto zetten.
Daar kunnen andere mensen ook wat van leren of je kunt ook meer commentaar geven op een foto om iemand te helpen.
Als ik een fotoforum zou beginnen zo dit zelfs verplicht zijn. :o
Zo zie je maar er is nog voldoende stof om over te praten. ;)

theokus
21 mei 2005, 23:02
Dat zou mij wat te ver gaan, maar ik ben inderdaad wel eens iets dergelijks tegengekomen op een ander forum (welke dat precies was kan ik mij overigens niet meer kan herinneren, maar dat is weer een heel ander verhaal :eek: ). Daar konden leden opnames versturen naar een soort kring van fotografen en beoordelaars die wisten waar ze het over hadden. De leden van die kring kozen iedere week een paar van die opnames uit die dan zichtbaar gemaakt werden voor de rest van het forum met een bespreking er bij. Daar kon dan weer door iedereen op gereageerd worden. Werkte prima, tot de leden van de kring er 1 voor 1 mee stopten.

De forumleden kunnen niet alles oplossen...
Iedereen wil ook direct, stante pede, onmiddellijk en nu een antwoord;)
(of een reactie)
Alles moet goed doordacht worden en daarna is het volhouden;)

Ik ben het met Erik eens dat ik me ook regelmatig afvraag waarom een bepaalde foto door de maker in "gevorderden" wordt gepost en niet in "beginners" of in een van de showcases. En inderdaad, de commentaren zijn soms wel wat magertjes...

Hier zijn verschillende antwoorden van toepassing.
Wie gaat bepalen wie nu beginner is of gevorderde?
De leden zelf? Wat zijn de criteria voor een gevorderde?
Ik kan me goed voorstellen dat er hier en daar eentje zich op zijn tenen
getrapt voelt;) (moest hij/zij niet voldoen).
Alle drie de rubrieken (showcase, beginners, gevorderden) geven altijd
aanleiding tot discussie ("aanval" en/of verdediging).
Zijn deze drie rubrieken de grote sleutel van het succes van BD?
Schaf ze eens af.... wat dan;)

Je kan nooit uitsluiten of iemand nu een foto mooi vindt of juist niet.
Daarom vind ik dat een foto op eerste plaats moet bekeken worden
op technisch vlak.
Persoonlijk leer ik meer als ik precies weet hoe iemand die of die foto
gemaakt heeft.
Dat is ook de informatie die beginners nodig hebben.

Beginners moeten ook begrijpen dat én een technische goede foto afleveren
én de camera 100% kennen én het zonesysteem door en door kennen én
de belichtingsmogelijkheden door en door kennen..(effe adem halen)
niet kan binnen de vijf minuten....
Ik ga die mensen niet afschieten maar je moet daar geduld opbrengen en uitleggen he hoe het zit. Kinderen opvoeden is bijna hetzelfde...;)

En dat uitleggen doe je of je doet het niet;)
Gewoonlijk wordt dan wel eens verwezen naar een goed boek....

De mensen moeten een basis hebben vind ik.
En van gevorderden kan ik toch veronderstellen dat ze die basis bezitten.

Maar nogmaals: wie bepaalt....wie wat is.

Redeneren is leuk en interessant maar het moet ook tot een oplossing leiden.
Laat showcase staan en laat iedereen maar "showen":)
Je hebt dan 2 opties: reacties toelaten of niet….
Als je reacties toelaat dat begint het “spel” weer van voor af aan.
Het is inderdaad dan aangenaam als je dan reacties krijgt van “Wah”!”, “cool” enz. enz. enz.
Maar eigenlijk brengt dat niets nieuws bij.
En als dan iemand de vraag stelt hoe betreffende collega deze foto gemaakt heeft?

Beginners en gevorderden zou ik overlaten aan de "crew" van specialisten.
Daardoor zal ook alles weg vallen van wat ik, als u mij toestaat, niet ter zake vind.
De gepubliceerde foto’s moeten dan wel voldoende info bevatten.
Je kan op zicht beoordelen maar met de bijkomende info kan je dieper ingaan of beter,
eenvoudiger (?) een verklarend antwoord geven.

Bij ons op de fotoclub stellen we vaak foto's voor aan de hele groep en dat resulteert dan meteen in discussies die lekker op gang komen. Die discussies kun je electronisch vaak niet voeren; het medium is te langzaam om de interactie met anderen op gang te houden. Daarnaast weet je vaak niets van de beweegredenen van de fotograaf om de foto te presenteren en/of van zijn/haar kwaliteiten.

Tja, dat kan kloppen;)
Toch zou ik liever een direct/snel antwoord wensen.

theokus
21 mei 2005, 23:51
Jammer dat dit topic naar Chit Chat is verplaatst; het is toch een stuk belangrijker dan het (overigens vaak leuke) geleuter dat in Chit Chat staat.

Miriam, wat zou ik nu zijn zonder chitchat;)

Dat gezegd hebbende, denk ik dat mensen op het internet voorzichtiger zijn met een beoordeling dan in een gewone fotoclub. Niet alleen omdat ze bang zijn een ander te kwesten zonder precies de achtergrond van die persoon te weten, maar (vooral?) ook omdat ze bang zijn zelf aangevallen te worden. De flames die ik hier heb gelezen over onderwerpen als ruis of het beste cameramerk canon/nikon/minolta laten zien dat op het internet mensen toch anders reageren dan bij een gewone fotoclub.

Als je elkaar ziet, dan ZIE je hoe iets gezegd wordt. (lichaamstaal?)
In een forum kan dat praktisch niet.
Je kent de stijl of de manier van doen van de collega’s en dat is dan ook alles.
Er zijn mensen die beter kunnen schrijven dan “real time” praten of iets uitleggen.
Andersom is dat ook zo.
Als je in het forum niet oplet hoe je iets schrijft dan kan het al “prijs” zijn vanaf het eerste woord;)
Iets aanvaarden van iemand of er zich bij neerleggen is ook niet zo evident.
Ik heb zo iets voor gehad op het Seniorennet…hahahaha echt waar.
Ze konden mijn leeftijd niet geloven aan de hand van mijn schrijfstijl en sommige van
mijn reacties;) Er waren mod’s die dachten dat ik een jong gastje was….
En mijn reacties was: “Wat zit me toch hier allemaal bijeen”;)

Je moet je bij internet-forums, dus niet alleen bij BD, afvragen hoe het komt dat mensen in het begin heel enthousiast meedoen en na korte tijd toch weer weggaan. Heeft dat te maken met een zekere "'clanvorming"? Of komt het doordat ze beledigd zijn door een individuele deelnemer die niet representatief is voor de rest van de deelnemers aan het forum? Of komt het doordat de opbrengst (in de vorm van serieus en leerzaam commentaar op de foto's) niet hoog genoeg is?

Ik heb geen antwoord op bovenstaande vragen. Maar ik heb bij andere internet-forums (niet over fotografie) al gemerkt dat een kleinere groep die bovendien alleen openstaat voor mensen die op de een of andere manier hebben aangegeven serieus te willen praten, meer resultaat oplevert dan een groep die voor iedereen openstaat.

Ik zoek er naar en ik streef er naar… opbrengst zoals jij zegt.
Iedereen, denk en hoop ik;)

Waarmee (resultaat/foto) is iedereen voor zich, tevreden?
Voor mij is dit goed, voor de andere is het niet goed, het is altijd iets;)
Laat dan mensen beoordelen met verstand van zaken he.

Eigenlijk is dat hetzelfde als het “leven” zoals het is.
Als er in een forum “gelijkgezinden” zijn wat doe je daar aan?
En dat moet niet een oorzaak worden van conflicten.
Ik wil er van uit gaan dat iedereen objectief is, eerlijk en enkel goede bedoelingen heeft!
Lukt dat niet, dan moeten er regels komen en moeten er “korte metten” gemaakt worden.
Al is het maar voor die ene “individuele deelnemer” .
En bedenk ook dat “leiding”, altijd zijn “vijanden” zal hebben;)
Goed doen/zijn voor iedereen kan dus niet.

Toch denk ik niet dat je dit kan uitsluiten omdat het voor die deelnemer een eerste keer
kan zijn maar hij/zij heeft het dan wel intussen gezegd.
Voor een beginner kan zo'n reactie erg zijn maar iemand die al langer bezig is en meer
zelfvertrouwen heeft, vangt dat beter op.

scalll
22 mei 2005, 00:42
Ik zit nu een drietal weken (als beginner-amateur) op het forum & ik moet zeggen dat sinds dan mijn kijk op fotografie SERIEUS veranderd is.
In positieve zin dus :rolleyes: ...

Het heeft me zelfs aangezet om een nieuw gekocht (automatisch) compactje terug naar de winkel te doen & mij een beter (manueel regelbaar) toestel te kopen.

Ik heb op die 3 weken enorm veel bijgeleerd & dit vooral door het forum te doorkruisen naar antwoorden... maar spijtig genoeg niet echt van de reacties op foto's die ik gepost heb :( .

Tja, je krijgt natuurlijk steeds een paar vleiende reacties van "mooi", "knap", & als beginner denk je dan "wow :eek: , mijn foto's zijn toch zo slecht niet"... waar later uit blijkt dat dat helemaal het geval niet is... :B Ik zou ook veel liever hebben dat mijn foto's eerlijk & scherp beoordeeld worden zonder mij te sparen, want daar leer je tenslotte het meest uit.

Ik betrap er mezelf ook al op van toch een paar simpele reacties te geven zoals "leuke foto" enz.. alhoewel ik liever wat scherpere kritiek zou willen geven, maar dit gevoel wordt dan weer geremd omdat ik slechts een beginner ben + owee als een beginner wat commentaar heeft op een foto v/e gevorderde ! (dit is nu wel wat een veralgemening, maar je begrijpt wat ik bedoel)
En iemand die herhaaldelijk veel kritiek geeft, wordt hier met boze ogen weggekeken heb ik al gemerkt in een paar posts... :B

Maar waar trekt men de lijn ?
Op technisch vlak valt altijd te discussiëren, maar over smaken valt niet te twisten !

Algemeen gezien mist dit forum zijn doel toch niet volgens mij (het werkt zelfs verslavend)

theokus
22 mei 2005, 01:44
Ik zit nu een drietal weken (als beginner-amateur) op het forum & ik moet zeggen dat sinds dan mijn kijk op fotografie SERIEUS veranderd is.
In positieve zin dus :rolleyes: ...

Het heeft me zelfs aangezet om een nieuw gekocht (automatisch) compactje terug naar de winkel te doen & mij een beter (manueel regelbaar) toestel te kopen.

Ik heb op die 3 weken enorm veel bijgeleerd & dit vooral door het forum te doorkruisen naar antwoorden... maar spijtig genoeg niet echt van de reacties op foto's die ik gepost heb :( .

Tja, je krijgt natuurlijk steeds een paar vleiende reacties van "mooi", "knap", & als beginner denk je dan "wow :eek: , mijn foto's zijn toch zo slecht niet"... waar later uit blijkt dat dat helemaal het geval niet is... :B Ik zou ook veel liever hebben dat mijn foto's eerlijk & scherp beoordeeld worden zonder mij te sparen, want daar leer je tenslotte het meest uit.

Ik betrap er mezelf ook al op van toch een paar simpele reacties te geven zoals "leuke foto" enz.. alhoewel ik liever wat scherpere kritiek zou willen geven, maar dit gevoel wordt dan weer geremd omdat ik slechts een beginner ben + owee als een beginner wat commentaar heeft op een foto v/e gevorderde ! (dit is nu wel wat een veralgemening, maar je begrijpt wat ik bedoel)
En iemand die herhaaldelijk veel kritiek geeft, wordt hier met boze ogen weggekeken heb ik al gemerkt in een paar posts... :B

Maar waar trekt men de lijn ?
Op technisch vlak valt altijd te discussiëren, maar over smaken valt niet te twisten !

Algemeen gezien mist dit forum zijn doel toch niet volgens mij (het werkt zelfs verslavend)

Als de "goesting" er is en de wil, dan lukt véél;)
Verder pleit ik dus voor een aantal kenners, specialisten of mensen met
veel ervaring om foto's te beoordelen.
Kritiek zal dan beter aanvaard worden omdat je zeker weet wie het zegt.
Je weet van wie het komt.
Men kon zelfs een lijst(je) samenstellen of een aantal terugkerende zaken
om een foto te beoordelen. Maar dat kost werk en daar moet goed over
nagedacht worden.
Als voorbeeld moet je eens kijken naar dpreview en hoe P. Askey alle
soorten camera's test. Daar zit lijn in, terugkerende zaken en dit
systeem draagt bij aan objectiviteit en aan imago en vertrouwen...

Hier in "ons" forum ;) stond ik vanaf het begin versteld van de info die
hier te vinden was...
Maar het echte, fijne is dat je vrijwel onmiddellijk een antwoord krijgt op
jouw vragen en dat er samen nagedacht wordt en dat gaat weeral vrij vlot.
Dat er af en toe eens een conflict is, ja zeg...zelfs de liefste hond kan
jouw wel eens bijten;)
Het zou wel eens goed kunnen dat als er niet gereageerd wordt (in publiek
dus) op een misplaatste reactie, dat het hele voorval snel uitdooft.
Maar ja, ik kan het soms ook niet laten om te reageren en dan krijg je een
kettingreactie:)
Ik bedoel dus die Canon<>Nikon-"dingen".
Waarbij ik moet vaststellen dat het meer een "spelleke" aan 't worden is in
plaats van een bitsig, wansmakelijk "pleidooi".
Je laat je vangen...of niet.

"De goede, mooie foto"...ligt moeilijk he.
Na al onze inspanningen, investeringen groot of klein, je hebt je plat
gelezen op het internet, vul maar aan en noem maar op komt je iemand even
(brutaal) vertellen wat hij of zij er van vindt;)
Dat hapt niet heerlijk weg he?
Jij kan tegen kritiek maar veel anderen??
Dus blijf ik erbij: het hangt er van af WIE het zegt.
Laat dus een paar mensen met verstand van zaken oordelen...
De overigen kunnen meelezen;)

Bovendien kunnen dan ook de rubrieken "beginners" en "gevorderden"
wegvallen en je maakt één nieuwe bijv. "beoordeel mijn foto".
Iemand wil een beoordeling van zijn foto?
Oke! Dat gebeurt dan;)

Neem nu eens een anonieme foto die we allemaal schitterend, mooi,
qua compositie een juweeltje vinden.... enz. enz.
Is dat het bewijs voor een gevorderde?
Het kon toch een beginner zijn die veel geluk heeft gehad :clown:

theokus
22 mei 2005, 01:48
Zo is het met mij het zelfde en ik kan U heel goed volgen Paul. ;)
Ik beoordeel een foto ook altijd op mijn eigen gevoel,maar dan dit technisch gaan uitleggen.......dan moet ik meestal passen. :o
Maar als ik zeg prachtig :G :G :G dan meen ik dat ook.
off topic effe:
Zo kun je ook zeggen dat het spijtig is,dat bij de meeste BDers de Exif weg is en ze dat de Exif ook niet bij de foto zetten.
Daar kunnen andere mensen ook wat van leren of je kunt ook meer commentaar geven op een foto om iemand te helpen.

Exif = ok;)
Zo kan je achterhalen hoe het zit, zeker als er (technische) foutjes zijn
gemaakt. Ik zou het wel houden op de belangrijkste dingen...
Welke, tja dat moet dan maar bepaald worden.

scalll
22 mei 2005, 09:00
Dus blijf ik erbij: het hangt er van af WIE het zegt.
Laat dus een paar mensen met verstand van zaken oordelen...
De overigen kunnen meelezen

Helemaal mee eens Theo :G

jan.brouwers
22 mei 2005, 09:29
En hier geloof ik dat het vaker fout gaat : bij Discussie gevorderden is de Exif verplicht volgens de sticky en er zijn ook al vaker foto's (terecht) verplaatst omdat de exif er niet bij stond.
Maar (en die fout maak ikzelf ook) men beoordeeld foto's in Discussie dan als in Showcase, en daar is het in mijn ogen geen probleem om in een vrij korte reactie te laten weten wat je mening is over de geplaatste foto.

Groeten, Jan.

Erik Mansvelders
22 mei 2005, 23:04
Na het lezen van bovenstaande replies toch even een reactie op de termen 'beginner' en 'gevorderde'.

Voor de duidelijkheid: Een mooie/goede/interessante foto maken is niet het alleenrecht van gevorderden. En omgekeerd: Gevorderd zijn betekent zeker niet dat de foto's automatisch goed, mooi en interessant zijn.

Daarbij: Het is ook zeker niet zo dat alleen gevorderden zouden moeten/mogen reageren in Gevorderden. De mening van een beginner, maar dan wel enigzins gefundeerd, is net zo waardevol. En met gefundeerd bedoel ik niet dat die beginner een technisch verhaal zou moeten afsteken, over bv de circles of confusion bij scherptediepte. Een beginner kan echter prima aangeven dat naar zijn of haar smaak het gebruik van de scherptediepte niet mooi is. En als de beginner de term scherptediepte niet kent, zal hij of zij dit kunnen aangeven in termen van 'het scherpe object en de wazige achtergrond' oid.

Als ik echter als gevorderde een foto aldaar post, dan zal ik ook aangeven waarover ik wil discussiëren. Als een beginner reageert met 'mooi efoto, zo ver ben ik nog niet', daar heb ik niet veel aan. Hoewel waarschijnlijk goed bedoeld, zorgt zo'n opmerking er alleen maar voor dat een scheiding tussen beide forums voor beginners en gevorderden zinloos is. Een beginner kan echter prima reageren door te zeggen dat de foto wel/niet mooi wordt gevonden omdat ... of ... zonder dat daarvoor gevorderde kennis nodig is. Je kunt prima beoordelen of je een bepaald muziekstuk mooi vindt of niet, zonder dat je zelf noten kunt lezen. Mocht het moeilijk zijn om onder woorden te brengen, probeer het eens te omschrijven. Dan is de opmerking niet alleen nuttig voor de topicstarter, maar ook voor degene die dat probeert.

Een team van 'expert beoordelaars' lijkt me niet de beste oplossing. Misschien zou je mensen voor zo'n team kunnen vinden, maar ze zullen dan uiteindelijk een (eigen) keuze uit de ingezonden foto's maken. Waarmee er toch inzenders overblijven die zich zullen afvragen waarom hun foto niet is besproken. De belangrijkste reden is echter dat naar mijn mening niet alleen het oordeel van expert-beoordelaars belangrijk is, maar dat van gevorderden én beginners. Mits het dan wel een oordeel is dat ook echt wordt gegeven.

theokus
22 mei 2005, 23:53
Na het lezen van bovenstaande replies toch even een reactie op de termen 'beginner' en 'gevorderde'.

Voor de duidelijkheid: Een mooie/goede/interessante foto maken is niet het alleenrecht van gevorderden. En omgekeerd: Gevorderd zijn betekent zeker niet dat de foto's automatisch goed, mooi en interessant zijn.

Daarbij: Het is ook zeker niet zo dat alleen gevorderden zouden moeten/mogen reageren in Gevorderden. De mening van een beginner, maar dan wel enigzins gefundeerd, is net zo waardevol. En met gefundeerd bedoel ik niet dat die beginner een technisch verhaal zou moeten afsteken, over bv de circles of confusion bij scherptediepte. Een beginner kan echter prima aangeven dat naar zijn of haar smaak het gebruik van de scherptediepte niet mooi is. En als de beginner de term scherptediepte niet kent, zal hij of zij dit kunnen aangeven in termen van 'het scherpe object en de wazige achtergrond' oid.

Als ik echter als gevorderde een foto aldaar post, dan zal ik ook aangeven waarover ik wil discussiëren. Als een beginner reageert met 'mooi efoto, zo ver ben ik nog niet', daar heb ik niet veel aan. Hoewel waarschijnlijk goed bedoeld, zorgt zo'n opmerking er alleen maar voor dat een scheiding tussen beide forums voor beginners en gevorderden zinloos is. Een beginner kan echter prima reageren door te zeggen dat de foto wel/niet mooi wordt gevonden omdat ... of ... zonder dat daarvoor gevorderde kennis nodig is. Je kunt prima beoordelen of je een bepaald muziekstuk mooi vindt of niet, zonder dat je zelf noten kunt lezen. Mocht het moeilijk zijn om onder woorden te brengen, probeer het eens te omschrijven. Dan is de opmerking niet alleen nuttig voor de topicstarter, maar ook voor degene die dat probeert.

Een team van 'expert beoordelaars' lijkt me niet de beste oplossing. Misschien zou je mensen voor zo'n team kunnen vinden, maar ze zullen dan uiteindelijk een (eigen) keuze uit de ingezonden foto's maken. Waarmee er toch inzenders overblijven die zich zullen afvragen waarom hun foto niet is besproken. De belangrijkste reden is echter dat naar mijn mening niet alleen het oordeel van expert-beoordelaars belangrijk is, maar dat van gevorderden én beginners. Mits het dan wel een oordeel is dat ook echt wordt gegeven.

Elke foto verdient een beoordeling;)
Waarom anders plaatst een collega zijn foto in die rubriek trouwens?
Het is niet zo dat de 'expert beoordelaars' naar eigen goeddunken een keuze
maken uit het totale aanbod, anders krijg je de situatie zoals je zelf al
hierboven beschreven hebt Erik.
Ik zou dat ook niet fair vinden....

jo99841
23 mei 2005, 00:00
En daar zitten we weer met de geaardheid van het beestje. Wat is mooi en wat is niet mooi? Er zijn nog al discussies geweest over dit soort toestanden.
Ik geloof dat het Henri en Carola waren. Dit is nu niet slecht bedoeld maar ik gebruik het als een voorbeeld.Deze leden ,en er zullen er nog wel zijn , kijken heel anders naar foto's ,compo's etc.. als de meeste van ons.In hun ogen maken wij ,ik zal niet zeggen slechte foto's, maar andere foto's, en omgekeert natuurlijk ook. Als zij nu gaan reageren op "normale" foto's , wat zullen zij dan zeggen? Bwaa ,slecht , trekt op niets? En wij gaan reageren op hun foto's met hetzelfde bwaaa, slecht, trekt op niets. Waar zijn we dan mee bezig? Ik zou zeggen als ge een foto mooi vindt, of ge ziet ene die u wel aanspreekt maar ergens iets mist, of ge weet niet juist wat er aan scheelt, reageer dan met een onderbouwde kritiek of vraagstelling. Intereseert een foto U niet, ga dan door naar de volgende.
Als men mensen gaat aanduiden die zogezegd moeten gaan oordelen over foto's dan is er altijd die "must". Nu worden er al eens foto's gepost die zogezegd onconventioneel zijn, niet gemaakt volgens het boekje,en daar zitten ook pareltjes tussen. Hierop reageren dan weer een ander soort mensen. Je ziet dit zeer goed in de verschillende onderdelen van het forum.
Sinds ik lid ben van deze site kijk ik ook al met andere ogen naar foto's, foto's die ik vroeger geen blik gunde ,begin ik nu te waarderen. Dus er is nog hoop. :clown:
Beginners en gevorderden? Wie bepaalt dat? Ik zal mijn hele leven een beginner blijven, dan kunnen ze mij ook niet afbreken. :D
Ik zou zeggen doe rustig verder gelijk we bezig zijn met een strenge maar eerlijke moderatie.

Voor wat het waard is ,ik heb Henri en Carola hier bij betrokken alleen maar als voorbeeld, ik hoop dat ze mij dit niet kwalijk nemen . Ik gun ieder zijn visie op zijn of haar hobby, dus nogmaals sorry als dit niet zo wordt opgenomen.

Groetjes

JO

theokus
23 mei 2005, 00:44
En daar zitten we weer met de geaardheid van het beestje. Wat is mooi en wat is niet mooi? Er zijn nog al discussies geweest over dit soort toestanden.
Ik geloof dat het Henri en Carola waren. Dit is nu niet slecht bedoeld maar ik gebruik het als een voorbeeld.Deze leden ,en er zullen er nog wel zijn , kijken heel anders naar foto's ,compo's etc.. als de meeste van ons.In hun ogen maken wij ,ik zal niet zeggen slechte foto's, maar andere foto's, en omgekeert natuurlijk ook. Als zij nu gaan reageren op "normale" foto's , wat zullen zij dan zeggen? Bwaa ,slecht , trekt op niets? En wij gaan reageren op hun foto's met hetzelfde bwaaa, slecht, trekt op niets. Waar zijn we dan mee bezig? Ik zou zeggen als ge een foto mooi vindt, of ge ziet ene die u wel aanspreekt maar ergens iets mist, of ge weet niet juist wat er aan scheelt, reageer dan met een onderbouwde kritiek of vraagstelling. Intereseert een foto U niet, ga dan door naar de volgende.
Als men mensen gaat aanduiden die zogezegd moeten gaan oordelen over foto's dan is er altijd die "must". Nu worden er al eens foto's gepost die zogezegd onconventioneel zijn, niet gemaakt volgens het boekje,en daar zitten ook pareltjes tussen. Hierop reageren dan weer een ander soort mensen. Je ziet dit zeer goed in de verschillende onderdelen van het forum.
Sinds ik lid ben van deze site kijk ik ook al met andere ogen naar foto's, foto's die ik vroeger geen blik gunde ,begin ik nu te waarderen. Dus er is nog hoop. :clown:
Beginners en gevorderden? Wie bepaalt dat? Ik zal mijn hele leven een beginner blijven, dan kunnen ze mij ook niet afbreken. :D
Ik zou zeggen doe rustig verder gelijk we bezig zijn met een strenge maar eerlijke moderatie.

Voor wat het waard is ,ik heb Henri en Carola hier bij betrokken alleen maar als voorbeeld, ik hoop dat ze mij dit niet kwalijk nemen . Ik gun ieder zijn visie op zijn of haar hobby, dus nogmaals sorry als dit niet zo wordt opgenomen.

Groetjes

JO
.
Jo, ik kan jou goed volgen;)
Zelf ben ik ook te vinden voor een objectieve, strenge en eerlijke moderatie.
Maar ik had graag gezien dat elke foto die in betreffende rubrieken staat,
wordt beoordeeld en dat die beoordeling ook efficient gebeurt.
Daarom ben ik in die zin akkoord met Erik als hij zegt dat een beoordeling
onderbouwd moet zijn. Anders krijgen we toestanden zoals we ze nu kennen.
Voor mij is het een meerwaarde als "kenners" of mensen met ervaring de
foto's beoordelen.
Of die "beoordelaars" dat een must zouden gaan vinden weet ik niet.
Het is een kwestie van zich te engageren of niet.

Wat willen we allemaal eigenlijk?
Als je iets wilt en wilt weten, dan moet je op juiste plaats zijn en bij de
juiste man of vrouw;)
Je kan dat ook zelf bepalen...
Na een tijdje weet je beslist wie jou kan (verder) helpen. :green:

JP
23 mei 2005, 07:48
Effe ook mijn mening kwijt
zit hier ongeveer 2 jaar op het forum en tracht zoveel mogelijk bij te leren hetgeen voor een deel reeds gelukt is.
Hetgeen ook blijkt uit de commentaren is dat het zeer moeilijk is om een juiste beoordeling te geven aangezien die voor de meeste personen kan verschillen.
Na al deze tijd heb ik nog steeds het gevoel van "ja, das een knappe " of
"nee , deze spreekt mij niet aan" en ik zou begot niet weten waarom.
Net zoals Erik aanhaalde met een muziekstuk, de eerste keer spreekt het je aan en doet het je wat of je voelt er niks voor.
Uit een ervaring met de fotoschool op BD heb ik geleerd dat het nog moeilijker is een beoordeling neer te schrijven over een foto dan er één te nemen. En ik dacht begrepen te hebben dat dit voor de meeste deelnemers gold.
De best onderbouwde commentaren vind ik terug in de portretfotografie, wanneer mensen met ervaring schrijven over belichting en schaduwen, aanwezige BH bandjes en zichtbare kleine rimpeltjes, ja dan kijk je daarnaar en merk je het ook op.
Wanneer ben je een gevorderde?
In mijn ogen wanneer je een degelijke kennis hebt over je materiaal en de omstandigheden zodat je ter plaatse kan komen en niet moet beginnen zoeken in de diverse instellingen om een degelijke foto af te leveren.
Ik dacht dat het iets was zoals met kunst. Iemand houdt van Panamarenko of Jan Fabre, en ander houdt er niet van.
Ik zie hier bepaalde stijlen voorbijkomen waar ik niet van hou, het doet mij niets ,maar ik zeg daarbij niet dat het slecht is, het spreekt mij niet aan, das alles.
Al bij al zijn kritieken steeds welkom, positief of negatief, de poster dient er echter steeds iets van op te steken en dat is niet altijd eenvoudig.
grtz

Joost
23 mei 2005, 08:45
Elke foto verdient een beoordeling;)
Waarom anders plaatst een collega zijn foto in die rubriek trouwens?
Het is niet zo dat de 'expert beoordelaars' naar eigen goeddunken een keuze
maken uit het totale aanbod, anders krijg je de situatie zoals je zelf al
hierboven beschreven hebt Erik.
Ik zou dat ook niet fair vinden....
En wat denk je dat er nu gebeurt dan? Ik bedoel maar, ik schrijf zelden commentaar op een foto hier op BD, vooral omdat ik te weinig weet wat de fotograaf nu precies had willen bereiken c.q. wat zijn/haar bedoeling was met die foto, men vraagt om basiskennis (en hoort m.i. derhalve niet in "gevorderden" thuis) of er staat alleen een niets-zeggend zinnetje bij ("er staat een paard in de... wei" als er een paard op het plaatje staat. Disclaimer: enige overeenkomst, zo die bestaat, met werkelijk bestaande posts hier of elders berust op zuiver toeval :D ). Verder wordt commentaar ook wel ontmoedigd door de zogenaamd "leuke" posting-titels die duidelijk alleen maar bedoeld zijn om hits te genereren (wist zo snel even geen voorbeeld te bedenken, maar denk concreet even aan bijvoorbeeld "ra ra...").

Om een lang verhaal kort te maken: persoonlijk vind ik de huidige verdeling prima. Een beginners- en gevorderden forum die als discussieplatform dienen (vergelijk met de meer traditionele fotoclub) en de showcase fora die meer dienen als expositieruimte. We zouden alleen wat meer moeten zeven; blijkbaar kunnen we met z'n allen de verleiding niet weerstaan om ons ego te laten strelen in een hoekje als "gevorderden".

Freggel
23 mei 2005, 13:18
Ik denk idd dat de benaming van de respectievelijke forumonderdelen (beginners, gevorderden) misschien af en toe voor wat verwarring zorgen.
een tijdje geleden als ik op het forum was en mijn eerste posting deed, heb ik dat gedaan bij beginners... maar ergens heb ik gemerkt dat de mensen die er iets van kennen en goeie gefundeerde commentaren geven, niet echt bij beginners zitten. Want ik heb toen (foutief) een crossposting gedaan naar een ander onderdeel omdat ik merkte dat voor die bepaalde foto daar de specialisten zaten...

toen ik bij gevorderden ging kijken verwachtte ik me aan supermachtige foto's... gevorderd dus! maar eigenlijk was dit niet echt het geval...
dus mss idd zoals hier eerder gezegd een andere aanpak: mensen die specifieke vragen hebben, mensen die een uitleg willen krijgen die 'gevorderd' is ,moeten die dan in gevorderden posten hoewel ze zelf beginner zijn?

in ieder geval zal er wel iets moeten gebeuren, want ik zie op het moment ook niet meer echt het verschil tussen showcase en discussie...

mvg
Stijn

scalll
23 mei 2005, 13:33
...toen ik bij gevorderden ging kijken verwachtte ik me aan supermachtige foto's... gevorderd dus! maar eigenlijk was dit niet echt het geval...
dus mss idd zoals hier eerder gezegd een andere aanpak: mensen die specifieke vragen hebben, mensen die een uitleg willen krijgen die 'gevorderd' is ,moeten die dan in gevorderden posten hoewel ze zelf beginner zijn?
Het is idd verwarrend...
Ben blij dat ik niet alleen ben, ik zat toen ook met dezelfde vragen...

yowan-kenobi
23 mei 2005, 14:31
ik denk dat een beetje zelfkennis geen overbodige luxe is.
Ben nu al bijna een jaar actief op dit forum, niet constant, maar toch zeer regelmatig, ofwel met commentaar geven, ofwel met foto's posten of deelnemen aan bepaalde discussies.

Na dit jaar beschouw ik mezelf niet meer als een beginner. Als gevorderde zou ik mij evenmin bestempelen (bijlange niet al mijn foto's zijn de moeite waard). Zo geldt dat ook voor mijn commentaar. En dát is nu net de reden waarom ik niet reageer in de topics beginners of gevorderden. Van mezelf vind ik dat ik nog niet beschik over de nodige technische bagage om behalve scherpte of compo of belichting andere aspecten van een goede of slechte foto te beoordelen. Ik hou het bij Showcase, daar kan dit wel...

Als iedereen voor zichzelf hierover eens nadenkt komen we al een heel eind verder.

Hombre
23 mei 2005, 17:50
Om een lang verhaal kort te maken: persoonlijk vind ik de huidige verdeling prima. Een beginners- en gevorderden forum die als discussieplatform dienen (vergelijk met de meer traditionele fotoclub) en de showcase fora die meer dienen als expositieruimte. We zouden alleen wat meer moeten zeven; blijkbaar kunnen we met z'n allen de verleiding niet weerstaan om ons ego te laten strelen in een hoekje als "gevorderden".

Zo zie ik het ook Joost!

Wie zich "beginner" of "gevorderde" voelt, daar kan je alleen zélf over beslissen. Bovendien kan je perfect een gevorderde zijn in macrofotografie maar nog een beginner in modelfotografie. Het heeft dan ook geen enkele zin hier criteria op te leggen. Je zou ook kunnen spreken van een "basic fotodiscussie" en een "strenge fotodiscussie".

Alleen moet de beoordeling en/of discussie in het "gevorderden" subforum een stuk strenger worden, en dat is iets dat we met z'n allen zelf in de hand hebben. Alle aspecten van de foto zijn er belangrijk, ook details moeten er aangekaart worden. Als je enkel de tijd of zin hebt om een reply te doen als "Mooie foto!" dan kan je beter géén reply doen in Fotodiscussie. Geef een grondige mening en voer de discussie met argumenten, hou rekening met het verschil tussen "beginners" en "gevorderden".

In feite zou de fotograaf een beetje "schrik" moeten hebben om z'n foto in "gevorderden" voor te leggen. In "Beginners" mag je wat soepeler zijn in de beoordeling of discussie. Enkel dan wordt het Fotodiscussieforum een plaats die z'n naam waard is.

De ervaring van de beoordelaars is belangrijk, maar ook onervaren fotografen kunnen hier zonder problemen hun steentje bijdragen. Als die onervaren fotografen vinden dat er bv een kleurenzweem over de foto zit, kan die dat perfect opmerken in de discussie.

Verder moeten we misschien even bekijken of we een grens of quota gaan instellen. Het kan IMHO niet de bedoeling zijn dat dezelfde fotografen zowat elke dag een nieuwe foto aanbieden in Fotodiscussie.

Dirtyharry71
24 mei 2005, 12:42
ipv "beginners" en "gevorderden" mss beter "lichte kritiek" en "harde kritiek" ?

of "Be gentle" en "Spaar me niet" :cool:

peterke
25 mei 2005, 13:11
Foto's en besprekingen... da's zoiets als voetballen en voetbaldiscussies. Twee duidelijk verschillende disciplines. En beiden vereisen ze de nodige stielkennis. De kunst en kunde met de camera en deze met de pen en het gepaste taalgebruik. Dan is er ook nog het fenomeen van de "schipper aan de wal" die het uiteraard achteraf bekeken altijd beter kan. Want dat "achteraf bekeken" is in deze zin heel belangrijk; ik stel het altijd vast bij mijn creaties (of pogingen daartoe) wanneer ik de bedenking maak hoe ik in hemelsnaam zus of zo niet heb opgemerkt toen in die bewuste "bijna sublieme" foto maakte.

Erik heeft heel groot gelijk wanneer hij er ons op wijst dat het leveren van een gefundeerde opbouwende kritiek heel belangrijk is in de ontwikkeling van je vaardigheden. Immers, het is vooral door heel veel foto's te bekijken en te analyseren dat je een gevoel krijgt voor wat een foto nou precies sterk of zwak maakt. En dat je die ervaring ook kan vertalen in je eigen aanpak. En hierbij moeten we liefst de afspraak maken zo eerlijk en "recht voor de raap" mogelijk te zijn. Ik heb veel liever te lezen dat iemand m'n foto een absolute misser vindt en -nog belangrijker- vooral ook zegt waarom hij/zij dat vindt, dan de 101ste "leuk" of "mooi" uit loutere beleefdheid. Weinig tot geen reactie op een foto is eigenlijk op zich ook al een reactie... (niet echt leuk, maar ook de stilte kan vaak veelzeggend zijn)

Je kan kritiek geven op de techniek (EXIF etc...) of op basis van vuistregeltjes die als rode draad lopen doorheen de nobele kunst van de beeldcompositie. Dat is een veilige optie. Maar je kan en m.i. mag ook kritiek geven op de inhoud van een foto. Da's al heel wat minder evident, maar niet minder interessant. Ik mag bvb. zeggen dat ik een foto van een opstijgende Airbus zonder meer gewoon banaal vind, terwijl de maker ervan er nou net zo trots op was om voor de eerste keer een haarscherpe foto gemaakt te hebben. Waarom banaal? Omdat zo'n foto "mij" niks meer zegt dan "nouja, alweer een vliegtuig". En dat is het ook objectief gezien. Eigenlijk op zich ook niet interessanter dan een "rechttoe rechtaan" foto van een voorbijrijdende auto in je straat. Maar spotters en natuurvrienden en sportfanaten verwarren wel eens de fotografie met het hun passie voor hun subject. Als ik dus stel "banaal plaatje", dan voelt de spotter zich wellicht op z'n pik getrapt, terwijl ik op dat ogenblik vooral de fotograaf aansprak.

... en da's meteen de reden waarom er zoiets bestaat al etiquette in de beoordelingen. Hij/zij die een foto aanbiedt ter beoordeling verdient a priori ons respect en mag een constructieve kritiek verwachten. (zelfs als komt die erop neer dat de foto in kwestie met de grond gelijk gemaakt wordt, als je tenminste de moeite neemt om je kritiek te onderbouwen) Hij/zij die een foto aanbiedt bepaalt ook de spelregels door aan te geven waarover hij/zij kritiek wenst. (m.a.w. wil je louter technische bespreking of mag het ook inhoudelijk?) Aan de commentator om dat ook te respecteren. En uiteraard is de "leeuwenkuil" niet iets voor mietjes... Je moet er dus vooral nooit posten als je enkel vist naar bevestiging, schouderklopjes of aanmoediging. Dàn kan je je beter beperken tot de showcase subfora.

ps. ik heb de laatste tijd zelf geen postings meer gedaan (wegens véél te druk op het werk), maar hoop daar gauw verandering in de kunnen brengen. Op die manier weten jullie immers ook wat mijn commentaren waard zijn en wat niet. En dat is op zich ook belangrijk natuurlijk.

DigiCam
25 mei 2005, 15:02
@peterke : Als conclusie en samenvatting van deze thread kan jouw post tellen ! Ik volg je tweehonderd procent. :G

Kariboe
25 mei 2005, 23:47
... en da's meteen de reden waarom er zoiets bestaat al etiquette in de beoordelingen. Hij/zij die een foto aanbiedt ter beoordeling verdient a priori ons respect en mag een constructieve kritiek verwachten. (zelfs als komt die erop neer dat de foto in kwestie met de grond gelijk gemaakt wordt, als je tenminste de moeite neemt om je kritiek te onderbouwen)Peterke, je bent een man naar m'n hart - enfin tenminste wat deze posting betreft toch... :green: :D

Zeer verstandige praat... Ieder die hier post legt voor een stuk z'n zieltje bloot, geeft de achterkant van z'n hart bloot... Wie daar 'lomp en boers' op reageert, trapt op de ziel, verdomt de creativiteit... En dat doet pijn...
Maar... --- Langs de andere kant : eerlijk duurt het langst. Niets ook is pijnlijker dan valse schijn, on-oprechte lof. Als het niet goed is, please - zeg het dan. Onderbouwd, ja dat wel, maar oprecht en eerlijk.
Domme vragen bestaan niet, maar domme antwoorden des te meer. Ik val nooit over geplaatste foto's die, minder in kwaliteit, toch enigszins vragend en hoopvol op het net geplaatst worden... Omgekeerd evenredig storend vind ik "domme" antwoorden, die 'ongegrond' en tot nut van 't eigenbelang de vragende poster een bedriegelijk rad voor de ogen draaien... Dwaas en ergelijk...
Maar zoals in alles - niets menselijks is ons vreemd !!! - begripvol buigen wij ons hoofd voor de eigen zwakheden...

Voor wie het wil lezen, herlezen en begrijpen :green: ;)
Greetz, Kariboe

theokus
26 mei 2005, 00:38
Peterke, je bent een man naar m'n hart - enfin tenminste wat deze posting betreft toch... :green: :D

Zeer verstandige praat... Ieder die hier post legt voor een stuk z'n zieltje bloot, geeft de achterkant van z'n hart bloot... Wie daar 'lomp en boers' op reageert, trapt op de ziel, verdomt de creativiteit... En dat doet pijn...
Maar... --- Langs de andere kant : eerlijk duurt het langst. Niets ook is pijnlijker dan valse schijn, on-oprechte lof. Als het niet goed is, please - zeg het dan. Onderbouwd, ja dat wel, maar oprecht en eerlijk.
Domme vragen bestaan niet, maar domme antwoorden des te meer. Ik val nooit over geplaatste foto's die, minder in kwaliteit, toch enigszins vragend en hoopvol op het net geplaatst worden... Omgekeerd evenredig storend vind ik "domme" antwoorden, die 'ongegrond' en tot nut van 't eigenbelang de vragende poster een bedriegelijk rad voor de ogen draaien... Dwaas en ergelijk...
Maar zoals in alles - niets menselijks is ons vreemd !!! - begripvol buigen wij ons hoofd voor de eigen zwakheden...

Voor wie het wil lezen, herlezen en begrijpen :green: ;)
Greetz, Kariboe

Begrip is véél.....zei ons "ma" altijd...
"mensen begrijpen..."
Actief luisteren hoort daar ook bij...

In het begin dacht ik dat Erik af wilde van die "eenvoudige" antwoorden
zoals hij ze zelf beschreef in zijn bericht.
Om dat te vermijden plus om andere "brutale", "domme", "lompe boerse"
zoals jij dat heet enz. reacties te voorkomen dacht ik aan een groepje
"specialisten" of "kenners" geef het maar een naam.
Dan is dat zo opgelost.
Het komt wellicht over als een drastische maatregel...

Als zijn bericht bedoeld is als een oproep naar de goede wil van iedereen
dan is het niet meer dan dat en dan leg ik me daar bij neer en dan ga ik
ook akkoord, dan is het beslist, punt uit ;)

Maar wat ga je dan doen bij "overtreding"? :rolleyes:

Het is misschien "te zware praat" maar mensen veranderen is moeilijk en
het is nog moeilijker om mentaliteiten te veranderen :green:
Daarom heb ik bijv. niets tegen flitspalen :rolleyes:
(ik ben me hier geweldig populair aan 't maken :clown: )

Het kan ook zijn dat iedereen nog eens gaat nadenken alvorens te reageren.

Erik Mansvelders
26 mei 2005, 01:42
In het begin dacht ik dat Erik af wilde van die "eenvoudige" antwoorden

Dat klopt ook wel voor een deel theokus. Aangezien er een splitsing bestaat tussen gevorderden en beginners (en dat is geen waardeoordeel; zie ook mijn reply hiervoor), lijkt het me dat deze ook zou moeten worden aangehouden. Zowel door diegenen die een foto plaatsen als diegenen die erop reageren.

Even sterk gesteld: Een beginner plaatst een foto omdat hij/zij zich afvraagt of die scherp genoeg is, of de kleuren goed zijn etc. Een gevorderde plaatst een foto met een bepaalde kadrering en (misschien zelfs sterk afwijkende) kleuren en vraagt zich niet af of de scherptediepte goed is, maar eerder of het verhaal of idee van de foto overkomt. Een reactie over de scherpte is dan feitelijk nutteloos voor deze gevorderde. Ik ga niet bepalen wie gevorderd is of niet, maar een gevorderde kan indien gewenst een foto toch wel scherp krijgen, of de juiste witbalans kiezen etc. Bij keuze van een bepaalde instelling vraagt de gevorderde zich eerder af of deze zijn doel mist of treft.

Maar wat ga je dan doen bij "overtreding"?

Onthoofden, kielhalen, vierendelen of zoiets natuurlijk :)

Nee, mijn post was niet bedoeld om de mods als een soort politiemacht zwaarder te laten optreden. Mocht ik dat idee werkelijk hebben, zou ik dat aan de mods mededelen.

Het ging me er eerder om dat posts en replies meer 'on topic' zouden moeten zijn, dus gericht aan gebruikers, niet beheerders. We zitten toch niet met zijn allen op een forum om de mods meer werk te bezorgen? Het leek me goed om eens eenieder, dus zowel diegenen die posten als diegenen die reageren, daarop te wijzen. Want anders hebben we twee fora met hetzelfde doel en functie, maar het ene zou dan zijn voor diegenen die van zichzelf zeggen 'ik ben een beginner' en het andere voor diegenen die van zichzelf zeggen 'ik ben gevorderd'. Dat verschil tussen deze twee bestaat, maar het verschil in de fora komt naar mijn idee niet goed tot uiting.

Gezien de reacties op dit topic, denk ik dat het toch de goede kant op zou moeten kunnen gaan. Als dit werkelijk het geval is, heb ik niet direct de illusie dat dit forever zo zal blijven. Ik vraag me dan echter niet af 'wat bij overtreding', maar zal dan tzt waarschijnlijk, wanneer het me persoonlijk teveel begint te storen, weer eens dezelfde soort oproep/vraagstelling doen...

jan.brouwers
26 mei 2005, 08:37
Het is misschien "te zware praat" maar mensen veranderen is moeilijk en het is nog moeilijker om mentaliteiten te veranderen :green:

Het kan ook zijn dat iedereen nog eens gaat nadenken alvorens te reageren.Ben het volkomen eens met je verhaal Theokus en gezien de vele reacties op deze topic zijn er toch al heel wat mensen te vinden die nu hun comments in dit forumonderdeel anders/beter gaan formuleren. ;)

groeten, Jan.

Joost
26 mei 2005, 08:49
Even sterk gesteld: Een beginner plaatst een foto omdat hij/zij zich afvraagt of die scherp genoeg is, of de kleuren goed zijn etc. Een gevorderde plaatst een foto met een bepaalde kadrering en (misschien zelfs sterk afwijkende) kleuren en vraagt zich niet af of de scherptediepte goed is, maar eerder of het verhaal of idee van de foto overkomt. Een reactie over de scherpte is dan feitelijk nutteloos voor deze gevorderde. Ik ga niet bepalen wie gevorderd is of niet, maar een gevorderde kan indien gewenst een foto toch wel scherp krijgen, of de juiste witbalans kiezen etc. Bij keuze van een bepaalde instelling vraagt de gevorderde zich eerder af of deze zijn doel mist of treft.

Ik denk dat we zo langzamerhand komen tot de kern van het probleem: wat is het onderscheidende verschil tussen "beginner" en "gevorderde" in de context van dit forum? Een "beginner" lijkt volgens jouw definitie te zoeken naar basistechniek, naar scherpte, kleur etc. Basiskennis dus.

Een "gevorderde" is dan iemand die zich daar niet meer mee bezig houdt, die daarentegen bezig is met het beeld an sich. Met het beetje ongrijpbare dat van de ene foto een salon winner maakt terwijl de andere de vergetelheid in zakt als snapshot.

Daar tussenin is een groot grijs gebied. Denk daarbij aan compositie, aan verlichting enz. Dat kun je dan onder "beginners" scharen, maar ook onder "gevorderde" ('t is maar net waar je de lat legt... ;) ).

Het ging me er eerder om dat posts en replies meer 'on topic' zouden moeten zijn, dus gericht aan gebruikers, niet beheerders. We zitten toch niet met zijn allen op een forum om de mods meer werk te bezorgen? Het leek me goed om eens eenieder, dus zowel diegenen die posten als diegenen die reageren, daarop te wijzen. Want anders hebben we twee fora met hetzelfde doel en functie, maar het ene zou dan zijn voor diegenen die van zichzelf zeggen 'ik ben een beginner' en het andere voor diegenen die van zichzelf zeggen 'ik ben gevorderd'. Dat verschil tussen deze twee bestaat, maar het verschil in de fora komt naar mijn idee niet goed tot uiting.

Met bovenstaande in het achterhoofd zou ik dan willen voorstellen om deze subfora niet langer meer "beginners" en "gevorderden" te noemen, maar eerder "basistechniek" en "beeldtechniek" of ietsvan dergelijke strekking. De vlag lijkt, al dan niet terecht, de lading nu niet te dekken voor een hoop forumleden.

theokus
26 mei 2005, 16:46
Ik denk dat we zo langzamerhand komen tot de kern van het probleem: wat is het onderscheidende verschil tussen "beginner" en "gevorderde" in de context van dit forum? Een "beginner" lijkt volgens jouw definitie te zoeken naar basistechniek, naar scherpte, kleur etc.
.

Joost,

In mijn "64 miljard" antwoorden in dit bericht heb ik dit ook al aangehaald;)
Ik zou het houden op "beoordeel mijn foto" en niet meer spreken van
beginners en gevorderden en laat dan maar de beoordelingen komen.
In de rubriek camera's, worden ook al vragen beantwoord of probleempjes
opgelost om tot een gewenst of tot een goed resultaat te komen zonder dat
er een foto te zien.

Het lijkt er echter op dat reacties op dit bericht wat uit de hand zijn gelopen;)
Het einge waar vraag naar is, is dat de reacties wat meer gefundeerd worden....
Wat en hoe er werd gereageerd op dit bericht is voor rekening "van iedereen
appart en voor elk afzonderlijk" :clown:
Maar ja, wij zijn goed van hart en inborst:)
En we willen helpen als de vraag er komt...?....;)
Zijn al deze/onze inspanningen(van iedereen) de moeite waard geweest?

In de praktijk en in het dagelijkse werk/leven maken we van alles mee...;)
De meeste van die zaken kunnen voor mij (dit is wel heel persoonlijk)
slechts één keertje. Dat heet ervaring opdoen en dan maar hopen dat de
schade beperkt blijft.
Er is ook een verschil tussen hobby en zakelijke fotografie.
En als het om werk en centen gaat....dan moet er soms drastisch ingegrepen worden.
Misschien ben ik veel te nuchter in die dingen :green:

ajuin
26 mei 2005, 17:12
kijk eens even hier (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=74797)

net gepost dit topic, en nog maar 1 deftige reactie eigenlijk.... :B tof van !pottie :G

hier vergeten mensen echt wel de pm
of geef commentaar, en na de commentaar de vraag van wat het is, en waar, en ....

zoals ik al aangaf: het forum zit goed, met duidelijke onderdelen, maar de bezoekers vergeten soms de onderdelen, en dat moet opgelost worden met goed maar streng gemodereer....
zoiets als in bovenstaand topic zou niet mogen vind ik.....

theokus
26 mei 2005, 17:19
kijk eens even hier (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=74797)

net gepost dit topic, en nog maar 1 deftige reactie eigenlijk.... :B tof van !pottie :G

hier vergeten mensen echt wel de pm
of geef commentaar, en na de commentaar de vraag van wat het is, en waar, en ....

zoals ik al aangaf: het forum zit goed, met duidelijke onderdelen, maar de bezoekers vergeten soms de onderdelen, en dat moet opgelost worden met goed maar streng gemodereer....
zoiets als in bovenstaand topic zou niet mogen vind ik.....

ajuin, lees eens de laatste reactie van Erik aan mij.....;)

Plus mijn allerlaatste reactie...

Doet me nu denken aan B-H-V.... :clown:

ajuin
26 mei 2005, 17:25
had ik gedaan....

in de eerste plaats moeten de bezoekers/gebruikers van mentaliteit veranderen mischien, en duidelijk kijken in welk topic men bezig zit...

maar de heleboel mensen veranderen, lijkt me moeilijk, dus stap voor stap door gemodereer of zo...

theokus
26 mei 2005, 17:33
had ik gedaan....

in de eerste plaats moeten de bezoekers/gebruikers van mentaliteit veranderen mischien, en duidelijk kijken in welk topic men bezig zit...

maar de heleboel mensen veranderen, lijkt me moeilijk, dus stap voor stap door gemodereer of zo...

Ah..okee.
Daarom ook, heb ik geen bezwaar tegen flitspalen;)
Nu, er zijn verschillende middelen om problemen op te lossen.

Afijn, we weten toch nu hoe de "pro's" er over denken :clown:
(ik bedoel over de foto die je aanduidt via de url)
En dat is een hele geruststelling :clown:

(sorry he, het is de fout van dat warm weer hier;))